Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Mr_H_G_Superman sa:
Jag har köpt en sån här sänkstolpe:

https://www.bikester.se/red-cycling...eleskop-sadelstolpe-o316-mm-svart-546250.html

Vajern till reglaget på styret är dock onödigt lång så jag skulle vilja kapa den. Hur gör jag enklast det?

Ungefär en decimeter från reglaget ser det ut som att det går att skruva isär vajerhöljet. Är det där man ska kapa?

Ja, du kan kapa i båda sidorna men är nog lättast närmast reglaget. Tänk på att spara rejält med vajer och kapa vajern först när du har rätt avstånd till insidan av reglaget. Ifall vajern börjar fransa sig för mycket när du ändrar längd på den så bör du sätta i en ny vajer istället (brukar vara vanliga bromsvajrar).

Känner inte för att starta en tråd om detta så frågar här.
Jag har ett bekymmer som är att kassetten rullar med när jag frihjular, typ som att bodyn går för trögt. Detta medför ju att det inte går att cykla just nu. Hänger jag cykeln i mekstället och trampar bakåt så går hjulet också med bakåt, ja ni fattar.
Grejen är att bodyn är välsmord och går fint när hjulet är ur ramen och allt går även som det ska i ramen tills jag drar åt bakaxeln. Det är precis som att detta drar åt lagren eller nåt i den stilen. Jag kan tyvärr inte bara köra med bakaxeln lite lösare för så löst som det behövs i så fall är alldeles för löst... någon som har någon teori?

revben sa:
Känner inte för att starta en tråd om detta så frågar här.
Jag har ett bekymmer som är att kassetten rullar med när jag frihjular, typ som att bodyn går för trögt. Detta medför ju att det inte går att cykla just nu. Hänger jag cykeln i mekstället och trampar bakåt så går hjulet också med bakåt, ja ni fattar.
Grejen är att bodyn är välsmord och går fint när hjulet är ur ramen och allt går även som det ska i ramen tills jag drar åt bakaxeln. Det är precis som att detta drar åt lagren eller nåt i den stilen. Jag kan tyvärr inte bara köra med bakaxeln lite lösare för så löst som det behövs i så fall är alldeles för löst... någon som har någon teori?

Tar kassetten i ramen så att den trycks in?

Inte mavic, kinesiskt fulnav (Koozer) som har funkat fint i ett par år hittills. Jävligt märkligt, det funkade sist, men då gick bakväxeln åt helvete så den är ny (begagnad) men den fungerar som den ska och allt går fritt i den.
Kassetten tar inte i ramen heller. Jag misstänker att det är något som kläms åt i navet som strular men fan vet vad.

Det är inte så att du lyckats att flytta på axeln i förhållande till bodyn?

Är det koniska (justerbar spänning) eller fasta lager i navet?

Hur dumt skulle det vara att köpa MTB till sambon (födelsedagspresent) när hon uttryckligen sagt att det inte verkar vara något för henne?

Hon är i princip rädd för allt och så långt ifrån adrenalinjunkie man kan komma. Men jag tror ändå hon skulle uppskatta det om hon faktiskt gav det en ärlig chans. Går ju faktiskt att cykla ganska lugnt och man får fina naturupplevelser på köpet.

Mansgrisigt?

SGS sa:
Hur dumt skulle det vara att köpa MTB till sambon (födelsedagspresent) när hon uttryckligen sagt att det inte verkar vara något för henne?

Hon är i princip rädd för allt och så långt ifrån adrenalinjunkie man kan komma. Men jag tror ändå hon skulle uppskatta det om hon faktiskt gav det en ärlig chans. Går ju faktiskt att cykla ganska lugnt och man får fina naturupplevelser på köpet.

Mansgrisigt?

Köp en CX och få henne att cykla på leriga gräsmattor istället? Inte lika farligt, men slitigt och svinjobbigt?

SGS sa:

Mansgrisigt?

Har du inte läst tråden ”Hört hos LBSn”? Jag skulle inte våga iaf ?

Bengt-re sa:
SGS sa:

Mansgrisigt?

Köp en CX och få henne att cykla på leriga gräsmattor istället? Inte lika farligt, men slitigt och svinjobbigt?

Kanske kan vara något faktiskt. Fördelen med CX är ju att också att man får mer för pengarna. (Hade inte direkt tänkt köpa en FS till henne, men ändå). Men bockstyre. Kan nog avskräcka.

Allvarligt talat är ett eventuellt inköp inte bara menat att försöka få henne till nyfrälst fullblodscyklist. Hade varit trevligt att kunna ta med både hon och barnen på längre cykelutflykter. Då duger helt enkelt inte en gammal damtralla.

Jimel: Jo tyvärr! :D

Finns det någon bättre lösning till Park Tool's PCS-9 (mekställ) än den där "Spring Button" som inte riktigt fungerar som den ska (iaf inte för mig). Kulan åker in när man grejar med cykeln och stället vrider sig.

Bilagor

• IMG_2043.JPG
    IMG_2043.JPG
    20.7 KB · Besök: 168
  • 44511.jpg
    44511.jpg
    5.3 KB · Besök: 170
Om en händelsevis har slaktat tätningsbrickan till nederbensskruven på dämparsidan på en pike, hur är klokast att agera? Skruva ihop som vanligt och hoppas att det funkar? Fulmeka en tätning av gammal cykelslang? Ställa undan cykeln i nuvarande skick, fixa ny packning och sen slutföra nederbensservicesen?

Jag hade skruvat ihop som vanligt (om den inte är fullkomligt mos och uppenbart ickefungerande).
Är det tätt så är det tätt, i såna fall kan du byta bricka vid nästa service.
Läcker det så får du byta bricka men det är ju lätt att göra i efterhand och cykeln funkar i alla fall under tiden..

emmer sa:
NickPick sa:
Låter ju som avsaknad av bricka. Plocka isär och börja från början. För mycket fett är inte heller bra.
Eller "tätningsflärpen" på bodyn som hamnat fel...
Om du menade den turkosa på bilden som sitter innanför bodyn så var den mos och det var den som var boven i dramat. Frågan är...behövs den verkligen? Skruvade ihop allt igen utan att ersätta den med en ny. Det känns inte rätt såklart men det kanske funkar utan? Är ändå snart dags att byta baknav....

Bilagor

Senast ändrad:
Blir cyklar mer tung-trampade på vintern? ;)

Min damcykel har ett gammalt Nexus nav, hade isär det i somras, hade trängt in så mycket vatten att det var fullt med ljusgrå olja, gjorde ingenting åt det, satte ihop cykeln igen & nu när jag cyklar när det varit nära minusgrader så känns skiten extremt tung-trampad. Cykeln frihjular & rullar lika lätt som vanligt men just när man skall trampa så är det extremt tung.

Har cykeln inne i värmen så första milen verkar den lika lätt-trampad som på sommaren, är jag inne i 30 minuter i en affär medan cykeln står ute i +-0 grader så är det lika tungt som att cykla i 20m/s motvind med en betongklump bakom mig när jag cyklar iväg igen.

Inbillar jag mig eller blir oljan, speciellt när oljan är vatten-inträngd, extremt o-viskös/seg/trög/smörig vid lägre temperaturer så att det blir såhär tung-trampat?

Min Spectral beter sig på liknande sätt om än inte så extremt

JesperA sa:
Blir cyklar mer tung-trampade på vintern? ;)

Min damcykel har ett gammalt Nexus nav, hade isär det i somras, hade trängt in så mycket vatten att det var fullt med ljusgrå olja, gjorde ingenting åt det, satte ihop cykeln igen & nu när jag cyklar när det varit nära minusgrader så känns skiten extremt tung-trampad. Cykeln frihjular & rullar lika lätt som vanligt men just när man skall trampa så är det extremt tung.

Har cykeln inne i värmen så första milen verkar den lika lätt-trampad som på sommaren, är jag inne i 30 minuter i en affär medan cykeln står ute i +-0 grader så är det lika tungt som att cykla i 20m/s motvind med en betongklump bakom mig när jag cyklar iväg igen.

Inbillar jag mig eller blir oljan, speciellt när oljan är vatten-inträngd, extremt o-viskös/seg/trög/smörig vid lägre temperaturer så att det blir såhär tung-trampat?

Min Spectral beter sig på liknande sätt om än inte så extremt

Japp.
I någon mening.
Luftmotståndet ökar med ca 20% vid 0˚ jmf 20˚
Singlegrade olja tjocknar naturligtvis också till.

kolan sa:
Finns det någon bättre lösning till Park Tool's PCS-9 (mekställ) än den där "Spring Button" som inte riktigt fungerar som den ska (iaf inte för mig). Kulan åker in när man grejar med cykeln och stället vrider sig.

Får svara mig själv här, kontaktade park tool och dom skulle skicka en ny "spring button" som är vinklad och ligger bättre i röret, böjde till den jag redan hade och det fungerar klockrent. Äntligen kan man meka utan att cykeln skenar iväg.

Bilagor

• Spring Button Bend[1526].jpg
    Spring Button Bend[1526].jpg
    188.9 KB · Besök: 174
Jaha, efter att nu i höst ha lärt mig meka med det mesta (nåja) gällande cyklar har nu turen kommit till det jag sett fram emot allra minst; bromsarna.

Är nöjd med själva bromsandet. Problemet ligger i att jag vill byta ut mina reglage. Det gäller ett par Shimano ST-EF505-8 EZ-fire, kombinerat växel/bromsreglage. Är det möjligt att byta ut dessa men behålla resten (skivor, kablar etc)?

Kan tillägga att i just det här fallet finns inga växlar kvar att bekymra sig om.

Så länge kolvdiameter i oken (eh, totala kolvarean då för annars kommer det väl någon viktigpetter och messerschmitt), äh... Så länge kolvdiameter i oken är hyfsat lika mellan oket du har och oket reglaget är avsett för - och de är gjorda för samma oljetyp (mineral vs. silicon) - så funkar det. Plus att nippelgänga ska vara lika och slangdia hyfsat lika.

Tack för ännu ett svar emmer!

Då bli det till att luska runt lite. Verkar dock spontant nästan lättare, och paradoxalt nog närapå lika kostnadseffektivt att byta ut allting.

SGS sa:

Mansgrisigt?

Går det att hyra eller låna först? En del LBS har så man kan prova på.
Och en helg i tex Högbo?

Hmm, för att bli av ett klickande ljud från vevpartiet så monterade jag bort vevlagret, gjorde rent, fettade in och monterade ihop. Passade även på att göra rent alla andra delar.

Plötsligt rappar kedjan över något överdjävulskt.

Inte för att jag är förvånad, mätverktyget säger att kedjan är töjd en bra bit över 1 (man ska byta vid 0,75 tycker Park Tools.)

Men varför började den rappa över nu? Bör man hålla reda på och montera en sliten kedja åt samma håll och sida? Eller sköljde jag helt enkelt bort skit i länkarna, så att den blev längre?

Oavsett får jag bita i det sura äpplet och byta ut rubbet. Grejorna har jag redan.

Om man letar Shimano vevlager för BSA är den enda skillnaden jag ser att LVG- vevlagren endast är för 68 mm hylsa medan MTB-vevlagren är för 68/73 mm.
Ja, sedan priset och förhoppningsvis kullagerkvaliten då för olika varianter, Ultegra/XT/Saint etc..

Något mer jag inte fattar?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp