Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Ute på andra svängen idag, men glömde mobilen/kameran. Trodde låren skulle vara helt stumma, och det hade jag helt rätt i. Men jag hade glömt röven... Ny, ovan sadel, och ett tag kändes det som sittbenen mosade sig ut genom köttet och låg direkt mot skinnet. Aj, aj, aj, aj, aj - men efter ett tag domnade det liksom bort, och jag kunde fokusera på cyklingen.

Jag är så glad att det blev 2x10 och inte singelklinga. Jag behöver de extra låga växlarna. Den här cykeln är allt jag trodde en mountainbike var första gången jag hörde talas om, och såg dem, på åttiotalet. Det är en skogscykel, den tar sig fram överallt - stenar, blötmyr, diken - det är en traktor vad gäller att ta sig fram men känns lika smidig som vilken anorexi-mtb som helst. Långsammare, lite trögare, men vad fasen gör det när man bara kan mangla på över saker som hade satt pungen i överröret med en "vanlig" cykel? Och jag kände mig säker utför på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare -med den här törs jag söka efter var gränserna för greppet går, däcken släppte kontrollerat, och framgaffeln gjorde att jag kunde släppa på ordentligt på raksträckorna. Så j-a kul! Även med lår som var helt körda kunde jag på hemvägen ta mig över några knixar jag inte hade drömt om att klara tidigare.

Lite smolk i glädjebägaren är dock att fälgarna/däcken inte verkar lira helt tillsammans - däcken sitter inte på fälgen som de ska utan är orunda. Däckskanten har inte kommit upp i läge helt runtom. Märkte det igår, sket i det innan jag skulle ut idag och tänkte fixa det nu efteråt med däcksmörjmedel och en maxning med golvpumpen. Men icke. Würth däcksmörja och 2 bar/30 psi gjorde ingen skillnad.

tirebeadproblem.JPG

Så här ser det ut fram, har inte rört däcket utan bara släppt ut lite tryck sedan cykeln levererades. Det var ännu värre bak, men där har jag släppt ut luft, vridit däcket och hållit på att klämma, trycka, dra och dunsa det. Ska fortsätta med det ett tag till innan jag börjar svära. Ska pröva såpa också, men den här proffs-smörjan jag använt är riktigt halkig.

Några tips? Ännu lite högre tryck...?

Visa din Fatbike
Kolla så inte fälgbandet ligger och klämmer mellan däck och fälg.
Fortsätter du att köra som det är så kommer fälgen för eller senare skära hål i däcksidan.

Visa din Fatbike
Ja, det hade redan nött så att corden skymtade där kanten legat an.

Skrev till On-One och klagade lite, och frågade om de hade något tips... Genom att det är en ny fälg för dem kan det ju hända att den inte är testad ordentligt, och kanske är lite, lite för stor. Hela den här Fatty Trail-ramen skulle egentligen ha släppts för ett halvår sedan, om inte mer, men den var felgjord och de fick återkalla ett gäng de sålt. Kan väl vara en sändning däck som blivit trånga också, iofs. Något måste vara fel iallafall, så här ska det inte vara. Och att försöka få under ett tätskikt/tejp för att köra slanglöst är ju bara att glömma. :(

Rampen upp till kanten/hyllan där däckskanten ska ligga är väldigt tvär, det ser ut som däcket skulle ha svårt att kunna glida upp när det trycks ut. Strök på såpa och prövade få på däcket igen nyss, proffsmedlet från Würth är lite vaxigt i konsistensen och svårt att få ut jämnt, och såpa fungerade nog lite bättre faktiskt. Det är inte en lika lång del av däckskanten som ligger för långt in nu. Pumpade upp till lite drygt 30 psi och tänkte lämna det över natten och se vad som händer.

Visa din Fatbike
Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Skrev till On-One och klagade lite, och frågade
> om de hade något tips...
...

När jag mailade om samma problem fick jag detta svar (troligen en annan fälg då).
-----------------------------------------------------

Thank you for your e-mail.

Please can you pump the tyre to 35-45 PSI, this should fix the issue.

Kind regards

Scott

-----------------------------------------------------

Det känns dock lite olustigt att överskrida max-tryck om du frågar mig.
Man vill ju inte att det ska smälla ;)

Visa din Fatbike
Hade samma bekymmer med mina Floaters, såpa och svordomar hjälpte något, men ena däcket sitter fortfarande inte riktigt bra. Inte fullt så illa som ditt, så jag kör ändå. Det märks bara av på asfaltstransporterna då det vobblar lite.

Läste något om att man kunde banda ner däcket runt fälgen med spännband eller liknande innan man pumpar för att tvinga ut det mot sidorna först, men det är inget jag har provat själv.

Visa din Fatbike
Samma med mina Floaters. Körde på med fönsterputs och golvpumpen, tror de poppade på plats vid typ 4 bar. Lätt nervigt blev det, men nu sitter de bra även vid 0,5 bar.

Visa din Fatbike
@Mankis
Det där är Karbonvarianten eller hur... vad väger den? Fick ingen info av de som jobbade där.
Kollade på den där igår på XXL i Bromma

Fredrik

btw kanske dags att addera fatbike som en fluga i din signatur?

Visa din Fatbike
ulfalf skrev:
> Samma med mina Floaters. Körde på med
> fönsterputs och golvpumpen, tror de poppade på
> plats vid typ 4 bar. Lätt nervigt blev det, men
> nu sitter de bra även vid 0,5 bar.

Att däcket tål högt tryck betyder inte att fälgen gör det. På mina står det max 1,4 bar.
Om det krävs 4 bar så är det ju något som inte är som det ska, anser jag.

För övrigt har såpvatten och liknande en tendens att hinna dunsta medan man håller på. Det borde funka med vaselin, har dock inte provat själv. Oljor vete fan då vissa gummityper mår dåligt av det.

Visa din Fatbike
Vaselin är en petroleumprodukt/olja, och löser upp och förstör gummi. Sätt det inte på ett gummi - det blir bara slamsor... :\

Silikonsprej såg jag tipsas om på något forum, det blir nästa försök om däcken inte ger med sig snart. Ger nog mindre friktion än såpa. Problemet med det tror jag är att det kan vara svårt att få bort, att det ligger kvar även om man tvättar med något avfettningsmedel. Vet dock inte om det faktiskt kan vara ett problem med att däcken glider på fälgen på en MTB, ens med halkig fälgkant? På crossar har man däcklås, och de behövs... Att spänna ner däcket med en rem tror jag mest är för att hålla emot och få ut sidorna när man kör slanglöst och ska pumpa upp däcket, men jag ska söka runt lite mer och kolla olika tips.

Nästan lite skönt att höra att jag inte är ensam om att ha problem med de här däcken (On-One Floaters), då är det mindre risk att det skulle vara fälgarna som är problemet, och att andra däck i så fall passar som de ska. Men tråkigt ändå, jag blev riktigt imponerad av greppet i dem - väldigt bra mönster för det jag cyklat hittills.

Har smort om dem med såpa nu, och dragit i 2,5 bar, ca 35 psi... Lät som ett av däcken hoppade till efter en minut eller två, förhoppningsvis var det kanttråden som satte sig.

Och jag väntar på svar från On-One fortfarande. Köper man en ny cykel ska däcken sitta som de ska på fälgarna tycker jag, fast jag har inte skrivit något sådant än, bara frågat vad jag ska göra och hur mycket tryck de tycker jag kan pröva med.

Visa din Fatbike
#1725 skrev:
> @Mankis
> Det där är Karbonvarianten eller hur... vad
> väger den? Fick ingen info av de som jobbade
> där.
> Kollade på den där igår på XXL i Bromma
>
>
> Fredrik
>
> btw kanske dags att addera fatbike som en fluga i
> din signatur?

Är 3Fat Pro modellen så är aluram med carbongaffel, ska väga 14,1 enligt specen men har har inte vägt den själv ännu, upplever den ändå inte som så farligt tung. Den miss dom har gjort är att den levererads med en 38a klinga! vilket blir på tok för tungt att dra runt, har bytt til en 32 vilket känns mer rimligt med 10-42 ibak. http://whitebikes.se/white2015/fat/3fat-pro/

Får lägga till Fatbike flugan :-)

Visa din Fatbike
Hela min cykel i originalskick väger ungefär lika mycket som min egen övervikt - känns i sammanhanget onödigt att lätta något på hojen...! :D

Fick svar från On-One om att öka trycket steg för steg upp till 80 psi/5,5 bar tills däcket hamnade på plats... När jag påpekade att det var fullständigt orimligt, ändrade de sig till 60 psi/4,1 bar. Helt sjuuukt mycket det också. Skrev till dem åter igen och sa att om de faktiskt rekommenderar det här åt andra, så tycker jag att de också ska säga till om att man måste använda hörsel- och ögonskydd, och skyddskläder samt handskar. Kommer jag bli tvungen att dra i över 40 psi kommer jag lägga hjulet under ett galler, ha hörselskydd och heltäckande ansiktsmask.

Dock verkar däcken ha gått till sig något över natten, jag hann inte kolla ordentligt, men det var inte lika extremt som innan.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Apansson skrev:
> 11kg med pedal. 19.5" ram. Pang.

Vafan Apan! Ner med sadeln sa jag ju - och vänd stammen ;)

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
WBergdahl skrev:
> Apansson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 11kg med pedal. 19.5" ram. Pang.
>
>
> Vafan Apan! Ner med sadeln sa jag ju - och vänd
> stammen ;)

Vadå ner med sadeln? Varför det, då sitter jag ju för lågt! Nej, casual är GÖTT!!

Visa din Fatbike
Prova rem och typ diskmedel. On-One slangen är märkt 2,7-3,0. En så slang utvidgar sig mer på "längden" än "bredden" när den pumpas upp i ett 4,0 däck. Den trycker inte ut däcket så bra om den inte hålls ner av en rem. Funkar även med svordommar. Använd smörja som inte fortsätter att vara halkigt. Fatbike däck kan vid lågt tryck vrida sig på fälgen om det inte är bra grepp då går ventilen av. Då är du åter på steg 1 fast ute i skogen.

Visa din Fatbike
Tycker det låter lite ruskigt med så högt tryck för att få däcket på plats...å såklart mkt dåligt få en ny cykel med icke rätt monterade (centrerade) däck!!
Har bytt slangar på min Dude ett par ggr å det räckte med 15psi för att däcket skulle "ploppa" ut perfekt!

Visa din Fatbike
Måste bara dela med mig av min Singular Puffin som jag för ganska precis två år sedan såg på Kickstarter och efter att väntat på ramen i nio månader äntligen fick bygga färdigt i somras med noggrant utvalda delar. Utseende, kvalitet och funktion i nämnd ordning.Är just nu till salu p.g.a brett cykelintresse..men har den gärna kvar om inte någon passar på.

Bilagor

• IMG_3174.JPG
    IMG_3174.JPG
    128.2 KB · Besök: 75
  • IMG_3175.jpg
    IMG_3175.jpg
    103.3 KB · Besök: 79
  • IMG_3166.jpg
    IMG_3166.jpg
    116.8 KB · Besök: 68
Visa din Fatbike
WSB skrev:
> Fått lite ordning på min Marvil.
Stiligt utan dekalerna.
Har med en Marvil, vad har du gjort för uppdateringar på denna?

Visa din Fatbike
Luxury Design skrev:
> WSB skrev:
> -----
> > Fått lite ordning på min Marvil.
> Stiligt utan dekalerna.
> Har med en Marvil, vad har du gjort för
> uppdateringar på denna?

Ytterst få, men väl värda att göra:

- Slängt på floaters istället för spindeldäcken
- Vinyl på alla BEDRÖVLIGA Marvil loggor
- Bytt till SPD (ej på bilden)
- Bytt lite skruv mot svarta i alu

Cykeln inköptes för att träna på och ha lite kul med i vinter. Så mer kittning än sådär blir det inte :)

Om jag orkar så kanske jag byter bromsarna mot ett par Deore som jag har liggandes, vi får se.

Visa din Fatbike
WSB skrev:
> Luxury Design skrev:
> -----
> > WSB skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fått lite ordning på min Marvil.
> > Stiligt utan dekalerna.
> > Har med en Marvil, vad har du gjort för
> > uppdateringar på denna?
>
> Ytterst få, men väl värda att göra:
>
> - Slängt på floaters istället för
> spindeldäcken
> - Vinyl på alla BEDRÖVLIGA Marvil loggor
> - Bytt till SPD (ej på bilden)
> - Bytt lite skruv mot svarta i alu
>
> Cykeln inköptes för att träna på och ha lite
> kul med i vinter. Så mer kittning än sådär
> blir det inte :)
>
> Om jag orkar så kanske jag byter bromsarna mot
> ett par Deore som jag har liggandes, vi får se.

Okey, Jag håller på att planerar vad jag ska göra med min.
Växlar och hjul står högt på listan. Har precis fått hem en kolfibergaffel jag tänkte montera snart.

Visa din Fatbike
XXL hade ett erbjudande jag inte kunde motstå, så nu står en 3Fat Pro hemma. Den egentliga provkörningen är under veckoslutet. Jag ska ännu byta ut några komponenter, som t.ex sadeln, men det första intrycket är mycket positivt.
DSC06409.jpg

Jag försökte även kolla hur mycket däck som ryms. Vinterhjulen till min Salsa Mukluk har Big Fat Larry på Clownshoe fälgar och det verkade rymmas utan problem. De blir snart ombyggda till bredare nav. Med Surly Lou skulle det antagligen bli för trångt, men jag kör hellre med BFL i alla fall.

Visa din Fatbike
Yeti skrev:
> XXL hade ett erbjudande jag inte kunde motstå,
> så nu står en 3Fat Pro hemma. Den egentliga
> provkörningen är under veckoslutet. Jag ska
> ännu byta ut några komponenter, som t.ex sadeln,
> men det första intrycket är mycket positivt.
> https://lh3.googleusercontent.com/-91q-rgrWVos/Vju
> UmDC42HI/AAAAAAAAasQ/EbjpDp8GMH8/s640-Ic42/DSC0640
> 9.jpg
>
> Jag försökte även kolla hur mycket däck som
> ryms. Vinterhjulen till min Salsa Mukluk har Big
> Fat Larry på Clownshoe fälgar och det verkade
> rymmas utan problem. De blir snart ombyggda till
> bredare nav. Med Surly Lou skulle det antagligen
> bli för trångt, men jag kör hellre med BFL i
> alla fall.

Vad fick man ge?

Visa din Fatbike
Foss skrev:
> ...
> Vad fick man ge?

Det var 20 procent rabatt på allt, så jag betalade 1040 €. På XXL.se kostar den för närvarande 12999 kr.

Visa din Fatbike
WSB skrev:
> Fått lite ordning på min Marvil.

Trevlig, vad är det för årsmodell? Dom på Marvil.nu ser inte lika schyssta ut.
Går dom att få tag på i Stockholm?

Visa din Fatbike
Min första fatbike blev en Scott big jon -16. Har inte testat nån annan fatbike på riktigt men jag är väldigt nöjd med den här!

Bilagor

• DSC_0089.JPG
    DSC_0089.JPG
    98.2 KB · Besök: 69
Visa din Fatbike
Nu är White-cykeln provkörd.
P1490002.jpg

P1490063.jpg

Den är lika rolig att cykla som vilken bra fatbike som helst. Jag skrev lite mera ingående på min blogg, men kontentan är egentligen att det är väldigt mycket cykel för pengarna. Jämfört med min Salsa Mukluk, som kostade nästan dubbelt så mycket för två år sedan, är White 3Fat Pro egentligen bättre. Salsa och Surly får allt börja innovera lite igen, annars går det inte bra för dom.

Edit: Tyrkfel

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Var ute en tur på min fatbike idag.

Väldigt nöjd med den, kunde liksom inte låta bli att köpa en när det var grymt bra pris.

4999:- för den som undrar.

Bilagor

• tmp_15632-DSC_0133-1891923938.JPG
    tmp_15632-DSC_0133-1891923938.JPG
    343.6 KB · Besök: 65
  • tmp_15632-DSC_01412130695480.JPG
    tmp_15632-DSC_01412130695480.JPG
    307.9 KB · Besök: 66
  • tmp_15632-DSC_0143-500822104.JPG
    tmp_15632-DSC_0143-500822104.JPG
    302 KB · Besök: 70
Tillbaka