Ingen fråga men rejält klantigt...
Bakbromsen (mini-v) tog knappt alls idag trots att den är injusterad att gå galet nära fälgen. Jag kör mini-v med smala fälgar och med en ram som är gjord för att ganska breda fälgar - ingen optimal kombination.
Jag tittar på bromsklossarna och tänker "hm, de är rejält slitna men de borde fungera om jag slipar ner ett par små kanter som har bildats". Sagt och gjort, slipar, justerar in, och sen kan jag trycka stenhårt på bromsreglaget utan att det bottnar. Men bromsuslingen tar knappt alls. Tittar på klossarna igen, konstaterar att de är så pass slitna att bromsarmarna behöver stå ordentligt inåt för att klossarna ska få kontakt med fälgen. Tänker "det ska väl ändå gå", försöker justera 3-4 ggr till men ingen lycka.
Till slut ger jag upp, tänker "jag får väl lägga tid på att byta klossar då" vilket visar sig ta ca 5 minuter. Efter bytet justerar jag lite halvhjärtat vilket tar någon minut till och sen fungerar allt utmärkt och jag kan utan problem låsa bakhjulet om jag vill.
Totalt nedlagd tid: 1 dryg timme varav 50 minuter bortkastat helt i onödan. Inte första gången det händer mig och troligtvis inte den sista heller :)