Visa din Fatbike

Pepperazzi

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Snabbt byggt på lunchen. Helt orullad än så länge, arbetsdagen måste ta slut först.

DHL/Jetpak skötte sig exemplariskt till sist, ringde och kollade så jag var hemma, och körde ut en halvtimme senare.

XL Taiga, känns så här vid första provsittningen inte överdrivet stor.

2xl snowshoe är verkligen massiva. Får mina gamla JJ 4,4:or att se ut som räserdäck.

Bilagor

42Hz

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Pepperazzi sa:
Snabbt byggt på lunchen. Helt orullad än så länge, arbetsdagen måste ta slut först.

DHL/Jetpak skötte sig exemplariskt till sist, ringde och kollade så jag var hemma, och körde ut en halvtimme senare.

2xl snowshoe är verkligen massiva. Får mina gamla JJ 4,4:or att se ut som räserdäck.
Phett värre! ?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Har inte hunnit väga den finska pinnen än, men det är ingen lättviktare. Ska nog försöka mig på en tubelesskonvertering för att kapa lite vikt.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Jag har för övrigt hunnit med en snabb tur i skogarna. Att gå från 30/36 som lättaste växel till 28/50 var ett klart lyft i klättringarna.
Sänkte däcktrycket till nåt löjligt lågt, bara för att se hur skaren bar, och kom lite för sent på att pumpen fortfarande satt på gamla Fattyn. Behövde inte bromsa på asfaltstransporten hem direkt, bara att sluta trampa så stannade den av sig själv efter några meter :)

Något som småtickar på dom lättare växlarna, så det blir en översyn på det. Kan man vända det bananformade kedjelåset fel väg?

Halvsvettig mobilbild:
20190305_202412.jpg

Inga problem att rymma 2XL.
20190305_151814.jpg

MatteXC

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Pepperazzi sa:

Helvete, du vann!!!!

onegear

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Nu har jag byggt färdigt glassbilen och provat den lite kort. Mycket trevlig hoj måste jag säga.
Surly ICT storlek XL
RS Bluto
Framhjul: DT 710 80mm fälg på Hope nav.
Bakhjul: Surly Clownshoe 100mm något tilltygad men gratis på Bontrager Jackaloup nav.
Däck just nu båda från Surly: fram Bud 4,8" bak Edna 4,3" som funkade över förväntan i bak på 100 fälg.
Sadelstolpe: BrandX 150mm dropper.
Sadel: WTB Rocket.
Vevparti: Sram GX5" dub. Svintajta mot kedjestagen... tar dock inte i vid belastning som tur är...
Bakväxel/reglage: Sram GX.
Kassett: Sunrace 11-50.
Bromsar: Shimano SLX 675. BBB 180mm skivor.
Styre: XLC 780. Deathgrip handtag.
Stam: Easton nånting... kort... typ 45mm
Pedaler: för tillfället några Wellgo plattisar men det blir nog några Crankbrothers typ Mallet framöver...

Bilagor

Visa din Fatbike
Snyggt bygge! Var kan man få ett bra pris på en Bluto?

onegear sa:
Nu har jag byggt färdigt glassbilen och provat den lite kort. Mycket trevlig hoj måste jag säga.
Surly ICT storlek XL
RS Bluto
Framhjul: DT 710 80mm fälg på Hope nav.
Bakhjul: Surly Clownshoe 100mm något tilltygad men gratis på Bontrager Jackaloup nav.
Däck just nu båda från Surly: fram Bud 4,8" bak Edna 4,3" som funkade över förväntan i bak på 100 fälg.
Sadelstolpe: BrandX 150mm dropper.
Sadel: WTB Rocket.
Vevparti: Sram GX5" dub. Svintajta mot kedjestagen... tar dock inte i vid belastning som tur är...
Bakväxel/reglage: Sram GX.
Kassett: Sunrace 11-50.
Bromsar: Shimano SLX 675. BBB 180mm skivor.
Styre: XLC 780. Deathgrip handtag.
Stam: Easton nånting... kort... typ 45mm
Pedaler: för tillfället några Wellgo plattisar men det blir nog några Crankbrothers typ Mallet framöver...

storfiskarn

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Pepperazzi sa:

Vilket jäkla as till fatbike.
Tuffaste fettot hittills!

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
storfiskarn sa:
Pepperazzi sa:

Vilket jäkla as till fatbike.
Tuffaste fettot hittills!
+1
Den ser stöddig ut den där fetingen.

weldion

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Fetadäckar sa:
Då blev grabbens hoj uppdaterad igen för ännu mera äventyr. Vi kan klämma upp till 2/2,5mil i skogen, vilket jag tycker är bra för en snart sjuåring.
Hydrauliska bromsar med 180/160mm skivor.
Megarange krans, där ettan är 34t istället för 28t och ny växel/kedja. Så nu kan han klättra bättre.
Kortade styrstamen, bytte alla lager och ny färg.

Innan.

Det är ju så kul med fatbikes! ?
Ruskigt fin hoj för en liten cyklist. Häftigt med hålborrade vevar!

Fetadäckar

Medlem
Visa din Fatbike
Många fina och balla hojar som visas upp! Det gillas ??

Ruskigt fin hoj för en liten cyklist. Häftigt med hålborrade vevar![/quote]

Tackar tackar ? Han är väldigt nöjd. Bäst blev helt klart bytet till hydrauliska bromsarna. Tröttar inte ut fingrarna i långa backar och bättre känsla.

Vevarna ja... Det är väl så att jag har svårt att låta saker och ting vara ifred om det finns möjlighet att göra dom bättre. Som jag skrev i mitt första inlägg här ”(är ingen gram-jägare som många cyklister verkar bli)” så verkar det som jag gått och blivit lite smygjägare ?. Till mitt försvar så var dom så j***a tunga. Hålen är koniska och viktbesparingen blev 200g per vev.

Eftersom jag nu har fastnat i gramträsket och är helt förlorad så blev det slanglöst på min kona idag. Om vi uttrycker oss så här, blev ”lite” sur och tänkte ge upp tills jag hittade rätta knycket för att få på däcket utan slang. Fälgarna är ju tubeless ready från början. Läckte en del vätska innan det tätade och höll tryck till slut. Däcken är ju liteskinn som inte ska vara tubeless ready så vi får väl se om det håller trycket tills imorgon.

Slangarna vägde 500g/st. Så med vätska och ventil, så borde (inte vägt) det bli en kapning på ca 900g totalt.
9ABC0E11-A03B-43D2-B121-5C88F1903280.jpeg

Plush

Moderator
Forumvärd
Visa din Fatbike
Pepperazzi sa:

Fett.
Tror den där passar dig perfekt. Du är ju rätt lång om jag inte minns fel.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Jag spammar väl vidare med bilder på Taigan. Umeå har börjat torka upp, även om det går att hitta snö och surhål fortfarande.
Fick testa den i lite fart utför idag, och jäklar vilken skillnad från On-one Fattyn. Stabilt som bara den, måste bara komma ihåg att använda droppern också. :)

Bilagor

NON

Medlem
Visa din Fatbike
Vårens uppgraderingar blev dropper post och kortare styrstam.

20190501_163053.jpg

Förstår inte hur jag klarat mig utan sänkstolpe tidigare.

BuTTuS

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Så, då var hon äntligen färdig då, Skeppet!
14,6 kilo fullfjädrad fet glädje. Supernöjd med mitt första bygge :-)
Fast helt klar är den ju inte än, gaffelröret ska kapas när jag hittat rätt styrhöjd, kanske styret lite också och en dropper är ju alltid nice...

F2F710FB-3651-42AC-90ED-8E090C17747A.jpeg

3A8C64FC-62D3-4FF5-B579-B22307BCCE10.jpeg

Fetadäckar

Medlem
Visa din Fatbike
BuTTuS sa:
Fast helt klar är den ju inte än, gaffelröret ska kapas när jag hittat rätt styrhöjd, kanske styret lite också och en dropper är ju alltid nice...
Tackar tackar! Den va fet vill jag lova ?

Nu får du berätta mera. Var hittade du ramen, spec pris mm, ja allt helt enkelt!

BuTTuS

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Fetadäckar sa:
BuTTuS sa:
Tackar tackar! Den va fet vill jag lova ?

