Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Tungt att bo på 450möh men belöning efter varje tur finns i baren 200m från stugan🍻
PXL_20260128_115226856.webp

Visa din Fatbike
Härligt! Hur gick tävlingen?
Det gick riktigt bra.
Perfekta förhållanden! Vi har haft såpass lite snö att så gott som alla sommarstigar är i toppenskick.
Första halvan var snabb och lättrullat men stundvis rätt tekniskt.
Gick väl åt en 3timmar rulltid på första halvan tror jag. Höll sedan en längre paus och tankade ordentligt.
Det hade börjat snöa rätt ymnigt mot slutet av första halvlek, och när jag fortsatte efter pausen låg det nån cm nysnö på stigarna. Endast en cyklist låg ca 20minuter före mig mot slutet, (ca 20 st efter) så det blev rätt slitsam andra halva i nysnön när man fick ploga.
Hade en 6:30 moving time på 106km.
Fantastiskt kul lokalt event. Sällan lyckas det såhär bra med föret. Borde ordnas mera liknande!!!
Var rätt många som avbröt, det var nog tufft bana!

I Jakobstad Finland.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Kul med fatbike-tävling! Det finns inga sådana, vad jag vet, i södra Sverige tyvärr.
Ytterst få i Finland också på vintern, fastän fetcykling är förhållandevis stort här. Speciellt inte såhär långa och tekniska.
Lite riskabelt att organisera dylikt håller nog ner antalet tävlingar misstänker jag.
Kommer det mycket nysnö dagarna innan start blir det väldigt svårt att genomföra. Vi väntade till sista dag så att vi var säkra på föret innan banan offentgjordes.
Denna var ett evenemang, inte tävling (bara lite...) vi åkte på skogsstigar och allemansrätt med max 50 deltagare för att hållas någålunda rätt sida lagen. Blir det för stort och kallas tävling ska man ha ok från alla markägare, och det blir så gott som omöjligt.
För att det ska vara på "riktigt" borde man kunna cykla i smala upptrampade spår (som vi gjorde).
Blir inte riktit samma känsla när man cyklar maskinkörda spår.
Dethär var nog ett unikt event helt klart.
Fanns också en 160km gravel klass under samma evenemang,

Visa din Fatbike
Okej tack jo men det brukar ja göra i osäkra partier 😅 gapar o sjunger lite då och då

Plus cyklar ganska långsamt , mest tekniskt och lite uppför , så snitthastighet 5-10 km
Är du långsam och inte tyst (sällan en fatbike med förare är tyst) är det inga problem. :)
Jag har försökt smyga mig på älg och de hör förjävla bra. Vanligt cykelskrammel (och flåsande) hörs tillräckligt. Känn lugnet!

Visa din Fatbike
Natt cykling är magiskt , det enda som stör mig är att jag nojjar att stötta på en Älg när
Man är ute själv i mörkret ,

Någon som har erfarenhet och som kan minska min älg skräck 😅
Annars får du skaffa dig en sådan här eller liknande😉. Vet inte hur mycket det låter vid lugnt stig tempo eller om ljudet blir irriterande för än själv. https://mtbbell.com/

Visa din Fatbike
Är du långsam och inte tyst (sällan en fatbike med förare är tyst) är det inga problem. :)
Jag har försökt smyga mig på älg och de hör förjävla bra. Vanligt cykelskrammel (och flåsande) hörs tillräckligt. Känn lugnet!
Okej tack så mycket då vet ja , ja möter bara rådjur och dom kommer ja väldigt nära nästan varje gång men dom
Är typ tama , och här på Tjörn finns inte många älgar , bara varit nära några gånger när ja kommer med bilen , dom
Simmar över till Tjörn ibland , men då kan j känna mig lugn då ,

Visa din Fatbike
Okej tack så mycket då vet ja , ja möter bara rådjur och dom kommer ja väldigt nära nästan varje gång men dom
Är typ tama , och här på Tjörn finns inte många älgar , bara varit nära några gånger när ja kommer med bilen , dom
Simmar över till Tjörn ibland , men då kan j känna mig lugn då ,
Tama djur (oavsett art) är ett potentiellt problem. Rådjur som inte skräms av cyklister, älgar som bosätter sig nära människor och vildsvin som börjar känna sig säkra beter sig inte som de borde. Men i skogen är det flykt som gäller även för de största djuren. Så du kan känna dig lugn. Skulle du som första fatbiker bli attackerad av en älg blir du ju lite känd (och kändisskap är inte kattpiss!)! ;)

Visa din Fatbike
Tama djur (oavsett art) är ett potentiellt problem. Rådjur som inte skräms av cyklister, älgar som bosätter sig nära människor och vildsvin som börjar känna sig säkra beter sig inte som de borde. Men i skogen är det flykt som gäller även för de största djuren. Så du kan känna dig lugn. Skulle du som första fatbiker bli attackerad av en älg blir du ju lite känd (och kändisskap är inte kattpiss!)! ;)
Haha okej nu känner ja mig mycket lugnare 👍👌😊.

Visa din Fatbike
Detta är ingen fatbike , men det är min nya hjälpreda inför mina turer i mörket , testat snabbt och sjukt vad grym den är 😅 har tänkt ha den mest för scanna av större områden och längre bort innan ja fortsätter , sen har ja 3200 lumen på styret och 650
Hjälmen , och denna lilla lampa kan spruta ut 6500 lumen , helt förälskad i den iaf 😂

Bilagor

• IMG_5703.webp
    IMG_5703.webp
    224.1 KB · Besök: 19
Tillbaka
Topp