Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

mikipedia_ sa:
Maakus sa:
Vad heter "Shaft clamp" på svenska och finns dessa att köpa i Svea Rike.

Eller måste man beställa från utlandet? (Som t.ex. dessa?)
https://www.tftuned.com/tf-tuned-10mm-air-shaft-clamp-for-fitting-luftkappes/p3333

Ta en lämplig träbit och såga på mitten, sen borrar du ett hål i lämplig dia för åndamålet i skarven. Vips har du gjort egna shaftclamps, å betydligt billigare ?

Är nog enklare om du borrar hålet innan du sågar itu plankan...

Belse sa:
mikipedia_ sa:
Maakus sa:
Vad heter "Shaft clamp" på svenska och finns dessa att köpa i Svea Rike.

Eller måste man beställa från utlandet? (Som t.ex. dessa?)
https://www.tftuned.com/tf-tuned-10mm-air-shaft-clamp-for-fitting-luftkappes/p3333

Ta en lämplig träbit och såga på mitten, sen borrar du ett hål i lämplig dia för åndamålet i skarven. Vips har du gjort egna shaftclamps, å betydligt billigare ?

Är nog enklare om du borrar hålet innan du sågar itu plankan...

Varför då?
Då förlorar du ju kling/sågbredden i själva klämytan?

SGS sa:
Hur dumt skulle det vara att köpa MTB till sambon (födelsedagspresent) när hon uttryckligen sagt att det inte verkar vara något för henne?

Hon är i princip rädd för allt och så långt ifrån adrenalinjunkie man kan komma. Men jag tror ändå hon skulle uppskatta det om hon faktiskt gav det en ärlig chans. Går ju faktiskt att cykla ganska lugnt och man får fina naturupplevelser på köpet.

Mansgrisigt?

Jättedumt. Talar av egen erfarenhet. Min sambo är helt ointresserad av att bemästra terräng och bli skitig och få blåmärken.
Däremot upptäckte vi i somras att hon tyckte solskensturer på landsväg för sig själv var kanon. Lyckades låna en hoj några veckor av en vän och sen ville hon ha egen. Köpte en beggad i skick och hon är supernöjd.

Assos tvättpåse , hur är den tänkt att användas ?
Dom gånger jag av nöd är tvungen så tar jag en påsklämma runt snöret efter att ha trätt det genom hålet .

Men hur är tanken egentligen ?

Ingen fråga men rejält klantigt...
Bakbromsen (mini-v) tog knappt alls idag trots att den är injusterad att gå galet nära fälgen. Jag kör mini-v med smala fälgar och med en ram som är gjord för att ganska breda fälgar - ingen optimal kombination.

Jag tittar på bromsklossarna och tänker "hm, de är rejält slitna men de borde fungera om jag slipar ner ett par små kanter som har bildats". Sagt och gjort, slipar, justerar in, och sen kan jag trycka stenhårt på bromsreglaget utan att det bottnar. Men bromsuslingen tar knappt alls. Tittar på klossarna igen, konstaterar att de är så pass slitna att bromsarmarna behöver stå ordentligt inåt för att klossarna ska få kontakt med fälgen. Tänker "det ska väl ändå gå", försöker justera 3-4 ggr till men ingen lycka.

Till slut ger jag upp, tänker "jag får väl lägga tid på att byta klossar då" vilket visar sig ta ca 5 minuter. Efter bytet justerar jag lite halvhjärtat vilket tar någon minut till och sen fungerar allt utmärkt och jag kan utan problem låsa bakhjulet om jag vill.

Totalt nedlagd tid: 1 dryg timme varav 50 minuter bortkastat helt i onödan. Inte första gången det händer mig och troligtvis inte den sista heller :)

Vad är syftet med ramar runt ord i rubriken typ [racer] snabba hjul.
Är det för sökfunktionen eller ej. Ser att flera har detta i sina byggtrådar.

Gurra G sa:
Vad är syftet med ramar runt ord i rubriken typ [racer] snabba hjul.
Är det för sökfunktionen eller ej. Ser att flera har detta i sina byggtrådar.

Det är ett enkelt sätt att tagga tråden så att man kan välja att (inte) läsa den om man är (o)intresserad.

[OT] Är väl den vanligaste. Är man bara intresserad av cykeltrådar så kan man ju hoppa över dem. Men annars är det bara att flamsa på..

Tjena.
Hur funkar detta? Det går en sladd in från baklyset in till vevlagret. Sitter det en dynamo därinne!? Har jag aldrig sett förr. Det är en delbar cykel, så det vore ju inte helt orimligt. Eller har det funnits någon sladd ut och vidare till framhjulet som är försvunnen?
Det är en gammal skruttcykel, så givetvis funkar inte lyset. Vore skoj att få det att funka, men har inte lyckats få isär grejerna för att titta i innandömet ännu.

Bilagor

• 48405468_710214552682256_3336699485978886144_n.jpg
    48405468_710214552682256_3336699485978886144_n.jpg
    144.2 KB · Besök: 152
Det är troligen sån där modern internal cable routing mellan dynamo och fram eller baklampa (beroende på om dynamon satt mot fram- eller bakhjul)

Vissa sådana system funkade så att det är en skruv som går genom ramen, skruven är isolerad från ramen med plastbrickor (eller läder back in the days)

En sladd till skruven på utsidan, en sladd på insidan. Sladden är plus, ramen är minus.

Elegant men fett jobbigt.
Om du bara vill få det att funka föreslår jag att du drar en ny sladd med två ledare på utsidan av ramen, vill du vara ”true” så skruvar du isär och byter brickor och kabel om det behövs. Det är dock mycket skrik för lite lys.

Det är inte en dynamo i vevhuset. :)

Senast ändrad:
Låter fett bökigt. Min plan B är att pilla isär ett vanligt litet diodlyse och knöla in det i baklyktan och sätta en liten av/på-knapp utanför lyktan.

happymtb.fr sa:
Är skyddsfilm ett gömt sätt att prata om sin ängslighet? Eller bara ett tecken på att man har köpt en för dyr cykel?

Man har köpt för dyr cykel och hoppas få tillbaka jättemycket pengar när man säljer den igen för att den är som ny i lacken..

Jag har en vän som hoppar av cykeln och leder den förbi stenpartier för att inte få märken i fälgen, samma typ av människa.

Spacekitty sa:
happymtb.fr sa:
Är skyddsfilm ett gömt sätt att prata om sin ängslighet? Eller bara ett tecken på att man har köpt en för dyr cykel?

Man har köpt för dyr cykel och hoppas få tillbaka jättemycket pengar när man säljer den igen för att den är som ny i lacken..

Jag har en vän som hoppar av cykeln och leder den förbi stenpartier för att inte få märken i fälgen, samma typ av människa.

Hahaha..... Underbart ;-)

Har uppenbarligen cyklat för lite MTB för att veta bättre, men jag har aldrig brytt mig om fälgars hållbarhet. Eller snarare, har aldrig märkt något negativt med ens instegsfälgar förutom vikten.

Ibland får jag intrycket av att folks hjul verkar implodera av minsta lilla luftfärd. Ändå har jag själv både cyklat nedför slalombackar och kraschat såpass att verktygssatsen måste fram (och det mer än en gång), utan att något har hänt med hjulen. Har jag haft ofantlig tur? Kör den genomsnittlige happy-iten mer på ett hjul än två? Och då uteslutande i svarta nedfarter? Hjälp mig förstå.

SGS, knäckta hjul kan beror på dålig konstruktion, klantighet, låg tryck i däcken, klena fälgar, klena däck och kanske nåt annat...

happymtb.fr sa:
SGS, knäckta hjul kan beror på dålig konstruktion, klantighet, låg tryck i däcken, klena fälgar, klena däck och kanske nåt annat...
Långvarig misshandel leder förr eller senare till att fälgarna inte går att rikta längre. De dör inte men jag tröttnar..

