Visa din gravelbike

Visa din gravelbike

emillindgrenracing

Segercykeln Cykelvasan 2019:
Ram: Allebike Majestic HT (S)
Gaffel: Rock Shox SID WC
Hjul: Vincents Jubel Carbon
Däck: Schwalbe Thunder Burt snakeskin 2.25” inkl tätningsvätska. Däcktryck 1.45bar
Styre: Vincents 720mm
Stam: Pro 100mm -17’
Sadel: Pro Turnix
Stolpe: Vincents
Komponenter: Shimano XTR 9100. 10-45 Kassett, 40t XTR prototyp klinga
Vikt: 8.7kg
Pris: ~ 50000:- #allebike
127w

Styrstammen är ju närmare landsväg än rimligt i skogen iaf...
1.45 bar kan ju inte vara rätt? ALLA vet att cykelvasan ska vinnas på minst 2,27bar.

Visa din gravelbike
Cykelvasan är väl ett xc mtb-lopp, eller? Därför borde det funka med rakt styre.
Hade cykelvasan klassats som gravellopp hade han förmodligen kommit sist.

Visa din gravelbike
Jag funderar på att köpa en Kona Unit x som komplement till mina andra cyklar men vad är det för en cykel? Är det en helstel MTB, en gravel med platt styre, en hybrid eller något annat? Jag är riktigt förvirrad.

Visa din gravelbike
Visa din gravelbike
Jag har för mig herr Lindgren cyklade på deras gravelbike med lvg-grupp (är väl isåfall en carbonda), stel gaffel och thunder burt för några år sedan. Tror dock inte han vann med den. Vill även minnas att han sade att man ska vara väldigt duktig för att kunna cykla _snabbt_ på vasan med en dylik cykel. Tror han kom 3a. 2018 kanske?
"På Vasan är der ju frågan. Emil kom 3a på 7kg helstelt. Olsson van på typ 10 kg fs. Visst spelar vikt roll. Men inte all, i slutänden är det motorn som avgör. Så frågan ä ju svår. Speciellt på Vasan"
från https://happyride.se/forum/threads/hardtail-eller-heldaempat-pa-cykelvasan.3395440/page-2

Visa din gravelbike
2010 vann Magnus Darvell CV på en gravelliknande hoj ( CX?) med rakt styre .
CV blir ju mer o mer grusat så jag tycker det är en ren fördel att åka på en gravel. Gärna med en lätt, kortslagigt fjädrad gaffel. Lättare, bättre rull o mer aerodynamisk sittposition. Eftersom tävlingen registreras som ett mtb-lopp är bockstyre inte tillåtet i tävlingsklass.

Visa din gravelbike
Om jag kommer att köra motionsklass kommer jag absolut köra min gravel, det en gaffel är bra på är inte det jobbiga på Vasan utan det är alla småvibrationer och dom finns ändå.

Visa din gravelbike
Jag har för mig herr Lindgren cyklade på deras gravelbike med lvg-grupp (är väl isåfall en carbonda), stel gaffel och thunder burt för några år sedan. Tror dock inte han vann med den. Vill även minnas att han sade att man ska vara väldigt duktig för att kunna cykla _snabbt_ på vasan med en dylik cykel. Tror han kom 3a. 2018 kanske?
"På Vasan är der ju frågan. Emil kom 3a på 7kg helstelt. Olsson van på typ 10 kg fs. Visst spelar vikt roll. Men inte all, i slutänden är det motorn som avgör. Så frågan ä ju svår. Speciellt på Vasan"
från https://happyride.se/forum/threads/hardtail-eller-heldaempat-pa-cykelvasan.3395440/page-2
Så var det ja! ??

Visa din gravelbike
Enda fördelen jag ser med mtb och då fs är att slippa få smällar rakt upp i ryggen av smågropar när man ligger på hjul och inte ser nåt.
Det är irriterande, och ibland smärtsamt, på ht eller cross/gravel.

Visa din gravelbike
Åter till topic :)
C410A4FC-66E5-4948-AE33-744B0600F96F.jpeg

Visa din gravelbike
Lägg gärna upp hur rutterna går när du kör grus, jag kan nog alla södra asfaltsvägar men ingen grus.
Ställde fråga när GBS varit på tv och cyklat men rötterna var hemliga.
Kan lägga upp men idag hamnade jag mitt i nån palmskog som jag skulle krypa igenom enligt routen som jag tagit från GBS ? Jag kollade igenom en som var med på resans Strava och bara snodde dom rakt av... Endast hunnit med en dag gravel än dock!

Tänkte prova en längre runda imorgon runt Fataga ( denna https://www.strava.com/routes/2918827629290603872 )

Visa din gravelbike
Kan lägga upp men idag hamnade jag mitt i nån palmskog som jag skulle krypa igenom enligt routen som jag tagit från GBS ? Jag kollade igenom en som var med på resans Strava och bara snodde dom rakt av... Endast hunnit med en dag gravel än dock!

Tänkte prova en längre runda imorgon runt Fataga
Tack, lämpligtvis i GC-tråden?

Visa din gravelbike
Hehe! Har nog inte kunskapen själv och inte budget för att låta ngn göra det tror jag ?‍♂️ Men det vore ju drömmigt, hehe!
Jag har byggt egna. Det är svårt att bygga hjul fort, men har man tålamod och tid är det inte så svårt. Däremot kostar det nästan alltid mer än att köpa färdigbyggda. Anledningen att bygga egna hjul är om man tycker det är kul, eller om man behöver nåt special som inte finns att köpa (byggde mina 650B grushjul för och 700c aerohjul för tandem av den anledningen).

Jag kör en gammeldags cross som gruscykel och då är problemet däckutrymme. Man kan trycka in ett par Terra Speed 40mm, men bara om fälgen inte är allt för bred, så där krystade jag fram en anledning till att bygga egna hjul. Kör på ett par DT Swiss XR 331-fälgar, inte särskilt moderna i designen men väldigt lätta för att vara aluminium. Bitex-nav på det, nånstans 4500 kr 1450 gram tror jag det blev i slutänden. Inte superstadiga, så får räta upp dem efter en säsong, men har man hjulbyggartools är ju inte det ett problem.

Kanske bygger nya grushjul på kina-kolfiberfälg nån gång, men i princip gillar jag ha "förbrukningsvara-hjul" på gruscykel då jag kör dem ganska hårt. Både nav och fälgar var slut på de gamla hjulen.

Visa din gravelbike
Jag köper billigaste hjulpar som samtidigt är av lagom hög kvalité. Den strategin använder jag faktiskt för de flesta cykelrelaterade köpen. Och i och för sig för alla andra mina köpbeslut.
Ja det låter rimligt ändå nu när jag tänker efter.. man vill ju ha de bästa, snyggaste, lättaste, styvaste, DOCK till ett väldigt billigt och bra pris ?‍♂️ ?

Visa din gravelbike
Ja det låter rimligt ändå nu när jag tänker efter.. man vill ju ha de bästa, snyggaste, lättaste, styvaste, DOCK till ett väldigt billigt och bra pris ?‍♂️ ?
DT350 CL SP 2022, ca 2500
Fälgar från KINA, 30X30mm (340g?) 3500/par
Sapim D-light SP ca 600
Lite över 6000, och 1300g typ va?

Alternativ, DT XR331 fälgar, 380g, ca 1500/par.
4000:- och runt 1400g.

EDIT. Att bygga hjul verkar kosta typ 1000/par. Eller gratis då ;)

Visa din gravelbike
Har du möjlighet att komma med länkar till var du kan handla delarna till de priser du anger?
Kanske är mina tankar inte uppdaterade för svag krona... och lite svårt med delar i lager, och man får leta lite, men t.ex.

Nav, hittar bara 15x100 nu

Ekrar x 56
Nipplar också... tillkommer...

Fälgar, t.ex., plus frakt...

Så det är nog snarare närmare 7000 för kolfiber. Sen är priset rejält dumpat för fälgarna, såklart.

Tycker DT350 + XR331 är ett bra hjulset för priset

PARTITEMSPRICE EACHPRICE COMBWEIGHT EACHWEIGHT COMB
DT Swiss 350 front
1​
800​
800​
131​
131​
DT Swiss 350 rear
1​
1800​
1800​