Nu får du berätta mera. Var hittade du ramen, spec pris mm, ja allt helt enkelt!
Finns lite info om den här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3523623
Frågor kanske vi kan ta där också för att inte spamma denna tråd

MathiasJ

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
IMG_20190604_205422267_HDR.jpg

Hejsan.
Blev en fatbike för mig med white 4 fat pro kör annars helfjädrad 27.5+ men ville ha bättre flyt vintertid och en cykel att ta när man rastar hunden i alla väder, grymt vad 4.8 flyter fint i skogen och på myr mark? blir en helt annan cykling när man hinner kolla runt sig och njuta samt söka nya stigar för mtbn.
Nu ska bara styre bytas till ett riser, en dropperpost, skärmar och väskor för kläder och färdkost(läs korv o. öl) installeras har även planer på en bluto men vet inte om det är värt det då den mestadels kommer köras på mjukmark eller snö och däcken fjädrar ju en hel del.
Kommer även byta däck i sommar och ta bort slangar.
Vet inte om det blir jumbo jim eller maxxis minion fbf/fbr 4.8. Någon som har erfarenhet av båda att dela med sig?
Tänkte ful dubba orginal däcken till vintern med kina dubb.

Senast ändrad:

Sup

Medlem
Visa din Fatbike
CE81A798-CF1A-43F3-9576-2B54720F7334.jpeg

Mitt bidrag till floran av alla härliga tjockisar. Frugan tycker man har tillräckligt med cyklar så vad gör man när suget efter en fatbike blir för stort? Jag beställde en billig en från det stora landet i väster och bytte ut i princip allt. Blev sugen att mecka cykel och på nätet finns en hel del bra guider på saker man kan byta ut för att göra denna ganska värdelösa Mongoose Dolomite till en duglig skogsmulle. Den har sina begränsningar när det gäller att byta ut prylar men den går förvånansvärt bra och är riktigt rolig att flänga runt med på stigarna i skogen. Det blev ett budget-fatbike-projekt!

Monterad och klar efter leverans vägde denna best 21,8 kg. Man släpade runt eländet istället för att cykla. Men det värsta med denna cykel var bromsarna och växlarna som var Shimanos billigaste skräp till 7 växlar och ett par mekaniska kina-bromsar som bara bromsar med en av två klossar någorlunda effektivt. Vevlagret tackade för sig efter bara två veckor. Men... Efter ytterligare tre veckor väger Dolomiten 17,3 kg och är en fullt duglig skogscykel. Jag har inte bytt hjul (ännu), ram och gaffel men resten är nytt. Dom röda egenhändigt hålborrade hjulen syns ordentligt i skogarna =)

Jimel

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Sup sa:
Mitt bidrag till floran av alla härliga tjockisar. Frugan tycker man har tillräckligt med cyklar så vad gör man när suget efter en fatbike blir för stort? Jag beställde en billig en från det stora landet i väster och bytte ut i princip allt. Blev sugen att mecka cykel och på nätet finns en hel del bra guider på saker man kan byta ut för att göra denna ganska värdelösa Mongoose Dolomite till en duglig skogsmulle. Den har sina begränsningar när det gäller att byta ut prylar men den går förvånansvärt bra och är riktigt rolig att flänga runt med på stigarna i skogen. Det blev ett budget-fatbike-projekt!

Monterad och klar efter leverans vägde denna best 21,8 kg. Man släpade runt eländet istället för att cykla. Men det värsta med denna cykel var bromsarna och växlarna som var Shimanos billigaste skräp till 7 växlar och ett par mekaniska kina-bromsar som bara bromsar med en av två klossar någorlunda effektivt. Vevlagret tackade för sig efter bara två veckor. Men... Efter ytterligare tre veckor väger Dolomiten 17,3 kg och är en fullt duglig skogscykel. Jag har inte bytt hjul (ännu), ram och gaffel men resten är nytt. Dom röda egenhändigt hålborrade hjulen syns ordentligt i skogarna =)
Stilig, vad kostar en sådan?

Alfakrull

Medlem
Visa din Fatbike
Sup sa:

Är det någon större skillnad på den där och julas gamla fatbike?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer