Visa din misär!

Visa din misär!
En f d kollega tog studieskuld på typ en mille för att skaffa helikoptercert, direkt efter det så (light-) kraschade han vid landning och sen ville han inte flyga längre.
Den kraschade helikoptern återanvändes dock, bl a vid helikopterrånet vid Västberga.
Jag är mycket höjdrädd (tex gångbron högt uppe i Heron City ger mig handsvettningar och lugna stabila steg med blicken rakt fram) men av någon anledning känns flygplan så overkligt högt att jag inte påverkas alls. Helikopter kanske hade varit annorlunda. Skulle aldrig vilja flyga en själv, så förstår kollegan ändå. Helikopterkrascher har sällan bra outcome.

Visa din misär!
Nu snackar vi något för jag mötte lassie tråden
Jag har försökt förklara vad en riktig Lassie anekdot är :)
Haha, det här var ju en kille jag jobbade med i flera år och fortfarande har kontakt med flera gånger i veckan. Lassietråden känns mer förbehållen för enskilda möten.

Moralen i historien var väl: Helikopter är kul, tills det tydligen inte längre är det.
Eller: Gråt inte över spillt/uteblivet helikoptercert.

Visa din misär!
Jag tycker nog allt att:
"Jag känner en kille som krashade en helikopter, som sen användes i Västebergarånet"
Räknas in väl, jämfört med dom senaste Lassie möten i den tråden iaf :)
Skrev nyss i tråden då jag tyckte den förtjänade att fyllas på. Dock ej historien om när jag såg Jerry Seinfeld och en polare promenera runt nära Notre Dame i Paris 2011

Visa din misär!
För den riktiga misären får ni kolla i mektabbar, men då jag inte vill dubbelposta så bjuder jag på en misslyckad pizza (lossade inte som den skulle från spaden):
WhatsApp Image 2026-07-03 at 21.43.52 (1).webp

WhatsApp Image 2026-07-03 at 21.43.52.webp

Visa din misär!
Vilket helvete. Det låter som en utredning där MS är vinstlotten eller nåt. Hoppas på det bästa 😟
Fick utlåtandet redan i slutet av maj, tänkte vad fasiken. Better to burn than fade away. Bokade in en 2 månaders jorden runt med familjen, just nu i Singapore. Går hyfsat med lite assistans, även om slutdiagnos blir annat så kan ju lite all in vara trevligt.

Visa din misär!
Fick utlåtandet redan i slutet av maj, tänkte vad fasiken. Better to burn than fade away. Bokade in en 2 månaders jorden runt med familjen, just nu i Singapore. Går hyfsat med lite assistans, även om slutdiagnos blir annat så kan ju lite all in vara trevligt.
Helt rätt. Man vet aldrig vad som händer. Håller tummarna att det ändå är något annat.

Visa din misär!
Varierande grad av misär, sista dagen inför semestern och har inte känts sämre :cautious:. Haft ryggvärk lite över ett år, skrivit av mig här i tråden ett par gånger förr, dags igen för lite terapeutiskt klagande. Mitt humör följer banne mig exakt ryggvärken, minskande ryggvärk - gott humör - ökande/statisk ryggvärk - dåligt humör. Var minskande maj/juni fram till midsommar, men efter det har det blivit sämre igen och nu känns det ungefär som för 10 månader sedan.

Napratater och sjukgymnaster har givit upp sedan länge, finns ingen akut skada i ryggen, kanske/troligen ingen (oläkt) skada alls, en halvkass disk bara men det har väldigt många i min ålder och gör normalt inte ont, så det är sannolikt bara nerverna som fastnat i att spela ett spratt efter en tids överbelastning. Vad det än är beter det sig som en fysisk skada i fråga om att gör man för mycket blir det värre, så det går inte bara låtsas som ingenting. Det är också en tydlig psykologisk faktor, känner jag mig deppad av värken så blir värken värre och tvärtom, vilket är vanligt vid denna typ av smärta.

Har oftast väldigt lite ont när jag inget gör, men så fort ryggen aktiveras så gör det mer ont efter en stund, eller så inte, kan kännas rätt bra också. Men dagen efter eller två dagar efter gör det kanske mer ont än grundvärken innan, får ett bakslag. All rörelse och rehab handlar om att belasta men inte överbelasta, och feedback från kroppen fås dagarna efter, så otroligt svårt att belasta tillräckligt mycket för att gå framåt utan att gå bakåt. Växlar mellan hopp om att det kommer gå till sig, till att kännas som det nog aldrig kommer bli bra, och med sån här typ av ryggont är det ingen som riktigt vet. Brukar gå till sig, men inte för alla.

