fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv känner jag en hel del människor som kör
> Cannondale och som är jättenöjda med detta, men
> de har den goda smaken att inse att deras cyklar,
> liksom alla andras cyklar, bara är just detta och
> inte en reflektion av deras personlighet.
Detta är dock ren trams, jag är en av den du tänker på medans jag själv inte alls "identifierar min personlighet" med cannondale.
Hade jag varit utan b-spons och velat ha en 29" mtb för tävling, hade jag nog valt en giant exempelvis. Men nånstans på vägen tror du/ni att jag identifierar min personlighet med ett cykelmärke, jag känner inte igen mig alls i det påståendet.
Javisst det kanske hade känts lite konstigt att inte köra cannondale eftersom jag näst in till alltid kört på cannondale. Dvs, jag har ägt en cykel de senaste 12 åren typ, och det råkar vara en cannondale som jag köpte begagnad av brorsan vilket var hans tävlingshoj på sent 90-tal. Sen valde jag en cannondale när jag började cykla mtb på riktigt igen, för det enda jag hade koll på som nybörjare var att jag varit nöjd med det cykelmärke jag kört på. Deras scalpel verkade vettig och var toksnygg. Sen lärde jag mig mer för varje gång jag cyklade och har varit helnöjd. Jag köpte två till cyklar innan b-sponsen. När jag valde cross så var det 50/50 mellan en specialized, jag provade båda och tyckte om dom lika mkt men valde caadX'en p.g.a att jag gillade färgen mer. Jag valde t.o.m tiagra crossen över 105 crossen även fast det bara skiljde 2000kr, för att jag gillade färgen mer på tiagran. Sen beställde jag en scalpel när min första blev stulen, eftersom jag varit så nöjd med den jag haft och inte kände mig "klar" med den. Där började b-sponsen när jag faktiskt ringde och la beställningen. Att jag valde en SuperX har både med b-spons att göra, men mest p.g.a att jag faktiskt tycker att den är toksnygg, att patrik eklund på specialized concept store rekommenderat den starkt och att grabbarna i behind the barriers som jag följt slaviskt och verkligen haft skitskoj med, kör på den cykeln hela första säsongen 2010/2011. Det var ett naturligt val av många anledningar.
Men jag identifierar mig inte som att jag MÅSTE köpa cannondale. Däremot så tycker jag att Cannondale erbjuder väldigt fina cyklar med bra vikter och prestanda. Att de sedan tilltalar mig på design och lackering gör att jag lockas till dom väldigt mycket. Jag vet samtidigt vilka människor jag handlar ifrån, återförsäljare, svensk säljare, supporten, garantier etc. Skulle jag beställa en giant t.ex så ger jag mig in på en okänd marknad där jag inte VET om jag får samma hjälp om nått skiter sig. Det känns helt enkelt som ett tryggt val.
Jag kommer aldrig köpa en cannondale som jag inte själv tror/tycker är top-of-the-line och tilltalar mig rent design och lackeringsmässigt, oavsett b-spons eller annan yttre påverkan. Skulle t.ex cannondale leverera hojar nästa år som inte tilltalar mig, ja då kommer jag inte vara en good fighter eller köra tävlingar för team cannondale längre. Det är ett ärligt samarbete jag har med dom som grundar sig i mitt intresse för deras produkter de erbjuder/erbjudit 2011 och 2012.
Det är stor skillnad på att identifiera sig med, om man gör det så lever man cannondale, jag lever just nu fulcross och försöker ha nära till skratt och trams i verkligheten utan att det är på någon annans bekostnad. Jag hyllar balla hojar när jag ser dom oavsett cykelmärke. Jag gillar dyra fina prylar, lite prylnörd utan att veta varenda detalj av alla pinaler. Angående pengar och kostnader så ser jag inte problemet för att betala lite extra för cykeln jag själv vill ha heller, oavsett märke. Jag sparar hellre ihop 30k istället för 25k, om jag tycker första alternativet är snyggare oavsett om de presterar exakt likadant, oavsett märke. Jag resonerar ofta likadant när jag handlar en brödrost, mikrovågsugn eller dammsugare. Det är förmodligen på den punkten som jag kanske skiljer mig från många. Jag har heller inga barn eller andra ekonomiska hinder, jag är typen som gärna lever på pasta och willys-pesto en månad bara jag får köpa den där grejen som verkligen intresserar mig för tillfället.
Problemet är att det går inte att på en vettig nivå försvara sig mot cannondale-tramset, för att det just är trams och provoceringar. Det går inte att få en vettig diskussion om det där för det är alltid någon som börjar tramsandet och sen sitter hela gänget "och äter chips" och sysslar med vuxenmobbning på ett forum. Det är förresten samma personer varje gång, som tramsar och provocerar fram reaktioner. Varför det blir svårt att inte störas eller ta åt sig är för att man faktiskt träffat många av de som håller på i verkligheten, så det känns inte "som på internet" när man läser dessa personers inlägg. Jag har blivit bättre på att bilda ett yttre teflon och låta det rinna av mig, men det är så uppenbart att det handlar om trams, provoceringar och påståenden utan någon vettig grund.