Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

thomaslundstrom sa:
tmalm sa:
Henrik_E sa:
Jävligt OT, men var längs västkusten går skorriga r-gränsen?

Laholm ungefär, kanske lite söderut men i Båstad är det kört.

/T

Whut? De jag känner från halmstad har då åtminstone inte rullande r. Så norr om det borde det vara åtminstone.

Min mor från älvsered (då det tillhörde västra götaland) har rrrrullande r, i Falkenberg har vi det inte vad jag kan komma på.

thomaslundstrom sa:
tmalm sa:
Henrik_E sa:

/T

Whut? De jag känner från halmstad har då åtminstone inte rullande r. Så norr om det borde det vara åtminstone.
Som Göteborgare känns det där med skorrande r definitivt som något som händer söderut. Sydost kanske.

thomaslundstrom sa:
tmalm sa:
Henrik_E sa:

/T

Är inte Carl Bildt från Halmstad? Det var faktiskt han som fick mig att undra in the first place.

dvo.PNG

Detta känns som en dum fråga. Kan man typ snurra på den nedersta infästningen? Eller kan man beställa olika?

Fråga 2.

på t.ex. bike24.com kan man köpa dämpare i rätt mått till min cykel, men det står till Trek fuel ex, eller Yeti. Är dessa speciella?

Vilket företag var det som hittade på klingbulten med den idiotiska skåran på den bakre delen? Måste ha varit Campa.

Över mitt förstånd att det fortfarande tillverkas istället för dom med insex alt. torx på båda sidor.

Spacekitty sa:
Vilket företag var det som hittade på klingbulten med den idiotiska skåran på den bakre delen? Måste ha varit Campa.

Över mitt förstånd att det fortfarande tillverkas istället för dom med insex alt. torx på båda sidor.

Äsch, det är inget ett 8 mm borr inte fixar

Senast ändrad:
Eftersom man egentligen inte ska behöva hålla mot på muttern till klingbulten om allt är smort så skulle det funka lika bra utan ”skåran”.

Spacekitty sa:

Har man singelklinga kan man ibland välja gängad klinga så det bara är klingskruv. Fett nice! (Har så på min gamla omodärna måntinbajk.)

Alltså, nu skaffade jag nya färgmatchade handtag och pedaler så det ser sådär snyggt ut som alla andra har det. Men efter min första tur så undrar jag hur fan man håller dom fina?

Mina tidigare klargula grepp är beige-gråa efter jord och handskar, och pedalerna har repor infärgade av lera och skit..

discomike sa:
Alltså, nu skaffade jag nya färgmatchade handtag och pedaler så det ser sådär snyggt ut som alla andra har det. Men efter min första tur så undrar jag hur fan man håller dom fina?

Mina tidigare klargula grepp är beige-gråa efter jord och handskar, och pedalerna har repor infärgade av lera och skit..

Spacekitty sa:

Fullt jämförbart med folkmord. Vi hade haft färre krig med vettiga klingbultar.

Nypåfyllda och nyluftade bakbromsar, Guide RS, med nästan nya belägg, ligger mot bromsskivan bak. Är det bara att försöka fortsätta rikta oket eller kommer bromsen "slita in sig"? Eller ska man bända isär kolvarna/beläggen och då kommer de hålla sig på det "nya" avståndet till skivorna? Eller något i luftningen som behöver göras om/tweakas?

ulfalf sa:
Nypåfyllda och nyluftade bakbromsar, Guide RS, med nästan nya belägg, ligger mot bromsskivan bak. Är det bara att försöka fortsätta rikta oket eller kommer bromsen "slita in sig"? Eller ska man bända isär kolvarna/beläggen och då kommer de hålla sig på det "nya" avståndet till skivorna? Eller något i luftningen som behöver göras om/tweakas?

Tittade på den här igår, kanske hjälper dig?

Kan man se om vad ett Continentaldäck har för gummiblandning? Körde frugans hoj i helgen med MK2 på och det kändes som att det var is ute på rötterna. iof bara 2,2" och inte labbat med trycket men ändå.