Knäcka helt är ju coolare men jag har inte lyckats än för egen del :-P

Jag har knäckt 2 kolfälgar vid samma tillfälle av klantighet eller otur: jag prickade ett järnrör som stack rakt ut 5 eller 10 cm över marken i en utförsbacke, punka bak och fram samtidigt som fälgarna sprack...

Jag sprack en annan kolfälg under en olycklig landning på en sten. Det var nog mest mitt fel eftersom jag hade inte kollat trycket på länge och hade säkert alldeles för lite luft i däcket! Jag körde ändå resten av fjällbesöket och några veckor till på den fälg tills att den började bli för sned efter en hucktur i Hellas med Jofa. ?

Jag har bucklat några alufälgar men inte såpass att dom blev kass kanske pga att jag har länge kört med slang så jag fick tidiga förvarningar i form av snakebite.

kolan sa:
kolan sa:
Finns det någon bättre lösning till Park Tool's PCS-9 (mekställ) än den där "Spring Button" som inte riktigt fungerar som den ska (iaf inte för mig). Kulan åker in när man grejar med cykeln och stället vrider sig.

Får svara mig själv här, kontaktade park tool och dom skulle skicka en ny "spring button" som är vinklad och ligger bättre i röret, böjde till den jag redan hade och det fungerar klockrent. Äntligen kan man meka utan att cykeln skenar iväg.

Lustigt, Jag har också haft problem med den där jädra "fjädern" som inte velat stanna på plats.Innan Jag såg den här bilden hade Jag isär nyss och gjorde ungefär samma sak, nu mycket bättre! Kanske skulle gå att bända lite i springan på själva kulan också så kanske den sitter ännu hårdare i hålet.

Spacekitty sa:
happymtb.fr sa:

Men å andra sidan, att cykla med en enhjuling på stenpartier kanske kan bli lite väl spännande?

JohanSkane sa:
Spacekitty sa:
happymtb.fr sa:

Men å andra sidan, att cykla med en enhjuling på stenpartier kanske kan bli lite väl spännande?

Så grov terräng kör vi inte. Han är bara rädd att få märken som drar ner priset när han ska sälja cykeln efter säsongen.

Vet att MIG inte är att rekommendera vid cykelsvetsande p.g.a. rörens (brist på) tjocklek e.t.c. Men ändå, har någon provat i praktiken?

Funderar på att slänga ihop en barncykelram där finish eller vikt inte har allra högst prio. Skulle vara kul helt enkelt. Men känner inte för att lära mig TIG bara för den sakens skull :)

Stål eller alu? Alu kräver väl rätt bra grejor, kompetens och ibland värmebehandling.

Stål kan man säkert svetsa med mig eller mag men även löda.

Hade varit kul men för egen del tror jag det blir svårare att få det rakt än att lära sig löda. Sen finns det mer än rör på en cykel. Vet inte om man kan köpa komponenter eller man även behöver fräs eller liknande.

SGS sa:
Vet att MIG inte är att rekommendera vid cykelsvetsande p.g.a. rörens (brist på) tjocklek e.t.c. Men ändå, har någon provat i praktiken?

Funderar på att slänga ihop en barncykelram där finish eller vikt inte har allra högst prio. Skulle vara kul helt enkelt. Men känner inte för att lära mig TIG bara för den sakens skull :)

eucalyptus sa:

Japp, skippa biltema... Tyvärr alltså, men de där verktygen är frustrerande...

Om vi antar xt funkar som slx så behöver du ett verktyg för vevlager och ett för vev. Finns kombo men inte på Biltema.

eucalyptus sa:

marr sa:
eucalyptus sa:

Japp, skippa biltema... Tyvärr alltså, men de där verktygen är frustrerande...

Håller delvis med. Kedjebrytaren är ren dynga (faller i bitar), men kedjepiskan tycker jag håller måttet. Än så länge i alla fall.

eucalyptus sa:

Första verktyget är för frikrans, är det kassett du har borde det vara detta du behöver https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/kassettavdragare-2000023874

Vet du om du har fyrkantsaxel, octalink eller hollowtech2 som vevaxel? Eller har xt bara funnits med ht2?

Tillbaka
Topp