Visa din Kona

• Trådstartare Trådstartare Orv
  • Start datum Start datum
Visa din Kona
Min Kona Process 134dl. Fantastisk cykel.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    327.3 KB · Besök: 138
Visa din Kona
Min Kona Rove på hemväg från Göteborg. Nya skärmar, pakethållare och däck. Nu återstår byte av styrlindan (brun GB)och bromsar till TRP hy/rd.

Bilagor

• 20160816_141504~4.jpg
    20160816_141504~4.jpg
    712 KB · Besök: 173
Visa din Kona
Jag tycker att min Process är lite osnygg, vad ska jag göra?

Bilden är inte helt up to date.
Styrstammen är bytt till en svart Spank Spike nånting.
Klingan fram är ny och svart.
Det sitter en Reverb istället för KS stolpen som satt på från början men inte heller är med på bilden.

Bilagor

• DSC_0077 2.JPG
    DSC_0077 2.JPG
    200.9 KB · Besök: 163
Senast ändrad:
Visa din Kona
111dl. Debondair och reverb istället för KS annars original. Kört allt från Kolmårdsskogarna till Åre. Grymt nöjd. Kan bli en Pike också som kom först på -15 modellerna.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    354.2 KB · Besök: 162
Visa din Kona
Äntligen en kona.

Knäproblem med korsbandsrekonstruktion satte mtb:en på hyllan. Sutra ltd får bli min nya vän när stökig stig byts mot härliga turer på grusväg.
Tre veckor kvar tills sjukgymnasten låter mig cykla ute...

Bilagor

• DSC_0008.JPG
    DSC_0008.JPG
    225.5 KB · Besök: 130
Visa din Kona
bjornmelin90 sa:
Äntligen en kona.

Knäproblem med korsbandsrekonstruktion satte mtb:en på hyllan. Sutra ltd får bli min nya vän när stökig stig byts mot härliga turer på grusväg.

Ser bra ut.

Är den blytung?
Funderade lite på en sån som nästa vinterpendlare. Föll dock på att jag helst kör oväxlat.

//j

Visa din Kona
jesperC sa:
bjornmelin90 sa:
Äntligen en kona.

Ser bra ut.

Är den blytung?
Funderade lite på en sån som nästa vinterpendlare. Föll dock på att jag helst kör oväxlat.

//j

Jag förväntade mig en tyngre hoj iom stålram, har inte hunnit väga den ordentligen men med plastpedalerna på bilden visade badrumsvågen runt 11 kilo med 52"ram

Visa din Kona
bjornmelin90 sa:
grendel sa:
Blev en Sutra LTD för mig med, 54" strax under 12 kg ingen lättviktare direkt men känns väldigt bra :)

Härligt! hur lång är du ? Hade ingen möjlighet att prova innan men blev rekomenderad 52. Har ingen riktig erfarenhet av cyklar med sånhär sittställning

Samma situation för mig, var lite fundersam då jag normalt skulle valt 56" och om man kikar på Konas rekomendationer var det inte uppenbart att 54" var rätt (är 182 cm). Butiken rekomenderade dock att köra på 54" och det känns helt rätt nu när jag kört några mil.

Visa din Kona
grendel sa:
bjornmelin90 sa:
grendel sa:
Blev en Sutra LTD för mig med, 54" strax under 12 kg ingen lättviktare direkt men känns väldigt bra :)

Härligt! hur lång är du ? Hade ingen möjlighet att prova innan men blev rekomenderad 52. Har ingen riktig erfarenhet av cyklar med sånhär sittställning

Samma situation för mig, var lite fundersam då jag normalt skulle valt 56" och om man kikar på Konas rekomendationer var det inte uppenbart att 54" var rätt (är 182 cm). Butiken rekomenderade dock att köra på 54" och det känns helt rätt nu när jag kört några mil.

Kan du kolla in en till tråd jag precis gjorde om vajerdragningen i plastguiden under vevpartiet och hur den stjäl däckutrymme.
Kanske bidra med en egen bild om i vilket hål din plastguide är skruvad. Tråden heter "Kona sutra 17 vajerdragning stjäl däckutrymme"

Visa din Kona
Har precis uppgraderat min Process 134 med en pike rc 150mm. Pretty sweet! Nu är det bara de gamla sunkiga wellgopedalerna som får skämmas.

Bilagor

• IMG_5905.JPG
    IMG_5905.JPG
    343.9 KB · Besök: 129
Visa din Kona
bjornmelin90 sa:
grendel sa:
bjornmelin90 sa:
grendel sa:

Kan du kolla in en till tråd jag precis gjorde om vajerdragningen i plastguiden under vevpartiet och hur den stjäl däckutrymme.
Kanske bidra med en egen bild om i vilket hål din plastguide är skruvad. Tråden heter "Kona sutra 17 vajerdragning stjäl däckutrymme"

Sorry för lite sent svar, min dragning ser precis ut som din (kollat i den tråden).
Funderar på att göra samma justering som du gjort.

Visa din Kona
Kona Caldera 2005 uppdaterad med kraftigare bakhjul (Halo Freedom Disc Pro) och Cane Creek fjädrande sadelstolpe. Jag valde och utvärderade länge. Hon har gett mig så mycket kärlek och hon har aldrig gjort mig besviken.

Bilagor

• Caldera 20160403_111544 (2).jpg
    Caldera 20160403_111544 (2).jpg
    485.8 KB · Besök: 119
Visa din Kona
Ritter sa:
Kona Caldera 2005 uppdaterad med kraftigare bakhjul (Halo Freedom Disc Pro) och Cane Creek fjädrande sadelstolpe. Jag valde och utvärderade länge. Hon har gett mig så mycket kärlek och hon har aldrig gjort mig besviken.

Nostalgi! Min första riktiga MTB! Den fick slita hårt i en massa olika versioner från single speed till långlopp till stelgaffel pendlare .

Visa din Kona
Idag kom en Kona Honzo DL AL till mig.
Lite fix återstår innan jag är redo att fara till skogs. Dropperpost (nuvarande är för kort ändå), och konvertera till tubeless ligger väl högst på listan. Ska bli kul att testa HT igen.

IMG_0997.JPG

Visa din Kona
Ansluter til tråden jag med, nybliven Hei Hei Race 2016 ägare. Funderar på att kalla den "Sverigecykeln".

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    524 KB · Besök: 115
Senast ändrad:
Visa din Kona
IMG_4085.jpg

Har väl varit mer tidigare men försvann i något serverbyte. Kona AA -94 som numera lever vidare som helstel singlespeed. Nu uppgraderad med nya handtag och Hans Dampf framdäck inför SM :-)

Visa din Kona
Min Precept 130 som jag uppdaterat vart eftersom med bl.a. hisspinne, ny drivlina, hjul och TL. Riktigt nöjd med hur den är nu.

Bilagor

• IMG_0568.JPG
    IMG_0568.JPG
    406.5 KB · Besök: 118
Visa din Kona
J No sa:
Min Precept 130 som jag uppdaterat vart eftersom med bl.a. hisspinne, ny drivlina, hjul och TL. Riktigt nöjd med hur den är nu.
Jag jobbar också på det. Märkte att original har relativt lång stytstam när jag funderar på att pimpa min mot en blå. Hur uppfattar du cykeln med kortare? Läst här på forumet att man ska akta sig för att ändra för mycket pga geometri.

Visa din Kona
Skillnaden blir inte allt för stor om jag ska vara ärlig, personligen gillar jag det bättre då jag upplever det stabilare utför. Bara köra på :)

Visa din Kona
f0fsZ9AaW8u7RrSpkOJfUXiA9vsm5FBYavY9UK4kZQ4h5mZ6NKX3NdxATwNkqC_2Mnh0b_bF8JfPMWlm-iCnb-vWcbaJAaL9mbDgx9p3lD9GZowMN3HZbi2lLbxmVmNdf9nlp8_oJZdukop4LsTW3ysJUc0IBhYkzNXkQJ5MctGEN5_cVDJQoHYTaKDD7CUF-YkMWVnrFPC12BpftADkl82Hr0cUz6dGbTbvh182xKIVwPMtgYgisjcFOviSDb9ZKpMFfUTmAtgb_lDIofrw1PxWRpLII2_EEVdIwL9IgkwBl4HscYc6Pf90PO6FTXkrG4x36j34BXt_E6Xq4kk_IBgkex189Zz11ompbBWmHu558nHMDThdNdlqS6wpIT4-K4-9Z_2mtMD3yKLdu-yE0FoLOTaqo-iYXJgMluNWrHP3p40mo-eWA3K_SRMdKgxY0y5Euda-VlaU16SHICjYuy878V44iHHUbRghvsT7LQJXPk-yMstVq4WrqNL3WVlY119j2R9nrJJ4U4hSQeUv4a8t4TOiZkMFOJvYXQ88e5Or1yLhM16v2HzdKcH415-fKr3gtCjb9Vj4stgCl1CtzJMw1wjL84paN59dIpYzueY8_OyKPM_wkbmIZuu5yS3FLjcDu-Jeo6lMDsgSPLP9x3S-nWt-2KHi2VKK=w1371-h771-no

Nytt styre, nytt bakdäck och nya grepp sen förra bilden. Till nästa säsong borde fälgarna och pedalerna bytas. Grymt kul cykel iallafall. Sjukt bra stighoj.

Visa din Kona
Här kommer mina Kona cyklar.

:D

Bilagor

• IMG_1662.JPG
    IMG_1662.JPG
    121.4 KB · Besök: 166
  • IMG_1661.JPG
    IMG_1661.JPG
    189.9 KB · Besök: 113
  • IMG_1660.JPG
    IMG_1660.JPG
    444.8 KB · Besök: 188
  • IMG_1659.JPG
    IMG_1659.JPG
    249.8 KB · Besök: 152
  • IMG_1657.JPG
    IMG_1657.JPG
    191.2 KB · Besök: 170
  • IMG_1524.JPG
    IMG_1524.JPG
    205 KB · Besök: 170
Visa din Kona
xdr sa:
Kristoffer R sa:
Precis skruvat ihop den. Känsliga varnas härmed för reflexer, plastskiva bakom kassett mm.

Kona Sutra Ltd
Sjukt snygg. Vad fick du ge för denna?

Jag fick ett bra paketpris kan man säga. När årets Sutra presenterades på papper blev jag helt till mig i trasorna, det enda som fattades mig på modellen innan var genomgående axel. Så jag jagade runt diverse handlare och försökte få offerter, tyvärr var väl intresset svagt att ge ett bra pris på en helt ny och de flesta skulle inte ta in den alls så det var väntetid. Bäst var förstås FixMyBike men det är ju 50 mil bort. Funderade ett tag på att köpa där och cykla hem... :)

IMG_3845.JPG

Men jag kollade runt lite på webbarna och hittade den på Cyclestore. Då jag beställde massa tillbehör typ set med touringväskor, pedaler mm och har alla deras bonusar och sånt från tidigare köp fick jag ett bra totalpris på det hela, jämförbart med bara cykel.

Det blev en del pengar, men jag har letat i flera år efter en arvtagare till min pendlar-Dew Drop som jag älskar men den är sliten och behöver en helrenovering efter sju år inkl massa stigcykling, barnstol, cykelvagn och pendling så jag tänker att om Sutran går lika bra och länge är det strunt samma om det kostar lite mer. :) Hur sliten den gamla cykeln är blev uppenbart när jag provcyklade den nya en kort runda igår, den kändes supertight rakt igenom.

F7E55205-5D6F-41C3-97A0-35FB6E0A9AFF.jpg

Ramstorlek uppgiven som 58cm för övrigt men är jättestor så titta på geosiffrorna och inte "måttet". Kör normalt 62cm.

Vikt med DMR V8 pedaler 12.7kg

Pappen på överröret sitter kvar på bilderna då jag skulle hänga cykeln i mekstället igen.

Jag tittade på Rove, Jake CX:ar mfl också men ville ha plats för feta hjul.

IMG_3847.JPG

Tillbaka
Topp