Vilket mekställ använder ni?

har inget emot mekställ, bara sett hur färska cyklister tror att det är avgörande för att meka. det är det inte. snarare ett ergonomiskt hjälpmedel.

Jag har också Julas men bannar mig själv varje gång att jag inte lade till en tusenlapp och köpte ett bättre ställ.

ja om jag någon gång ändå skaffar mekställ får det bli ett stadigt och lättarbetat. med ben som når under
cykeln och absolut självklart tre stödpunkter mot golvet och inte hopplösa vingliga fyra.

så sannolikt ’dyrt’, men är motsvarande kostnad som 2-3 mtb däck inte egentligen rätt billigt?

kais01 sa:
har inget emot mekställ, bara sett hur färska cyklister tror att det är avgörande för att meka. det är det inte. snarare ett ergonomiskt hjälpmedel.
Kan inte annat än hålla med. Nu är iofs stället jag har ett skitställ (harald nyborg / lidl) men de tre, sorry fyra, senaste byggena / ombyggena har jag inte ens orkat plocka fram det...
...ska man gå efter hur många timmar det används i förhållande til hur stor plats det tar så är det nog den mest onödiga skit jag har...
[edit: Men jag håller ju inte på med cyklar över tio kilo / över 1050 i axelavstånd.]

Senast ändrad:
Köpte feedback pro elite och är glad över det varje gång jag mekar.

Men då är jag en sån som har cykeln i mekstället, trots att jag inte är en speciellt färsk cyklist

Har också Feedback Sports Pro Elite. Vilken fröjd det är.
Jag köpte ett billigare först, minns inte vad det var men det var meckigt att fälla upp, blev inte kompakt när det var ihopfällt, krångligt att öppna/spänna åt klämman. Svårt att fälla ihop var det också, trots simpel design.
Jag ledsnade på det, sålde det och köpte ett Feedback Sports.

Det är klart att ni som har budgetställ inte orkar plocka fram de om de är som mitt första(eller sämre).

Det finns ett mekställ som är en generisk produkt som säljs under lite olika kedjevarumärken (Wiggle/CRC kallar det ex X-tools och Bikester kallar det Red) som jag har använt ett par år med mycket stort nöje - det funkar kanon, kostar vettigt och är rena drömmen att jobba med jämfört med fulvarianter.

Ubbe73 sa:
Allroad sa:
Är mer och mer inne på PCS9 för att sedan modda med en sadelklämma.

Men denna ser också rätt intressant ut, https://www.cykelkraft.se/mekstall-made-t171

Har detta och är riktigt nöjd. Prisvärt dessutom.

Stabilt överallt, dvs hur det står och med klämma etc etc?

Frågan är om avsaknaden av verktygsbricka på Made kommer göra en galen. Kommer stå och mecka då och då i ett cykelrum så det kanske blir jobbigt att behöva leta verktyg/skruvar/brickor på golvet trots att man kanske har en sån skål för det. Tänker momentet att sträcka sig efter det hela tiden.

Singular sa:
Det finns ett mekställ som är en generisk produkt som säljs under lite olika kedjevarumärken (Wiggle/CRC kallar det ex X-tools och Bikester kallar det Red) som jag har använt ett par år med mycket stort nöje - det funkar kanon, kostar vettigt och är rena drömmen att jobba med jämfört med fulvarianter.

Ett sånt red har jag, inte särskilt nöjd. Blir väldigt framtung med cykeln på plats så har hållit på och ramla några gånger.

Mitt verkar funka. Det är nytt så de har kanske fixat det.

Jimel sa:
Singular sa:

Ett sånt red har jag, inte särskilt nöjd. Blir väldigt framtung med cykeln på plats så har hållit på och ramla några gånger.

kollar på det nu. Lär ej välta av kraft rakt ner men knuffar man till den i fel riktning med 16Kg cykel hängande så kan det nog bli knas.
Oklart om man ska förvänta sig att kunna springa rakt in i det utan konsekvens. För mig duger det för 1000 spänn.

jonte987 sa:
Mitt verkar funka. Det är nytt så de har kanske fixat det.

Jimel sa:
Singular sa:

Startgas sa:
Har också Feedback Sports Pro Elite. Vilken fröjd det är.
Jag köpte ett billigare först, minns inte vad det var men det var meckigt att fälla upp, blev inte kompakt när det var ihopfällt, krångligt att öppna/spänna åt klämman. Svårt att fälla ihop var det också, trots simpel design.
Jag ledsnade på det, sålde det och köpte ett Feedback Sports.

Det är klart att ni som har budgetställ inte orkar plocka fram de om de är som mitt första(eller sämre).

Jag skaffade också ett dylikt feedback ställ här nyligen. Klämman är mycket bra!
Dock så skulle jag gärna se att det var lite stabilare, det svajar en del när man hänger upp en tyngre cykel.

Allroad sa:
Ubbe73 sa:
Allroad sa:

Men denna ser också rätt intressant ut, https://www.cykelkraft.se/mekstall-made-t171

Frågan är om avsaknaden av verktygsbricka på Made kommer göra en galen. Kommer stå och mecka då och då i ett cykelrum så det kanske blir jobbigt att behöva leta verktyg/skruvar/brickor på golvet trots att man kanske har en sån skål för det. Tänker momentet att sträcka sig efter det hela tiden.

En bricka är aldrig fel och kan känna att man saknar det ibland. I övrigt stabilt, lätt att fälla ihop. Används till både cykeltvätt och annat mekande. Har dock inte testat andra mekställ dyrare som billigare.
//Urban

Ubbe73 sa:
Allroad sa:
Ubbe73 sa:
Allroad sa:

En bricka är aldrig fel och kan känna att man saknar det ibland. I övrigt stabilt, lätt att fälla ihop. Används till både cykeltvätt och annat mekande. Har dock inte testat andra mekställ dyrare som billigare.
//Urban

Det där är samma generiska ställ som jag nämnde tidigare (Red/X-tools) - passande bricka kostar typ en hundring på Wiggle/CRC. Finns också som komplett paket med ställ, bricka och matta.

Jag har psc-9, funkar sådär, tycker inte de e speciellt stabilt och den silvriga fjäderkulan som skall klicka i hålet på ena benet åker lätt ur. Någon mer som har de problemet?

Var det inte nån på happy som fick en ny fjäder skickad till sig? Det gick också bra att böja till den. Om det nu var samma...

D i U sa:
Jag har psc-9, funkar sådär, tycker inte de e speciellt stabilt och den silvriga fjäderkulan som skall klicka i hålet på ena benet åker lätt ur. Någon mer som har de problemet?

D i U sa:

Jag fick det på ett ställ inköpt från CRC. Jag reklamerade, och fick hela delen med kulan hemskickad. Sen dess har jag inte haft problem.
Det går eventuellt att åtgärda själv, såg en tråd här som beskrev en hemmafix till problemet, men kommer inte ihåg vilken.

PS. Ser nu att det finns en länk till tråden.

Senast ändrad:
rois sa:
D i U sa:

Jag fick det på ett ställ inköpt från CRC. Jag reklamerade, och fick hela delen med kulan hemskickad. Sen dess har jag inte haft problem.
Det går eventuellt att åtgärda själv, såg en tråd här som beskrev en hemmafix till problemet, men kommer inte ihåg vilken.

PS. Ser nu att det finns en länk till tråden.

Mitt kommer också från crc och läste recensioner därifrån med fler kassa ”spring button”. Jag har haft mitt ställ i 1 1/2 år så de e för sent att klaga, va dum att jag inte gjorde de direkt men jag moddade de med en polygrip så nu verkar de funka.

Har även Biltemas gamla enligt bild. Passar ingen mtb gjord efter -99? (Alu profil).

Hämtas gratis i Skåne innan det åker på tippen.

Pfaff sa:
Ett gammalt Biltema och ett H-N. Helt olika modeller som har var sitt användningsområde.

.

H-N stället kostar 300, på Jula kostar detsamma 800:-
BT stället finns inte längre på BT men säljs av Rose.

Var finns BT mekstället? Det ser ut som man kan spänna fast cykeln väldigt stabilt. Samma konstruktion säljs av Rose Bikes, så helt kass kan väl inte konstruktionen vara?

Ramen får inte riktigt plats där nere. Plastbiten är för liten och brickan på bågen tar i ramen.
I alla fall på min cyclepro. Kanske funkar bättre på nya cyklar men jag tror mer att den funkar på stål... Har inte testat min sentier eftersom jag inte vill ha samma skrapmärke på den.

Passar inte damcykeln vi har heller.

Har jag sålt in den tillräckligt så finns den i Svedala.

rois sa:
Var finns BT mekstället? Det ser ut som man kan spänna fast cykeln väldigt stabilt. Samma konstruktion säljs av Rose Bikes, så helt kass kan väl inte konstruktionen vara?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp