Visa din Kona

• Trådstartare Trådstartare Orv
  • Start datum Start datum
Visa din Kona
Köpte mig en begagnad Kona Unit X för att fortsätta utforska ämnet bikepacking. Min första Kona.

IMG_20210815_123123004.jpg

Visa din Kona
Däcken är förvånansvärt fräscha.... hur många har Mr Dirt och Mr Cleaner intakta idag....? ;) Turligt nog... eller tragiskt nog står den magasinerad på vinden just nu... Allt original förutom bakhjul, handtag och trampor. Färgen heter "Midnight blue metallic"...

KLD95.jpg

Visa din Kona
Om någon jagar ramväska till sin Unit så landade jag i Apiduras Expedition 5L Tall, trots att deras guide säger att bara 3L-modellen (mallen på bild 2) passar (bra). Fick dock droppa flaskfästet på sadelröret för att få in en flaska där.

Vill således tipsa om att 5L-modellen också funkar!
IMG_20210919_174131_625.jpg

IMG_20210919_174131_644.jpg

Visa din Kona
Tyvärr verkar som många har svårt att publicera sina bilder. Antar att jag inte heller klarar av det så ni får m h a er fantasi föreställa er en vacker, ganska sexigt gräddfärgad Kona Caldera. För bästa fäste har hon på sig 2 Fat Albert.

Visa din Kona
Vad har du för storlek och hur lång är du om jag får fråga. Jag kikar på en Hei Hei som är L men jag är bara 178, nuvarande ägare är 185. Av sadelhöjden att dömma har du nog inte varit så kort som jag på länge. :)

Dom lite gamlare Hei Hei är kort för nuvarande standard, även om dom var moderna när som kam ut. Jag vilde gärna har sån fina gröna i M, men LBS sade att den var för små för mina 179 cm. Jag var nöjd att jag köpte en L (mörkgrå i alu), men 445 mm reach visade sig fortfarande vara lite för kort för stökig stig. Om din cyklande är mer åt XC hållet kommer L at passa dig perfekt!

EDIT: om den är ny, är reach 20 mm längre. Då är L bra till stigcykling.

Visa din Kona
Dom lite gamlare Hei Hei är kort för nuvarande standard, även om dom var moderna när som kam ut. Jag vilde gärna har sån fina gröna i M, men LBS sade att den var för små för mina 179 cm. Jag var nöjd att jag köpte en L (mörkgrå i alu), men 445 mm reach visade sig fortfarande vara lite för kort för stökig stig. Om din cyklande är mer åt XC hållet kommer L at passa dig perfekt!

EDIT: om den är ny, är reach 20 mm längre. Då är L bra till stigcykling.
Tack för svar. LBS vill alltid sälja för stora cyklar till mig. Jag har M i Canyon men L i Orbea (Occam och Oiz). Objektet är från 2017 så den ligger väl mellan de nysaste och de äldre. Blir nog bra med ett angle set och kortare styrstam. Cyklar bara trail.

Visa din Kona
Premiärtur för mitt renoveringsobjekt! Från 3x9 till 1x9, by broms(fram kommer så småningom), nytt växelreglage o vajrar. Lite justeringar under turens gång och även framöver en annan dämpare och självklart förkortning av bromsslang! Men hur som trevligt att få se den i solljus!
021BD94E-B852-4AF5-BC37-24834116981A.jpeg

Visa din Kona
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp