Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
ulfalf skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag borrade fälgarna också, den omedelbara
> skillnaden var inte lika stor men cykeln vart
> mycket fräsigare :-)

Borde inte roterande vikt ge mer utslag på cykeln?

Visa din Fatbike
Premiärtur på fet fullgung.

Bilagor

• IMG_3381.JPG
    IMG_3381.JPG
    145.3 KB · Besök: 118
Visa din Fatbike
HasseL skrev:
> ulfalf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag borrade fälgarna också, den omedelbara
> > skillnaden var inte lika stor men cykeln vart
> > mycket fräsigare :-)
>
>
> Borde inte roterande vikt ge mer utslag på
> cykeln?

Det sägs ju att det gör det, men i det här fallet så var den procentuella förändringen inte speciellt stor, jag kan då inte säga att det var någon tydlig skillnad. Borrade väl bort en högst tio procent av den roterande massan för varje hjul medans gaffelns vikt halverades vid bytet..

Visa din Fatbike
Shit vanice! Grabben bröt armen och ska cykla lugnt en månad till så jag är lite tveksam till att byta ut hans hoj till en 24" iår (värsta storleken tycker jag, mycket skit för mycket pengar..). Lägger hellre pengsrna på hög ooch köper feting till honom nästa år! Vad är det för någon han har och hur långär han?

Visa din Fatbike
S'Cool XXFat (20-tums versionen). Tror han är runt 125cm, typ normalstor för en 7-åring. Fatbiken är större än en vanlig 20-tums MTB (typ 21-22tums barnMTB om det hade funnits sådana).

Egen feting var en STOR grej för honom. Han (och jag..) hade väntat i 4 år, och han var aldrig riktigt nöjd med däckbredden trots mina tappra försök att sätta på de fetaste BMX och MTB gummi på hans vanliga cyklar jag kunde uppbringa.. Till slut kom den fetaste dagen...

3år gammal. Redo för fet sommarmorgontur.
P1060376_au.jpg

Fatbiking med barn: Glöm aldrig pump, insexnycklar, hink o spade
P1060384_au-X3.jpg

3år. Långtur längs kusten
_DSC7082-X3.jpg

Nästan 4år gammal. Fet vinternightride.
2011-12-30_210229_au.jpg

4år. Beachride.
2012-05-05_171104a_au-X3.jpg

5år gammal. Helt klart inte nöjd med däckbredden här..
2013-07-06_131812a_au.jpg

5år gammal. Det minsta feta som gick att uppbringa då (2013) var mamma's XS 907.
2013-06-22_133325_au.jpg

7år. Finally ripping fat!
IMG_3074_2.jpg

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
lintott skrev:
> S'Cool XXFat (20-tums versionen). Tror han är
> runt 125cm, typ normalstor för en 7-åring.
> Fatbiken är större än en vanlig 20-tums MTB
> (typ 21-22tums barnMTB om det hade funnits
> sådana).
>
> Egen feting var en STOR grej för honom. Han (och
> jag..) hade väntat i 4 år, och han var aldrig
> riktigt nöjd med däckbredden trots mina tappra
> försök att sätta på de fetaste BMX och MTB
> gummi på hans vanliga cyklar jag kunde
> uppbringa.. Till slut kom den fetaste dagen...
>
> 3år gammal. Redo för fet sommarmorgontur.
>
>
> Långtur längs kusten
>
>
> Nästan 4år gammal. Fet vinternightride.
>
>
> 4år. Beachride.
>
>
> 5år gammal. Helt klart inte nöjd med
> däckbredden här..
>
>
> 5år gammal. Det minsta feta som gick att
> uppbringa då (2013) var mamma's XS 907.
>
>
> 7år. Finally ripping fat!
>

Det kan man kalla RR :-)

Visa din Fatbike
Skön läsning och fina hojar Lintott. Första Bucksaw:en i Sverige? Ett sådant där säte på överröret, vart kan man köpa det?

@Fatbike, tack det var ändå en okej vikt för barn.

Visa din Fatbike
Nu har jag luftat min fatty ordentligt på en första riktig tur. Sicken jäkla cykel! La till och med av ett litet tjoho (hur löjligt som helst..) när jag flög över ett krön jag aldrig tagit luft över tidigare, hur kul som helst och absolut en snabbare resa än min sålda fs AM på flera delar och mycket roligare! HAr säker för mycket luft i däcken ff men det går bra ändå!

Visa din Fatbike
Tiki skrev:
> Skön läsning och fina hojar Lintott. Första
> Bucksaw:en i Sverige? Ett sådant där säte på
> överröret, vart kan man köpa det?

Jag har köpt båda mina Co-rider seats från deras websida, men det var många år sedan. Nu finns det uppdaterade lättare versioner som ser bra ut. Ramen måste vara rund där man fäster barnsadeln. Glöm hydroformed alu och plastramar. Kolla alla barnsadelbultar innan varje tur. Montering kräver balansakt mellan för lös sadel och ramkross. Alltid lika spännande om man har aluram. Några lager silvertejp på ramen vid fästpunkten skadar inte heller.

http://www.co-rider.com/Co-Rider_Mark_III/index.html

Co-rider är nog de bästa barnsadlar man kan få tag på. Mycket robusta. Värt det flera gånger om. Ovärderliga stunder med barnen.

Om barnen är riktigt unga, så kanske WeeRide Kangaroo fungerar bättre, pga att de kan ta en tupplur och luta huvudet på plattan medan du fortsätter att cykla hemåt. Unga barn somnar OFTA när man cyklar och då kan det vara MYCKET SVÅRT att komma hem på ett säkert sätt om man inte har en bra lösning på problemet. Vi använde en WeeRide Kangoroo när barnen var riktigt unga. Från ca 1.5 år. Kör försiktigt dock. Barnen är mycket ömtåliga när de är så små, speciellt nacken med hjälm på huvudet.

http://ebikeforce.org/ebike_and_scooter_accessories_reviews/bike-parts/weeride-kangaroo-bike-seat/

Detta togs innan familjen fetkonverterade (WeeRide Kangaroo)
x-X3.jpg

P1020910-X3.jpg

När vi ändå är på ämnet, så är det Hamax Siesta som gäller om någon vill ha barn där bak också. Har man barn både fram och bak så får cykeln hyfsad balans. Mitt råd är att aldrig ha barn bara bak. Balansen blir helkass.

http://www.hamax.com/child-bike-seat/classic-collection

Siestan har inbyggd fjädring och man kan vinkla den bakåt 20 grader NÄR de somnar. Detta gör att huvudet med hjälm kan lutas bakåt mot barnstolen istället för att barnets huvud med tung hjälm hänger framåt med böjd nacke. Med Siestan kan du komma hem säkert även om barnet somnar (vilket dom garanterat gör). Dessutom kan man enkelt snurra stolen om man satt den på sadelstolpen så man får en perfekt barnsäng om man ska stanna och vila någonstans (lossa sadelstolpen inte barnstolsfästet). Detta gjorde vi ofta. Se till att du har en KRAFTIG sadelstolpe om du ska fästa en barnstol på den. Många lättare MTB sadelstolpar är inte gjorda för sådana påfrestningar som en barnstol med barn skapar.

Kanske otippat, men plötslig cykelinducerad narkolepsi är ett av de största problemen med unga barn på fetcykeln.
P1100178_au-X2.jpg

P1060524_au-XL.jpg

P1060410_au-X2.jpg

P1060559_au-X3.jpg

Sista rådet är att skaffa en dropperpost. Det gör det enklare att stå stadigt med båda benen och samtidigt kontrollera cykeln om man ska fixa med barnen. Barn på cykeln skiftar vikten högre och lutar man för mycket när man står still kan det bli svårt (som en MC).

Finns ingen anledning att sluta cykla i skogen bara för att man skaffar barn, men man bör ta det försiktigt och tänka till många gånger extra innan varje moment. Sorry för att denna posten var kanske inte 100% fetrelaterad, men det finns inga bättre lämpade cyklar att ha barn på än fetcyklar. Nja, förutom möjligtvis denna halvfeta då. Här i hangarfartygskonfigurering ;)
P1060861_au-X3.jpg

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
lintott skrev:
> 3år. Långtur längs kusten

Bland de coolaste bilderna på happy? :)

Visa din Fatbike
Tack för tipsen! Kul att du engagerar dig ordentligt för att barnen ska följa med. Som sagt de verkar lätt vaggas till sömn där bak (livebild!)

Bilagor

• DSC_0023.JPG
    DSC_0023.JPG
    83.7 KB · Besök: 93
Visa din Fatbike
Antligen fått till min Specialized Fat Boy. Köpte en beggad Fat Boy (den fula gröna) och märkte omedelbart att det inte gick att stanna hojen med original Tektro bromsarna, provade med större skivor men det hjälpte inte, Shimano SLX bromsar införskaffades, problem solved. Sen ville jag ju ha dropperpost förstås, köpte Commandpost eftersom jag inte ville ha hydralisk remote på vintern, kopplade wire till vänster växelreglage. Växlarna var ju kass, bytte kassett, kedja bakväxel och byggde om till 1x10, köpte en oval NW 32t klinga på Ebay, bytte även bakväxel till en XO som jag fulmeckade på en medium cage från en X7. Efter det blev det äntligen ny färg på den, röd metallic, var tvungen att köpa röda fälgband från Surly för att matcha och även vevarmsdekaler XO, lite falsk marknadsföring. Tillverkade en stänka av P-tex Electra 2000 snowboardbelag och ett par XT Trail pedaler införskaffades. Tror den är klar så men är osäker på om jag skall behålla den?

Bilagor

• 11014687_10205964259720965_1180021805139878405_n.jpg
    11014687_10205964259720965_1180021805139878405_n.jpg
    97.7 KB · Besök: 95
Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Källis skrev:
> Några bilder från förmiddagen med fatbiken i
> endurospåren runt Arlanda...

Snyggt! Hade jag missat. :)

Varför ska du inte behålla den Biker66?!

Visa din Fatbike
42Hz skrev:
> Källis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Några bilder från förmiddagen med fatbiken i
> > endurospåren runt Arlanda...
>
> Snyggt! Hade jag missat. :)

Tack! Kan väl bjuda på några bilder till från i tisdags med fetingen :)

150526_DSC00088.jpg

150526_DSC00101.jpg

150526_DSC00098_tonemapped.jpg

150526_DSC00129.jpg

150526_DSC00120.jpg

150526_DSC00113.jpg

150526_DSC00138.jpg

//Källis

Visa din Fatbike
Man kan aldrig ha för många Bucksaw's...

Storlek L var mindre för mig än vad de brukar vara. Fick införskaffa en XL istället. Den mindre finns nu på köp/sälj.

P1130458b.jpg

P1130464b.jpg

Storlek L, med oanvänt hjulset och sadel/stolpe.

Video:

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
AdventureRider skrev:
> Hehe satt precis i soffan o funderade på en
> fat-tråd. Vilka olika märken finns och vilket
> märke är den prisvärdaste att köpa?

2012 skrev jag för första gången i denna tråd o nu äntligen kan jag visa bild på min alldeles egna FATBIKE:)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    250.9 KB · Besök: 92
  • image.jpg
    image.jpg
    273.5 KB · Besök: 86
  • image.jpg
    image.jpg
    157.3 KB · Besök: 94
  • image.jpg
    image.jpg
    244.7 KB · Besök: 98
  • image.jpg
    image.jpg
    183.6 KB · Besök: 93
Visa din Fatbike
Då var det äntligen dags att få bjuda på ett par kort i denna tråd. Otroligt rolig hoj både upp och nerför. Klarar många branter som jag inte klarat med någon av tidigare cyklar.

Nu ska det bara till några mindre uppdateringar så blir allt kanon. Jag bjuder på några bilder från dagens tur i Hisingsparken.

PLI_9200_ps_web.jpg

PLI_9207_ps_web.jpg

PLI_9213_ps_web.jpg

PLI_9216_ps_web.jpg

PLI_9224_ps_web.jpg

Visa din Fatbike
Snygg White!
Få höra en snabbrecension!
Väntar på min leverans av samma hojj till Västerbotten men den verkar ha fastnat o hägersten sedan fredag morgon...

Måste bara beställa ny klinga. 30t, måste se diametern på vevpartiet bara.
38t original..hur tänkte dom? har 34t på min 100mm fs 29" och de hade nog funkat med 32t..

Visa din Fatbike
danierik skrev:
> Snygg White!
> Få höra en snabbrecension!
> Väntar på min leverans av samma hojj till
> Västerbotten men den verkar ha fastnat o
> hägersten sedan fredag morgon...
>
> Måste bara beställa ny klinga. 30t, måste se
> diametern på vevpartiet bara.
> 38t original..hur tänkte dom? har 34t på min
> 100mm fs 29" och de hade nog funkat med 32t..

Dom har visst bytt till 34T på andra serien :-)

Har beställt en jag med och ska levereras idag, osäker om jag ska beställa 30T eller 32T? Borde iofs vara rätt sällan man trampar ut 30-10.

Visa din Fatbike
Tiki skrev:
> Det bara radas upp fina hojar. Först ut med nya
> Whiten? Snygg! Skön färg.

Ja jag har inte sett någon med den nya Whiten än, hade hoppats på att få lite feedback innan jag handlade men jag har inte läst om någon som fått den. Jag såg dock på hemsidan att mediummodellen var stlutsåld så dom måste ha sålt en del I varje fall :)

danierik skrev:
> Snygg White!
> Få höra en snabbrecension!
> Väntar på min leverans av samma hojj till
> Västerbotten men den verkar ha fastnat o
> hägersten sedan fredag morgon...
>
> Måste bara beställa ny klinga. 30t, måste se
> diametern på vevpartiet bara.
> 38t original..hur tänkte dom? har 34t på min
> 100mm fs 29" och de hade nog funkat med 32t..

Nu har jag inte så mycket att jämföra med då jag bara testat brorsans On One fatty några hundra meter innan jag slog till (vi cyklade dock AIM Challenge Lindvallen tillsammans och det var då jag blev sugen på köp efter att man sett hur skoj han hade på fattyn). Jag har däremot kört manga andra hojar från HT till fullgung.
Mitt första intryck när jag gav mig ut i skogen var, vad har jag gett mig in på...brett styre, monsterdäck fram, tungstyrt, hjulen studsade fram...efter en kvart hade jag vant med och cyklade med ett fett leende resten av rundan och ville aldrig cykla hem!

Lite mer om cykeln så känns det som om den fungerar mkt bra och den känns relativt kvick och lätt. Klättringen var riktigt bra, jag har ett par ställen där jag aldrig brukar klara hela vägen men det gjorde jag på första försöket nu (trots utväxlingen). Den kändes också ganska lätt fram och det var inga problem med att lyfta framhjulet over tekniska partier eller dropp.
Som nämnts tidigare så var däcken väldigt självstyrande vilket kändes lustigt eller olustigt ;) Jag upplevde dock bara det problemet på asfalt ellet hård packad grusväg men inte I skogen.

Det jag beställt för som måste fixas för att den ska bli lite mer anpassad till hur jag vill ha den är förstås en ny klinga fram, det blir 32t då det sitter 10-42 bak. Jag tror inte jag kommer gå ner under 32t men det får tiden utvisa, med 38t känns det som landsvägsutväxling... Sedan blev det ny justerbar sadelklämma och nya handtag som inte rör på sig.

Sammanfattningen är att jag är mycket nöjd med cykeln!

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Ännu en bild på min Felt. Nu med borrat framhjul. Bakhjulet kommer snart. Man cyklar runt med ett leende hela tiden och fan vad hårt det är att cykla i sand. Så min fråga är faktiskt om man skulle klara av 1x11 på den om man cyklar en del på stranden/sand?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    67.7 KB · Besök: 89
Visa din Fatbike
FatBike på CykelVasan :)Vart ingen rekord tid men shit va roligt det va!!!

Bilagor

• 20150816_140626.jpg
    20150816_140626.jpg
    48.8 KB · Besök: 88
  • Screenshot_2015-08-15-20-40-40.png
    Screenshot_2015-08-15-20-40-40.png
    106.4 KB · Besök: 80
  • 20150816_135953.jpg
    20150816_135953.jpg
    146.2 KB · Besök: 85
  • Screenshot_2015-08-20-14-52-47.png
    Screenshot_2015-08-20-14-52-47.png