Var på väg beställa nytt custom-ramset för att bygga upp ny cykel, men behöver ha lite mer hopp än förtvivlan innan det blir put in basket på den.

Visa din misär!
Varierande grad av misär, sista dagen inför semestern och har inte känts sämre :cautious:. Haft ryggvärk lite över ett år, skrivit av mig här i tråden ett par gånger förr, dags igen för lite terapeutiskt klagande. Mitt humör följer banne mig exakt ryggvärken, minskande ryggvärk - gott humör - ökande/statisk ryggvärk - dåligt humör. Var minskande maj/juni fram till midsommar, men efter det har det blivit sämre igen och nu känns det ungefär som för 10 månader sedan.

Napratater och sjukgymnaster har givit upp sedan länge, finns ingen akut skada i ryggen, kanske/troligen ingen (oläkt) skada alls, en halvkass disk bara men det har väldigt många i min ålder och gör normalt inte ont, så det är sannolikt bara nerverna som fastnat i att spela ett spratt efter en tids överbelastning. Vad det än är beter det sig som en fysisk skada i fråga om att gör man för mycket blir det värre, så det går inte bara låtsas som ingenting. Det är också en tydlig psykologisk faktor, känner jag mig deppad av värken så blir värken värre och tvärtom, vilket är vanligt vid denna typ av smärta.

Har oftast väldigt lite ont när jag inget gör, men så fort ryggen aktiveras så gör det mer ont efter en stund, eller så inte, kan kännas rätt bra också. Men dagen efter eller två dagar efter gör det kanske mer ont än grundvärken innan, får ett bakslag. All rörelse och rehab handlar om att belasta men inte överbelasta, och feedback från kroppen fås dagarna efter, så otroligt svårt att belasta tillräckligt mycket för att gå framåt utan att gå bakåt. Växlar mellan hopp om att det kommer gå till sig, till att kännas som det nog aldrig kommer bli bra, och med sån här typ av ryggont är det ingen som riktigt vet. Brukar gå till sig, men inte för alla.

Var på väg beställa nytt custom-ramset för att bygga upp ny cykel, men behöver ha lite mer hopp än förtvivlan innan det blir put in basket på den.
Finns det inga bra piller mot sådan ryggsmärta. Min sambo har något mot nervsmärta i ryggen, pga diskbrock/diskbuktningar.

Visa din misär!
Finns det inga bra piller mot sådan ryggsmärta. Min sambo har något mot nervsmärta i ryggen, pga diskbrock/diskbuktningar.
Dessa på recept fixade min laptopnacke som grundade sig i disk som tryckte på en nerv. Dag 1 på enveckaskuren försvann smärtan efter ett halvår av vad jag trodde var elak nackspärr.
IMG_4803.webp

Å andra sidan gjorde de absolut inget för min impinge:ade axel, så ymmv.

Visa din misär!
Lite update, om mitt , genom MR konstaterade diskbråck på L4-L5 nivå, för intresesseklubben. Medicinerna, som är flera och sägs vara ganska starka, har "kuperat" smärtan, men inte fan tar de bort smärtan särskilt bra. Fina färger dock, när medsen peakar. Kan fortfarande inte sitta, eller ligga på sidan öht. Har ont i ländryggen, men det överskuggas med råge av nervkänningarna ner i underbenet. Detta gör bla. toabesök till episka utmaningar. Nästa steg i vårdapparaten blir till ryggkirurgen för en bedömning. Läkaren tycker inte läkningen går som förväntat. Jag håller med faktiskt. Har muskelsvaghet, rörlighetsbegränsning och domningar och skit på hö sida, som snarare förvärras, trots promenader och div. övningar. Sommaren blir inte som tänkt. Har inte motionerat sedan 6 juni när jag körde en soft 10 milare gravel på fulldämpade MTB:n och kallade det rehab. Hade haft känningar ett tag då men kämpade på lite för det går väl över snart och jag ska ju cykla UTU. Little did I know. Men har hopp, sånt här brukar lösa sig, sooner or later. Probably later, men det får duga.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Jag har mild värk, inte alls att jämföra med @SuperApe, av en skala 1-10 som sjukgymnast/naprapat brukar fråga från 1 knapp märkbar, till 10 outhärdlig ligger min på 1 till 3. Inget problem för att klara av en basal vardag med begränsad fysisk aktivitet. Har ingen svaghet i musklerna, inga nervpirrningar, ingen stelhet. Bara värk.

Problemet för mig är att om jag gör det jag vill göra, cykla, paddla, bära grejer vadsomhelst fysiskt, blir det gradvis sämre, så även om värken inte är så påtaglig så är påverkan på mitt liv stor, jag blir helt enkelt passiviserad. Det är inte alltid sjukvården har förståelse för hur stor psykisk påverkan det har på en individ som är van med en aktiv livsstil att förlora detta. Värken som sådan är enkel stå ut med, att vara passiviserad för att undvika försämring och ständiga rädslan för bakslag är det svåra.

Har inte diskbråck, inte ens diskbuktning. Magnetröntgen visar på en degenererad disk, men den kan ha varit där i många år innan det började göra ont. Allt detta smög sig på, och då jag är van att kroppen värker lite när man använder den tänkte jag att det var ungefär samma som stela axlar efter många timmar i cykelsadeln, inget att oroa sig över så lät jag det gå under ganska lång tid, vilket har nu gjort att det fastnat.

Nervsystemet ska varna med smärtsignaler innan nåt går sönder, och ibland kan det varningssystemet få en fucked up kalibrering så det börjar varna direkt, dvs gör ont hela tiden. Oftast i samband med en skada, och sen kvarstår smärtan efter skadan läkt. Själv har jag inte haft något skadetillfälle. Hursomhelst att återställa den kalibreringen innebär att man behöver träna på samma sätt som om man har en fysisk skada.

Men allt detta är ganska flummigt/oklart, det går inte se en skada på MRI annat än en grå disk, men jag har ont ändå. Kognitiv Funktionell Terapi är lite i ropet och jag faller nog i den kategorin av behandlingsåtgärder.

Bra dagar har jag hopp om att jag kan vara tillbaka till hyfsat normal aktivitet till nästa sommar, rehab och försiktig belastning fortsätter. Vi får se om jag är tillbaka här och klagar igen då...

Visa din misär!
Plockar ner nivån genom att i förgrunden visa blåsan som håller på att växa fram på tummen. I bakgrunden: hjulhelvetena.

Visa bilaga 840790
Du har säkert testat redan, men är däckens kant centrerade? Hade riktiga problem att kränga på mina GP5000 på gamla hjulen, behövde använda däckavtagare osv. Men på mina nya hjul med bredare innerbredd så går dom på med tumkraft hur lätt som helst så länge kanttråden ligger i mittenbanan.

Visa din misär!
Du har säkert testat redan, men är däckens kant centrerade? Hade riktiga problem att kränga på mina GP5000 på gamla hjulen, behövde använda däckavtagare osv. Men på mina nya hjul med bredare innerbredd så går dom på med tumkraft hur lätt som helst så länge kanttråden ligger i mittenbanan.
Japp de ligger i rännan. Har satt dessa däck på två tidigare par hjul men just denna combon är åt skogen.

Visa din misär!
Japp de ligger i rännan. Har satt dessa däck på två tidigare par hjul men just denna combon är åt skogen.
Kröp till korset och beställde denna.

Jag har tidigare hatat sambons hjul för att hennes gravel korkat nog har 15x100 fram, så hjulbyte är knepigt. Nu hatar jag dem ännu mer, trodde ändå det skulle gå ok, har aldrig varit några problem att få på wtb riddler eller schwalbes dubbdäck.

Visa din misär!
Kröp till korset och beställde denna.

Jag har tidigare hatat sambons hjul för att hennes gravel korkat nog har 15x100 fram, så hjulbyte är knepigt. Nu hatar jag dem ännu mer, trodde ändå det skulle gå ok, har aldrig varit några problem att få på wtb riddler eller schwalbes dubbdäck.

Hmm jag tänker att däck/fälgkombo som kräver verktyg för att få på bör man undvika. Om man punkar ute på en runda har man väl knappast verktyget med sig, och då blir det misär...

Tillbaka
Topp