Markus örtendahl
Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack så mycket![]()
Sjukt läcker cykel
Haha ja absolut , pedalerna ska bytasNågra planerade förbättringar? t.ex pedaler?
Haha ja absolut , pedalerna ska bytasblir enkla flats till att börja med i plast som ja har liggandes , sedan blir det att sätta på dropperpost längre fram , kommer ändra om lite här och där under resans gång , men först och främst dom hemska pedalerna ska bort haha
lite lila detaljer och lite mer vitt som flaskhållare och sånt
Den kabeln är till framväxelnAv bilden att döma så ser det ut som du redan har en dropper, eller ser jag fel på kabelhärvan?
Wow, vilka däck!Oj, grövre än förväntat och tyngre än önskat, som ett Jumbo Jim som käkat både steroider och taggtråd?
Men det andra vägde ”bara” 1698 gram så det jämnar väl ut sig?
Tack för tipsetja dom däcken ser riktigt trevliga ut , men kör med Jumbo Jim iår , och byter nästa år kanske , däcken är i nyskick så känns lite overkill att lägga 2400 kr när man redan har däck i nyskick , jumbo duger nog första året som fat biker kille eller ?
![]()
Okej grymt tack för infonBor du på Tjörn är nog Jumbo Jim helt rätt — jag är i alla fall supernöjd här i Göteborg. Enda gången i vintras det inte räckte till var en eftermiddag när vi fick ett par dm nysnö, innan det packade ner sig lite.
4.8" ger ju massvis med grepp jämfört med 2.4" på den vanliga cykeln, med 6 psi fram och 9 psi bak på barmark.
okej låter kanon tack för infonBor du på Tjörn är nog Jumbo Jim helt rätt — jag är i alla fall supernöjd här i Göteborg. Enda gången i vintras det inte räckte till var en eftermiddag när vi fick ett par dm nysnö, innan det packade ner sig lite.
4.8" ger ju massvis med grepp jämfört med 2.4" på den vanliga cykeln, med 6 psi fram och 9 psi bak på barmark.
Och ja har bara 2,2 på den vanligaOkej grymt tack för infon
okej låter kanon tack för infondu menar att ja ska ha 6 psi fram och 9 psi bak på jumbo däcken ?
Blanda inte ihop bar och psi här bara…Och ja har bara 2,2 på den vanliga![]()
Det är de värden jag fick rekommenderade när jag började köra helstel fatbike med 4.8" på barmark. Sedan beror det på körstil och underlag. Är det rejält med snö hamnade jag nere på 4 fram 6 bak, men sedan satte jag på en dämpargaffel och då har jag gått upp lite i tryck — blir ju hårdare körning med dämpning.du menar att ja ska ha 6 psi fram och 9 psi bak på jumbo däcken ?
Jag som snackar BAR kör med 0.6/0.4 bak/fram på sommaren, löst underlag på vintern 0.3/<0.2 (mätaren går inte lägre)Det är de värden jag fick rekommenderade när jag började köra helstel fatbike med 4.8" på barmark. Sedan beror det på körstil och underlag. Är det rejält med snö hamnade jag nere på 4 fram 6 bak, men sedan satte jag på en dämpargaffel och då har jag gått upp lite i tryck — blir ju hårdare körning med dämpning.
Man får laborera lite för att hitta det som passar bäst.
Jag kör kolfiber varianten och kör M och är 174cm långJag börjar bli sugen att köpa en fatbike igen. Hur är whites kolfibervariant i storlek? Finns en storlek för stor på annons...
Behöver jag en till cykel? Nja. :D
8FAT har traditionell geo med relativt kort reach och flackt sadelrör, så där kan man nog sizea upp lite: https://whitebikes.com/8fat-ltd-21/b/3176/#tabHur är whites kolfibervariant i storlek?
Vilket styre är det där?Jag kan väl bidra jag också eftersom jag blev med fatbike igen efter att jag sålt min Pugsley förra året.
Visa bilaga 734359
Det är ett Surly sunset för den riktiga goa traktorkänslan. Tänker att det passar bra när man sakta men säkert rullar fram i snön.
Dyrt men tungt :-)Vars lyckades du hitta det? Har letat som en tok efter det eller Sunrise
Dyrt men tungt :-)
![]()
Surly - Sunset Bar | HB0453
The Surly Sunset Bar is a high-rise handlebar designed to bring your well-loved bike a more upright riding position without losing out on comfort, style, or durability. Constructed with 4130 Chromoly Custom-Butted Steel tubing and finished in an ant…www.justpedal.nl
Jo klart du behöver en till cykelJag börjar bli sugen att köpa en fatbike igen. Hur är whites kolfibervariant i storlek? Finns en storlek för stor på annons...
Behöver jag en till cykel? Nja. :D
Precis därDyrt men tungt :-)
![]()
Surly - Sunset Bar | HB0453
The Surly Sunset Bar is a high-rise handlebar designed to bring your well-loved bike a more upright riding position without losing out on comfort, style, or durability. Constructed with 4130 Chromoly Custom-Butted Steel tubing and finished in an ant…www.justpedal.nl
Precis därman vill väl ha mycket av varan om man ska betala dyrt?
![]()
Jag gav faktiskt upp på tysken tillslut och kostade på mig inte bara ett sunset utan även ett sunrise till en annan cykel24 tysken är billigare, men hos dem står det alltid att "this item is not deliverable"...
Jag gav faktiskt upp på tysken tillslut och kostade på mig inte bara ett sunset utan även ett sunrise till en annan cykel![]()
Definiera tungt...Rullar inte fatbikes bara tungt??
;)
Gudskelov är bilden tagen förra vinterFrån i vintras eller bor du så högt upp att snön redan har kommit? ;)
Är det hårt funkar det utmärkt och breda däck struntar ju i smala spår… Men är det nysnö ovanpå så har ju breda däck mer att pressa undan så det går trögare, och dubben kommer inte att bita då de inte når ner till det hårda. Och dubb vill man ju ha på is…Får man ställa frågor i tråden?
Bor i Jämtland. Pendlar 15 km enkel väg. 10 brukar vara ok plogat. 5 km på grusväg som plogas sådär. Det är framförallt alla isiga, spåriga, kallfrusna dagar det är svårt även med feta dubbade 29or på en gravel (dvs typ 3 mån per pr) Iaf de sista 5 km.
Kan man pendla på en fatbike? Hur långsamt går det? Måste jag ha dubb på spåriga isiga grusvägar? Jag ser att priset för ett dubbdäck är typ 2000kr?
Det är alltså inte nöjescykling på fluffiga skogs-stigar utan transportscykling.
På slät asfalt går det trögt, men ju sämre underlag desto bättre rullar det. Pratar vi vintervägar så rullar det alldeles utmärkt.Kan man pendla på en fatbike? Hur långsamt går det?
Njae. På blankis och svallis är det ju bara dubb som gäller, men pratar vi en dåligt plogad grusväg med lite struktur och snö så kan det vara nog så bra grepp med rena gummidäck.Måste jag ha dubb på spåriga isiga grusvägar?
Det går att komma undan lite billigare om man letar runt lite. Brukar finnas reor till våren också.Jag ser att priset för ett dubbdäck är typ 2000kr?
www.bike-discount.de
Du kan låna min surly pugsley och provpendla om du vill, finns på frösön, inga dubbade däck däremot.Får man ställa frågor i tråden?
Bor i Jämtland. Pendlar 15 km enkel väg. 10 brukar vara ok plogat. 5 km på grusväg som plogas sådär. Det är framförallt alla isiga, spåriga, kallfrusna dagar det är svårt även med feta dubbade 29or på en gravel (dvs typ 3 mån per pr) Iaf de sista 5 km.
Kan man pendla på en fatbike? Hur långsamt går det? Måste jag ha dubb på spåriga isiga grusvägar? Jag ser att priset för ett dubbdäck är typ 2000kr?
Det är alltså inte nöjescykling på fluffiga skogs-stigar utan transportscykling.