Vinka på mötande!

Vinka på mötande!
Om man brukar hälsa och blir irriterad när andra inte hälsar tillbaks, varpå man slutar hälsa - blir man då irriterad på sig själv sen? Då är man ju helt plötsligt den där tråkiga människan som inte hälsar.

Jag hälsar på alla som jag tror identifierar sig som cyklister. Det finns någon form av gräns när man kör pendlingssträcka och möter för många för att det ska vara vettigt att hälsa på alla, men annars kan jag inte se något läge där en hälsning blir fel.

Ofta betyder min hälsning typ "hej, vi är ju samma sort!" tror jag. När jag kör lvg-hoj fullkittad landar den hälsningen bra hos andra likasinnade. När jag kör lastcykel i arbetskläder landar den inte lika självklart hos den mötande, så då måste man heja mer bestämt. I båda lägena är det dock rätt att hälsa!

Om man hälsar och den mötande inte hälsar tillbaks är åtminstone jag väldigt säker på vem som gör rätt, så därför blir jag aldrig ledsen eller upprörd av en utebliven vinkning. Däremot tänker jag att cyklisten som blev hejad på men inte hejade tillbaks kommer heja nästa gång. Lite som en kollektiv uppfostran på sätt och vis. Heja på!

Vinka på mötande!
Det var några cyklister som cyklade motsatt håll runt Siljan förrgår. Tycker de borde hälsat på cyklister.
lite av den känslan när jag cyklar mot härskande pendelriktning åt olika håll i stockholmsområdet.

känner ju igen vissa återkommande och lyfter artigt några fingrar, utan större respons kan jag säga, men samtliga dessa bör känns igen mig eftersom de knappast möter så många fler än jag, ffa inte på en brompton.

men ett par damer på elcykel hejar glatt, och även en elitpendlare jag hjälpt med punka. och en annan kille som en gång stoppade mig för att fråga om cykeln.

trevligt med möten.

Vinka på mötande!
En solskenshistoria: under flera år cyklade jag samma sträcka dagligen, på ungefär samma ställe brukade jag möta en farbror på en 70-tals-Zündapp. Jag iklädd ”elitpendlarkläder” och han i störtkruka från en svunnen tid hälsade glatt på varandra i farten. En dag stannade han mig på vägen och berättade att han skulle flytta och sluta åka samma väg, men han ville säga hej och hejdå på samma gång på riktigt eftersom vi hade hälsat så många gånger. Otroligt trevligt!

Vinka på mötande!
På pendlingen hälsar jag sällan men blir glad när någon annan, oftast kittad lvg-cyklist, hälsar på mig.
Jag försöker alltid hälsa tillbaka men det händer att jag missar under pendling eftersom det oftast är lite oväntat här i hufvudstaden. Är det på hempendlingen är jag förmodligen slut i bollen också. Jag hoppas att de jag missar inte blir ledsna och att de fortsätter hälsa så jag får en chans att gottgöra i framtiden.

Det blir mer hälsande på andra "likartade" cyklster utanför stan.

Vinka på mötande!
Om man brukar hälsa och blir irriterad när andra inte hälsar tillbaks, varpå man slutar hälsa - blir man då irriterad på sig själv sen? Då är man ju helt plötsligt den där tråkiga människan som inte hälsar.

När jag var yngre hände det att jag blev lite ledsen när folk inte hälsade tillbaka. Om jag då slutade att hälsa på blev jag lite ledsen för att jag hade slutat hälsa.

Vinka på mötande!
Cyklade genom Europa under våren och uppfattade att det finns en optimal radie från en storstad då folk hälsar - för nära stan så är det ingen som hälsar eftersom det är för mycket folk, och för långt ut så är de vaksamma för att en främling är på deras vägar. Men mitt emellan? Jo, där hälsar nästan alla. Förutom äldre kvinnor, som mest kollar åt andra hållet då jag hälsar. Antar att de åtminstone hälsar på andra kvinnor?

En annan sak är att det verkar finnas en hierarki eller gruppsamhörighet på vägen. Jag cyklade med bikepacking-utrustning, och touringcyklister med 4x ortlieb hälsade nästan aldrig tillbaka på ett glatt hej - antar att de inte såg mig som en av dem trots att vi cyklade på samma vägar och med samma mål. Likadant med lycraklädda kolfibercyklister, alldeles för coola för att hälsa tillbaka för det mesta. Förutom de gånger då jag cyklat över 30 eller så, eller hängt på en klunga som passerat mig, då blir det en hälsning.

Det trevligaste vore ju om alla hälsade på alla, så jag brukar försöka i alla fall, även om man blir lite matt när man inte får ett svar på gesten.
Väldigt intressant. Det är trots allt så att vem som hälsar och var har betydelse . Utanför stan här i Göteborg vinkar man nog mer frekvent också.

Vinka på mötande!

Jag hälsar på alla som jag tror identifierar sig som cyklister. Det finns någon form av gräns när man kör pendlingssträcka och möter för många för att det ska vara vettigt att hälsa på alla, men annars kan jag inte se något läge där en hälsning blir fel.

Ofta betyder min hälsning typ "hej, vi är ju samma sort!" tror jag. När jag kör lvg-hoj fullkittad landar den hälsningen bra hos andra likasinnade. När jag kör lastcykel i arbetskläder landar den inte lika självklart hos den mötande, så då måste man heja mer bestämt. I båda lägena är det dock rätt att hälsa!

Om man hälsar och den mötande inte hälsar tillbaks är åtminstone jag väldigt säker på vem som gör rätt, så därför blir jag aldrig ledsen eller upprörd av en utebliven vinkning. Däremot tänker jag att cyklisten som blev hejad på men inte hejade tillbaks kommer heja nästa gång. Lite som en kollektiv uppfostran på sätt och vis. Heja på!
Bra skrivet. Kollektiv uppfostran. Det tar en hel by att uppfostra ett barn. Vi är samma sort tänker jag också, pendlar alltid med cykelkläder.

Vinka på mötande!
På mtb blir jag i stort sett alltid hälsad på tillbaka men på lvg är det sämre.
Kanske mer ovanligt med män som är tatuerade från topp till tå, har lååångt grått skägg och tempomage på bockstyresidan ?

Tänker fortsätta heja iaf.

Vinka på mötande!
Har just upptäckt det där! Cyklister i racekläder som vinklar ut vänsterhanden i en diskret men ändå tydlig hälsning när vi möts. Första gången trodde jag det kanske var någon jag kände (eller som trodde jag var någon de kände), men nu har det hänt flera gånger. Det känns som att ha blivit accepterad i ett hemligt sällskap! Har till och med tagit mod till mig och hälsat först vid något tillfälle.
??

Vinka på mötande!
Lycra+aerohjälm hälsar bara på lycra+aerohjälm, det är sen gammalt
Ligger nåt i det, men samma sak med de flesta grupperingar är min upplevelse. Man hälsar på de som är utrustade som en själv ungefär. (Är för övrig ännu tydligare på MC: glidare hälsar inte på sporthojar och vice versa.)
Sen kan jag tycka att det finns en gräns för hälsandet, är det för många ute så blir det ju lite väl många att vinka till. Men i glesbecyklade områden är det rätt självklart för de flesta som tur är.

Vinka på mötande!
Om jag försöker skärskåda mitt hälsande är jag nog mer selektiv på hemmaplan och mer urskillningslös när jag är ute och turistcyklar, oavsett om det är i Sverige eller utomlands.

