Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Sohl sa:
Rattnalle sa:
Ardent funkar fint som bakdäck annars med DHF eller något annat fram.

Jag kör denna kombo just nu!
Kändes bra idag.
Jag körde den senaste två somrarna.

Nu har jag WildRockR2 fram och Ardent bak. Dock 2,4" och EXO. Utan EXO kanske det är lite klent men det skadar ju inte att prova.

Nån som vet var Chunky Monkey finns att hitta annat än hos On-One? Jag är helt säker på att jag sett det hos nån nätbutik, men minns inte vilken. Vill helt enkelt slippa betala dubbel frakt då jag även vill ha ett Ardent.

Makten sa:
Nån som vet var Chunky Monkey finns att hitta annat än hos On-One? Jag är helt säker på att jag sett det hos nån nätbutik, men minns inte vilken. Vill helt enkelt slippa betala dubbel frakt då jag även vill ha ett Ardent.

Trimate är den enda jag kan tänka mig.

marr sa:

Jag är nästan säker på att jag sett det nån annanstans också, men kan inte komma på var. Trimate säljer tyvärr inga andra roliga skogsdäck, och jag tänkte mest spara på fraktpengarna genom att köpa två olika från samma ställe.

----

För övrigt bytte jag NN fram till CM på FS:en (ovanstående inköp är för HT:n), och det blev precis lika mysigt och skitbra som jag mindes:-) Det är lätt mitt referensdäck. Väldigt bekvämt samtidigt som det är stadigt nog att kunna köras med skitlågt tryck. Inte riktigt samma grepp som DHF 2,5" men fasen inte långt ifrån. NN bak kändes riktigt bra trots att jag ogillade det sist.

Makten sa:
marr sa:

Jag är nästan säker på att jag sett det nån annanstans också, men kan inte komma på var. Trimate säljer tyvärr inga andra roliga skogsdäck, och jag tänkte mest spara på fraktpengarna genom att köpa två olika från samma ställe.

----

För övrigt bytte jag NN fram till CM på FS:en (ovanstående inköp är för HT:n), och det blev precis lika mysigt och skitbra som jag mindes:-) Det är lätt mitt referensdäck. Väldigt bekvämt samtidigt som det är stadigt nog att kunna köras med skitlågt tryck. Inte riktigt samma grepp som DHF 2,5" men fasen inte långt ifrån. NN bak kändes riktigt bra trots att jag ogillade det sist.

Har för mig att det var rätt trevligt men jag minns det som att det var rätt mkt mindre övertygande i kurvor? Cm mot DHF alltså.

Makten sa:
marr sa:

----

Trimate kör väl fri frakt så skyll inte på det ?

Luthman Photography sa:
Har för mig att det var rätt trevligt men jag minns det som att det var rätt mkt mindre övertygande i kurvor? Cm mot DHF alltså.

Ja, jo, det kan stämma. Jag cyklar dock till 99% brötig stig utan doserade kurvor och sånt, så det är sällan fråga om något nerlägg att tala om. Kan tänka mig att det är sådär om man verkligen trycker till eftersom kantdobbarna inte är lika aggro och inte sitter lika långt ut på casingen. Gummit verkar dock likvärdigt. Antar att Trail Extreme är samma som 3C MaxxTerra eftersom det är Maxxis som gör däcken.
Det som förvånar mig är hur "bekväma" de är, trots att båda är EXO. Känns väldigt annorlunda mot DHF på den fronten. Jag kör nog helt enkelt inte tillräckligt vårdslöst för att till fullo dra nytta av ett riktigt köttdäck som DHF, även om jag verkligen uppskattade det så fort det gick utför.

jofahjalm sa:
Det är iofs så att det är när man saknar doserade kurvor som man behöver kantdobbarna.

Jaja, men underlaget spelar ju in förstås. Du vet ju ungefär hur jag cyklar och därtill var, så du fattar nog vad jag menar:-)

Tack för tipsen om Magic Mary, kört tre rundor nu och det övertygar både på blött och torrt. Mycke trevligare än HD.
Inte ett släpp än så länge.

Som framdäck alltså,bak sitter HD med massor av släpp idag i vätan

Senast ändrad:
Rock Razor var inte optimalt bakdäck i Göteborgs-Novemberkåsan idag.

1-IMG_20160417_161652.jpg

(Det visste jag iofs sen innan, men var för lat för att sätta dit ett HD.)

Onza Ibex FRC120 fram var dock riktigt trevligt även i lera, tror det får bli däcket för säsongen (kanske gör ett byte till MMary om nån månad för att känna lite mer på skillnaden).

Makten sa:
larsaw sa:
Ops, fick för mig att det var 29" du behövde...

Har redan ett på 29:an! Nu är det till HT:n jag behöver ett. Känns vettigt att köra samma på båda cyklar så man vet vad man får, så att säga:-)

Det där likställer jag med homeopati. :-))

Funkar faktiskt över förväntan, framför allt i löst före, dock är däcket fortfarande för klent när det pressas lite (typ bikepark) varför jag bytte till Maxxis Shorty / DHR2...
Mig veterligen finns inte CM i 650b :/

larsaw sa:
Perp sa:
Har haft mitt SE4 på bak sedan Gesunda rejset. Inga punkor eller burps eller nått alls faktiskt, mkt nöjd.
Men tröttnar på Bont snart ändå, har inte fått tag i varken SE5 eller SE3 på länge nu.
Börjar fundera på Maxxis HR2 EXO och Tomahawk EXO alt DD som race/bikepark setup.

Kanske samköpa om du råkar bo i storstaden?
SE3: http://www.tritoncycles.co.uk/components-c9/tyres-c125/bontrager-se3-team-issue-tyre-p11353
SE5: http://www.tritoncycles.co.uk/compo...rager-se5-team-issue-super-enduro-tyre-p14522

Vad kostar dom hemma med frakt då?

larsaw sa:
fredrik168 sa:

Typ en femhunka styck hos din närmsta Trek-LBS, MEN dom verkar ju ha det rätt kinkigt att få hit dom (till Sverige alltså...)
jo det vet jag men en sambeställning från england tänkte jag på! hittar ingen fraktkostnad på hemsidan.

fredrik168 sa:
jo det vet jag men en sambeställning från england tänkte jag på! hittar ingen fraktkostnad på hemsidan.

Aha' Kollade lite med Triton och frakten vart rätt schwajn dyr, ett däck kan gå som "International Small Pkg" = £15 medans >1 däck går som Int. Large Pkg" = £25!! Själv behöver jag bara ETT däck, men jag ska försöka övertala en kompis att hänga på för ytterligare två däck. Är vi tre som delar på frakten så blir det intressant.

Bytte från Nobby Nick 2.25 fram och bak till ChunkyMonkey fram och Ardent bak. Båda 2.4.

Mycket nöjd. Som en helt ny cykel. :)
Men, är Ardent så slirigt som det kändes? Bak gör det ju inget, tycker det är bra att det driftar lite. Det kag funderar på är om det kag kände var släpp, eller om det var att däcket krängde på fälgen? Körde ca 1.7 bar på Mavic 319-fälgar. Tyckte det borde funka, men vad tror Happys gummifetischister? :)

Det är ganska driftigt på ett skönt sätt tycker jag. Inte så att det spontansläpper särskilt mycket men trycker man till det på rätt sätt så..

Men med CM fram lär du inte lida av det. Det däcket har bra mycket mindre kantgrepp än Ardent när jag jämfört båda som bakdäck. Så pass att det var obehagligt utför :)

Rattnalle sa:
Det är ganska driftigt på ett skönt sätt tycker jag. Inte så att det spontansläpper särskilt mycket men trycker man till det på rätt sätt så..

Men med CM fram lär du inte lida av det. Det däcket har bra mycket mindre kantgrepp än Ardent när jag jämfört båda som bakdäck. Så pass att det var obehagligt utför :)

Då måste jag slänga på Ardent fram också för att testa. För jag blev avrådd från Ardent fram för att det skulle vara mindre greppigt och förutsägbart än just CM.
Måste nästan kolla vad som händer bak också så det inte är däcket som kränger på fälgen.
Brukar 2.4 vara problem på en 19-fälg?

Det var för länge sen jag hade så smala fälgar för att jag ska komma ihåg så mycket men det är inget jag minns var ett problem. Å andra sidan var jag betydligt långsammare då.

CM har enormt mycket bättre grepp på hällar, rötter och andra hårda underlag särskilt i blött väder. Men kantgreppet på löst underlag är både kasst och oförutsägbart tycker jag. Jag kraschade när jag cyklade utför med det första gången efter ett år på Ardent för att bakhjulet bara stack rakt ut åt sidan utan förvarning när jag bromsade på ett löst ställe.

För egen del är jag skitnöjd med kombon WildRock'R2 fram och Ardent bak hittills. Rullar rätt OK och greppet fram är grymt.

Satte på Minion SS bak häromdagen, Butcher sitter kvar fram. Gjorde gott för rullen och greppar förvånansvärt bra. Känns mer följsamt än Purgatory Grid som det ersatte. Funkade kanske inte optimalt genom de få surhålen som är kvar men jag kom igenom ändå. Känns som en vettig kombo med Butcher/Minion SS än sålänge.

Rattnalle sa:
CM har enormt mycket bättre grepp på hällar, rötter och andra hårda underlag särskilt i blött väder. Men kantgreppet på löst underlag är både kasst och oförutsägbart tycker jag. Jag kraschade när jag cyklade utför med det första gången efter ett år på Ardent för att bakhjulet bara stack rakt ut åt sidan utan förvarning när jag bromsade på ett löst ställe.

Tror du inte att det delvis beror på att man i regel kör högre tryck bak? Fram formar det sig ju bättre efter underlaget liksom.
Jag tycker Ardent är vidrigt som framdäck, så länge det inte är snustorrt. Och det är det ju tyvärr inte under några längre perioder i detta land.

Ardent bak är lite slirigt, ja. Kantgrepp brukar inte bekomma mig, men klättergreppet är typ noll. Ibland undrar jag om man skulle vända på det, men då går det väl inte att bromsa istället:-)

Okej. Så i hemmaskogen CM = bra. Utför typ Åre/Järvsö CM = skit.

Lite tråd-tangent då, men bra utförsgummi? Är Ardent okej eller ska jag införskaffa något annat för utförsäventyr?
Mer tråd-tangent: Vad är rätt bredd för 2.4:or enligt allmän visdom, och vad ska man ha för fälg om man är liiite för snål för att gå på American Classic för typ 6 papp paret...?

När jag testade båda bak efter varandra hade jag samma tryck.

Jag skulle nog inte sätta något av dem fram numera. Det fungerade förra gången men nu när jag har börjat lära mig att lägga ner cykeln lite känns det mindre vettigt.

Foxis sa:
Okej. Så i hemmaskogen CM = bra. Utför typ Åre/Järvsö CM = skit.

Lite tråd-tangent då, men bra utförsgummi? Är Ardent okej eller ska jag införskaffa något annat för utförsäventyr?
Mer tråd-tangent: Vad är rätt bredd för 2.4:or enligt allmän visdom, och vad ska man ha för fälg om man är liiite för snål för att gå på American Classic för typ 6 papp paret...?
Det är min erfarenhet, ja. YMMV som alltid :-)

Ardent funkar utmärkt som bakdäck utför om man inte har allt för stora krav på bromsgrepp. Men bromsa för att stanna är ju rätt kasst med bakdäcket oavsett så det kanske kan kvitta. Fram något med kant på, finns ett otal tips högre upp i tråden.

Sen finns det ju massor med prisvärda breda fälgar. Jag byggde med Superstars fälgar för 200 kr styck. Oklart än om de är bra i längden. American classic eller andra systemhjul känns typiskt obra om något pajar.

Rattnalle sa:

Jag menade skillnaden i tryck mellan fram- och bakdäck, för där kör du väl inte samma?

Jag skulle nog inte sätta något av dem fram numera. Det fungerade förra gången men nu när jag har börjat lära mig att lägga ner cykeln lite känns det mindre vettigt.

Nä, vi cyklar ju på helt olika ställen (och förmodligen därav också sätt), så mina referenser är helt andra:-) Går det utför här så går det i regel tämligen rakt fram. Svänger det ordentligt så är det knixigt, stenigt och rotigt, och till det är CM galet bra som framdäck. Därtill tycker jag det är oerhört bekvämt. Casingen är liksom följsam trots att den är ganska stadig. Samma med Ardent (torde vara exakt lika).

Tycker även jag att Ardent har hygglo bromsgrepp.

Makten sa:
Nä, vi cyklar ju på helt olika ställen (och förmodligen därav också sätt), så mina referenser är helt andra:-) Går det utför här så går det i regel tämligen rakt fram. Svänger det ordentligt så är det knixigt, stenigt och rotigt, och till det är CM galet bra som framdäck. Därtill tycker jag det är oerhört bekvämt. Casingen är liksom följsam trots att den är ganska stadig. Samma med Ardent (torde vara exakt lika).

Det där låter ju som mina hemmaskogar (Tyresö/Hellas). Måste också inflika att CM var ruskigt bekvämt efter att ha kört NN en säsong. Gick förvisso ner en del i tryck vilket är en stor del av förklaringen, men det greppade och gav mer förtroende. Mysigare och roligare helt enkelt. :)

Om det är utför med högre fart och risk för löst underlag som gäller (typ flowbanor eller Redbull Rampage :) ) så känns det som jag får förkovra mig i däcksdjungeln för att hitta något som passar.

Kort avslut på tangenten: Om man är för feg för att bygga hjul själv, vill någon snabbrekommendera ett märke som är prisvärt om man letar bredare fälg? Och hur brett bör man gå för 2.35-2.40?

Känns som om jag kanske borde flytta till "Frågor man inte vågar ställa"-tråden snart... :-)

Makten sa:
Rattnalle sa:

Jag menade skillnaden i tryck mellan fram- och bakdäck, för där kör du väl inte samma?
Nej det gör jag inte, även om skillnaden inte är sådär enorm direkt. Lägre tryck kompenserar till viss del för bristen på kantgrepp. Men typen av cykling och inte minst hur man cyklar lär vara avgörande. Jag inbillar mig att Hellas inte skiljer sig så mycket från mina hemmastigar utom möjligtvis att det är något enstaka tiotal meter fler höjdmeter här från vad jag sett.

Sen kan jag villigt erkänna att jag inte är särskilt snabb. Men bara att försöka lägga ner cykeln lite i kurvorna räcker för att däck utan kantgrepp ska sluta fungera de gånger jag lyckas även i låg hastighet. Måttligt förtroendeingivande.

[/quote]

Tror du inte att det delvis beror på att man i regel kör högre tryck bak? Fram formar det sig ju bättre efter underlaget liksom.
Jag tycker Ardent är vidrigt som framdäck, så länge det inte är snustorrt. Och det är det ju tyvärr inte under några längre perioder i detta land.

Ardent bak är lite slirigt, ja. Kantgrepp brukar inte bekomma mig, men klättergreppet är typ noll. Ibland undrar jag om man skulle vända på det, men då går det väl inte att bromsa istället:-)[/quote]
Skär ner ramperna på mitttendubbarna så blir det betydligt bättre men skall du få bra klättergrepp så behövs mjukare gummi.

Foxis sa:
Det där låter ju som mina hemmaskogar (Tyresö/Hellas). Måste också inflika att CM var ruskigt bekvämt efter att ha kört NN en säsong. Gick förvisso ner en del i tryck vilket är en stor del av förklaringen, men det greppade och gav mer förtroende. Mysigare och roligare helt enkelt. :)

Det är precis min erfarenhet också. NN kändes "livliga" på ett olustigt sätt. Liksom studsade och hade sig.

Och hur brett bör man gå för 2.35-2.40?

30 mm innerdiameter känns vettigt. Funkar med bredare, men vissa däck får lite fyrkantig profil.

TK sa:
Skär ner ramperna på mitttendubbarna så blir det betydligt bättre men skall du få bra klättergrepp så behövs mjukare gummi.

Det kanske vore en idé! Gummit tror jag är lagom hårt för mina preferenser. Slet ner bakdäcket skapligt förra säsongen och vill ha hyfsad livslängd ändå. Det är nog mer mönstret som inte lirar riktigt med knepiga klättringar. Där var NN bättre (Pacestar) och det tror jag inte direkt är mjukare.

Foxis sa:
Makten sa:

Om det är utför med högre fart och risk för löst underlag som gäller (typ flowbanor eller Redbull Rampage :) ) så känns det som jag får förkovra mig i däcksdjungeln för att hitta något som passar.

Kort avslut på tangenten: Om man är för feg för att bygga hjul själv, vill någon snabbrekommendera ett märke som är prisvärt om man letar bredare fälg? Och hur brett bör man gå för 2.35-2.40?

Känns som om jag kanske borde flytta till "Frågor man inte vågar ställa"-tråden snart... :-)

Ang fälgar. Nu snart kommer generation 3 av Flow och Arch fälgarna med 29mm innerbredd, sen har du Dt Xm481 med 30mm inner och sen finns Ryde Trace Enduro 35 som av en konstig anledning har just 35 mm innerbredd men väger mer än xm481? Och som makten skrev är nog 30mm en lagom väg att gå.

Bortsett från budget, hyfsat lätta 29" däck som har bra luftkammare och grepp, rullmotstånd till viss del ointressant. Kör idag på ardent 2.4 exo. Finns nåt bättre än magic mary?

Jag noterar att priset på nya Baron och Kaiser nu är nere i 49 eur hos Bike Components. Nöts de lika långsamt som gamla Baron är de därmed helt plötsligt väldigt prisvärda. Baron blir nog nästa framdäck. Frågan är vad det ska matchas med bak bara.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Jag noterar att priset på nya Baron och Kaiser nu är nere i 49 eur hos Bike Components. Nöts de lika långsamt som gamla Baron är de därmed helt plötsligt väldigt prisvärda. Baron blir nog nästa framdäck. Frågan är vad det ska matchas med bak bara.

Michelin Wild Race'R? Ett intressant alternativ till Minion SS och Schwalbe RoRa. Lite tunga, men verkar rulla rätt hyfsat.

http://nsmb.com/michelin-wild-racer-enduro-rear-tire-review/

soderblom sa:
Rattnalle sa:

Michelin Wild Race'R? Ett intressant alternativ till Minion SS och Schwalbe RoRa. Lite tunga, men verkar rulla rätt hyfsat.

http://nsmb.com/michelin-wild-racer-enduro-rear-tire-review/
Jag har spanat lite på det. Det skulle matcha nuvarande WildRockR2 som jag har fram bra om inte annat :)
Ser extremt likt Ardent ut i mitten men med biffigare kant så det kan nog vara rätt bra.

Tillbaka
Topp