vilsen göteborgare!

kriilleH

Ny medlem
vilsen göteborgare!
Hej!

Jag är en som sagt vilsen göteborgare som letar efter bra, roliga och jobbiga mtb banor/stigar! jag vet den som ligger i skatås och den börjar bli en aning tråkig nu.

skulle uppskatta många svar!

/kriilleH

vilsen göteborgare!
Går en easy ride idag i Änggården:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1865826

Vi brukar även köra easy rides på onsdagar i Skatås så vill du komma ut å testa nya stigar är det bara å hänga på, trådarna om dessa turer brukar dyka upp dagen innan.

Om du tycker easy tempot är lite för långsamt så finns Leo's tisdags och torsdags turer, ungefär samma stigar fast ett högre tempo och färre pauser.

vilsen göteborgare!
Brukar kunna dyka upp allt från helstelt till fullgung med 6" slag fram och bak :)
Turlängden varierar lite från gång till gång men brukar vara mellan 2 -> 2,5h om inget annat anges i tråden.

vilsen göteborgare!
kriilleH skrev:
-------------------------------------------------------
> okeey. hjälm är såklart ett måste? något
> annat jag bör tänka på?:)
>
> /kristoffer

Ja hjälm är en måste för att åka med på en happy ride. Ryggsäck/camelback med vatten, extra slang och lite nödenergi är också att rekomendera.

Annars är det bara att komma och testa. Skulle det inte funka finns det alltid möjligheter att kliva av längs vägen.

vilsen göteborgare!
Jag lägger upp en del turer från Botaniska upp i Änggårdsbergen där vi täcker dom flesta stigarna och undviker grusvägarna så gott vi kan. Ibland även Sisjön.
Bla går en tur ikväll i Änggården.

> okeey. hjälm är såklart ett måste?

Du kan stryka frågetecknet där ;)
Har själv vart först på platsen efter en cyklist vurpa med huvudet först...

> Något annat jag bör tänka på?:)

Se över din cykel kvällen innan turen så allt är med, sitter fast, är pumpat m.m. så blir stoppen färre och det blir roligare för alla.
Men...saker går sönder ändå och då är det bra att ha med reservslang samt ett litet repkit med kedjebrytare och lite delar, det brukar förvisso vara med lite sådant då dom flesta har men jag tycker ändå att man bör räkna sig som självförsörjande.

Samt under turen se till att kompisen alltid är med bakom så bandet av cyklister inte råkar bli två.

//Micke

vilsen göteborgare!
Jo jag vet att det med hjälmen var en lite dum fråga men men..:)

Och det spelar ingen roll vad man har för cykel eller?

Och när ni är ute på tur vart brukar start punkten vara?:)

//kristoffer

vilsen göteborgare!
Änggården - Botaniskas entré
Sisjön - Scoutstugan längst upp på Sisjövägen.
Delsjön - Franssons, nån sorts inredningsaffär.

Går att ta bilen till samtliga ställen.

Det går väl å cykla på det mesta, men det är väl få som kommer på Biltemas eller Sportex hojar för några tusen lappar om man säger så.
Blir det för stökigt så kan man bära dom metrarna.
Får själv göra så på några ställen då jag "bara" kör 100 mm fulldämpat.

//Micke

vilsen göteborgare!
kriilleH skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur vet jag vad som anses vara en ''bra'' cykel
> då?

Ställ den olåst vid centralstationen och vänta en timme. Blir den inte stulen är det ingen bra cykel.

vilsen göteborgare!
Kom med den cykel du har, så märker du om den är bra nog för dina syften. Vissa klarar sig med vad som helst för att de har en gudabenådad teknik. Andra behöver teknisk hjälp för att överhuvudtaget ta sig runt;-)
/Peter

vilsen göteborgare!
kör runt med en dimondback orginal cykel från 2010. Ungefär en sådan som är på bilden.

Bilagor

• 2012-diamondback-overdrive-29er-mountain-bike.jpg
    2012-diamondback-overdrive-29er-mountain-bike.jpg
    40 KB · Besök: 16
Tillbaka
Topp