Vintercykla till jobbet.

Vintercykla till jobbet.
Inte mtb. Mycket jobbigare för transport än en hybrid/flatbar-gravel, eller en rejäl gravel-pendlar-cx med bock å allt. Geometrin främst.
Rätt transport-geometri, 32-45 mm däck 700c, hydrauliska skivbromsar (finns absolut inget fog för att det skulle läcka, men mek-skivor är sämre på nästan alla vis), rejäla skärmar. Då går det lätt o fort.
Om du ska köpa nytt då. Men börja kämpa med din gamla och se om du ska fortsätta.

Vintercykla till jobbet.
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Bengt-re sa:
moros sa:
Nu vet jag inte vilken årsmodell och utrustning, men sitter det fälgbroms så är det rätt tråkigt. Jag har genomlidigt många år med fälgbroms på vintern men nu blir det hydraulisk skiva på nya hojen

Jag kör mekanisk skivbroms på vintern. Skönt att slippa sönderbromsade fälgar eller läckande hydualik.

Hmm.. Brukar det läcka? Blir det inte en del justerade av bromsar med mekaniska skivor?

Han trollar bara. #nevermindbengtre

Jag tror du behöver kolla upp vad "trolla" faktiskt betyder. Att ha åsikter som man står för hör nämligen inte dit. Bengts åsikter om hydrauliska skivbromsar för vinterpendling kommer av egen erfarenhet.

Så oavsett vad du, jag eller någon annan har för åsikt i frågan så är det ingen trolling.

Vintercykla till jobbet.
ceel sa:
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Bengt-re sa:
moros sa:
Nu vet jag inte vilken årsmodell och utrustning, men sitter det fälgbroms så är det rätt tråkigt. Jag har genomlidigt många år med fälgbroms på vintern men nu blir det hydraulisk skiva på nya hojen

Jag kör mekanisk skivbroms på vintern. Skönt att slippa sönderbromsade fälgar eller läckande hydualik.

Hmm.. Brukar det läcka? Blir det inte en del justerade av bromsar med mekaniska skivor?

Han trollar bara. #nevermindbengtre

Jag tror du behöver kolla upp vad "trolla" faktiskt betyder. Att ha åsikter som man står för hör nämligen inte dit. Bengts åsikter om hydrauliska skivbromsar för vinterpendling kommer av egen erfarenhet.

Så oavsett vad du, jag eller någon annan har för åsikt i frågan så är det ingen trolling.

Åsikt, fine. Klart han har rätt till sin åsikt.

Senast ändrad:
Vintercykla till jobbet.
Jag förbehåller mig rätten att inte ha nån åsikt!

Dock saknar jag uppgift om var i landet TS tänker vintercykla. Har ju liksom inverkan på vad som är lämplig utrustning på ekipaget.

Vintercykla till jobbet.
klart skivbromsar är att föredra.

men det finns andra prioriteringar att göra med en pendlare. t ex som jag tagit upp att man skall kunna parkera cykeln lite varstans och få ha den kvar.

då bör man direkt undvika det som är ’inne’.

bort faller snabbt som tusan 29 och gravel. det spelar ingen roll om det är marginellt bättre, kan man inte lämna cykeln parkerad utan ständig ångest är det inte funkis.

för cykling på halvpackat snöunderlag tillkommer många moderna cyklars problem att kasta och spåra av och an. farligt är bara förnamnet.

när det gäller hjulen är det efter min erfarenhet lättare att slippa detta allvarliga problem om man kan gå upp i diameter, gärna över 40. det är också värdefullt att undvika för mycket tyngd på framhjulet, alltså för lång styrstam. låg gaffelvinkel ställer också till det.

ska man inte köra på stökig stig är hjulstorleken -verkligen- inte viktig. då hade jag inte ständigt som äldre farbror kunna passera elcyklar, racers, 29or och gravelcyklar på min pendlingsväg på 2x20 km.

på min vinterpendlare; den här:)

vad det däremot handlar om är lättrullande däck, utväxling och sittställning.

alla tre är viktiga! och det går med enkla medel och lite kunskap att uppnå på vilket härke som helst. en viss fördel dock om den är lätt, åtminstone är det roligare.
.

Bilagor

• E9284AF2-CAD7-4ACE-82BD-3B94A4CF08B7.jpeg
    E9284AF2-CAD7-4ACE-82BD-3B94A4CF08B7.jpeg
    411.8 KB · Besök: 100
Senast ändrad:
Vintercykla till jobbet.
sambal, som du vet bland annat där ligger finessen. gör att man använder hojen till annat än pendling och alltid tar med den in. lås överflödigt.

och som du som äger både en liknande, och ett antal seriösa stora cyklar; är hjulstorleken inte den nackdel man kan tro. hur löjlig den än kan te sig.

inte idealisk men ändå fullt funktionsduglig.

och 26 vs 29 på asfalt? helt klar ingen som helst skillnad. landsvägscyklar på 622-fälg är för övrigt 26,5 tum. verkar duga rätt bra.

och sedan 80talet stående världsrekord 82kmh för uppesittande cykel är satt på 17 tums hjul...

så för pendling kan man lugnt välja 26 med fördel att få behålla cykeln. det finns ett stort antal undervärderade pärlor därute.

buset och häleristudenterna förstår sig inte på dem. vackert så.

Vintercykla till jobbet.
Zefix sa:
Lyckas ni få era dåligt underhållna skivbromsar att inte skrika i slaskigt vinterväglag..?

Nu är kanske inte mina skivbromsar dåligt underhållna. Men Blir dom blöta så låter dom lite ibland. När man bromsat torrt så är det tyst. Se det som en extra varningssignal. =)

Vintercykla till jobbet.
Hur gör ni för att se till att drivlinan inte rostar? Nu har det varit snö och minusgrader i två veckor och min drivlina rostar trots att cykeln aldrig förvaras inne i smälttemperatur.

Vintercykla till jobbet.
Hur gör ni för att se till att drivlinan inte rostar? Nu har det varit snö och minusgrader i två veckor och min drivlina rostar trots att cykeln aldrig förvaras inne i smälttemperatur.

Det är ju främst saltet i och runt städerna som gör att allt rostar. En cykel som körs i skog eller glesbyggd på vintern rostar normalt inte. Ska man slippa rosten kan man försöka undvika saltade cykelbanor och vägar, och om man får salt på cykeln gäller det att tvätta noga när man kommer hem, man kan också vaxa ramen och köra silikonspray på övriga delar. En rengjord och väloljad kedja rostar normalt inte heller. Sedan finns det ju rostfria kedjor men det hjälper bara till viss del och inte mot misskötsel.

Kort och gott så är det ingen höjdare att ta ut fincykeln på vintern och köra inne i stan eller landsväg. Att köra i skogen och på grusväg går fint men saltade vägar och cykelbanor är ett elände.

Vintercykla till jobbet.

Det finns ett fulhack och det är att smörja kedjan med lite olja runt om. Det blir mögigt som f*n, men man slipper rost. Sen får man tvätta av möget på helgen.

Hälsningar från en mångårig åretruntpendlare ( fram till att covid slog till)

Vintercykla till jobbet.
Det är ju främst saltet i och runt städerna som gör att allt rostar. En cykel som körs i skog eller glesbyggd på vintern rostar normalt inte. Ska man slippa rosten kan man försöka undvika saltade cykelbanor och vägar, och om man får salt på cykeln gäller det att tvätta noga när man kommer hem, man kan också vaxa ramen och köra silikonspray på övriga delar. En rengjord och väloljad kedja rostar normalt inte heller. Sedan finns det ju rostfria kedjor men det hjälper bara till viss del och inte mot misskötsel.

Kort och gott så är det ingen höjdare att ta ut fincykeln på vintern och köra inne i stan eller landsväg. Att köra i skogen och på grusväg går fint men saltade vägar och cykelbanor är ett elände.

Att undvika att köra på saltade cykelbanor är nog inte alltid så lätt när man ska till eller från jobbet.

Vintercykla till jobbet.
Godmorgon!
lååånga kompislappar tycker jag löser det mesta av problemet, bakskärmen har jag förlängt äveni framkant så att den går förbi kedjestagen , olja kedjan med nåt kladdigt .
Nu kör jag stålmtb så jag smörjer även ramen nån gång i veckan .
jag cyklar 95% sopsaltat till och från jobbet .
Mange

Vintercykla till jobbet.
Godmorgon!
lååånga kompislappar tycker jag löser det mesta av problemet, bakskärmen har jag förlängt äveni framkant så att den går förbi kedjestagen , olja kedjan med nåt kladdigt .
Nu kör jag stålmtb så jag smörjer även ramen nån gång i veckan .
jag cyklar 95% sopsaltat till och från jobbet .
Mange

Instämmer! Långa skärmar med lappar hjälper till att hålla mycket borta.

Vintercykla till jobbet.
svaret finns nog i vad du smörjer kedjan med? och hur ofta?

har aldrig erfarit rost på drivlinan av någon cykel. experimenterar f n med vaxbaserad smörjning, men inte kört i värsta saltet just med de cyklarna ännu. hunnit märka att squirt low temp inte fungerar närmast alls i minusgrader. men banana slip all weather med och utan wolframsulfid gör det. en annan hoj fått absolute black graphen wax, funkar preliminärt ok, men inte stresstestat just den i salt ännu. annars kört helsyntet motorolja. rostfritt och bra, med härligt optimal smörjning även i minus 15. ändå begränsat guck. men man får applicera rätt ofta, typ var tionde åktimma.

pendlarcyklarna har långa stänkskydd fram, nästan ner till marken. rekommenderas varmt.

Vintercykla till jobbet.

På pendelcykeln har vi rem. Den varken rostar eller kräver smörjning ;-) (- och underhåll av navväxeln är stort sett lika enkel)
Hjälper förstås inte dig men kan vara värt att tänka på inför nästa pendelcykel.

Vintercykla till jobbet.
Ojoj! Massor av svar!

Jag cyklar helt osaltat hela vägen faktiskt. Smörjer med Weldtite TF2 Wet lube. Kanske får ta och kolla in vax till nästa vinter? Nu när rosten väl har bitit in så känns det som att det är rätt kört för den här drivlinan. Den byter jag ut till sommaren, är ändå dags.

Vintercykla till jobbet.
Ja, det är väl nästan det som gäller. Ha en halvslut drivlina under vintern och tvätta den så mycket man orkar, sen ändå byta till våren. Egolapp ner till marken är bra, men tar inte helt bort saltproblemen ändå. Ska jag nånsin skaffa en dedikerad (vinter)pendlare blir det rem och navväxlar. Men Covid verkar ha löst det problemet för tillfället iallafall...

Vintercykla till jobbet.
alltså det är lite gåtfullt att du har rostproblem med den smörjan, som ju skall vara oljebaserad. men den är ju kompatibelt blandbar med syntetmotorolja som jag använder, och som närmast förintar rost, även när den uppstått, t ex efter en tvättning. du kör väl inte med (host) avfettning när du tvättar cykeln?

du skulle ju kunna testa ett par svängar med syntetmotorolja på kedjan, för att återgå till din vanliga när problemet lösts. den lär kunna appliceras betydligt mer sällan än syntetmotorolja, och glesa intervall är rostmässigt möjligen ett problem i sig.

vax tror jag skulle jämförelsevis öka risken för rost?

Vintercykla till jobbet.
Vad spelar det för roll med lite rost? Jag förstår inte heller hur man orkar tvätta en cykel som används varje dag. En tvätt och ny kedja till våren så är problemet löst..

Vintercykla till jobbet.
alltså det är lite gåtfullt att du har rostproblem med den smörjan, som ju skall vara oljebaserad. men den är ju kompatibelt blandbar med syntetmotorolja som jag använder, och som närmast förintar rost, även när den uppstått, t ex efter en tvättning. du kör väl inte med (host) avfettning när du tvättar cykeln?

du skulle ju kunna testa ett par svängar med syntetmotorolja på kedjan, för att återgå till din vanliga när problemet lösts. den lär kunna appliceras betydligt mer sällan än syntetmotorolja, och glesa intervall är rostmässigt möjligen ett problem i sig.

vax tror jag skulle jämförelsevis öka risken för rost?

Det är exakt den Weldtite TF2 Extreme Wet lube jag kör! Du tycker jag ska blanda den med syntetmotorolja? Något man hittar på Jula eller?
Har aldrig haft problem med rost förens nu. Varken på pendelcykeln eller min mtb.

Har aldrig riktigt avfettat heller. Använt lite lampolja för att tvätta vissa delar. Men det ska väl inte slakta drivlinan på detta viset?

Vintercykla till jobbet.
20210108_115715.jpg

Jag måste få skryta lite med detta bygge som jag anser vara det näst intill perfekta för vinterpendling i Göteborgsvädret.
Det enda som möjligtvis skulle göra den bättre vore remdrift och gearbox!
Byggd på OnOne Inbred (mer info för den intresserade)

Den sköter sig exemplariskt, även dessa dagar med upp till 20cm snömodd, blöthål, isfläckar å annat äckel.

Vintercykla till jobbet.
Jag hade inga rostproblem på min drivlina. Vet egentligen inte varför, men jag hade en rejäl egolapp, slx, eller xt nivå på kedja, samt squirt lube, året runt. Cyklade ca 2 mil sopsaltat varje dag. Tvättade hojen två gånger per år. Troligen sparade egolappen mycket på drivlinans liv.
Främre bromsoket å andra sidan, det gick det ett per år.

Vintercykla till jobbet.
Navväxel med växelwire på trissor är det enda som är bombsäkert i snöslask och temperaturer kring nollan. Kedjeväxel är långt ifrån optimalt på en vinterpendlare som ska vara driftsäker.

Vintercykla till jobbet.
Det är exakt den Weldtite TF2 Extreme Wet lube jag kör! Du tycker jag ska blanda den med syntetmotorolja? Något man hittar på Jula eller?
Har aldrig haft problem med rost förens nu. Varken på pendelcykeln eller min mtb.

Har aldrig riktigt avfettat heller. Använt lite lampolja för att tvätta vissa delar. Men det ska väl inte slakta drivlinan på detta viset?
du behöver inte blanda, men kan köra syntetmotoroljan ett par svängar så den smiter ut på kedjans ytor. sedan kam du gå tillbaka till din långtidsverkande olja...

Tillbaka
Topp