Stervelo sa:
Jensen sa:
Stervelo sa:
glitch sa:
Äspskär + Synapse Ultegra. Skön cykel men efter mindre än 40 mil har BB30 knarret börjat....orkar fan inte...nån som vill köpa?
Lite sent svar här, brukar inte kolla i den här tråden, men du kan ha en lösning, om du inte redan sålt det. Somliga BB30, har clips som stopp för lagren, alltså inte en "fräst" tröskel i aluminiumet. De clipsen går att ta bort, skaffa vev med 24-25 axel, jag antar att du har 30 mm axel nu, cannondale gillar det ofoget, sen kan du köra ett bra vevlager som "sitter ihop i mitten" så att säga, det borde har brutalt mycket högre chanser att inte knacka. Lycka till.
Är det inte pressfit i alla cannondales numera? Eller har de bb30 i sina Alu ramar? Är det pressfit så förstår ja inte fördelen me att köra me mindre axel
Det är alltid en fördel att köra med mindre axel, 30 mm axel är ett reklampåhitt mest, med 24/25 mm axel får du plats med ett bättre lager. shimano pressfit, alltså 41 mm, är inte någon bra ide att köra 30 mm axel i alls, den är gjord för 24 mm axel, men även för pf30, BB386 och så vidare, så är 24/25 mm axel bättre i mitt tycke, du får mer plats för bra lager, och 30 mm axel är inte styvare så den minimala vikten man sparar är inte värt det, i mitt tycke. Jag lärde mig det den hårda vägen, har 30 mm axel i 41 mm hylsa, usel ide, jag hade inte koll på pressfit när jag byggde hojjen.
bullshit i detta fall. OM lagerkoppen är anpassad för att köra 24/25 mm axel ja, men när lagerkoppen är gjord för 30 mm från början, är lagerna ju i stort sett lika tjocka som de för shimano/sram. kör du 24 mm axel på pf30 eller bb30, så har du en kopp/distans mellan ram/lager eller lager/axel, lagerna är ju inte dubbelt så tjocka bara för att man går ner i storlek på axel.
41 mm är bb86, så du kanske inte ska dra för stora drev på att du körde 30 mm axel i en standard som inte ä gjord för 30 mm från början. Det skiljer 0,5 mm i tjocklek mellan shimano lager och bb30 lager. I bb30 ryms fler kulor vilket mer än väl kompenserar för 0,5 mm.
Eller bullshit o bullshit. Men man kan inte dra sådana förhastade slutsatser. Speciellt inte utan att kolla upp skillnader i bb standard