Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
RIMG1157.JPG

Visa din Fatbike
Diskuterades ju lite slangar tidigare i tråden. Jag kör ju slanglöst men på långturerna skulle det vara bra med en extraslang i ryggsäcken. Vad kan ni rekomendera för slang som tar lite plats, väger lite och räcker till för att cykla hem. Kör JJ 4,8.

Visa din Fatbike
Nytt framdäck på fatbiken så nu blev den fetare! :)
Med byte av slang även i bakdäcket så sjönk vikten med 750 gram!
Så nu är det Jumbo Jim fram å Snowshoe bak. Inte happykorrekt om jag fattat rätt, men får duga för nu! ;)

Här är det vattenbegjuten isgata så det blev en kort provtur i snön på gärdet bakom huset. Det kändes bra med framdäcket å bakdäcket drev på fint. Ska bli intressant att testa den ordentligt till helgen! :)

frid!

Visa din Fatbike
Miracle sa:
Så nu är det Jumbo Jim fram å Snowshoe bak. Inte happykorrekt om jag fattat rätt, men får duga för nu! ;)

Här är det vattenbegjuten isgata så det blev en kort provtur i snön på gärdet bakom huset. Det kändes bra med framdäcket å bakdäcket drev på fint. Ska bli intressant att testa den ordentligt till helgen! :)

frid!

Ja det är ganska stor skillnad i volym och bredd. Vad jag kan minnas så va veedäcket ganska dåligt som framdäck. Sämre sidogrepp än JJ och massor med självstyrning.

Visa din Fatbike
Schwalbes 13J. 390 gram stycket.
Originalslangen från Vee visade sig väga hela 580 gram styck!

Sedan var Jumbo Jim 4.8 Snakeskin 370 gram lättare än Snowshoe 4.5 å vägde in på 1210 gram.

frid!

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Det är inget jag planerat. Har en hybrid med dubbdäck så det får nog räcka. Det blir nog snart mera snö så fatbiken funkar utan dubb! :)

frid!

Visa din Fatbike
Miracle sa:
Schwalbes F3J. 390 gram stycket.
Originalslangen från Vee visade sig väga hela 580 gram styck!

Sedan var Jumbo Jim 4.8 Snakeskin 370 gram lättare än Snowshoe 4.5 å vägde in på 1210 gram.

frid!

Ok då vet jag dom funkar till JJ 4.8" tänker byta upp mig till dom däcken från JJ 4.0" som jag har nu. Tror mina nuvarande lätta slangar från Specialized (F 26x2.4x3.0) inte funkar lika bra på dom fetare däcken!

Visa din Fatbike
Miracle sa:

frid!

Najs.
Jag har faktiskt inte sett den varianten på snowshoe tidigare.
Kul att cykeln känns bra. Hoppas du får en fin tur till helgen.

Visa din Fatbike
Tack Lars!
Ha en härlig helg själv! :)

Den blir nog lite mer downhill i geometrin å styret blir något lite högre med grövre däck fram, som det verkar.
Får se hur det känns på en längre tur.
En till bild från igår, med blixt.

frid!

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Hej ??

Har varit på en hel dags tur med den nyligen införskaffade fatbike ??

Blev stig och grusvägar och några varv på stranden ??

Sååååååå grymt kul även barnen älskar cykeln ...???

FETT

Bilagor

• 20161119_181621.jpg
    20161119_181621.jpg
    434.3 KB · Besök: 163
  • 20161119_181314.jpg
    20161119_181314.jpg
    219 KB · Besök: 164
  • 20161119_144853.jpg
    20161119_144853.jpg
    301.5 KB · Besök: 150
Visa din Fatbike
Det där är liteskin å 4.0. Skulle nog undvika det. Jag köpte Jumbo Jim 4.8 Snakeskin för bästa egenskaper på snö å lösa underlag och för att kunna uppgradera till slanglöst, för det är nog den bästa uppgraderingen man kan göra på en fatbike, om jag fattat rätt.
Nu bytte jag bara framdäcket å sedan två nya langar, Schwalbe 13J, dumt nog så det tar emot att gå vidare till slanglöst.
Annars har jag spanat in detta kit som jag nog kommer att handla endera dagen: http://fattystripper.com/

frid!

Visa din Fatbike
Jag bytte däremot däck både fram och bak på min men bytte inte slangar den här gången.. Fatty stripper känns intressant men eftersom jag är så meksvag så kommer jag antagligen låta någon cykelverkstad få konvertera till slanglöst. Men jag är helt klart också på väg åt det hållet.

Bilagor

• 15171007_10154056240912322_7603103589304431400_n.jpg
    15171007_10154056240912322_7603103589304431400_n.jpg
    171.2 KB · Besök: 158
Visa din Fatbike
Sebastiangronkvist sa:
Jag bytte däremot däck både fram och bak på min men bytte inte slangar den här gången.. Fatty stripper känns intressant men eftersom jag är så meksvag så kommer jag antagligen låta någon cykelverkstad få konvertera till slanglöst. Men jag är helt klart också på väg åt det hållet.

Najs. Hoppas att du tycker att uppgraderingen var väl investerade pengar.
Med rätt typ av fälgar så är Fattystripper riktigt enkelt att montera. Det är lika enkelt som det ser ut på filmen.

På 3Fat med 80mm fälgar så är det dock inte lika enkelt som på filmen då de fälgarna har så smal och hög hylla.
Däremot så kan nog 4Fat med 90mm fälgar vara bättre då det ser ut att ha lite bättre innerprofil i den fälgen.

Visa din Fatbike
Miracle sa:
Det där är liteskin å 4.0. Skulle nog undvika det. Jag köpte Jumbo Jim 4.8 Snakeskin för bästa egenskaper på snö å lösa underlag och för att kunna uppgradera till slanglöst, för det är nog den bästa uppgraderingen man kan göra på en fatbike, om jag fattat rätt.
Nu bytte jag bara framdäcket å sedan två nya langar, Schwalbe 13J, dumt nog så det tar emot att gå vidare till slanglöst.
Annars har jag spanat in detta kit som jag nog kommer att handla endera dagen: http://fattystripper.com/

frid!

Står 4.8 på bilden, hur ser du att det är 4.0? Vad är skillnaden mellan snakeskin o liteskin?
Cyklar inte tillräckligt mkt på min för kunna motivera att konvertera till slanglöst, kör det på min andra mtbs, det får räcka med dom! :) Så får duga med lite sjysstare slangar tror jag....

Vart köper man billigast JJ då? ;)

Visa din Fatbike
Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Grym rosa white ????

Själv har jag uppdaterat min med 10 delad

Xt

Tänk att en man kan bli såå glad över en fatbike och denna tråd?????

Bilagor

• 20161120_135712.jpg
    20161120_135712.jpg
    176.6 KB · Besök: 154
Visa din Fatbike
macaai sa:
Miracle sa:

frid!

Står 4.8 på bilden, hur ser du att det är 4.0? Vad är skillnaden mellan snakeskin o liteskin?
Cyklar inte tillräckligt mkt på min för kunna motivera att konvertera till slanglöst, kör det på min andra mtbs, det får räcka med dom! :) Så får duga med lite sjysstare slangar tror jag....

Vart köper man billigast JJ då? ;)

Köpte ett JJ 4.8 snakeskin för ett par månader sen och då var actionsports billigast.

Visa din Fatbike
240 mil på lite drygt ett år. Fortfarande lika glad varje gång jag sätter mig på cykeln och trampar iväg till jobbet, över nån myr, upp på ett berg eller bara på en Pokémonjagarrunda ;) Kanske kompletterar med en fs mtb någon gång framöver men har ingen brådska :D

Bilagor

• IMG_2195.JPG
    IMG_2195.JPG
    328.5 KB · Besök: 160
Tillbaka
Topp