Vinterskor - plattisar

Vinterskor - plattisar
Jag kör ullsockor i mina Freerider Vxi.
Men jag är inte jätte känslig för kyla om fötterna, vet att vissa har kängor och vissa som jag bara har extra sockor.

Så du får fråga dig själv hur fryssen du är?

Vinterskor - plattisar
Jonasm skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena,
> Funderar att gå över och köra flats istället
> för spd. Vad 17 kör man då för skor på
> vintern? Vanliga vinterkängor?

Det fina med plattisar är ju att man kan välja de skor som känns bäst för stunden. Sandaler eller skoterkängor, det avgör du.

En vinterkänga har normalt fördelen att gummit håller sig någorlunda mjukt vid minusgrader.

Vinterskor - plattisar
s skrev:
>
> Det fina med plattisar är ju att man kan välja
> de skor som känns bäst för stunden. Sandaler
> eller skoterkängor, det avgör du.
>
> En vinterkänga har normalt fördelen att gummit
> håller sig någorlunda mjukt vid minusgrader.

Jag har ju snöat in på spd vinterskor nu inför vintern. Men det är ju plattisar man ska ha på vintern ju. Bara välja och vraka bland skorna man redan har. Tack för tipset. Vilka pattisar ska man ha då?

Vinterskor - plattisar
Helkama raisu skrev:
> Crankbrothers 5050 eller shimano mx80 saint t.ex

Rent spontant tyckte jag att Shimanos konstruktion verkar vettigare. Då insexskruvarna är i skruvade tvärtom mot crankbrothers pedaler. Slår man i pedalerna på Shimanos i en sten och skadar insexskruvarna så pajar ju inte skruven där man ska sätta in insexnyckeln. Och billigare var dom ju också ?

Vinterskor - plattisar
mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> Nukeproof har fina plast plattisar.

Dock väldigt ömtåliga. Jag slog av piggar på mina första turen i skogen typ.

Vinterskor - plattisar
Jag gillar de genomgående skruvarna på Saint bättre, de pedaler jag haft med grövre skruv som sitter ovanifrån har jag slagit loss från pedalen på flera ställen. När man väl gjort det så brukar det vara svårt att få dit en ny.

Angående skor så tycker jag vanliga plattisskor med en hög yllestrumpa i funkar bäst för kortare turer på nån timme eller två (om det inte är blött). Ska man vara ute länge kan det vara skönt med nån typ av damasker så man inte får in snö som sen smälter, eller vinterkängor.

Vinterskor - plattisar
Kung_Gustaf skrev:
> Shimano AM41 är en varm och skön sko.
> Tillsammans med ett par Shimano Saint pedaler så
> lär grejerna hålla en halv livstid.

När jag köpte mina så hittade jag en recension där han som skrivit hade slitit ut dem totalt på ett halvår, de såg ut som vrak ;)

Men jo de känns hittills rätt varma, vindtäta och bra. Får se hur länge jag håller ut i höst innan det blir de varma och vattentäta SPD-skorna istället.

Vinterskor - plattisar
5.10 Freerider VXi Elements är rymliga och har skaplig stoppning. Jag körde mina med yllesockor vid -10° förra vintern utan att frysa, och då är jag ändå rätt frusen av mig. Funkar fint såhär på hösten också då de är relativt okänsliga för väta.

Tillbaka
Topp