Jag väljer att betrakta varan som sprungen ur det land den är utvecklad och/eller där företaget som bär varumärkets namn har sitt säte.
I Cannondales fall skulle det då röra sig om antingen USA eller Tyskland eftersom det mesta utvecklingarbete sannolikt har skett på Peter Denks firma i Tyskland.
Skulle vi betrakta tillverkningsland som ursprungsland är den stora majoriteten hemmahörande i Asien.
Volvo Cars ägs numera av kinesiska investerare. Bilen utvecklas dock fortfarande i Göteborg. Ja det spom inte är Forddelar då. Vilket är en realtivt ansenlig andel numera. Bilen är komponerad i Göteborg och utvecklingscenter ligger där. För mig blir då varan en produkt hemmahörande i Sverige. Skall man sedan gå in på alla ingående komponenter så är det firmor som Bosch, Valeo och vårt eget forodnskomponentkluster som ligger bakom. Är då fordonet Tyskt, Franskt, Amerikanskt eller svenskt?
Det blir ohållbart- jag satsar därför på företagets säte samt eventuellt vart utvecklingscenter ligger...
Så min Merida är Tyskutvecklad och tillverkad i Taiwan, min Scott sannolikt utvecklad i Schweiz och tillverkad i Taiwan, min Specialized sannolikt utvecklad i USA samt tillverkad i Asien samt min Cannondale utvecklad i USA och Tyskland samt tillverkad i Asien, troligen Taiwan.
Den enda cykel jag har som sannolikt är helamerikansk är min gamla CAAD4.
Vad är problemet med detta???