Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Måntänbajken har jag börjat gå till gördetsjälvtvätten, handtaget är trasigt så när man inte håller in det läcker det med lagom tryck utan att polett-tiden räknas ner. Det blir verkligen kalasbra. För mycket lera för att ta hemma i duschen.

Bengt-re sa:
Kalaskevvan sa:
Vad använder ni för produkter för att underhålla och tvätta er hoj? Vad skiljer sommar & vinter produkter?

Babywipes.

Vad använder du på vintern då? Eller var det sommaren? :-)

Ljummet vatten med lite diskmedel eller bilsjampo och en mjuk borste går rätt bra för mig. Och våtservetter vid lättare kosmetiska behov.

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Kalaskevvan sa:
Vad använder ni för produkter för att underhålla och tvätta er hoj? Vad skiljer sommar & vinter produkter?

Babywipes.

Vad använder du på vintern då? Eller var det sommaren? :-)

Ljummet vatten med lite diskmedel eller bilsjampo och en mjuk borste går rätt bra för mig. Och våtservetter vid lättare kosmetiska behov.

Vatten från slangen. Någon biltemasvamp med tvättmedelsimpregnering. Typ. Säger som många andra - för mycket spolande pajar bara lager. Blir dyrt med nya lager stup i kvarten, så får hellre vara lite skitigt på vintern.

scottmtb sa:
mtb565 sa:
Funkar det med NN Speedgrip som bakdäck på blöta rötter? Tänkte köpa MM soft som framdäck, ska man ta ett MM i bak också?
Grepp är prio över rull, åkte omkull ett antal gånger senaste vändan men nuvarande däck är riktigt risiga.

den kombon funkar suveränt bra för mig , slitet NN bak o fräscht MM soft fram , lågt tryck hjälper också till

Samma här! Jag har iof inte hört MM bak, men MM/NN är en trevlig kombo som ändå rullar godkänt.

Beror på vad du vill åstadkomma. Du får lägre rull men mindre grepp. Lägre rull betyder inte alltid att det går snabbare eller blir mindre jobbigt, det kan bli raka motsatsen om du tappar fart i svängarna och måste köra defensivt(bromsa tidigt och länge). Behöva spurta upp farten för att komma ikapp är jobbigt och ännu jobbigare om den framför inte tagit ett enda tramptag ut ur svängen.

[OT] varför hittar inte min Android(5.0)-platta Wi-Fi-nätet? Fungerar på min Android(6.0)-telefon och plattan visar övriga nätverk i närheten men inte det som är starkast på mobilen, det som jag har kod till. Hilfe!

Alfakrull sa:
[OT] varför hittar inte min Android(5.0)-platta Wi-Fi-nätet? Fungerar på min Android(6.0)-telefon och plattan visar övriga nätverk i närheten men inte det som är starkast på mobilen, det som jag har kod till. Hilfe!

Plattan kanske bara har stöd för 2.4 GHz och nätverket är 5.0 GHz? Lustiga tecken i nätverksnamnet?

xyz-saft sa:
Alfakrull sa:

Plattan kanske bara har stöd för 2.4 GHz och nätverket är 5.0 GHz? Lustiga tecken i nätverksnamnet?
Nätverket är 5.0GHz så det är nog där skon klämmer. Jag som var så nöjd med min surfplatta...

Står ju "The Stages Power Cannondale Si HG will also fit SISL2 and Si cranksets" och " Due to the left crankarm interface there is no interference with the drivetrain components".

Behövs den röda och svarta eller är det bara plocka bort? Precis bytt från 2x11 till 1x11

Bilagor

• Capture.GIF
    Capture.GIF
    116.9 KB · Besök: 234
Senast ändrad:
Har precis kört premiäråket på min SS-konverterade vinterhoj.

Blev inte helt bra med kedjespännaren. Eller ja, jag antar det är den som felar. Allt går bra vid s as normal körning, men i backar knakar kedjan ganska ordentligt. Minskade anspänningen m ha sträckaren och den känns något bättre nu. Får testa ordentligt imorgon.

Samtidigt; Lösningen känns sådär pålitlig. Kedjespännaren är tydligen konstruerad för att kedjan skall kunna gå både på ovansidan och undersidan. Vad är teoretiskt bäst?

Kanske lika bra att fixa en bättre lösning på en gång? Vilken isåfall?

Bilagor

• DSC_1534.JPG
    DSC_1534.JPG
    329 KB · Besök: 232
Jag skulle lagt rullen på utsidan. Större omslutning på dreven (bra för livslängden) och jämnare yta för rullen (med den kedjan). Men jag tror inte set spelar så stor roll egentligen...

Om man råkar glömma brickan till sin bakaxel, och sen inte känner när man drar för hårt med sin nya momentnyckel.
Och hjulaxeln kanske fastnar, och man nästan drar runt insexhålet, och insexnyckeln blir lite böjd.

Vad gör man då? Värma och försöka igen?
Banka in en stor torx och hoppas på det bästa?

Vart hittar man en ny hjulaxel? (12x142 shimano standardgänga)

SGS sa:
Har precis kört premiäråket på min SS-konverterade vinterhoj.

Blev inte helt bra med kedjespännaren. Eller ja, jag antar det är den som felar. Allt går bra vid s as normal körning, men i backar knakar kedjan ganska ordentligt. Minskade anspänningen m ha sträckaren och den känns något bättre nu. Får testa ordentligt imorgon.

Samtidigt; Lösningen känns sådär pålitlig. Kedjespännaren är tydligen konstruerad för att kedjan skall kunna gå både på ovansidan och undersidan. Vad är teoretiskt bäst?

Kanske lika bra att fixa en bättre lösning på en gång? Vilken isåfall?

Den där är ju felmonterad. Saknar brickan som ska sitta under QR-muttern och fastskruvad i det främre hålet.

Jag har en sån med kedjan på undersidan och det funkar fint. Visserligen inte SS utan IGH i en ram med vertikala dropouts.

Köpte en ny kassett, Shimano, SLX, CS-M7000 11s, på baksidan av förpackning står det något om en spacer troligtvis? Men vad menas egentligen? Behöver jag en sån om den ska sitta på en MTB? :)
Kan inte minnas att det sitter någon på min Sunrace som jag har nu...

Bilagor

• IMG_2041.JPG
    IMG_2041.JPG
    53.5 KB · Besök: 234
kolan sa:
Köpte en ny kassett, Shimano, SLX, CS-M7000 11s, på baksidan av förpackning står det något om en spacer troligtvis? Men vad menas egentligen? Behöver jag en sån om den ska sitta på en MTB? :)

MTB 11-delat tar upp samma plats som en 10-delad kassett. Spacer behövs om du kör frihjul för 11-delat, annars inte.

Maakus sa:
Om man råkar glömma brickan till sin bakaxel, och sen inte känner när man drar för hårt med sin nya momentnyckel.
Och hjulaxeln kanske fastnar, och man nästan drar runt insexhålet, och insexnyckeln blir lite böjd.

Vad gör man då? Värma och försöka igen?
Banka in en stor torx och hoppas på det bästa?

Vart hittar man en ny hjulaxel? (12x142 shimano standardgänga)

Efter som ingen ville svara.
Först testade jag värma och kyla. Hände inget.
Stoppade in insexnyckeln med långa delen i hjulaxeln, och korta utanför.
Sen knackade jag försiktigt men bestämt.
Den lossnade! :D

loste_det.PNG

BjornR sa:
kolan sa:

MTB 11-delat tar upp samma plats som en 10-delad kassett. Spacer behövs om du kör frihjul för 11-delat, annars inte.

Bilden försöker nog illustrera att body för 11s MTB inte är kompatibelt att använda för 11s LVG-kassetter av typ CS-9000, CS-6800, CS-5800 men med 11s MTB-kassetter.

BjornR sa:

NLC sa:
Bilden försöker nog illustrera att body för 11s MTB inte är kompatibelt att använda för 11s LVG-kassetter av typ CS-9000, CS-6800, CS-5800 men med 11s MTB-kassetter.

Tack, jag får helt enkelt köra på med samma som jag har nu dvs ingen spacer (om jag nu minns rätt), annars lär det ju märkas :)

thomaslundstrom sa:
NLC sa:
Speedster sa:

Plastpluppar som passar på skruvarna till en hydraulisk Shimanoskivbroms.

Å vad är plupparna bra för? Jag har tagit bort mina. De är bara i vägen när jag ska justera var oket ligger efter att jag har bytt hjul.

För att reducera risken att bulten skruvar ut sig själv. En billigare och smidigare lösning än att dra metallvajer genom varenda bult. Det är sällan bultar skruvar ut sig själva med loctite och rätt moment, men ibland händer det. Shimano vill väl säkert avskriva sig allt ansvar och om du krashar pga en bult lossnat från oket utan denna bultsäkring så kan du inte stämma shimano.

Om ens slanglösa däck har börjat läcka luft mellan fälgkant och däcksida fastän däcket är poppat på plats, vad gör en då? Ny fälgtejp?

Orwar sa:
Är allt rent och fint och är fälgkanten fri från naggar?
Fälgen är obucklad (åtminstone där det läcker) och läckaget började när däcket satt på så jag tänker att inget borde förändrats där. Men det kanske är värt att kika på innan jag tejpar om.

Tillbaka
Topp