Vill ha en racer

Vill ha en racer
Canyonen ser riktigt fin ut men är lite för dyr för mig, Cuben ligger på ca 17500kr och känns som väldigt mkt racer för pengarna.....vill ut och nöta asfalt nu:)

Vill ha en racer
Jag är 183 cm och hade tidigare en ram på 56 cm, kändes alltid lite för stor, nu har jag en på 54:a, känns mycket bättre. Sen är det förvirring om vilket mått man mäter.

Jag tycker att det viktiga storleks-måttet är det vågräta måttet mellan centrum sadelrör och centrum gaffelrör, jag tror det kallas "reach". Måttet mellan vevaxel och upp mot sadeln är ju endast viktigt när man står still gränsle över cykeln... Slopade ramar blir ju då alltid låga.
Den längd man trivs med är nog individuellt, och beroenda av vad man ska göra, längre ram ger ju kanske lite mer nerhukad sittställning. Sen kan man ju alltid variera lite med att byta styrstam.

Vill ha en racer
Jag är också 183 cm (88 cm i inseam), körde med en 56:a tidigare och tyckte att den kändes för liten. Har nu en 58:a som jag trivs alldeles utmärkt med och som känns helt lagom. Det horisontella måttet på överröret för 56:an var 565 cm medan 58:an har 576 cm. Jag sitter inte överdrivet utsträckt eller nedhukad utan har en lagom behaglig position.

Vill ha en racer
Tackar för svar......Cuben är 542mm på överröret och 560mm styrstam-sadelstolpe, för att komma upp i era siffror skulle man välja en 60-62cm ram.

Vill ha en racer
Chrelle skrev:
-------------------------------------------------------
> Canyonen ser riktigt fin ut men är lite för dyr
> för mig, Cuben ligger på ca 17500kr och känns
> som väldigt mkt racer för pengarna.....vill ut
> och nöta asfalt nu:)

Den Canyon har Dura Ace växelgrupp och kolfiber ram. Motsvarande Canyon som matchar Cube Agree-sl skall ha Ultegra och aluminiumram. Den här har liknande spec som Cube: http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=1823

Vill ha en racer
GöranH skrev:
> Jag är också 183 cm (88 cm i inseam), körde med
> en 56:a tidigare och tyckte att den kändes för
> liten. Har nu en 58:a som jag trivs alldeles
> utmärkt med och som känns helt lagom. Det
> horisontella måttet på överröret för 56:an
> var 565 cm medan 58:an har 576 cm. Jag sitter inte
> överdrivet utsträckt eller nedhukad utan har en
> lagom behaglig position.

Har inte du en canyon? Har en 60 och om jag kommer ihåg rätt är den 576 mm lång. Storlek 58 borde vara kortare än så.

Vill ha en racer
Kolla så att den finns i lager någonstans innan du bestämmer dig så att du inte funderar i onödan för länge. Var ute efter en i våras redan och då var den slut (april/maj). Fick bli en Canyon istället med nån månads väntetid. Nöjd över det måste jag säga, fick mer cykel (dock lättare :-)) för pengarna!

Vill ha en racer
tomasojohansson skrev:
> Jag är 183 cm och hade tidigare en ram på 56 cm,
> kändes alltid lite för stor, nu har jag en på
> 54:a, känns mycket bättre. Sen är det
> förvirring om vilket mått man mäter.
>
> Jag tycker att det viktiga storleks-måttet är
> det vågräta måttet mellan centrum sadelrör och
> centrum gaffelrör, jag tror det kallas "reach".
> Måttet mellan vevaxel och upp mot sadeln är ju
> endast viktigt när man står still gränsle över
> cykeln... Slopade ramar blir ju då alltid låga.
> Den längd man trivs med är nog individuellt, och
> beroenda av vad man ska göra, längre ram ger ju
> kanske lite mer nerhukad sittställning. Sen kan
> man ju alltid variera lite med att byta styrstam.

Jag är 174 och kör en 54 c-c på toppröret. Det var min första riktiga racer och storleken mättes fram av CykelCity. Det låter märkligt att en 54:a skall passa dig, du är ju ändå 9 cm längre än mig?

Vill ha en racer
Planerar cykelbygge och är också osäker på storleken (den har betydelse...). På www.competetivecyclist.com finns en "fit calculator" och på www.wrenchscience.com finns "fit system". Mata in dina mått så får du förslag på storlek, alltifrån sadelhöjd, vevarmslängd, centrum-centrum (vevlager-överrör), centrum-topp (vevlager-sadelrör), overall reach (överrör+styrstam) mm. Mitt intryck är att de rekommenderar ganska stora storlekar, vad tycker ni? Jag är 181cm med 87-88cm grenmått ("inseam") och rekommenderas minst 58cm centrum-topp och overall reach omkring 65-67cm.

Vill ha en racer
Min ram som är 54-55cm kallas Large av tillverkaren! Så det är nog fler än jag som gillar korta ramar, jag uppfattar som att de blivit kortare med åren, det som ansågs vara "medium" får tjuge år sen (ca56cm) har nu blivit mindre.

Jag tycker sittställningen blir skönare när inte armarna pekar så mycket framåt, på Touren nu så ser man hur olika de sitter vissa vill ha armarna mer framåt än andra.
När man lägger armbågarna på styret (kraftig motvind, som om man hade tempobåge) så känns den kortare ramen klart bättre. Jag har dessutom en ganska kort styrstam. Och jag tävlar inte, pendlarhoj.

Hur mäter man "overall reach"? Är det centrum sadelrör-centrum främre hålet i styrstammen.

Är man helt ovan kan man gå på säljarens mått, men bättre att känna efter själv, alla sitter ju lite olika.

Vill ha en racer
Jag har en 58 cm (Bianchi alu) till mina 178 cm. Passar mig väldigt bra, men jag iofs bytt till en ganska kort styrstam, 90 mm har jag för mig. Mina tidigare racers har varit 54, 55, 56 men jag trivdes aldrig riktigt på dem.

Tillbaka
Topp