Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Jimel sa:
Luthman Photography sa:
Paco sa:
mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Mitt Minion SS är slut i sidorna så ska h något nytt.
Vad tycker internet är bra bakdäck nu?
Tänker åka Butcher grid, Wild rocr2 och Baron projekt som framdäck så gärna nåt som passar ihop.

Slaughter Grid?

Jag tycker minion slår slaughter. Slaughter har så jäkla styva sidoväggar att det blir lite stötigt. Minion är följsammare (med exo)..

Jag tycker tvärtom men jämför med control ist för grid. Inte provat grid.
Blir nog ardent bak för mig nästa gång.

Grid är väldigt mkt styvare än control. Jämförelsen blir lite som hushållspapper mot kartong.

mikipedia_ sa:
Paco sa:
Luthman Photography sa:
Paco sa:
mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Tänker åka Butcher grid, Wild rocr2 och Baron projekt som framdäck så gärna nåt som passar ihop.

Slaughter Grid?

Jag tycker minion slår slaughter. Slaughter har så jäkla styva sidoväggar att det blir lite stötigt. Minion är följsammare (med exo)..

Var lite ironisk med mitt tips, mest för att dom ser rätt lika ut.

Har dock inte testat Minion SS än men litar fullt ut på det du skriver....

Ja det blir Minion igen om det ska bli ett SS, men mest för minion har så härligt feta kantdubbar jämf med dom andra!

Hittade lite mera fel på mitt däck, så nu pensioneras det.

Några sånna här sönderslitna i mönstret och några i kanterna?
Så nu får Wild griper sitta tills jag köper ett nytt SS

Bilagor

• IMG_20170813_175409.jpg
    IMG_20170813_175409.jpg
    180.9 KB · Besök: 69
mikipedia_ sa:
mikipedia_ sa:
Paco sa:
Luthman Photography sa:
Paco sa:
mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Slaughter Grid?

Var lite ironisk med mitt tips, mest för att dom ser rätt lika ut.

Har dock inte testat Minion SS än men litar fullt ut på det du skriver....

Ja det blir Minion igen om det ska bli ett SS, men mest för minion har så härligt feta kantdubbar jämf med dom andra!

Hittade lite mera fel på mitt däck, så nu pensioneras det.

Några sånna här sönderslitna i mönstret och några i kanterna?
Så nu får Wild griper sitta tills jag köper ett nytt SS

Ähhhh, det där fixar du med lite Liquisole ;-)

Det verkar för övrigt som om min WildRockR2+HR2 kombo börjar bli utsliten efter två år. Alpresan tog nog sitt också.. Men de duger nog till hemmacykling vintern igenom innan de behöver bytas ut :)

Bump!
Nu är ju sommarsäsongen snart över, men jag börjar redan pappa inför nästa år :)
Eftersom årets bakdäck visade sig för klent för min bristfälliga bromsteknik så har jag lite fastnat för Maxxis Griffin inför nästa säsong.
Igentligen ett DH-däck men som nu släppts i trenduroutförande och verkar mycket lovande: https://m.pinkbike.com/news/maxxis-griffin-tire-review-2017.html

CAF4E48B-9C69-4AB0-AEE1-B96B021A3A1D-4981-0000040CB8CCD274.jpeg

Dock önskar jag mig lite större volym samt Dual Compound för att slippa byta däck mitt i säsongen...

Om man vill testa att gå upp nåt snäpp i däckfethet från Magic Mary 2.35 (på 29mm i.d.-fälg), vad rekommenderas? Kör vanligtvis MM fram och HD eller RoRa back, så liknande mönster kan vara trevligt om det finns. Om det är jättedåligt och ni rekommenderar nåt helt annat så skriv det med.

(Bytte precis till Maxxis Shorty 2.3 fram, det känns smalt och fel, men det kanske vägs upp av att kantdobbarna faktiskt sitter kvar.)

zinkpasta sa:
Om man vill testa att gå upp nåt snäpp i däckfethet från Magic Mary 2.35 (på 29mm i.d.-fälg), vad rekommenderas? Kör vanligtvis MM fram och HD eller RoRa back, så liknande mönster kan vara trevligt om det finns. Om det är jättedåligt och ni rekommenderar nåt helt annat så skriv det med.

(Bytte precis till Maxxis Shorty 2.3 fram, det känns smalt och fel, men det kanske vägs upp av att kantdobbarna faktiskt sitter kvar.)

Minion eller Highroller?

WildRockR2 eller Baron? Beror ju på vad du menar med fethet förstås. MM är ju rätt grovt redan...

Michelins är dock inte helt optimalt i lera då det inte rensar jättebra men annars supertrevligt med bra livslängd och stabilt uppträdande.

Rattnalle sa:
WildRockR2 eller Baron? Beror ju på vad du menar med fethet förstås. MM är ju rätt grovt redan...

Michelins är dock inte helt optimalt i lera då det inte rensar jättebra men annars supertrevligt med bra livslängd och stabilt uppträdande.

Fast vi har ju väldigt sällan sådan där klibblera. Tror WRR2 skulle fungera bra, det är ju trots allt mitt höst till vårdäck i GUM-X gummi för att kunna få grepp på frostiga stigar och lövhala stigar.

larsaw sa:
Bump!
Nu är ju sommarsäsongen snart över, men jag börjar redan pappa inför nästa år :)
Eftersom årets bakdäck visade sig för klent för min bristfälliga bromsteknik så har jag lite fastnat för Maxxis Griffin inför nästa säsong.
Igentligen ett DH-däck men som nu släppts i trenduroutförande och verkar mycket lovande: https://m.pinkbike.com/news/maxxis-griffin-tire-review-2017.html

Dock önskar jag mig lite större volym samt Dual Compound för att slippa byta däck mitt i säsongen...
Du vill alltså ha ett Ardent?;)

BjornR sa:
Rattnalle sa:

Fast vi har ju väldigt sällan sådan där klibblera. Tror WRR2 skulle fungera bra, det är ju trots allt mitt höst till vårdäck i GUM-X gummi för att kunna få grepp på frostiga stigar och lövhala stigar.
När något praktiskt problem har jag inte heller haft med det. Har dock kört MagiX. Slits väldigt snyggt för att vara så mjukt.

Crossmax sa:
AddeN sa:
Kommer inte vara fetare än ett MM 2.35".

Nu lyckas jag inte hitta någon direktlänk, men jag läste igår ett ganska bra test av trendurogummin i http://enduro-mtb.com/en/magazine/ det är alltså i #29-numret (för augusti), alltså i deras app, artikeln finns på avsnitt #28-30.
Fetaste däcken var MM 2.35" och Spech Hillbilly 2.3", dock var inte DHF WT med i testet :/
Testvinnare blev för övrigt... Nä' det får ni läsa själva ;)

Sen kommer enl denna artikel: http://www.bikemag.com/gear/maxxis-updates-tires/ Maxxis till nästa år att släppa HR2, Shorty och Aggressor som 2.5" WT, samt DHR som 2.6" WT och slutligen kommer Ikon att kunna fås med DD-casing :D

Jag omformulerar: Men hur breda däck vill man ha egentligen? 2,35-2,4 känns som en rätt schysst sweetspot mellan att greppa ner i underlaget och samtidigt ha lite dämpande volym.

Senast ändrad:
Fråga kolon: Hur ofta byter ni däck? En gång om dagen? Eller kanske två?

Monterar ni något lämpligt på morgonen och sen på eftermiddagen skyndar ni er hem och byter efter att ha läst på Happy?

Svar till:
Orolig för er

Rattnalle sa:
Jag omformulerar: Men hur breda däck vill man ha egentligen? 2,35-2,4 känns som en rätt schysst sweetspot mellan att greppa ner i underlaget och samtidigt ha lite dämpande volym.
Det beror helt på vad marknadsföringen bestämt sig för, just nu verkar man ha snöat in på gaffel offset så då kanske vi kommer undan med "smala" däck ett tag till..

Rattnalle sa:

Beror ju helt på vart och hur en hojar! Trenduro med bikepark-inslag är väl köttigast möjliga som gäller, dvs så stort som möjligt för att inte plomberna ska skaka loss = 2.5-2.6". Medans trenduro med stigcyklings-inslag = not so much, typ just där omkring 2.4" (eller 59-61mm för att vara mera precis :)
Sen spelar ju fälgbredd och hur följsam "casing'n" är, se bara på Baron som verkar vara ett superdäck, men eftersom sidoväggarna är så hårda så kräver det ju att föraren är superaggressiv (alt. 100+kg tung) för att ha någon vettig nytta av dom...

Kung Stalle sa:

Monterar ni något lämpligt på morgonen och sen på eftermiddagen skyndar ni er hem och byter efter att ha läst på Happy?

Svar till:
Orolig för er

Beror på utövarens plånbok...

Senast ändrad:
Kung Stalle sa:

Svar till:
Orolig för er
Typ april förra året eller nåt sånt. Börjar bli dags igen nu. Allt mjukt gummi ytterst är borta så jag tror det kommer bli halt när det blir blött ute.

