[visa] din cykel med fotbroms [footie]

Ja det här med footie är inte bara ett intresse, det är en livsstil. Det känner jag starkt varje gång jag slöcyklar till pendeln på mitt vidriga as (som jag trots sitt fula utseende älskar).

Någon frågade var man hittar billiga funktionella bakhjul med broms. Jag köpte mitt för 350 kr (!) i Uppsala hos cykelhandlaren som ligger en bit norrut på Kungsgatan om man utgår från stationen. Hjulet är fortfarande spikrakt efter minst 200 mil i slask och regn sen i höstas.

Bilagor

• 20090326410.jpg
    20090326410.jpg
    109.3 KB · Besök: 124
Senast redigerad av en moderator:
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> är väll inte konstigare än att tappa kedjan på
> kärringahojen?
>
> Du kan modulera bromsningen på en footie, det är
> tekniskt omöjligt på en fixie t ex.

Oj, snälla förklara!
Tekniskt omöjligt låter överdrivet :)

Roger A skrev:
> > > Min Gt har blivit en Footie .
> > Sån vill jag ha.

Sån där fetfixie ser riktigt grymt ut!

bruce skrev:
>
> Sån där fetfixie ser riktigt grymt ut!

Bruce, ordet fixie hör inte hemma i denna tråden... inte ens med tillägget fet. :-)

/CJ

Lejon skrev:
> ... mitt vidriga as (som jag trots sitt fula utseende älskar).

Cool, den där hade karaktär! Vad är det för ram?

/Magnus

Fundering:

såg 3 snubbar köra långrunda på fixie idag, såg dock trevligt ut med singlespeed, och här är inte så farligt med backar. Vill ju ändå ha en utväxling som räcker till. En footie som träningsåk kanske?

ifall man skulle ge sig på att bygga loss på en gammal sunkig herrcykel, ofta så sitter det ju ett såntdär extremfult vevparti med konstigt vevlager. Går det att plocka bort den skiten och sätta dit ett som man kan sätta ett "normalt" vevlager på så att man kan köra 4bults? eller är det helt kört tänker, på det där med fransk och engelsk gänga...

Du menar bygga om någonting sånthär, till skick man inte behöver skämmas över:
Namnls1.jpg ht=544

Några grannar skulle slänga diverse trasiga cyklar och cykeldelar så jag plockade bort och ersatte trasigt, skevt och fult och slutresultat blev en - footie (?).

Ari.m skrev:
> Du menar bygga om någonting sånthär, till skick
> man inte behöver skämmas över:
>
>
> Några grannar skulle slänga diverse trasiga
> cyklar och cykeldelar så jag plockade bort och
> ersatte trasigt, skevt och fult och slutresultat
> blev en - footie (?).

byggde ihop nått sånt jag med, men blev inte riktigt nøjd kom på att min ram var lite mindre... ska gøra om gøra rætt nån dag nær jag orkar!

IMG_0726.JPG ht=544

IMG_0727.JPG ht=725

IMG_0728.JPG ht=544

Jag ska göra om "Ms MJ" till en footie (hade inte hört benämningen förut). Det blir mustaschstyre med linda, något prydlig kromad pedal och ett par tåliga Continental Contact, i övrigt ren.

Så börjar mitt projekt bli klart, väntar bara på att färgen på sadelstolpen ska torka och att vevpartiet ska komma(fauber) hittade liket hos grannen en Centrum från ca 1930 talet(blev senare uppköpt av Monark)Tycker att ramen är grymt nice, och hade nog varit värd en orginal renovering men nu blev de som de blev.

Kittelfjllcykelochinfart134.JPG ht=415
Kittelfjllcykelochinfart135.JPG ht=424
Kittelfjllcykelochinfart136.JPG ht=725
Kittelfjllcykelochinfart137.JPG ht=725

Det gamla (nyrenoverade) torpedonav jag tänkt använda har 17T drev, fram kan jag välja på 40T eller 50T och utan erfarenhet av SS eller fixie har jag ingen riktig koll på vad som är lämpligt.

Hojen kommer bara ha fotbroms så att köra över 25 km/h kommer nog kännas lite vanskligt annat än på landsväg (och där kommer den inte användas). Mest blir det nog korta turer till bad, köpa glass eller ta en öl i stan (kunna dumpa hojen lite varstans).

Vilken utväxling säger ni?

Jag kör 42/17 på min café-ss, att cykla 30 på den är inga större problem. Jag skulle hellre satsa på 40/17 än 50/17 på en glass-pendlare.

Finnen skrev:
> Jag kör 42/17 på min café-ss, att cykla 30 på
> den är inga större problem. Jag skulle hellre
> satsa på 40/17 än 50/17 på en glass-pendlare.

Aha! Tackar för svar! Om du inte trampar ur 42/17 förrän 30 km/h så kommer jag helt klart nöja mig med 40/17! Någon som bor i norra stan som har en dremel att kapa ett gammalt aluminiumdrev med????

Lejon skrev:
> mitt vidriga as

Den där var kanske det bästa bygget jag sett på Happy hittills.

Särskilt kedjespänningen.

En kompis cykel. Ett custombygge från femtiotalet (av morbrodern) grymt detaljarbete, tänker ta lite bättre bilder på den vid tillfälle.

Bilagor

• ford.jpg
    ford.jpg
    125.1 KB · Besök: 93
Bra tråd!

Lite porr för oss fotbromsfolket:
DSCN2321.JPG ht=544

'
DSCN2325.JPG ht=544

Sachs duomatic - 2 växlat. Mitt reservnav, redo att ta över den dagen då mitt nuvarande körs slut.

Min pendlarhoj. Vinner inga skönhetspris direkt, men den har gått en herrans massa mil! Köpte den vintern 2002, har använt den så gott som dagligen sedan dess, år efter år. Är inne på mitt andra hjulpar, tredje baknav, fjärde framdäck, femte bakdäck. Original satt det ett 7-växlat nexus nav, men det har körts slut för länge sedan. Är hur nöjd som helst med 2 växlar, inga vajjrar, inga reglage, inget krångel.
DSCN2326.JPG ht=544

Mitt nuvarande framhjul är på väg att rasa, är detta hjul ett bra köp för en sådan cykel?
http://cykelkedjan.se/onlinestore/catalog/product_info.php?cPath=80_90&products_id=14471

IMG_0758.JPG ht=544

Det börjar ta sig. Håller på å ekrar stålfälg + oväxlat (nyrenoverat) torpedo 1950-tal. Framhjul är lite frågetecken...

IMG_0764.JPG ht=725

Ägnade precis 1½ timme åt att plocka isär, rengöra, fetta in och plocka ihop ett Torpedo (Nymans Verkstäder) från 1949.

Navet är 60 år gammalt och även om det på utsidan syns att det är använt är funktionen nu i princip som när det var nytt, och det är fullt möjligt att navet rullar lika länge till, eller längre... Imponerande!

Var och hur får ni tag på footienav/hjul. Är sjukt sugen på att bygga en, men har svårt att hitta nav. Är det gamla nav som gäller?

Finns nya typ från Jofrab kostar 150-200:- Dom flesta är 36 håls . Jag hade lite tur när jag hittade detta 28 håls torpedonav på en barncykel.Som tur är finns många reservdelar till just torpedonaven .

Hár nu kollat ut en cykel (racer) att bygga footie på. Undrar lite vilken utväxling som är bäst om man skall pendla till jobbet i ett lagom tempo ca 5km enkel väg. Cykeln har en 52T klinga och en 39T vad skall jag välja för drev bak och vilken fram?

Hur gör ni som kör fottie på vintern..extra bromsar eller bra fotbromsat? Bredd på däcken?

Helt ärligt fattar jag inte hur ni vågar köra med fotbroms. Det verkar helt livsfarligt! En tjejkompis hade hyrt/lånat/hämtat ut en Alvedonhoj som jag såklart var tvungen att prova. Jag höll på att slå ihjäl mig två gånger under de minuter jag "cyklade" på den: kommer mot en trotoarkant och positionerar fötterna så jag kan hoppa upp. Nehej. Tvärstopp och rakt in kanten och hojjäveln slår över. Andra gången skulle jag ta en kurva och märker att trampan nog kommer ta i, så jag lyfter den lite för att kunna ta kurvan. Nehej. Bakhjulet bara sticker och kurvan blev inte alls som jag tänkt mig...

Sedan ser jag att ni kör utan frambroms också. Vad gör ni om kedjan hoppar?

Jag körde "footie" hela min barndom och lärde mig vilka häckar som var bäst att krasha i vid de branta backarna :-)

En gammal 26" made in Trelleborg Mustang som ärats mountainbike styre,1/2 Wellgo pedaler köpta på Ebay från England,44-584 Nokian sulor o mattsvart lack.

Bilagor

• DSC01186.JPG
    DSC01186.JPG
    107.4 KB · Besök: 87
Här kommer min jobbpendlare =)
2.35" slicks, 3växlar, 710mm brett styre och en XT broms. Har fungerat klockrent i snart 6år =)

PIC_4434.jpg

PIC_4405.jpg

20090602019.jpg ht=544

Har denna hoj på g. Skall använda den till att pendla på helst året om. Nu är det inte så långt till det nuvarande jobbat max 4km enkel väg.

Sitter och funderar vad man skall bygga av denna SS, Footie, Footie med nexusnav?
Frågan är om det räcker med endast en växel eller om man skall vara på den säkra sidan att köra på 3 växlar. Biltema har ju ett hjul http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1082&iItemId=153303 om man nu kan reglera det med reglagen som finns på cykeln redan?

Drevet fram håller som jag tidigare nämnt 39T och 52T...hur skall man tänka och vad bör man ha för kugge bak?

Didde skrev:

> Sitter och funderar vad man skall bygga av denna
> SS, Footie, Footie med nexusnav?
> Frågan är om det räcker med endast en växel
> eller om man skall vara på den säkra sidan att
> köra på 3 växlar. Biltema har ju ett hjul

ap ap ap!
inga växelnav i footie tråden!

heklamama skrev:
------------------------------------------------------
>
> ap ap ap!
> inga växelnav i footie tråden!

-

Hmm, då får jag väl ta bort min också.
Läste topic som "cyklar med fotbroms" bara.

:(

Ähhh, det kanske inte är helt "renlärigt" men jag tycker det är OK med växlade hojar, det finns fler på tidigare sidor...

/CJ

Didde: Min footie ser likadan ut året rundt. Shwalbe marathon 37mm funkar för det mesta. Lämplig utväxling för pendling är i mitt tycke runt 2,2 för en normallätt hoj och normalstark cyklist. Annars pröva dig fram.

Klart att växlade fotbromsnav hör hemma i denna tråd!

Dum fråga kanske men hur "aktiveras" bromsen egentligen på ett fotbromsnav? Den måste ju ha frihjul när man slutar trampa men aktiveras så snart man trampar bakåt. Är det bara det att kedjan rör någon grunka bakåt i navet? Man har inga wirear? Bara den lilla extra armen på vänstersidan som är något mothåll?

Roger A skrev:
> Lite update på min Monsterfootie. Nya
> hjul.Solekrat fram och trekors bak
>

Satan! Denna var snygg. Riktigt elak.

johansjogren skrev:
> Dum fråga kanske men hur "aktiveras" bromsen
> egentligen på ett fotbromsnav? Den måste ju ha
> frihjul när man slutar trampa men aktiveras så
> snart man trampar bakåt. Är det bara det att
> kedjan rör någon grunka bakåt i navet? Man har
> inga wirear? Bara den lilla extra armen på
> vänstersidan som är något mothåll?

har för mig att nån länkade till evas funkarprogram på svt om just footienav. hittar den dock inte. leta i alla navtrådar.

Tillbaka
Topp