Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
första turen på fatbiken med kolfifer sadeln = ont i rumpan efter antal timmar plus jag körde vilse när jag skulle lämna klungan tidigare för behövde hem. gick inte så bra kom vilse ingen mobil kolsvart så till slut kom jag fram till ett hus som kunne skjusa mej till bilen hade kommit lite väl förlångt. som tur har man fina vänner i cykelklubben ck örnen som hade ringt hem till mor och far som i sin tur ringt sjukhuset och en del var på väg ut och leta efter mej. det är cykelklubb det

Bilagor

• 20161203_100111.jpg
    20161203_100111.jpg
    420.7 KB · Besök: 254
  • FB_IMG_1480853032454.jpg
    FB_IMG_1480853032454.jpg
    185.4 KB · Besök: 254
Visa din Fatbike
Yeti sa:
Då är min Ice Monster Truck någorlunda klar. Bromsslangen ännu ska kapas och några småsaker justeras.

Snygg färg. Ser slank och fin ut förutom sadeln och sadelstolpen som ser ut att väga lika mycket som resten av cykeln.
Skulle vara intressant med lite uppgifter om däcken så som vikt, pris och hur breda dom blir på dina fälgar.

Visa din Fatbike
Tiki sa:
Clean feting Yeti. Går det att säga något kort om hur du upplever den jämfört med Whiten och tidigare fattys du haft?

Jag gjorde illa axeln då jag föll i en isig trappuppgång, så det blev bara lätt cykling i går. Jämfört med Whiten är det i alla fall klart mera traktorkänsla över Surlyn, delvis p.g.a att denna är av storlek XL, som ändå är min rätta storlek. Whiten i storlek L var i minsta laget för mig. Däcken är också betydligt bredare och högre, vilket också ger mera traktorkänsla. På asfalt rullade de riktigt dåligt, men jag väntar mig en avsevärd förbättring i svåra snöförhållanden. Till sommaren monterar jag dock ett par vanliga "smala" 4,8-tums däck.

Visa din Fatbike
Cannondale jekyl 1000 sa:
Snygg färg. Ser slank och fin ut förutom sadeln och sadelstolpen som ser ut att väga lika mycket som resten av cykeln.
Skulle vara intressant med lite uppgifter om däcken så som vikt, pris och hur breda dom blir på dina fälgar.

Såg inte den här tidigare.

Sadeln och sadelstolpen ger ju ett halvt kilo mera vikt än vanliga alternativ, men det är det värt. Jag har uteslutande använt Rido R2-sadeln i över sex år nu och kommer inte att byta. En dämpad sadelstolpe är närmast ett extra skydd för min dåliga rygg och Thudbuster ST-modellen, som är lite lättare, skulle säkert duga för det ändamålet. Skulle jag ha köpt en ny sadelstolpe skulle det säkert ha blivit en sådan.

Däcken är nu ungefär 127 mm breda, men töjer säkert några mm ännu. I tillägg till bredden är dom också klart högre än Surly Bud. Vikten vet jag inget om, jag har vid det här laget vuxit från lättviktstramset. Jag bara väljer komponenter som är tillräckligt bra och tillräckligt lätta, vilket i allmänhet betyder något inom mittensegmentet.

Priset har jag inte räknat på, men går knappast mycket över 20000 kr. Hjulen, som är dyra, hade jag från förut, liksom en del andra småsaker.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Den väger 15,8. Ja den kommer med dom däcken men tycker dom funkar bra men självklart spar man vikt med jumbo jim. Men man får se det som träning inför sommaren säsongen?

Visa din Fatbike
Cannondale jekyl 1000 sa:
eiskall sa:

Eftersom tråden heter visa DIN fatbike så förutsätter jag att du äger denna skapelse. Hur är den att cykla på? Funkar den fint i skoterspåren?

Jag letade faktiskt efter en generell fatbike-tråd, men hittade ingen. Så jag postade här, eftersom jag tänkte att bilden/artikeln kunde vara rolig för de som är inne på fatbikes.

Eftersom två verkade bli glada och bara en blev kränkt/sårad, så känns det som rätt beslut :)

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Jag har köpt mig en ny fatbike efter fem år med en begagnad Surly Pugsley. Pugsleyn har ungefär tio år på nacken och fungerar fortfarande väl men det var dags för något fetare och modernare så jag slog till på en Ice Cream Truck av årets modell.

När jag köpte Pugsleyn var jag först i Luleå med fatbike, nu ser man fatbikes nästan dagligen.

SAM_5469.JPG

Visa din Fatbike
42Hz sa:
Schysst!! Hur känns den mot pugsleyn?

Känns som en Pugsley + 25%. Allt är större, bredare, fetare och grövre. Dessutom är detta en Large mot Pugsleyn som är Medium.
ICT känns mer lugn, neutral och lättkörd, kanske pga mindre självstyrning i däcken och den större ramstorleken. Kommer vara en mycket bättre vintercykel.

Visa din Fatbike
Träningscykeln fick nya hjul förra veckan, köpte ett par kolfiber hjul här på happy köp och sälj, 2kg lättare än innan :)

Bilagor

• 16522307_10155832243527796_280206663_o.jpg
    16522307_10155832243527796_280206663_o.jpg
    445.9 KB · Besök: 231
Tillbaka
Topp