Kung Stalle sa:

Svar till:
Orolig för er

I våras.

larsaw sa:
Crossmax sa:
AddeN sa:

Nu lyckas jag inte hitta någon direktlänk, men jag läste igår ett ganska bra test av trendurogummin i http://enduro-mtb.com/en/magazine/ det är alltså i #29-numret (för augusti), alltså i deras app, artikeln finns på avsnitt #28-30.
Fetaste däcken var MM 2.35" och Spech Hillbilly 2.3", dock var inte DHF WT med i testet :/

Sen kommer enl denna artikel: http://www.bikemag.com/gear/maxxis-updates-tires/ Maxxis till nästa år att släppa HR2, Shorty och Aggressor som 2.5" WT, samt DHR som 2.6" WT och slutligen kommer Ikon att kunna fås med DD-casing :D

Hittade en exemplarisk guide över Maxxis alla däck som Vital tagit fram, men gjorde en egen tråd om det :)

https://happyride.se/forum/read.php/1/3217977

Jag byter när det är mer liquisole än originaldäck kvar. Och ibland nån gång till.

Är för övrigt mest sugen på att testa nåt tjockare däck, för att uppleva nåt nytt och kittlande.. Väljer mellan det och att gå på swingersfester.

Kollade Spez. Butcher 2.6" på Reifendatabank, men det är ju samma bredd som MM 2.35, 62 mm. Mitt gamla Muddy Mary 2.5 var ju 65-66mm. Dags för Schwalbe att bredda utbudet igen.

zinkpasta sa:
Jag byter när det är mer liquisole än originaldäck kvar. Och ibland nån gång till.

Är för övrigt mest sugen på att testa nåt tjockare däck, för att uppleva nåt nytt och kittlande.. Väljer mellan det och att gå på swingersfester.

Jag hade valt swingersfesten, däck som däck liksom.

Luthman Photography sa:
zinkpasta sa:

Jag hade valt swingersfesten, däck som däck liksom.

Dick som dick?

Själv väntar jag på att de nya Jesus-däcken ska komma i stigversion. Ev. i kombination med ett Ibex bak kanske.

C-dale sa:
Kollade Spez. Butcher 2.6" på Reifendatabank, men det är ju samma bredd som MM 2.35, 62 mm. Mitt gamla Muddy Mary 2.5 var ju 65-66mm. Dags för Schwalbe att bredda utbudet igen.

Oj det var snålt? mitt Butcher grid mäter 59mm, så 3mm til för ,3" var ju lite snålt!

Spännande att schwalbe släpper Magic Mary i "lite" köttigare version. 27.5x2.6" med apex casing och runt 1000gram. Kan vara ett bra mellanmjölks alternativ om man vill prova 2.6...
Kanske "kräver" cushcore lr liknande om man ska bomba stenkistor dock.

larsaw sa:
Crossmax sa:
AddeN sa:

Här är en bild på de två tagen igår.
Väldigt lika i bredd, syns ingen direkt skillnad på bilden men DHFen var en gnutta bredare.

Bilagor

• IMG_20170830_193225.jpg
    IMG_20170830_193225.jpg
    562.2 KB · Besök: 71
AddeN sa:
larsaw sa:
Crossmax sa:
AddeN sa:

Här är en bild på de två tagen igår.
Väldigt lika i bredd, syns ingen direkt skillnad på bilden men DHFen var en gnutta bredare.

På 30mm inv:
Enligt mitt skjutmått så mäter Magic Mary 2,35" till 2,5" över höljet och DHF 2,5" till 2,4".

Magic Mary är extremt mycket mer fyrkantigt och dobbarna är i jämnhöjd med sidoväggarna. DHF så sticker dobbarna ut förbi sidoväggarna. MM har större luftkammare men DHF har dobbar som täcker sidoväggarna.

Jag har iofs ett kilo fram på 27,5. Helt onödigt hemma men fram gör det inte så mycket skada. Jag skulle å andra sidan aldrig säga annat än att det är just tungt, fläskigt och köttigt.

Mitt Shorty 2,5 WT på 35mm inner ser marginellt bredare ut än mitt DHR II som jag har kvar på en fälg med 21mm inner.

Dock är ju känslan något ballare.

Rattnalle sa:
Du verkar ha hittat en skala för 29" dual ply DH-däck snarare än för svensk trenduro.

Det är möjligt. Men jag skulle vilja se vilket 29" dual-ply DH däck som går in under klassen lättmjölk!

Allt under 900gram i stökig svensk skog har jag kört sönder på tok för lätt. Man har lärt sig den hårda vägen... Men visst. Vad som anses enduro och stökigt för en person är kanske "lätt" terräng för den andre.

Orkar inte räkna in alla lätta däck utan vidare casing. Så dom går direkt under lättmjölksklassen. Aka nobbynic snakeskin.... :/

Jag kör för närvarande med en kombination av lättmjölksdäck (850gr) parat med cushcore. Och hör å häpna så håller de fortfarande efter diverse bombningar i sylvassa stenkistor.
Men slutsumman av däck+cushcore gör att det hamnar som fetmjölk :D

Jag kanske har konstig klassning av däck. Men de är så jag upplever det för mig iaf! En stark gnutta individuellt helt enkelt :)

Tillbaka
Topp