Jonas_L sa:
Vad står det mer på dem? Jag har ett par Protection och ett par Performance (snik). Stor skillnad om det är fuktigt.

Bra fråga, var så arg på dom så jag såg ingenting :D Förut körde dom ju med black chili men då såg man väl inte det på dom?

Ajajaj, har precis införskaffat just ett MK2 performance. Tänkte ha det som bakdäck. Trodde de skulle vara OK (PureGrip). Finns ju ändå mer snikbetonade gummiblandningar hos Continental?

Skulle hursomhelst ha kollat upp de bättre före köp ser det ut som. Får väl gå som pendlardäck sommartid om inte annat.

Kan jag kombinera SRAM NX Eagle baktill (växel, kasset, kedja) med shimano vevparti och klinga? Min egentliga fråga är väll huruvida sram kedjan (tillhörande nx eagle gruppen) är kompatibel med min xt m8000 klinga?

Jag har ytterligare en.

Vad kallar man detta "verktyg" som man använder för att skruva ur plastskruven ur vevpartiet?

Bilagor

• vad kallar man detta.jpeg
    vad kallar man detta.jpeg
    29.4 KB · Besök: 94
Skratta gärna, men hur fan får man av vevpartiet? Sram rival 1.
Trodde det var en "expander" som de tidigare, men den halvt urskruvade bulten/skruven lossar man bara med en 8mm sedan sitter vevpartiet kvar utan skillnad.
Är det rätt att skruva i den halvt och knacka lätt med en klubba?
Nds är det ju inget förutom en sån där plastförspännare på, som jag inte riktigt har förstått mig på...

Bilagor

• 20181019_062409.jpg
    20181019_062409.jpg
    151.9 KB · Besök: 84
  • 20181019_062404.jpg
    20181019_062404.jpg
    134.6 KB · Besök: 107
NickPick sa:
emmer sa:
Ska det inte sitta en mutter utanför som funkar som avdragare...
Det trodde jag med! Mecka sönder cykeln dygnet före man åker på cxhelg. Heja mig.
Ska du byta vevlager så kan du ju knacka lite vackert med ett mellanlägg på muttern inskruvad en sju tio varv. Ska du inte byta läger så gör INTE så :-)

Hur fan gick det där till? Ni har rätt! Kan man ens tappa en sådan? Kan man få tag på en ny?
Jag skulle byta till direct mount, men inte byta vevlager. Känns som att jag vackert får skruva ihop det igen då...?

Jag tyckte väl att det var konstigt... Hylsan bottnar i bulten så att säga, därför tänkte jag att man kanske kan knacka. Nu vågar jag nog inte det.

Okej så, supernybörjare på cyklar och plockade precis upp en beg skitcykel på blocket för 800. Insåg sen att bakre kasetten (själva kugghjulen, om det stämmer?) är riktigt sliten och det går knappt att cykla på den utan att kedjan ska hoppa hela tiden.

Kan jag ersätta den själv utan att lämna in på service? Annars känns det nästan mer värt att sälja cykeln till någon mer kunnig och köpa en ny?

TotalyMoo sa:
Okej så, supernybörjare på cyklar och plockade precis upp en beg skitcykel på blocket för 800. Insåg sen att bakre kasetten (själva kugghjulen, om det stämmer?) är riktigt sliten och det går knappt att cykla på den utan att kedjan ska hoppa hela tiden.

Kan jag ersätta den själv utan att lämna in på service? Annars känns det nästan mer värt att sälja cykeln till någon mer kunnig och köpa en ny?

Det kan man göra själv men det behövs lite verktyg, youtube har fina guider.
Vart bor du? Kanske finns någon här som kan hjälpa.

Jimel sa:
TotalyMoo sa:

Det kan man göra själv men det behövs lite verktyg, youtube har fina guider.
Vart bor du? Kanske finns någon här som kan hjälpa.

Attans, känns som att köpa in nya delar och verktyg kommer bli dyrare än en helt ny begagnad cykel. Bor i Malmö, är inte jättehändig tyvärr. Försökte fixa framväxlarna själv och det gick väl lite so-so.

Tack för svar!

Tillbaka
Topp