Vilket mekställ använder ni?

jonte987 sa:
Ramen får inte riktigt plats där nere. Plastbiten är för liten och brickan på bågen tar i ramen.
I alla fall på min cyclepro. Kanske funkar bättre på nya cyklar men jag tror mer att den funkar på stål... Har inte testat min sentier eftersom jag inte vill ha samma skrapmärke på den.

Passar inte damcykeln vi har heller.

Har jag sålt in den tillräckligt så finns den i Svedala.

rois sa:
Var finns BT mekstället? Det ser ut som man kan spänna fast cykeln väldigt stabilt. Samma konstruktion säljs av Rose Bikes, så helt kass kan väl inte konstruktionen vara?

Finns det stället verkligen kvar?

Dra en bit cykelslang över spännhake, bricka och gänga, då blir det inga skrapmärken;-)

Om det sitter en massa jux under vevaxelröret funkar inte det stället, cykeln sitter instabilt då. Inte heller att rekommendera till plastramar om man inte lägger en rejäl tryckavlastning mellan hake och ram. Bättre med ett ställ med klämma då.

Fast det är inte raketvetenskap detta utan som nån skrev längre upp, ett ergonomisk hjälpmedel. Ibland är det bättre om cykeln står på golvet, ibland även upp-å-ner. (Gick en ängel genom rummet nu?)

Senast ändrad:
Tror inte det finns kvar. Kollade på 29an igår kväll för att se om det är jag som är idiot men konstaterade att bash guard fästen inte lär göra saken bättre. Rois är välkommen på kaffe och demonstration.

Jag tycker det är nice med ställ om man har råd och plats. I lgh hade jag ett snöre från balkongtaket när jag justerade växlar.

Pfaff sa:
jonte987 sa:
Ramen får inte riktigt plats där nere. Plastbiten är för liten och brickan på bågen tar i ramen.
I alla fall på min cyclepro. Kanske funkar bättre på nya cyklar men jag tror mer att den funkar på stål... Har inte testat min sentier eftersom jag inte vill ha samma skrapmärke på den.

Passar inte damcykeln vi har heller.

Har jag sålt in den tillräckligt så finns den i Svedala.

rois sa:
Var finns BT mekstället? Det ser ut som man kan spänna fast cykeln väldigt stabilt. Samma konstruktion säljs av Rose Bikes, så helt kass kan väl inte konstruktionen vara?

Finns det stället verkligen kvar?

Dra en bit cykelslang över spännhake, bricka och gänga, då blir det inga skrapmärken;-)

Om det sitter en massa jux under vevaxelröret funkar inte det stället, cykeln sitter instabilt då. Inte heller att rekommendera till plastramar om man inte lägger en rejäl tryckavlastning mellan hake och ram. Bättre med ett ställ med klämma då.

Fast det är inte raketvetenskap detta utan som nån skrev längre upp, ett ergonomisk hjälpmedel. Ibland är det bättre om cykeln står på golvet, ibland även upp-å-ner. (Gick en ängel genom rummet nu?)

Jag avstår tills vidare. Om det är problem att sätta fast cykeln i stället faller hela iden. Men stället ser stabilt ut mot golvet, så man slipper förmodligen att mekstället svajar. Hoppas att någon nappar på ditt erbjudande.

Jag tror det blir tippen:)

Jo, det funkar ok. När jag fixade 26an i somras så la jag en bit kartong mellan ramen o brickan så gick det bra. Nu har jag ett med grip.

rois sa:
Jag avstår tills vidare. Om det är problem att sätta fast cykeln i stället faller hela iden. Men stället ser stabilt ut mot golvet, så man slipper förmodligen att mekstället svajar. Hoppas att någon nappar på ditt erbjudande.

erik_valdemar sa:
Rosestället som det finns bild på längre upp i tråden tycker jag funkar fint, och det kostar knappt mer än Lidl/Harald Nyborg. Väldigt robust, står stadigt, och skaplig klämma även om gummit har en tendens att lossna. Länk:
https://www.rosebikes.se/xtreme-22586-22586

Är detta på något vis "ihopfällbart" när man inte använder det? Lever med sjukt dåligt med plats.

Putteman sa:
erik_valdemar sa:
Rosestället som det finns bild på längre upp i tråden tycker jag funkar fint, och det kostar knappt mer än Lidl/Harald Nyborg. Väldigt robust, står stadigt, och skaplig klämma även om gummit har en tendens att lossna. Länk:

Är detta på något vis "ihopfällbart" när man inte använder det? Lever med sjukt dåligt med plats.

Har du kikat på det Made T171 hos cykelkraft? Eller det här https://www.rosebikes.se/xtreme-s-3000-workstand-23226

Allroad sa:
Putteman sa:
erik_valdemar sa:

Har du kikat på det Made T171 hos cykelkraft? Eller det här https://www.rosebikes.se/xtreme-s-3000-workstand-23226

Alltså det där Xtreme 3000 på RoseBikes ser ju ut att vara en perfekt kompromiss mellan smidighet, funktion och kostnad. Ser iaf på bilderna ut att vara en klass bättre en lågprisställen, men inte så mycket dyrare. Någon som har erfarenheter förresten?

kais01 sa:
har inget emot mekställ, bara sett hur färska cyklister tror att det är avgörande för att meka. det är det inte. snarare ett ergonomiskt hjälpmedel.

Jag är en färsking med ambitioner att göra det mesta av underhåll och dyl själv, och jag insåg snabbt att ett ställ var prio. Varför? Dålig ergonomi blir ju MYCKET viktig faktor innan man lärt sig mekandet ordentligt. Allting tar lång tid och frustrationen tar över när man inte står och arbetar bra. Bor man dessutom i lägenhet och inte har en egen uppvärmd källare eller garage att tillgå blir det viktigare med rätt arbetsställning. Jag satsade på ett ganska dyrt och kraftigt ställ (på rea 1600 tror jag) som ihopfällt ser ut som lite oversized fotostativ. Mekar i förrådets "korridor" på vintern och i på gården på sommaren.

du har höga tankar om vad ett mekställ kan göra för dig. men grattis till ett förnöjsamt inköp! hoppas det ger dig stor glädje.

Om man mekar så mycket med sin hoj så att arbetsställningen blir ett problem, då har man andra problem. ;-)

Men jag håller helt med om att det är viktigt med grejer som fungerar. Själv har jag kört mekställ från Lidl i många år och svurit varenda gång jag använt det. Inte över ergonomin men över hur j*vla dåligt det är. Plastigt och svårhanterat. Benen är över allt men trots detta är det ganska instabilt. Nu har jag köpt biltemas och det är jämförelsevis riktigt bra.

kais01 sa:
du har höga tankar om vad ett mekställ kan göra för dig. men grattis till ett förnöjsamt inköp! hoppas det ger dig stor glädje.

Har svårt att se varför man inte kan/bör använda ett mekställ. Vad är orsaken till att man inte ska använda ett mekställ??

Ubbe73 sa:
kais01 sa:

Har svårt att se varför man inte kan/bör använda ett mekställ. Vad är orsaken till att man inte ska använda ett mekställ??

Lite som att alla bilfirmor använder domkraft när de byter däck och kryper under bilen istället för att lyfta upp den.
Eller var de verkligen så fortfarande?

Hur jobbar man bekvämt med drivlinan utan att "hänga upp" cykeln?

Nej, jag drar inte fram stället när jag monterar en reflex eller justerar sadeln.

Ett bra ställ är inte så mycket pengar i sammanhanget. Cykeldelar är inte billiga heller.

När jag köpte en fettcykel insåg jag att jag inte skulle klara meka med den utan ett mekställe. Hittills använde jag ett enkelt bakhjulsstöd som kostade typ 100 kr för min vanliga MTB.

Jag behövde ett sånt ställe som inte skulle välta och som var hopfällbart.

I slutet fick jag Feedback Sports Sport Mechanic: https://www.bike-components.de/en/Feedback-Sports/Sport-Mechanic-Bicycle-Work-Stand-p42612/

Det var för ett år sedan. Sedan dess har jag inte några problem alls. Mekstället är stabilt, dess kloss griper hårt och kan vridas för att klämma antingen sadelstolpen eller underröret.

marr sa:
Ubbe73 sa:
kais01 sa:

Lite som att alla bilfirmor använder domkraft när de byter däck och kryper under bilen istället för att lyfta upp den.

Roy och Roger kör så. Och Dragan som kränger däck från ett hål i väggen och skiftar till vinterhjul för 150:- med kompisar som arbetskraft.

Sen har ju en fyrhjuling minst två däck i marken när man lyfter den. Jag vet inte riktigt hur man ska få den stabiliteten för en tvåhjuling.

Jag har alltid cykel hängandes i stället när jag inte cyklar på den då , och enligt stravas årssammanställning är väl frågan snarare om jag behöver cyklarna ???

Ubbe73 sa:
kais01 sa:

det finns ingen specifik anledning att inte använda mekställ. gillar man det ska man köpa det, bara undvika fyrbent skräp. men det finns ingen specifik anledning som har med cykeln att göra att använda det heller.

det gör det för den ovane lite enklare att grovjustera växlar. thats about it.

men det är ett bra ergonomiskt hjälpmedel. ersätter pall om man inte tycker det duger till det ändamålet. har man jättemånga cyklar (vi har ca 15), känslig rygg eller kanske knän skaffa absolut ett mekställ. men återigen, det är inte cykeln som behöver det.

mekstället gör i själva verket ingen skillnad alls för hur väl man kan justera in sin cykel. sista finliret gör man ute på vägen helt oavsett, t
ex trimmar in hur den växlar under belastning.

sen bör ju jobbet man gör bli enklare och snabbare i en utsträckning som ens gör det motiverat att fälla ut stället och montera hojen. händer ärligt sagt inte alltför ofta.

om man vill skaffa ett tillbehör som faktiskt har potential att göra skillnad för själva cykelns funktion köp en växelörejusterare.

kais01 sa:
mekstället gör i själva verket ingen skillnad alls för hur väl man kan justera in sin cykel. sista finliret gör man ute på vägen helt oavsett, t
Du har inte funderat på att lära dig justera växlar ordentligt istället för att dra tossiga slutsatser?

För mig var ett mekställ en skänk från ovan när jag började skruva cyklar. (Det var inte sådär värst länge sedan i ärlighetens namn). Gör det lättare att montera och justera allt mellan himmel och jord just tack vara de ergonomiska fördelarna. Ett måste? Nej, självklart inte. Men för mig ändå guld värt.

Sedan har jag en stilla undran vad ni berörda egentligen gör med era Lidl/Jula-ställ. Plastigt och instabilt? Jag har köpt min beskärda del av skräp på nämnt lågprisvaruhus, men mekstället hör absolut inte dit. Smaken är som baken :)

Helt otroligt hur det ens kan uppstå en träta om huruvida mekställ är onödigt eller inte :-O

Fick en del av er enbart kolbitar i julklapp eller?

Jisses!!

CEHG sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
kais01 sa:

Roy och Roger kör så. Och Dragan som kränger däck från ett hål i väggen och skiftar till vinterhjul för 150:- med kompisar som arbetskraft.

Sen har ju en fyrhjuling minst två däck i marken när man lyfter den. Jag vet inte riktigt hur man ska få den stabiliteten för en tvåhjuling.

Frågan är om R&R fortfarande gör det... Macken brann ner 2014....

Jag har Park Tools PCS-9 förutom att det är stabilt och kraftigt har det även fördelen att det är så imponerande robust att man ibland kan gömma ytterligare en cykel där utan att det märks att den finns. n+1....

SGS sa:
För mig var ett mekställ en skänk från ovan när jag började skruva cyklar. (Det var inte sådär värst länge sedan i ärlighetens namn). Gör det lättare att montera och justera allt mellan himmel och jord just tack vara de ergonomiska fördelarna. Ett måste? Nej, självklart inte. Men för mig ändå guld värt.

Sedan har jag en stilla undran vad ni berörda egentligen gör med era Lidl/Jula-ställ. Plastigt och instabilt? Jag har köpt min beskärda del av skräp på nämnt lågprisvaruhus, men mekstället hör absolut inte dit. Smaken är som baken :)

Självklart är ett dåligt mekställ bättre än inget alls. Mitt lidl-ställ har underlättat mitt skruvande väldigt mycket - bygga hojar, serva gafflar, och för att hänga upp hojen då man ska ha av hjulen. Och som förvaring.. Trots att det hjälper mycket är det ändå rätt kasst. Men till slut får man nog och vill ha bättre.

Valhalla_ sa:
SGS sa:

Självklart är ett dåligt mekställ bättre än inget alls. Mitt lidl-ställ har underlättat mitt skruvande väldigt mycket - bygga hojar, serva gafflar, och för att hänga upp hojen då man ska ha av hjulen. Och som förvaring.. Trots att det hjälper mycket är det ändå rätt kasst. Men till slut får man nog och vill ha bättre.

Jag har nog låga krav helt enkelt :-D

katten sa:
Jag kör med skruvar i taket och lite rep och block. Smidigt (lätt att packa undan snörena) och billigt, typ 200kr. Stabilt, pallar en tung damcykel på 20kg+ vid däckbyte. Har man ett eget garage eller mekrum är det toppen.

Ja man behöver inte krångla till det. Står man ute kan man ju haka sadeln i en trädgren och låda med en rem. Funkar tills trädet välter eller så.

Henrik_E sa:
kais01 sa:
Du har inte funderat på att lära dig justera växlar ordentligt istället för att dra tossiga slutsatser?

du menar att mekställ hjälper till justera växlar istället för on the fly?

det var väl något sådant jag antydde längre upp. några andra har tagit upp samma sak. mekstället som pedagogiskt verktyg. inte ett dåligt skäl till mekställ alls. men det gör än en gång ingen skillnad för resultatet.

konstiga växelfel brukar kunna bero på växelörat eller mismatch mellan kassett och kedja. det krävs nästan alltid belastning för att avslöja felet. växelstället är dåligt på detta.

kais01 sa:
konstiga växelfel brukar kunna bero på växelörat eller mismatch mellan kassett och kedja. det krävs nästan alltid belastning för att avslöja felet. växelstället är dåligt på detta.

Så ett enskilt och lite lätt udda (läs "ganska ovanligt") scenario gör mao att du anser att mekställ bara är skit?

Okaaaaj......

Vernersson sa:
kais01 sa:

Så ett enskilt och lite lätt udda (läs "ganska ovanligt") scenario gör mao att du anser att mekställ bara är skit?

Okaaaaj......

Jag tror snarare det är du som lägger ord i mun på kais01.

Mm, det är väl mest en fråga om hur man prioriterar det. Och visst, har man inte budget så är det väl en del annat som kommer före.

Valhalla_ sa:
Vernersson sa:
kais01 sa:

Okaaaaj......

Jag tror snarare det är du som lägger ord i mun på kais01.

katten sa:
Jag kör med skruvar i taket och lite rep och block. Smidigt (lätt att packa undan snörena) och billigt, typ 200kr. Stabilt, pallar en tung damcykel på 20kg+ vid däckbyte. Har man ett eget garage eller mekrum är det toppen.

Bilder och tips:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3219246/3224108#msg-3224108
Jag tycker det låter bökigt med skruvar i taket, rep och block, osv. Ett Lidl-ställ kostar 150kr mer, fälls ihop på 5s (benen skjuts upp) och ställs i ett hörn och tar upp kanske 30x30cm golvutrymme när det inte används.

Jag mekade med cyklar i över 40 år innan jag köpte ett mekställ.

Så otroligt korkat!

Jag kommer aldrig mer vara utan.

Mekstället ska absolut vara trebent. Jag kulle blivit vansinnig på ett vickande fyrbent ställ på mitt ojämna källargolv.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp