Visa din Fatbike

Visa din Fatbike

Bilagor

• IMG_3130.JPG
    IMG_3130.JPG
    211.6 KB · Besök: 123
Visa din Fatbike
Uppgraderat med hope fatsno nav fram o bak. Även uppgraderat innan med hope v4 skivbromsar samt hope styrstam. Också bytt drivsystem till SRAM GX 1x11

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    524.7 KB · Besök: 161
Visa din Fatbike
Hemkommen och testkörd idag! Körde bort clipsen till bromsslangen när jag blev övermodig i ett buskage med granar...

Bilagor

• DSC_0092.JPG
    DSC_0092.JPG
    438.2 KB · Besök: 164
Visa din Fatbike
Finns ju ingen tråd med "visa din frus fatbike" så den får väl inrymmas här?

Kom igår från Bikester efter Post Nord-leverans som verkar ske med häst och vagn. Har bytt en hel del prylar då det finns lite grejer i och med att det är fjärde tjockcykeln i hushållet. Det var egentligen bara ram, hjul och däck som kändes okej.

Vikt tycker jag är viktigt för det påverkar känslan i skogen. Den här i storlek 44cm vägde in på 14,7 kg utan pedaler. Okej kanske man kan säga. Fast vikt får inte vara på bekostnad av val av däck. Nu sitter det på JJ 4,8 som klarade sig med ca 3mm marginal mellan kedja och yttersta nabben.

Får väl hoppas frun i huset finner lyckan i detta men mest är det nog jag som blir glad. ☺

DSC_0022.JPG

DSC_0023.JPG

Tajt var det men den tog 4,8 tack vare sitt 197 mm nav.

Visa din Fatbike
Tiki sa:

197 är ingen garanti för att 4,8 ska gå (vet av egen erfarenhet), men är det bara mot kedjan det är tajt så brukar det gå att lösa. Är det däremot ramen det tar i så är det värre.
Är däcken nya så kan du räkna med att dom kommer att växa (JJ 4,8 funkade bara ca:2 veckor på min gamla innan dom blev för stora). Ni får även vara lite försiktig med lufttrycket då höga tryck får dom att växa.
(Fast allt detta vet du väl sedan länge?)

Lycka till med frugan i skogen ;)

Visa din Fatbike
Fick en fatbike av sambon i födelsedagspresent efter 2 års tjatande :-) en nakamura karma

Sjukt roligt det här med fatbike, som barn på nytt :-)

Bilagor

• IMG_0066.JPG
    IMG_0066.JPG
    253.8 KB · Besök: 160
Visa din Fatbike
Efter ett års suktande så köpte jag mig en tjockis idag. Hur kul som helst, men ovan känsla att köra odämpat i skogen. Pojken vill följa med på provturen!

DSC_1607.JPG

DSC_1621.JPG

Visa din Fatbike
Jeppe_E sa:
Tiki sa:

Så hon har inget behov av att växla till lilla kakan fram? För det lär ju inte fungera :)
.......................................
Säger du det!? :-) När det är 8 psi i bak så går det fint i alla fall med ett par 3-4 mm. Själv kör jag 8,5 psi bak för all stigcykling så det ska inte behövas mer tryck i däcket när hon är 30 kg lättare.

Visa din Fatbike
Hallå har precis skaffat en fatbike och det är sjukt skoj att cykla med den :)

Det blev en CUBE NUTRAIL 2017.

Tog premiärturen i storhogna/vemdalsskalet i helgen och man kunde ta sig sig fram där HT:en inte skulle klarat sig så bra förut, med mina skills i allafall :)

20160929_193550.jpg
20161001_143530_HDR.jpg

Bilagor

• 20161001_124328_HDR.jpg
    20161001_124328_HDR.jpg
    287.2 KB · Besök: 162
  • 20161001_114337.jpg
    20161001_114337.jpg
    242.1 KB · Besök: 173
Visa din Fatbike
Köpte denna här via Happy i fredags, uppdatera den lite på kvällen och rulla 4h i Genarp i lördags.
Som en stridsvagn, klättrar upp för allt och tappar inte fäste, nerför har man sånt supergrepp och känns som man vågar mer än med den vanliga xc cykeln.

Bilagor

• 14513562_10155347888122796_1597956312_o.jpg
    14513562_10155347888122796_1597956312_o.jpg
    116 KB · Besök: 104
Visa din Fatbike
42Hz sa:
Ångvältskänsla i all ära men visst blir det en helt annan cykel med lättare hjul!

Absolut! Känslan är intessant nu, de dryga två kilona som försvunnit har ändrat upplevelsen otroligt mycket! Jag provade en am ht med 130mm slag fram häromdagen och förstår inte hur jag kunde lita på en sådan cykel förr.. älskar att kolla ner på ett fett framhjul!

Visa din Fatbike
Härligt att se att man inte är den sista entusiasten för fatbikes, även om det känns så när fabrikanterna vid Interbike tydligen "tonar ned fatbike" och det sköljer över med mellanmjölks pluscyklar och e-bikes. Ja fatbike skapar onekligen någon extra positivt känsla inombords vid vanlig stigåka som de andra fulldämparna i det egna stallet inte lyckas med! Roligt att se alla fina tjockisar i tråden.

Visa din Fatbike
Så härligt att se fler som handlar tjockhojar. Grabben som är 5år vill ha en fatbike nu, han cyklar på en vanlig enväxlad 20". Någon som vet om man kan få tag på en 20" eller ska man vänta till nästa sommar och köpa en 24"?

Visa din Fatbike
Panos sa:
Så härligt att se fler som handlar tjockhojar. Grabben som är 5år vill ha en fatbike nu, han cyklar på en vanlig enväxlad 20". Någon som vet om man kan få tag på en 20" eller ska man vänta till nästa sommar och köpa en 24"?

Det finns flera 20" fatbikes. Bla har Specialized en som funkar bra tycker jag men den är onödigt dyr precis som andra Spesh grejer.
Tänk på att en feting är ju mycket större än andra cyklar i samma tum storlek. Dessutom rätt tunga vilket kan vara lite knepigt beroende på femåring förstås.
Det är i alla fall våra erfarenheter.

Visa din Fatbike
Sonen fick vänta till 24" och efter att ha lättats några kilo roterande massa är han nöjd (men han 140cm innan han kunde använda den). En 20" hade varit intressant att prova på dottern!

Visa din Fatbike
Luxury Design sa:
Jag har länge funderat på att köpa en kina ram. tycker du den håller bra kvalité? Vad kör du med för delar på din Fatbike?
Vad landade du på för vikt?

Inget fel på kvaliteten, men köp en beprövad modell för säkerhets skull.
Race face vevparti
XT bromsar
XTR växlar 2x10
Hope nav med Nextie 65 mm fälgar
Jumbo Jim 4,8"
Bluto framgaffel
Vikten är 12,9-13 kg
21" ram.

Visa din Fatbike
MZ sa:
Luxury Design sa:
Jag har länge funderat på att köpa en kina ram. tycker du den håller bra kvalité? Vad kör du med för delar på din Fatbike?
Vad landade du på för vikt?

Inget fel på kvaliteten, men köp en beprövad modell för säkerhets skull.
Race face vevparti
XT bromsar
XTR växlar 2x10
Hope nav med Nextie 65 mm fälgar
Jumbo Jim 4,8"
Bluto framgaffel
Vikten är 12,9-13 kg
21" ram.

Vad väger Bluto gaffeln?

Tillbaka
Topp