Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
ipkis skrev:
-------------------------------------------------------
> Är 1.78 och har en Large. Funkar kanon! Var inne
> på medium först men tog L och jag ångrar mig
> inte.

Perfekt. Då vet jag ;)

Visa din Fatbike
Om någon vill testa monster-fatbike för stig-enduro-DH ligger min kombo av Dorado och framhjul på K&S nu. Det är grymt, men jag har dels för lite berg omkring mig dels är jag lite rädd att bryta styrhuvudet av min tunna titanram. Funkar klockrent annars, steglöst justerbar slaglängd.
Sorry för reklam, men jag är rädd att målgruppen missar det annars.

Visa din Fatbike
Vilken skall man ha då, och vilken prisklass är "lämplig"? Sommarcykeln landade på ca 35, och 15 för vintercykel känns väl ok, men kanske inte så mycket mer. Eller tänker jag fel? (Alltså, en fatbike kanske blir sommarcykel också?).

Har sneglat på Spesh Fatboy, men har inte grottat ner mig i huruvida den är prisvärd eller ej. Fördel är att den är lättköpt hos LBS. Många andra verkar ju bli importhistorier?

Sista frågan, gissar att dämpargafflarna jag ser i tråden är eftermonterade?

Visa din Fatbike
42Hz skrev:
> Dude finns med Bluto på två av modellerna,
> gissar att Fatboy också finns med Bluto?

Jomenvisst. Det var jag som inte kollade ordentligt. Men då kostar cykeln 40 papp. Så övertygad är jag inte. Än. :)

Visa din Fatbike
BTW, någon som vet hur RS Bluto gillar minusgrader och gegga? Antar att den är specad för att fixa det, men jag har blivit förvånad tidigare rörande hur himla känsliga dämpare kan vara trots tänkt användningsområde... :)

Visa din Fatbike
Inte min cykel då, men här är en bortskämd skitunge på sin nya S'Cool-tjockis med 24x4.0-däck. Suddig bild bes om ursäkt för.

Köpt från http://www.bikesteelborrow.com, reapris €599 och frakt hem till dörren för €7 (med DHL och PostNord, märk väl!!). Mycket bra kommunikation med Wolfgang som hörde av sig inom en halvtimme efter lagd order och frågade om jag ville ha den slutmonterad eller packad i originalkartong för bättre skydd mot fraktskador.

Ramdesignen ser väl lite knepig ut jämfört med t.ex. On-Ones 24" men den kostar å andra sidan 599 pund istället för euro på nuvarande rea.

Ganska tung på strax över 15 kg, särskilt jämfört med min Dude CF 9.0 i strl L på 13.4-ish, men grabben gillar den; han häpnade över hur han bara kunde mosa över rötter som han haft svårt att ta sig an på sin gamla 20"-hoj.

scool.png

Visa din Fatbike
Foxis skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dude finns med Bluto på två av modellerna,
> > gissar att Fatboy också finns med Bluto?
>
> Jomenvisst. Det var jag som inte kollade
> ordentligt. Men då kostar cykeln 40 papp. Så
> övertygad är jag inte. Än. :)

Drygt 20papp för Dude, anser jag är prisvärt! Med kokkosram.

Visa din Fatbike
42Hz skrev:
> Foxis skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Dude finns med Bluto på två av modellerna,
> > > gissar att Fatboy också finns med Bluto?
> >
> > Jomenvisst. Det var jag som inte kollade
> > ordentligt. Men då kostar cykeln 40 papp. Så
> > övertygad är jag inte. Än. :)
>
> Drygt 20papp för Dude, anser jag är prisvärt!
> Med kokkosram.

Men det är ju en Canyon... :-0
;-)

Visa din Fatbike
Mer seriöst då, Spesh Fatboy kostar 19 som instegsmodell, och Dude något mer. Har inte kikat på komponentlistan ännu, men är det något annat än (kanske) något bättre komponenter som talar för Duden vs. en Fatboy?

Edit: Ok, Fatboy = alu, Dude = karbong. Annars då..? :)

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Foxis skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Foxis skrev:
> >
>
> > -----
> > > 42Hz skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Dude finns med Bluto på två av
> modellerna,
> > > > gissar att Fatboy också finns med Bluto?
> > >
> > > Jomenvisst. Det var jag som inte kollade
> > > ordentligt. Men då kostar cykeln 40 papp.
> Så
> > > övertygad är jag inte. Än. :)
> >
> > Drygt 20papp för Dude, anser jag är
> prisvärt!
> > Med kokkosram.
>
> Men det är ju en Canyon... :-0
> ;-)

Jag tänker tvärtom! ;)

Visa din Fatbike
Kan bara prata om mina erfarenheter när det gäller Fatboyen.

Haft min i lite över ett år och är så sjukt nöjd med den. Skulle jag köpt en idag så hade jag köpt Trail varianten. Sjukt bra geometri för både skogstök, utför men även mosa loss på Vasan.

Använt den dagligen till pendling, köra barn, tältäventyr, lång lopp, skogs stress, skogs mys, ja allt.

Idag känner jag att jag blivit så pass snabb och vågar stå på när det är tekniskt att jag faktiskt skulle vilja ha en bluto och det är det som saknas.

Mitt tips är att vända till en butik så du får prova den. Fördelar med Specialized är att du får en kvalitets ram som är värd att vårda och bygga vidare på om du så önskar.

Just my two cents.

Visa din Fatbike
Börjar ju bli lite blött ute nu så jag skaffade både en extra bred assaver + en bakskärm idag till min älskade Dude :)
Tyckte det blev riktigt bra!

Bilagor

• IMGP7380.JPG
    IMGP7380.JPG
    163.5 KB · Besök: 100
  • IMGP7381.JPG
    IMGP7381.JPG
    139.4 KB · Besök: 62
Visa din Fatbike
Stuvarn skrev:
> Börjar ju bli lite blött ute nu så jag skaffade
> både en extra bred assaver + en bakskärm idag
> till min älskade Dude :)
> Tyckte det blev riktigt bra!

Säkert bra. Men inte snyggt. Flåååt.

Visa din Fatbike
Kina fatbike. Ropade hem den för 1100 spänn. Perfekt för att testa. Väger som ett as men den verkar fungera. Blir att köpa en fetare till sommaren. Dessa säljs på auktion på containerrally.se tog dock ca 2 månader att få hem den. Tror det sitter framdämpare på modellen som säljs nu ?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    210 KB · Besök: 82
Visa din Fatbike
SweBender skrev:
> Kan bara prata om mina erfarenheter när det
> gäller Fatboyen.
>
> Haft min i lite över ett år och är så sjukt
> nöjd med den. Skulle jag köpt en idag så hade
> jag köpt Trail varianten. Sjukt bra geometri för
> både skogstök, utför men även mosa loss på
> Vasan.
>
> Använt den dagligen till pendling, köra barn,
> tältäventyr, lång lopp, skogs stress, skogs
> mys, ja allt.
>
> Idag känner jag att jag blivit så pass snabb och
> vågar stå på när det är tekniskt att jag
> faktiskt skulle vilja ha en bluto och det är det
> som saknas.
>
> Mitt tips är att vända till en butik så du får
> prova den. Fördelar med Specialized är att du
> får en kvalitets ram som är värd att vårda och
> bygga vidare på om du så önskar.
>
> Just my two cents.

Tack!

Har läst att Bluton funkar sådär i minusgrader, någon som har erfarenhet av det? Spontant så verkar ju framdämpare även på vinterhojen ganska najs, men då får det absolut inte innebära eventuella problem. Vill att just vinterhojen ska vara ganska enkel och bekymmersfri. :)

Visa din Fatbike
42Hz skrev:
> Billigare att köpa cykeln med Bluto och
> komplettera med en stel gaffel senare, än tvärt
> om!

Aha. Poäng! Gissar att du räknat på det där? I så fall, diffar det mycket? Också nyfiken på om någon vet vad det är för slaglängd på Fatboy-bluton. Kunde inte hitta den infon på deras webb och Bluton kan väl köpas i 80/100/120...?

Visa din Fatbike
Nej, har inte räknat på det direkt, det enda men vet är att cykeltillverkarna knappast betalar privatkonsumentpriser för delarna, de köper väl in gafflar i tusental och får förmodligen rätt goa rabatter!

Visa din Fatbike
42Hz skrev:
> Nej, har inte räknat på det direkt, det enda men
> vet är att cykeltillverkarna knappast betalar
> privatkonsumentpriser för delarna, de köper väl
> in gafflar i tusental och får förmodligen rätt
> goa rabatter!

Sant!

Annan mer generell Fatbike-fråga: I princip samtliga modeller har perforerade fälgar med någon form av textil-liknande material i perforeringarna, ofta vitt. Det får mig att undra hur känsliga fälgarna är för smuts?
Min tanke är ju att köra Fatbike under senhöst->tidig vår och då är det ju ofta rätt blaskigt och lerigt. Fastnar all den geggan i fälgarna? :)

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Angående påslag för Bluto: jämför man Dude 8.0 med 9.0 så skiljer det 3000 SEK på öret. Det du får för 3000 SEK är:

Bluto RL istället för Canyons kolfibergaffel
SLX-bromsar istället för Deore (värt kanske 10-20 EUR)
SLX-kasset istället för Deore (värt 6 EUR)
Tråkigare färg

En Bluto går att köpa för ca 470 EUR (billigare om du skiter i push lock), och då kan du välja 120 mm slag om du skulle vilja. Med den här logiken så kostar kolfibergaffeln dig ca 1800 spänn. Jag hade valt att köpa stelt + gaffel om jag hade shoppat Dude i alla fall.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Crossmax skrev:
> Angående påslag för Bluto: jämför man Dude
> 8.0 med 9.0 så skiljer det 3000 SEK på öret.
> Det du får för 3000 SEK är:
>
> Bluto RL istället för Canyons kolfibergaffel
> SLX-bromsar istället för Deore (värt kanske
> 10-20 EUR)
> SLX-kasset istället för Deore (värt 6 EUR)
> Tråkigare färg
>
Du glömde gaffelpump! ;)

Visa din Fatbike
42Hz skrev:
> Crossmax skrev:
> -----
> > Angående påslag för Bluto: jämför man Dude
> > 8.0 med 9.0 så skiljer det 3000 SEK på öret.
> > Det du får för 3000 SEK är:
> >
> > Bluto RL istället för Canyons kolfibergaffel
> > SLX-bromsar istället för Deore (värt kanske
> > 10-20 EUR)
> > SLX-kasset istället för Deore (värt 6 EUR)
> > Tråkigare färg
> >
> Du glömde gaffelpump! ;)

Om man nu får någon, vill säga. :) (Vilket man får bara man säger till, ifall den inte kom med från början)

Harri, har du beställt sån där stel gaffel som var på tal förut? Gruppköp?

Visa din Fatbike
42Hz skrev:
> Crossmax skrev:
> -----
> > Angående påslag för Bluto: jämför man Dude
> > 8.0 med 9.0 så skiljer det 3000 SEK på öret.
> > Det du får för 3000 SEK är:
> >
> > Bluto RL istället för Canyons kolfibergaffel
> > SLX-bromsar istället för Deore (värt kanske
> > 10-20 EUR)
> > SLX-kasset istället för Deore (värt 6 EUR)
> > Tråkigare färg
> >
> Du glömde gaffelpump! ;)

Ingår med gaffeln :)

Visa din Fatbike
Foxis skrev:
> Men geggs-i-fälgen-frågan då? ;)
> Ser ju ut som de är omöjliga att hålla hyfsat
> rena, men skenet kanske bedrar?

Ja, men om de är vita, så kommer det av naturliga anledningar inte att vara speciellt vitt redan efter första misären.

Men det är alltså plast, inte textil. Finns många spännande färger att välja bland. T.ex. orange

Klaverod20150125-8.jpg

När det gäller bluto, så är det definitivt billigare att köpa den fabriksmonterad på cykeln. I mitt fall så fanns inte det alternativet (nyss lanserad, när jag köpte min feting) och dels så var styrhuvudet inte konat (vilket löstes med ett externt lager). Nu fick jag tag i min feting till ett riktigt bra pris, så hela ombyggnaden (nav, lager och gaffel) inkl cykeln landade på ca 12' Sen tillkom det förstås lite för ANNAT som inte har med själva bluto-konverteringen att göra :)

Visa din Fatbike
Har plockat av däcket på mitt framhjul (DT Swiss BR 2250) några gånger och visst fanns det väl lite skräp mellan fälgband och fälg, typ torkad lera, men det är ju inte så att det åker in några stora mängder och slaskar omkring inuti fälgen.

Visa din Fatbike
Min reflektion över Fatboy SE med stel gaffel oxh Dude med Bluto efter 6 resp 1 månadads ägande.

Fatboy är en rå jeep som ogärna lämnar moder jord men funkar till allt och Duden är livligare och liknar mer ett sportredskap. Funderade ett tag på att behålla Fatboyen som vinter/vardagshoj men det verkade FÖR nördigt att ha två Fattys så det får bli en vanlig hoj till vardags istället.

Bor i Skåne så jag räknar inte med att det blir smällkallt. Jag har nog med hyllvärmare och skaffar inte stel gaffel förrän Bluton visar att den inte funkar när det är kallt.

Visa din Fatbike
Kupa skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Crossmax skrev:
> >
>
> > -----
> > > Angående påslag för Bluto: jämför man
> Dude
> > > 8.0 med 9.0 så skiljer det 3000 SEK på
> öret.
> > > Det du får för 3000 SEK är:
> > >
> > > Bluto RL istället för Canyons
> kolfibergaffel
> > > SLX-bromsar istället för Deore (värt
> kanske
> > > 10-20 EUR)
> > > SLX-kasset istället för Deore (värt 6 EUR)
> > > Tråkigare färg
> > >
> > Du glömde gaffelpump! ;)
>
> Om man nu får någon, vill säga. :) (Vilket man
> får bara man säger till, ifall den inte kom med
> från början)
>
> Harri, har du beställt sån där stel gaffel som
> var på tal förut? Gruppköp?

Köpte på vinst och förlust, hittade billigare varianter men de såg inte lika "snygga" ut och saknade virevästen, vilket iofs inte betyder att den skulle vara bättre men ändå. :)

Timing Site Status
2015-09-18 16:54:00 Posting
2015-09-18 20:53:55 txgj Despatch from Sorting Center
2015-09-18 20:55:00 DONGGUAN Despatch from Sorting Center
2015-09-18 23:03:00 GUANGZHOU Arrival at Sorting Center
2015-09-19 02:47:00 GUANGZHOU Despatch from Sorting Center

Visa din Fatbike
42Hz skrev:
> Köpte på vinst och förlust, hittade billigare
> varianter men de såg inte lika "snygga" ut och
> saknade virevästen, vilket iofs inte betyder att
> den skulle vara bättre men ändå. :)

Bra, du får komma med omdöme senare. Den såg verkligen ut att kunna passa hyggligt estetiskt.

Visa din Fatbike
Stuvarn skrev:
> Börjar ju bli lite blött ute nu så jag skaffade
> både en extra bred assaver + en bakskärm idag
> till min älskade Dude :)
> Tyckte det blev riktigt bra!

Hmmm... personligen hade jag nog hellre blivit skitig :p

Visa din Fatbike
Jeppe_E skrev:

> Hmmm... personligen hade jag nog hellre blivit
> skitig :p

Haha...ja smaken är som baken....fast jag håller med! Slänger bara på den när jag ska handla typ!
Cyklar jag i skogen väljer jag oxå att bli skitig :)

Visa din Fatbike
Har funderat länge på en fatbike. För några veckor sedan dök det upp ett erbjudande i ett nyhetsbrev på en cykel som motsvarade alla mina krav: Bluto dämpargaffel, lite längre framgeometri med slackare gaffelvinkel än vad som är vanligt för fatbikes - en dragning åt "modern" trailgeometri, med 642 mm effektiv topprörslängd/440 mm reach och 67,5 graders gaffelvinkel. Och den hade konstigt nog lite slackare sadelrörsvinkel (72 grader) än vanligt, vilket passar mig personligen. Ju mer jag tittade på den och funderade, desto mer gillade jag den. Brukar vara tvärtom för min del - ser mest designmissar och felaktiga kompromisser - men här stämde väldigt mycket.

On-One Fatty Trail, SRAM X5 2x10. 999 pund, plus en Rockshox reverb-stolpe för 160. Hade varit najs med singelklinga fram och +40 kuggar bak, men det får i så fall vänta tills jag cyklat mer och lärt mig mer, och kommit på vad jag behöver och vill ha allteftersom.

Jag har inget behov av att använda den på vintern - då åker jag skidor - utan vill leka och träna med den under barmarkstid. Har heller inget behov av att cykla fort, utan vill ha grepp och undvika genomslag på alla steniga stigar här runt omkring. När det är stenigt bottnar även 2,35-tums däck lätt om man väger kring 100 kg... Jag var lite orolig för att den slacka gaffelvinkeln skulle vara en nackdel när det går sakta och man trixar sig fram, men under de få timmar jag varit ute med den nu, har det bara känts jättebra. Speciellt som jag i praktiken bara cyklat helstelt innan trodde jag att det skulle kännas konstigt och ovant, men nej.

Och vilken uppenbarelse sadelstolpen var! Vete fasen om den inte var mer värdefull än framgaffeln egentligen. Kanske inte direkt, men på samma nivå. Det hade jag aldrig trott innan - jag tänkte att det skulle vara bekvämt, men inte så att det skulle förändra cyklingen på det sätt den gjorde. Allmän teknikmotståndare som jag är tar jag ändå faktiskt till mig den här prylen helt.

Var ut några timmar idag på en stig jag cyklat många gånger, och det kändes helt sjukt vilken fart jag kunde hålla över alla de steniga partierna där jag med min tidigare cykel sakta kryssat mig fram, mest runt och emellan alla vassa stenar. Och vilket grepp i däcken! Fast ett litet problem var att nu när jag kom fram till vändpunkten, hade jag kunnat cykla så otroligt mycket snabbare och kunnat pressa mig på ett helt annat sätt än jag gjort tidigare, och jag var nästan helt slut, men hade lika lång väg tillbaka och uppför hela vägen... Jag är ganska otränad och var helt j-a färdig när jag kom hem igen, har bara varit så fysiskt trött en handfull gånger i mitt liv faktiskt. Men roligt var det!

30 minuter gammal.

Rautasälven.

Tillbaka
Topp