Senast ändrad:
Vinka på mötande!
Alltid på vägarna/i skogen! Det är en skön feeling att hälsa på likasinnade. Behöver inte vara en super-vink, det går bra med en subtil hälsning som inte påverkar ens vindmotstånd 8)

Har just upptäckt det där! Cyklister i racekläder som vinklar ut vänsterhanden i en diskret men ändå tydlig hälsning när vi möts. Första gången trodde jag det kanske var någon jag kände (eller som trodde jag var någon de kände), men nu har det hänt flera gånger. Det känns som att ha blivit accepterad i ett hemligt sällskap! Har till och med tagit mod till mig och hälsat först vid något tillfälle.
??

Haha, tog med en "färsking" till kompis som noterade att jag hälsade på alla. Nästa runda vart han också hälsad på varpå jag sa att acceptansen nu är ett faktum som vi hade mycket kul med. Rolig grej, att en så enkel gest ändå ger mycket glädje.

Vinka på mötande!
Hälsar på alla cyklister jag möter. Både racer och mtb och inte bara på den typen av hoj som jag cyklar på för tillfället ? samma när jag är ute med HDn, då hejar jag även på sporthojar.
Och när man är ute med chevan hejar man på andra veteranare.
Däremot hejar jag bara på såna jag känner när jag kör bruksbilen ?

Vinka på mötande!
Hälsar på alla cyklister jag möter. Både racer och mtb och inte bara på den typen av hoj som jag cyklar på för tillfället ? samma när jag är ute med HDn, då hejar jag även på sporthojar.
Och när man är ute med chevan hejar man på andra veteranare.
Däremot hejar jag bara på såna jag känner när jag kör bruksbilen ?
Du hejar på både racer, mtb och sporthojar när du åker HD? :sneaky:

Vinka på mötande!
Idag mötte jag tre stycken (cyklade asfalt på pendlaren, med en sidoväska och styrväska, iklädd mtb-hjälm med skärm, lite fladdrig jacka men med tights). Första cyklisten (fullpackad semestrare) hälsade glatt. Andra (glad motionär på racer och fladdrig jacka) hälsade inte. Tredje var en mtb:are som såg ut att vara i sin egen värld, hälsade inte heller, trots medvind. Konklusion: otillräcklig information.

Vinka på mötande!
Klart man vinkar! Och skänker glada tillrop: När i motvind eller uppförsbacke brukar jag t ex ropa "Det är bättre träning åt det här hållet!" eller "Tänk er för innan ni vänder!" I medvind ropar jag andra saker.
...Ja, just det! När jag cyklar förbi golfbanor, som ön är gödslad med, brukar jag ropa och vinka till golfspelarna; konstigt nog blir de sällan glada.

Vinka på mötande!
Att hälsa är på andra cyklister gör en glad och sprider glädje ibland andra. När jag jobbpendlar brukar jag vinka och heja på busschaufförer, bilister, lastbilschaufförer och ibland fotgängare sällan cyklister. Beror mest på vem jag interagerar med i svåra passager till jobbet. (Få cyklister i Södertälje) Tourar eller tränar jag hälsar jag mest på cyklister men även andra livsnjutare i fina bilar, glada människor längs vägen ......

Vinka på mötande!
Brukar hälsa på cyklister jag möter. Äldre par i neonväst och upprätt sittställning brukar inte hälsa tillbaka dock.

Men när jag trycker på i motvind, med mjölsyra sprutande ur öronen och i aeroställning så den väl utvecklade tempomagen ger sura uppstötningar, då orkar jag ibland inte hälsa. Så jag kan mycket väl vara den där cyklisten som gjort någon i tråden besviken.

Vinka på mötande!
Jag hälsar extra gärna på de bilar som sänkt farten för att inte göra en dum omkörning av mig.

Brukar jag också göra, en liten vink när dom gått in igen framför en. En liten vink även på de som håller ut ordentligt när dom kör om även om de inte behövt ligga bakom. Ska kanske tilläggas att där jag oftast cyklar är det inte så mycket trafik.

Vinka på mötande!
Brukar jag också göra, en liten vink när dom gått in igen framför en. En liten vink även på de som håller ut ordentligt när dom kör om även om de inte behövt ligga bakom. Ska kanske tilläggas att där jag oftast cyklar är det inte så mycket trafik.
Det är en trevlig gest. Jag försöker också att cykla i så mycket ensamhet som möjligt. Förrförra året vinkade jag dock INTE på en Merca som höll ut föredömligt (eftersom den kom i 180+ och nästan fick mig att gödsla mina bibs). Det var mellan Piteå och Arvidsjaur och det var minst sagt glest mellan bilarna. Hade jag hunnit hade jag sträckt upp ett långfinger.

Vinka på mötande!
Det är en trevlig gest. Jag försöker också att cykla i så mycket ensamhet som möjligt. Förrförra året vinkade jag dock INTE på en Merca som höll ut föredömligt (eftersom den kom i 180+ och nästan fick mig att gödsla mina bibs). Det var mellan Piteå och Arvidsjaur och det var minst sagt glest mellan bilarna. Hade jag hunnit hade jag sträckt upp ett långfinger.

Får erkänna att i vissa situationer så vinkar jag med långfingret, men sen ångrar jag mig oftast efter en stund. Så försöker undvika det.

Vinka på mötande!
På landet hälsar man alltid. Körde 2,5h idag och mötte 5 lvg-cyklister, konstigt att inte hälsa då. 4 hälsade tillbaka. För att fylla ut lite hälsar jag även på övriga cyklister. Om det passar sig även folk som promenerar. Ibland kan jag även hälsa på traktorer.
Jaha. Den där helylle-attityden fick man äta upp. På turen i förmiddags hälsade jag inte på majoriteten jag mötte…
Jag hamnade på mötande kurs mot tjej/gubb-Vättern någon kilometer nämligen. Det blev för mycket, skulle blivit helt stel i handled och nacke. Inte realistiskt helt enkelt. Jag drog inga hejarramsor heller. Utan istället peppade jag genom att cykla snyggt, fin kadens och avslappnad attityd, och försökte med ett Bigmollo-sug i blicken. Jag tänkte att det skulle få fart på tjejerna, men det verkade mest göra gubbarna spralliga. Jag måste gjort fel på något vis.

Vinka på mötande!
Vinkade åt en snubbe på racer idag som hade en fladdrade t-shirt på sig. Han vinkade inte tillbaka. För några år sedan då jag ännu körde utan hjälm så vinkade ingen åt mig. Några pekade på huvudet.

Senast ändrad:
Vinka på mötande!
Jag mötte massor av folk på dagens runda. Jättekul, massor av vänliga vinkningar fram och tillbaka. En hälsning såg jag inte ens när den skedde, men hälsade några gånger till i samband med att jag gjorde ett par laps på telegrafbergsbacken. (Ja, det var bomtjocka i halvkakssundet.)
IMG_20240907_103346.jpg

Vinka på mötande!
1982... då gick väl dinosaorier fortfarande på gatorna?
Nästan. Det var en annan tid då. Mycket mindre trafik på vägarna. I Alsike bodde det några hundra då idag mer än 5000. Knivsta också ökat enormt. Lite läskigt att köra knivstarundan idag med gamla stockholmsvägen. Då körde UCK och UNI tempolopp där, Märsta-Uppsala utan avstängningar och vakter.

Vinka på mötande!
Hejar på alla möjliga cyklister och andra. Speciellt inne i småområden, ser jag det som gott uppförande att säga hej. Ibland glömmer man, ibland är man för trött, eller kräver trafiken för mycket uppmärksamhet.
I en stad orkar man ju absolut inte heja på alla möjliga. Staden vill man alltid ut ur.

Sådana där långa räckor eller större gäng av cyklister orkar jag inte heja enskilt eller jättelång hälsning på alla.

Gör ingen stor grej av om någon inte hälsar på mig eller ej.

Tillbaka
Topp