Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Några planerade förbättringar? t.ex pedaler?
Haha ja absolut , pedalerna ska bytas 😅 blir enkla flats till att börja med i plast som ja har liggandes , sedan blir det att sätta på dropperpost längre fram , kommer ändra om lite här och där under resans gång , men först och främst dom hemska pedalerna ska bort haha 👍 lite lila detaljer och lite mer vitt som flaskhållare och sånt

Visa din Fatbike
Haha ja absolut , pedalerna ska bytas 😅 blir enkla flats till att börja med i plast som ja har liggandes , sedan blir det att sätta på dropperpost längre fram , kommer ändra om lite här och där under resans gång , men först och främst dom hemska pedalerna ska bort haha 👍 lite lila detaljer och lite mer vitt som flaskhållare och sånt

Av bilden att döma så ser det ut som du redan har en dropper, eller ser jag fel på kabelhärvan?

Visa din Fatbike
Om det är riktigt bra fäste du är ute efter så finns det väl bättre däck än Jumbo Jim, speciellt om du tänker cykla snö sen, tex Al Mighty, finns både med och utan dubb:

Visa din Fatbike
Tack för tipset 😁👍 ja dom däcken ser riktigt trevliga ut , men kör med Jumbo Jim iår , och byter nästa år kanske , däcken är i nyskick så känns lite overkill att lägga 2400 kr när man redan har däck i nyskick , jumbo duger nog första året som fat biker kille eller ? 😅

Visa din Fatbike
Tack för tipset 😁👍 ja dom däcken ser riktigt trevliga ut , men kör med Jumbo Jim iår , och byter nästa år kanske , däcken är i nyskick så känns lite overkill att lägga 2400 kr när man redan har däck i nyskick , jumbo duger nog första året som fat biker kille eller ? 😅

Skulle vilja säga att det hänger på underlaget. Bor du på en plats där det kommer att komma en halvmeter snö så kanske JJ däcken inte är det bästa valet.
Jag kör med de Dillinger 5, som följde med älskarinnan och än så länge har jag inte haft problem med dåligt grepp (Har kört på asfalt, grus, snö, is, lervälling osv)

Visa din Fatbike
Bor du på Tjörn är nog Jumbo Jim helt rätt — jag är i alla fall supernöjd här i Göteborg. Enda gången i vintras det inte räckte till var en eftermiddag när vi fick ett par dm nysnö, innan det packade ner sig lite.

4.8" ger ju massvis med grepp jämfört med 2.4" på den vanliga cykeln, med 6 psi fram och 9 psi bak på barmark.

Visa din Fatbike
Bor du på Tjörn är nog Jumbo Jim helt rätt — jag är i alla fall supernöjd här i Göteborg. Enda gången i vintras det inte räckte till var en eftermiddag när vi fick ett par dm nysnö, innan det packade ner sig lite.

4.8" ger ju massvis med grepp jämfört med 2.4" på den vanliga cykeln, med 6 psi fram och 9 psi bak på barmark.
Okej grymt tack för infon 😁👍

okej låter kanon tack för infon 😁👍 du menar att ja ska ha 6 psi fram och 9 psi bak på jumbo däcken ?

Visa din Fatbike
du menar att ja ska ha 6 psi fram och 9 psi bak på jumbo däcken ?
Det är de värden jag fick rekommenderade när jag började köra helstel fatbike med 4.8" på barmark. Sedan beror det på körstil och underlag. Är det rejält med snö hamnade jag nere på 4 fram 6 bak, men sedan satte jag på en dämpargaffel och då har jag gått upp lite i tryck — blir ju hårdare körning med dämpning.

Man får laborera lite för att hitta det som passar bäst.

Visa din Fatbike
Det är de värden jag fick rekommenderade när jag började köra helstel fatbike med 4.8" på barmark. Sedan beror det på körstil och underlag. Är det rejält med snö hamnade jag nere på 4 fram 6 bak, men sedan satte jag på en dämpargaffel och då har jag gått upp lite i tryck — blir ju hårdare körning med dämpning.

Man får laborera lite för att hitta det som passar bäst.
Jag som snackar BAR kör med 0.6/0.4 bak/fram på sommaren, löst underlag på vintern 0.3/<0.2 (mätaren går inte lägre)

Visa din Fatbike
Jag styr in tråden on topic igen :-)

IMG_4135.JPG

Visa din Fatbike
Vars lyckades du hitta det? Har letat som en tok efter det eller Sunrise
Dyrt men tungt :-)

Visa din Fatbike

Kan behöva lite mer tyngd fram för balansens skull ;)

Visa din Fatbike
Precis där 🤠 man vill väl ha mycket av varan om man ska betala dyrt? 😂

Visa din Fatbike
Får man ställa frågor i tråden?
Bor i Jämtland. Pendlar 15 km enkel väg. 10 brukar vara ok plogat. 5 km på grusväg som plogas sådär. Det är framförallt alla isiga, spåriga, kallfrusna dagar det är svårt även med feta dubbade 29or på en gravel (dvs typ 3 mån per pr) Iaf de sista 5 km.
Kan man pendla på en fatbike? Hur långsamt går det? Måste jag ha dubb på spåriga isiga grusvägar? Jag ser att priset för ett dubbdäck är typ 2000kr?
Det är alltså inte nöjescykling på fluffiga skogs-stigar utan transportscykling.

Visa din Fatbike
Bor i Jämtland. Pendlar 15 km enkel väg. 10 brukar vara ok plogat. 5 km på grusväg som plogas sådär. Det är framförallt alla isiga, spåriga, kallfrusna dagar det är svårt även med feta dubbade 29or på en gravel (dvs typ 3 mån per pr) Iaf de sista 5 km.
Kan man pendla på en fatbike? Hur långsamt går det? Måste jag ha dubb på spåriga isiga grusvägar? Jag ser att priset för ett dubbdäck är typ 2000kr?
Det är alltså inte nöjescykling på fluffiga skogs-stigar utan transportscykling.
Är det hårt funkar det utmärkt och breda däck struntar ju i smala spår… Men är det nysnö ovanpå så har ju breda däck mer att pressa undan så det går trögare, och dubben kommer inte att bita då de inte når ner till det hårda. Och dubb vill man ju ha på is…

Visa din Fatbike
Kan man pendla på en fatbike? Hur långsamt går det?
På slät asfalt går det trögt, men ju sämre underlag desto bättre rullar det. Pratar vi vintervägar så rullar det alldeles utmärkt.

Måste jag ha dubb på spåriga isiga grusvägar?
Njae. På blankis och svallis är det ju bara dubb som gäller, men pratar vi en dåligt plogad grusväg med lite struktur och snö så kan det vara nog så bra grepp med rena gummidäck.

Jag ser att priset för ett dubbdäck är typ 2000kr?
Det går att komma undan lite billigare om man letar runt lite. Brukar finnas reor till våren också.

Visa din Fatbike
Du kan låna min surly pugsley och provpendla om du vill, finns på frösön, inga dubbade däck däremot.
4,0 bred bak och 4,8 fram, bakhjulsdriven.

Visa din Fatbike
Snö, asfalt och lite is funkar utmärkt med Dillinger 5 Dubbdäck. Med 1bar rullar det lättare än många andra dubbdäck.

Dock är det isiga hjulspår eller is med snö på så är det enda som funkar riktigt bra IceSpikerPro på 29".Då är greppet som att cykla på asfalt, men tyvärr enormt tröga.

Tillbaka
Topp