Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Tog en aftontur på stranden med en sjukt fin solnedgång oxå.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    209.2 KB · Besök: 95
Visa din Fatbike
HasseL sa:
.....................................................................
Vackert! Gött att se västerhavet igen! :-) Räknar med att åka dit v.38 och vindsurfa samtidigt med tävlingarna. Får se om det går att knö ner fetingen bland allt utstyr. :-)

Visa din Fatbike
Tiki sa:
HasseL sa:
.....................................................................
Vackert! Gött att se västerhavet igen! :-) Räknar med att åka dit v.38 och vindsurfa samtidigt med tävlingarna. Får se om det går att knö ner fetingen bland allt utstyr. :-)
Om du får med den så får vi ta en tur. Har funnit nya surfspot med den nu oxå. Perfekt att ha shortboarden på den och cykla och leta med.

Visa din Fatbike
Låter som en kombo från det bästa av två världar leta surf med fetcykel. ☺ Sliter jag med den så hör jag av mig. Lite osäkert för det blir rätt mycket grejer... men jag tackar för erbjudandet, det vore skoj.

Visa din Fatbike
Väntar spännt på en scott big jon :-D.
Ska bli jäkligt kul med en riktigt fethjuling.
Har tidigare bara kört en riktigt lågbudget fatbike från peak. Tror det blir en del skillnad ;-)

Visa din Fatbike
Denna har jag packat upp idag, mycket nöjd :-D blir tur imorgon bitti, i hisingsparken.

Bilagor

• DSC_0006.JPG
    DSC_0006.JPG
    234.7 KB · Besök: 88
  • DSC_0007.JPG
    DSC_0007.JPG
    213.3 KB · Besök: 92
Visa din Fatbike
Tänkte sova i vindskydd och ta en längre tur dagen efter men fick ge upp på grund av enorm mängd knott...

Bilagor

• IMG_20160704_204250813.jpg
    IMG_20160704_204250813.jpg
    334.3 KB · Besök: 82
  • IMG_20160704_195202939.jpg
    IMG_20160704_195202939.jpg
    465.3 KB · Besök: 75
Visa din Fatbike
42Hz sa:

Tiki sa:
...........................
Förträffligt "kompisen" har kommit! ??

Förträffligt härligt är vad det är.
Och trot eller ej, men jag har tagit personbästa på tubeless med att få det att hålla luften perfekt i ett par veckor nu. Fatty Stripper var plättlätt att montera och har hållit finafisken hittills (peppar peppar ta i trä).

Visa din Fatbike
Pengar över på kolplastkontot. Alltså blev det en uppgradering till en Lauf.
Jag ångrar mig inte. Något studsig känsla men kanske också pga högt tryck i däcken.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    540.4 KB · Besök: 88
Visa din Fatbike
Lars.E sa:
42Hz sa:

Tiki sa:
...........................
Förträffligt "kompisen" har kommit! ??

Förträffligt härligt är vad det är.
Och trot eller ej, men jag har tagit personbästa på tubeless med att få det att hålla luften perfekt i ett par veckor nu. Fatty Stripper var plättlätt att montera och har hållit finafisken hittills (peppar peppar ta i trä).
............................
Hoppla! Tack för den rapporten, då får det bli en sådan uppsättning och slanglös konvertering när Dunderbestarna åker på inför höstcyklingen. Många är lyriska över känslan med slanglöst på fatbike, har du någon reflektion kring det?

Visa din Fatbike
Såg skumt ut förstod inte riktigt funktionen. Men nu såg jag att den har glasfiberremsor som ger ca 80mm fjädring. Ja den är ju ett halvt kilo lättare än Bluton.

Visa din Fatbike
wenna sa:
Såg skumt ut förstod inte riktigt funktionen. Men nu såg jag att den har glasfiberremsor som ger ca 80mm fjädring. Ja den är ju ett halvt kilo lättare än Bluton.

Precis. Den ger 60 mm fjädring och är 700 g lättare än Bluton.
Dock dubbelt så dyr så man kan undra om det är rätt val man jag är nöjd.
Den är ju underhållsfri vilket var viktigt för mig utöver vikten.

Visa din Fatbike
Tiki sa:
............................
Hoppla! Tack för den rapporten, då får det bli en sådan uppsättning och slanglös konvertering när Dunderbestarna åker på inför höstcyklingen. Många är lyriska över känslan med slanglöst på fatbike, har du någon reflektion kring det?

Vad ska man säga? Jag bytte från LiteSkin till SnakeSkin i samma veva, så jag kan inte göra en rak jämförelse med eller utan slang.
Anledningen till att jag bytte till SnakeSkin är att man såg slangen genom sidoväggarna på LiteSkin-däcken efter ca:7 månader trots att däcken i övrigt (mönstret) inte var speciellt slitet. Det kändes inte så lovande för TL-konvertering med LS däcksidor med andra ord.
Från början hade jag lite svårt att hitta rätta känslan, flytet och fästet, men nu tror jag att det börja kännas bra. Jag har väl åkt med rätt högt tryck jämfört med många andra och hittat någon slags bra känsla i det, men efter bytet så funkade det inte med samma tryck, så nu har jag sänkt ett par snäpp och hittat en bra känsla igen. Rullen är iallafall inte sämre, men svårt att säga om det är så mycket bättre heller. XC-hojar med XC-däck rullar fortfarande ifrån mig på asfalt och hårdpackad grusväg, men på nyhyvlad väg med grusig yta rullar det minst lika bra som många XC-grejer, på ojämn stig rullar det oftast märkbart bättre än XC i låga farter (ungefär som tidigare). Stig-cyklar med däck med mjukare gummiblandning brukar jag ofta rulla ikapp både på hård asfalt och mjuk stig ungefär som förut.
Så även om jag inte märkt så mycket skillnad på rullen så har ju komforten ökat med det lägre trycket och ska man vara helt ärlig så tror jag att nuvarande setup rullar bättre än vad det gamla gjorde, iallafall de gånger jag hade lika lite luft som jag har nu. Trycksänkningen från 0.5-0,6 bar till strax under 0,4 bar (med min fatbikepump som verkar visa lite lågt mot mina andra mätare) kan tyckas liten på pappret, men det är ganska stor skillnad i % och i känsla och gjorde rätt stor skillnad i rull när man hade slang (jag har känslan av att det gör mindre skillnad i rull när trycket sänks nu?).

Och installationen var nog minst lika lätt som det ser ut på deras video (i allafall om man kan leva med att det syns lite röda rester mellan däck och fälg).

Gissar att jag snart kört ca: 3 veckor nu och aldrig pumpat däcken sedan installationen, de gånger jag pyst ut luft så har trycket varit samma som jag ställt det förra gången.
Men nu efter detta skryt så får jag troligen en rejäl punka-fest i helgen (har provat förr och även sett några andra spruta sås i skogen).

Visa din Fatbike
Randigeralf sa:
wenna sa:
Randigeralf sa:
Jag ångrar mig inte. Något studsig känsla men kanske också pga högt tryck i däcken.

Whaaaaaat..... vad är det

Lauf Carbonara. En framgaffel.
http://www.laufforks.com/lauf-carbonara/

Om den är så underhållsfri som det är tänkt så ser jag helt klart fördelar med en sådan gaffel på en fatbike som används där fatbikes trivs som bäst.
Det skulle vara kul att testa ett tag och se om man skulle kunna komma överens med den.
Men nog ser den allt lite knäpp ut ;)
(förut tyckte jag även att fatbikes såg knäppa ut, men nu är 4,8 det normala)

Visa din Fatbike
Om man fortsätter kommer man till rossbergs fäbodar.
DSC_0422.JPG

Hela sträckan på siljansleden mellan Lundbjörken - Rossbergs fäbodar är bra för en van cyklist. Rekommenderas
//Ulf

Visa din Fatbike
Fick till lite fin skogslufs med Duden idag från Hindås till Skatås på Vildmarksleden/Bohusleden!

Bilagor

• IMGP7983.JPG
    IMGP7983.JPG
    454.8 KB · Besök: 81
  • IMGP7979.JPG
    IMGP7979.JPG
    598.7 KB · Besök: 80
  • IMGP7975.JPG
    IMGP7975.JPG
    522.8 KB · Besök: 77
Visa din Fatbike
Stuvarn :Dude är en superhoj. Nån gång skall jag testa vildmarksleden.
Fredrik168; heter han clasåke är det en barndoms kompis till mig
//Ulf

Visa din Fatbike
Smäckade på 203 mm SLX skiva fram och 180 mm bak. Kör även med SLX-bromsar. Det var en nivå vassare bett med större skivor och något som kan rekommenderas. Gott med distinkta bromsar särskilt när det rullar utför.

DSC_0830.JPG

Visa din Fatbike
image.jpeg
image.jpeg
Byggt om min fatbike lite.

Det som gjorts är:

Bytt styrstam till Hopetech 50mm +-0'
(Var Kona orginal 70mm +-0 innan)
Bytt bromsar till Hopetech 3 E4
(Var SLX innan)
Bytt drivpaket till SRAM Gx 1x11 bakväxel+reglage samt kasett o kedja och raceface n/w 32T
(Var SLX 2x10 innan)

Ska bli grymt kul o testa den!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    557.4 KB · Besök: 79
Visa din Fatbike
Lars.E sa:
Randigeralf sa:
wenna sa:
Randigeralf sa:

Om den är så underhållsfri som det är tänkt så ser jag helt klart fördelar med en sådan gaffel på en fatbike som används där fatbikes trivs som bäst.
Det skulle vara kul att testa ett tag och se om man skulle kunna komma överens med den.
Hmm, den där gaffeln har alltså bara fjädring och ingen dämpning, eller finns det en inbyggd "tröghet" i materialet?

Visa din Fatbike
BuTTuS sa:
Lars.E sa:
Randigeralf sa:
wenna sa:
Randigeralf sa:

Hmm, den där gaffeln har alltså bara fjädring och ingen dämpning, eller finns det en inbyggd "tröghet" i materialet?

Precis så. "Bara" fjädring.
Jag har nu provat ut den lite mer än innan men jag är nog inte rätt person att ge ett omdöme om nackdelar för jag är väldigt positiv till vad den gjorde med min dude.
Vanligen känns det knapp någon skillnad med när det blir lite stökigare på stigen så jämnar den ut det hela. Jag är mindre trött i armarna efter stökiga turer än jag varit innan med stel gaffel.
Körstil är ungefär samma med som utan för mig. Uppför beter den sig som med min stela gaffel.

Tillbaka
Topp