Visa din kompislapp - om du har någon....

Åke skrev:
-------------------------------------------------------
> Har funderat lite på saken när man rullar förbi
> långtradare på motorvägen (i bilen). Har blivit
> vanligt att de använder astroturf (långhårig
> rifsig dörrmatta) som stänkskärmar. Verkar
> fungerar väldigt bra, vatten sprutet fångas upp
> i håren och rinner av i nedkant utan att skapa
> lika mycket vatten rök.
> Så min tanke är att de även på cykel skulle va
> bra om vattnet fångades upp istället för att
> studsa på ego/kompislappen. Astroturf är tyvärr
> för långhårigt men man kan kanske klippa den
> lite med en trimmer.

Intressant tanke! Kanske de kompislappar som vissa gjort har extremt korthåriga dörrmattor faktiskt har den här effekten?

silverman834 skrev:
> Åke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har funderat lite på saken när man rullar
> förbi
> > långtradare på motorvägen (i bilen). Har
> blivit
> > vanligt att de använder astroturf (långhårig
> > rifsig dörrmatta) som stänkskärmar. Verkar
> > fungerar väldigt bra, vatten sprutet fångas
> upp
> > i håren och rinner av i nedkant utan att skapa
> > lika mycket vatten rök.
> > Så min tanke är att de även på cykel skulle
> va
> > bra om vattnet fångades upp istället för att
> > studsa på ego/kompislappen. Astroturf är
> tyvärr
> > för långhårigt men man kan kanske klippa den
> > lite med en trimmer.
>
> Intressant tanke! Kanske de kompislappar som vissa
> gjort har extremt korthåriga dörrmattor faktiskt
> har den här effekten?

Jag har också varit inne på det här. Som det är nu blir det väldigt mycket som stänker rakt i sidled och hamnar på skor och framsida vad.

Någon som provat och kan komma med en rapport om det gör någon praktisk nytta eller om det bara sätter igen med gegg direkt? Det borde ju iofs gå att lösa genom att spola rent lappen då och då.

Är det ngn som har tips på hur man gör om man har en MTB med Shockblade-skärmar. Jag är lite orolig för att sätta fast en IKEA-skärbräda i den - håller den för den vikten eller kommer själva skärmen att böjas. Idéer?

AndreasD skrev:
> Är det ngn som har tips på hur man gör om man
> har en MTB med Shockblade-skärmar. Jag är lite
> orolig för att sätta fast en IKEA-skärbräda i
> den - håller den för den vikten eller kommer
> själva skärmen att böjas. Idéer?

Jag brukar använda botten av ett sånt där svart plasttråg som man köper t.ex. köttfärs eller fläskkotletter i. Efter att ha lagat och ätit maten :) och diskat ur formen, så klipper jag ut en lämpligt stor bit och sen kan man antingen nita, buntbanda, eller skruva fast den med pyttesmå skruv med brickor och låsmuttrar. Själva plastbiten väger ju nästan ingenting, men är lagom styv för att vara både skyddande och flexa vid behov.

Vad har ni för kompisar, som ligger o slickar er konstant i rumpan?
Själv vill jag gärna få bort skiten, innan den kleggar igen hela skärmen? Det som sprutar där fram, hamnar på diagonalröret och på gaffelns gosse-djur.
Baktill, räcker det om egna stjärten inte blir brun.

Brakastruten skrev:
> Vad har ni för kompisar, som ligger o slickar er
> konstant i rumpan?

Problemet gäller väl främst vid gruppcykling på LVG.

Långa stänkor har jag haft sen tidigare men fick på ordentliga ego- och kompislappar idag.
Nu ska man bara ut på någon trevlig runda också; Har ju bara blivit jobbcykling på sistone.
IMG_20141202_1013561.jpg

Lite "off season" kanske hehe, men jag halkade nyss in på Biltema-sajten (efter att ha läst i en annan tråd om gaffelstänka av böjbar Biltema-skärbräda) och upptäckte dessa grytlappar av silikon som kanske skulle funka som egolapp och kompislapp till cyklar.
Ska fara och klämma på dom vid tillfälle, och se att dom inte är alltför mjuka och sladdriga bara. Och så bör man ju kunna få ut minst 2 st av en lapp för 19:90. Kul med flera färgval så man kan designa sin pendelcykeln lite hippt beroende på cykelns färg, en av dom är ju i princip celeste-grön typ Bianchi... :)

http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Tillbehor/Grytlapp-silikon-2000036298/

85-0164_xl_1.jpg

Jag gjorde nu en egolapp som man hyffsat fort kan ta bort. Den sitter med nylonskruvar i någon sorts muttrar som egentligen ska clipsas fast på plåt. Själva lappen är ett bordsunderlägg.

Stänkskärmen är Biltemas bakskärm där jag flyttat stagen till bättre positioner. Den går så långt fram så att sprutet ska ha en riktning neråt då det lämnar skärmen. Dess nedre kant är kapad så att cykeln kan ställas på dropoutsen då man byter framdäck och egolappen är såpass lång att den (teoretiskt) skyddar vevpartiet och fötterna.

Bilagor

• 20160103_122056.jpg
    20160103_122056.jpg
    87.1 KB · Besök: 159
  • 20160103_122125.jpg
    20160103_122125.jpg
    78.2 KB · Besök: 169
silverman834 skrev:
> Jag gjorde nu en egolapp som man hyffsat fort kan
> ta bort. Den sitter med nylonskruvar i någon
> sorts muttrar som egentligen ska clipsas fast på
> plåt. Själva lappen är ett bordsunderlägg.
>
> Stänkskärmen är Biltemas bakskärm där jag
> flyttat stagen till bättre positioner. Den går
> så långt fram så att sprutet ska ha en riktning
> neråt då det lämnar skärmen. Dess nedre kant
> är kapad så att cykeln kan ställas på
> dropoutsen då man byter framdäck och egolappen
> är såpass lång att den (teoretiskt) skyddar
> vevpartiet och fötterna.

Smidigt! Vad är det för cykel - en ogre?

Möjligen vore det en ide att korta stagen. Går göra sig rejält illa på sånna...

Bengt-re skrev:
> Smidigt! Vad är det för cykel - en ogre?
>
> Möjligen vore det en ide att korta stagen. Går
> göra sig rejält illa på sånna...

Tack! Det är en Big Dummy.

Jo, det har du ju rätt i att de egentligen borde kapas! Skulle om inte annat se prydligare ut.

42Hz skrev:
> Den var låg...

Inte liga låg som Gloc...

Fartvinden håller upp den lite från backen när man väl hojjar - men ju lägre desto bättre? :)

Köpte följande för drygt ett år sedan - har äntligen monterat dem.

Egolapp:
http://www.decathlon.se/stankskarm-flash-mtb-bak-id_8327785.html
Borrade hål i flikarna och fäste med buntband runt stagen på ordinarie framskärm, plus lite silvertejp.

Kompislapp:
http://www.decathlon.se/stankskarm-flash-id_8327790.html
Borrade två hål i ordinarie bakskärm samt i den avklippta nedre halvan av Decathlon-skärmen och fäste med enbart buntband.

Återkommer med bild när jag får ändan ur.

Egolappen skyddar mycket väl, men skärmen skallrar sidledes mot däcket ibland.

Bilagor

• tmp_23805-Ego-kompislappar1247082400.JPG
    tmp_23805-Ego-kompislappar1247082400.JPG
    162.2 KB · Besök: 169
Norrbotten sa:
Lite "off season" kanske hehe, men jag halkade nyss in på Biltema-sajten (efter att ha läst i en annan tråd om gaffelstänka av böjbar Biltema-skärbräda) och upptäckte dessa grytlappar av silikon som kanske skulle funka som egolapp och kompislapp till cyklar.
Ska fara och klämma på dom vid tillfälle, och se att dom inte är alltför mjuka och sladdriga bara. Och så bör man ju kunna få ut minst 2 st av en lapp för 19:90. Kul med flera färgval så man kan designa sin pendelcykeln lite hippt beroende på cykelns färg, en av dom är ju i princip celeste-grön typ Bianchi... :)

http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Tillbehor/Grytlapp-silikon-2000036298/

Skall regna på torsdag så fick bli en kompisslapp av din modell. Plastpopnitar i orginallappen. Hoppas att det håller.

Bilagor

• IMG_20160523_212927.jpg
    IMG_20160523_212927.jpg
    451.6 KB · Besök: 213
eketjall sa:
Långa stänkor har jag haft sen tidigare men fick på ordentliga ego- och kompislappar idag.
Nu ska man bara ut på någon trevlig runda också; Har ju bara blivit jobbcykling på sistone.

Hoppas det regnar då. Här har det varit så irriterande bra väder på sistone.

Snuten sa:
eketjall sa:

Hoppas det regnar då. Här har det varit så irriterande bra väder på sistone.
Sedan december 2014 har det nog regnat några gånger vad jag kan minnas ;-)
Har hunnit revidera stänkor/lappar lite sedan den bilden. Men bara lite.
Bakstänkan har kapats lite och en längre lapp istället. Den gamla hade en tendens att åka med hjulet upp under stänkan om man körde över något ojämnt. Fram har jag inte gjort någon direkt ändring mer än att flytta fästena för stagen från insidan till utsidan av skärmen för att slippa vattendropp från dom samma. Lapparna på utsidan istället för insidan av skärmarna också.
IMG_20160227_201245.jpg

IMG_4592.JPG

Hakade på en kompislapp medelst buntband. Syns dåligt på bilden, men den finns där. Ska nog fixa en lite längre.

Fulmoddad bakskärm gör att kompislappen numera slutar enbart ett par cm ovanför marken. Redo för randoväder!

23A9AC55-E567-4EE2-8007-698A87A26F1F.jpeg

Granman sa:
Peth sa:
Granman sa:
Åsså måste du ju olja trallen. Så där kan du ju inte ha det.

Den var bortom all räddning redan när huset köptes. Borde byta den nån dag när det inte är cykelväder.

Byta? Äh, slabba på lite olja bara. Nu när du har rejäla både skärmar och lappar är det ju alltid cykelväder. :)

Precis min plan, alltid cykelväder, aldrig olja trall-väder.

Så var det snart dags för mig att ta upp jobbpendlingen igen efter 8 (!) månaders föräldraledighet.

Vädret inbjuder ju till att skaffa egolapp, men tänkte att man skulle värna om medpendlarna också. Så blir både bak och fram!

2 mm gummiduk från Biltema inhandlades.
F4C3DF80-41C0-43C0-A6CC-F0557D317655.jpeg

Först mall av papper för att få till kurvaturen inne i skärmen.
41ED3698-7283-4DA7-A7BE-8EC42D52DEC5.jpeg

Utskärning.
495994FB-425C-47CE-9F66-80EA1F59F946.jpeg

Provmontage.
9A3FD0E7-10BD-446E-A89B-76D9CD0F655A.jpeg

Fast montage med buntband. Samma procedur för bakskärmen.
AB074868-8F06-4613-8D79-DEC62FC8C0A7.jpeg

Färdigt resultat.
3A722C46-D71F-466E-BD8D-0EFAF788F6C9.jpeg

3A64D5EA-78FE-41CF-920E-FB95A11A8E4C.jpeg

Låt det regna!

Gjorde nåt liknande med samma 2 mm gummiduk, men lite enklare. Skar bara av en lagom bred remsa, stansade hål i två hörn och drog fast med buntband runt skärmstagen på framskärmen. Med gummiduken på utsidan skärmen. Kurvaturen gör att den hålls på plats lagom mycket.

Borde göra kompislapp också, men har just inga kompisar (iaf under pendlingscyklingen) så har inte blivit av ;-)

juanxxx sa:
Snyggt! Har du gjort 3 hål i skärmarnas ”lappar” för att fästa dina med buntband? Sitter de bra?

Precis, 3 hål i skärmarna, 4 i gummiduken. Sitter kanon! Eftersom det blir lite böjt så blir dom lagom stabila också, men viker sig om man slår i dom. Har ännu inte analyserat hur dom beter sig i lite högre hastigheter ;)

IMG_20190219_200355.jpg

Bontrager bakskärm med lampfäste. Sitter stadigt och var en fröjd att montera jämfört med sks longboard som sitter på gamla pendlaren. Kräver kompislapp för annat än ensampendling

IMG_20190219_200345.jpg

Fram går skärmen ner hyggligt långt, men har inte hunnit utvärdera än (hann bara få på skärmen bak igår). Kan kräva egolapp.

IMG_20190219_200408.jpg

Sks longboard fram går ner riktigt långt. Är ett problem vid högre kanter. Skopar upp grenar och annat bös från vägen och är lite för stel.

Bilden på bakskärmen blev kass, men den går ner lite längre än bontrager.
Sks är knepigare att montera och när väl stagen är kapade kan man inte justera lika mycket som bontragers. Återstår att se om bontragers stag tål mer stryk än sks, men med tanke på konstruktionen skulle jag initialt svara ja på den frågan.

Har man satt sin SKS Longboards-framskärm på "baksidan" av framgaffelfästet och tycker den går för långt ner (och slår i marken för ofta) så kan man få upp den några centimeter genom att fästa den "framför" framgaffeln. Säkert uppenbart för de flesta, men för undertecknad tog det två vintersäsonger innan han insåg det.

Jag kör Bontragers skärmar som är stabila. Dock är framskärmen lite kort framtill, alltså vid framhjulets ovansida.

Har testat ett gäng varianter på kompislappar genom åren men den här versionen har suttit kvar 2 vintrar i rad. Bak är skärmen förlängd framtill vid sadelröret med en figur klippt Ass-saver med buntband. Fram kör jag med 3st grill-pinnar i trä som jag har tejpat fast med svart vävtejp på båda sidorna om skärmen, Funkar bra, men tycker det är rätt märkligt att ingen skärmtillverkar säljer kompletta skärmar med kompislappar ända ner i backen.

Bilagor

• kaffenback-32113_8.jpg
    kaffenback-32113_8.jpg
    156.1 KB · Besök: 194
Eftersom min kompis brukar sitta 0,5 meter bakom bakhjulet behövde vi en rejäl kompislapp. Det tog några iterationer innan jag tog reda på på rätt längd och bredd. Dessutom behöver kärran sin egen framstänkskärm och dammkåpa som är gjorda av tyg och en bit cykelslang. Annars brukade skit flyga in i kopplingens glapp och på inre ytor efteråt blev det nästan omöjligt att frånkoppla stången från kärran; också blev dragkedjans nedre sträcka smutsig och svårt att öppna.

IMG_20190301_143846.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp