Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Du skulle ju justera vinkeln på straddlevajern!
Jag lovar. Jag har bara varit för snål eftersom jag kommer att behöva byta bromsvajern också så den får gå såhär några mil till. Men sen!!!

Edit: fast när du nämner det… då kan jag passa på att montera mina rosa Moon Units också. Hmm, kanske får bli så ändå.
Visa bilaga 556342
Sådär ja. Så ska det låta med kaffe och tårta!
Aaaah, endräkt och enfald, harmoni i ett enkelt sinne:
F3BCF24C-BF91-4030-BAF3-F79519EC880A.jpeg


1BF6AB07-B2CA-4999-B10B-27C492E4409E.jpeg
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den ser väldigt fin ut i skick, näst intill nyskick om du putsar lite :)
Jo lite puts på alu oxiderat försiktigt och växel förar plåt och sen lätt tvätta och vax försegla.

Har kvar orginal styre men sittet monark cross sadel är muudialita i stället för orginal sadel och ringklocka är från monarken en pärlan ringklocka i stället för (CRANE Bell mini Suzu fins köpa på Team Sportia) är kompletterad med plast stänkskärmar miagre och växel skydd ok/q8 och paketollare Team Sportia.

Skulle kunna bygga en mostercross eller motard vad modell heter med ett styre från en Dansk BKC uppochner vänt var morbror som köpte till faster från polisens hittegods.

Höll på med växlar sjustera och smörja med 5.56 fram är försökte jag lägga så så växel gaffel gick fri även stora stora och lilla lilla blir bladmått nära men går precis utan skrap 2 mm från kjedjan ändläge på L skruven jag ser som rekomendasjon lilla ja nästan inte riktigt men cirka utgå från stora är indre gaffel växlar nästan skrapa i upptrycket ändläge vid bakåt tramp (plussa man 1/8 då H skruven lägger kjedjan av) inte trycka över utan mindre innan vajer hakläge till baka drift läge (en kolla upp trix äfter upplagd kjedjan framåt veva lacktsig runt stora drev sedan bakåt vävning OBS stora fram och lilla bak.,)
Har STI rapidfaire 7 Speed bak är 1 steg och 2 steg upp när växla beroende på lätt 1/2 tryck och heltrycka.
För bakväxlsrna är H ändläge lilla blir direkt vajer släpp stopp lägge och L blir stora blir lite glapp över mot till baka vajer reglage stopp drift läge vajer sjusteras så den löper mitt kjedje rullar bakdrev är ju lite pålägg spreta kuggar för underlätta kjedjans på och av påläggm men genom snitt löpande kedja rullar mitt i.
Höjden på gaffeln yttre plåt stora drev 2 mm kjedjan biospese gör måste veva runt ca en isskrapa till kjedjan och bak är till stora trissa löphjul 2 mm kjedjan mellan kuggspetsar och lilla drevtrissa där kjedjans rulle länk kanter.



Normala egen het är lite drev fram fös gaffeln 2 mm hakläge dubbel tryck och släpp läge mitt drev på stora drev framm finns på min STI rapidfaire tre 1 mm finsjustera läge hak sedan för rafael fri gång sedan går det inte stora och de 3 stora bak trampa bakåt då läger den av ett neråt. Bak den är så blir för snätt kjedje förings linje men framåt går trampa så inga problem så mitt drevet går långsamt bakåt men Snapp bakåt då lägger neråt men de. Tre minsta går långsamt som snabbt veva bakåt en linjering är så men kom i håg tramp inte bakåt med de växel kombination.

Jag tittade i Biltema nerladdning PDF för trekking 28" 21 växlar art 27-2190 användare handbok den överensstämmer med
Chris Sidwells om växelsjustering
Har kollat Jula där är det inte så ingående om växelsjustering en allmän ytligt univsial inte så stor hjälp där på den punkten där i mot hur beskriver handhavande är ok.
 
Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tog mig i kragen och skulle sätta i hop Rödbetarn. Tänk att denna tillsynes lätt använda cykel mer och mer blir som en Trojansk häst. Varje gång man tar i den så tackar den med att presentera ett nytt problem.
Samtliga lager är justerade sedan en tid tillbaka och det kändes som om att efter rengöringen skulle det bara vara motorväg med monteringen av bromsar och växlar. Wiredragningen till frambromsen gick smutt och vi gör alltid klart med wirehängare, förbindelsen mellan armar och bromshandtag innan klossar åker på det sista. Gör samma med bakbromsarna men inser att något inte stämmer..,
Hjulet sitter en centimeter för långt åt vänster… någon har försökt att rikta detta hjulet innan med resultatet att jag skulle lämna två parallella hjulspår efter mig🤦‍♂️🤩
Det var bara att haka av och rikta. Tog en bra stund. När allt skall på igen får jag inte upp lufttrycket i slangen riktigt. Ligger punka vätska i den.. ny slang monteras och klossar på. Bak är klart! Så till montering av klossar fram… så klart att hjulet är skevt, av med allt, rikta! Även denna slang var besudlad med punkaskydd på burk, byte här med.
Hann inte med växlar och kedja men hoppas kunna presentera en färdig Terrarunner på Onsdag! 🤩😍 Trevlig kväll på er!
8B40679B-873A-42EE-99EE-4218A3989DDC.png
 
Senast ändrad:

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Progress!
Nu har min CT3000 fått sig däck, sadel och bromsar. 25mm på nu, lite fundersam om det inte går att få på 28or...

Visa bilaga 556661 Visa bilaga 556662

Jag föreslår att du monterar bromsen innan du funderar på större däck. Caliperbromsar tenderar att stjäla mer eller mindre av platsen man trodde man hade uppåt mot gaffelkronan.

Edit: jag hade minst 10 mm kvar innan bromsarna stal 9 av dem…
 
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nog för att politiken ska lämnas utanför Happy. Men vi måste diskutera styret här i landet.

Bakgrund:
När jag röjde i verkstan idag snubblade jag över ett par Weinmann bromshandtag som ådragit sig en hemsk patina av att stå parkerade i saltstänket i Fiskebäck för länge. Cykeln på vilken de satt är sedan länge befordrad till härligheten, men jag kostade på dem en skjuts på polertrissan och fick bort det värsta.

574051BA-EFE1-43B6-A4EB-4BA8E1B261F1.jpeg


För att testa monterade jag dem på Trippelkryssar’n ihop med en ganska hemsk gammal lvg-bock. Och här kommer vi till själva frågan, vilket styre ska jag ha på Kryssar’n?

Jag är i grund och botten en upprättstyrekille mer än en bockstyrekille, men för att ge sken av att vara öppensinnad ska jag ha bock på Kryssar’n.

Teststyret från idag är alldeles för smalt, nånstans kring 38 cm. På den rosa sitter ett 46 cm Woodchipper och på tusingen sitter ett 45 (?) cm Nitto M178 Mark’s Bar.

Jag skulle vilja ha något lite smalare, kanske omkring 42-43 cm, och i stuk nånstans mittemellan Salsans spejsade och poppiga gravel-flär och Nittots mer traditionella bock. Helst 25,4 mm klämma, då jag har en stam som jag tänkte använda,

Några förslag?

Cykeln kommer att gå som nöjesmaskin med ~38 mm knotterdäck, utan skärmar och pakethållare och på sin höjd med nån liten sadelväska och en flaskhållare eller två.

Tack på förhand och gokväll!
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade på min Röda Runner igår, till och sedan runt omkring vid Häckebergasjön och på Romelåsen i Skåne. Hade ingen vägmätare på den men 11 h borde bli runt 13-14 mil eller så, tidsmässigt mest stig och skogsvägar och kan säga att de mtb-stigar som finns där är riktigt fina :)

Runnern är en helt annan cykel än min 610, ram och gaffel är långt styvare. På asfalt är det ingen tvekan om att 610 är bättre men på grusväg är det nog jämnt skägg, 610 något bättre på fingrus medans Runnern vinner om vägen är sämre. 610 fungerar bra även på skogsvägar men här riktigt glänser Runnern och på stigar vinner Runnern som väntat med hästlängder, bara att köra på för fullt. Runnern är en "äventyrscykel" och den styva ramen gör att jag inte skulle tveka att lasta den riktigt tungt.

Foton från igår, bokskog i mängder var det och sen fast de inte syns på bild, ett överflöd av hel-vetesbackar (inte lika kul):
cpsX7Ej.jpg

ejOD2dH.jpg

zhORuio.jpg

M2hmsZR.jpg


Lite "äventyr" blev det när de här ville mäta sina krafter, gissar att det var "bullhornen" på styret som utmanade. Men de fick ge sig för Miyatan :)
HBtrCCG.jpg

fnfHYOW.jpg
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade på min Röda Runner igår, till och sedan runt omkring vid Häckebergasjön och på Romelåsen i Skåne. Hade ingen vägmätare på den men 11 h borde bli runt 13-14 mil eller så, tidsmässigt mest stig och skogsvägar och kan säga att de mtb-stigar som finns där är riktigt fina :)
Även dina bilder är fina, som jag har skrivit tidigare, liksom alla dina RRs, som jag också har skrivit tidigare.
De förtjänar egna trådar, även det ...
En 11-timmars utflykt blir ju en rejält lång dag på cykeln, mer än en hel arbetsdag. Du ser även ut att ha haft med dig en hel del packning
cpsX7Ej.jpeg

Betyder all den packningen att det även blev övernattning? Berätta gärna mer.

Hade ingen vägmätare på den
Man behöver inte ha egna vägmätare på varje cykel.
Enklast och billigast är en gratisapp i telefonen, en som är populär bland cyklister och fungerar riktigt bra samtidigt som den är användbar även i gratisversionen är Strava
Vill du logga även annat och samtidigt mer än "bara" cykling så är ju Garmins GPS-klockor populära
Jag har tipsat om den här tidigare
Garmin Forerunner 645 för 1.699 SEK + frakt hos Sportamore
Hos Garmin är den annonserad till 3.899 SEK, men placerad bland de utgångna modellerna.
Hos Prisjakt finns den från 3.483 SEK
Ray har en genomgång av FR645 (musikvarianten):
Garmin Forerunner 645 Music GPS Running Watch In-Depth Review
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade på min Röda Runner igår, till och sedan runt omkring vid Häckebergasjön och på Romelåsen i Skåne. Hade ingen vägmätare på den men 11 h borde bli runt 13-14 mil eller så, tidsmässigt mest stig och skogsvägar och kan säga att de mtb-stigar som finns där är riktigt fina :)

Runnern är en helt annan cykel än min 610, ram och gaffel är långt styvare. På asfalt är det ingen tvekan om att 610 är bättre men på grusväg är det nog jämnt skägg, 610 något bättre på fingrus medans Runnern vinner om vägen är sämre. 610 fungerar bra även på skogsvägar men här riktigt glänser Runnern och på stigar vinner Runnern som väntat med hästlängder, bara att köra på för fullt. Runnern är en "äventyrscykel" och den styva ramen gör att jag inte skulle tveka att lasta den riktigt tungt.

Foton från igår, bokskog i mängder var det och sen fast de inte syns på bild, ett överflöd av hel-vetesbackar (inte lika kul):
cpsX7Ej.jpg

ejOD2dH.jpg

zhORuio.jpg

M2hmsZR.jpg


Lite "äventyr" blev det när de här ville mäta sina krafter, gissar att det var "bullhornen" på styret som utmanade. Men de fick ge sig för Miyatan :)
HBtrCCG.jpg

fnfHYOW.jpg
Vackert @aben 🤩😍
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade på min Röda Runner igår, till och sedan runt omkring vid Häckebergasjön och på Romelåsen i Skåne. Hade ingen vägmätare på den men 11 h borde bli runt 13-14 mil eller så, tidsmässigt mest stig och skogsvägar och kan säga att de mtb-stigar som finns där är riktigt fina :)

Runnern är en helt annan cykel än min 610, ram och gaffel är långt styvare. På asfalt är det ingen tvekan om att 610 är bättre men på grusväg är det nog jämnt skägg, 610 något bättre på fingrus medans Runnern vinner om vägen är sämre. 610 fungerar bra även på skogsvägar men här riktigt glänser Runnern och på stigar vinner Runnern som väntat med hästlängder, bara att köra på för fullt. Runnern är en "äventyrscykel" och den styva ramen gör att jag inte skulle tveka att lasta den riktigt tungt.

Foton från igår, bokskog i mängder var det och sen fast de inte syns på bild, ett överflöd av hel-vetesbackar (inte lika kul):

Lite "äventyr" blev det när de här ville mäta sina krafter, gissar att det var "bullhornen" på styret som utmanade. Men de fick ge sig för Miyatan :)
Underbar RR!
Vi är ju tack och lov olika, men för egen del blir varken Happy i allmänhet eller Miyata-tråden i synnerhet bättre än såhär.

Intressant jämförelse mellan 610 och Rödrännar’n. Jag har hittills bara kört min tusing olastad så jag kan inte jämföra på samma sätt, så desto mer intressant att få dina reflektioner.
 

Sennsa

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tanken är väl att ha det som rullande projekt som sakta får hitta någon sorts riktning.

Det här visade sig vara en lögn.

Här har de flesta i den här tråden varit någon gång förut va?
image3.jpeg

image2.jpeg

Tvättad, men hittar inte mina vevlagerverktyg, misstänker de försvunnit i någon flytt:

image0.jpeg

Behöver förmodligen nytt vevlager och en massa annat. Ramen och lacken är i bra skick, en del större märken på kedjestaget, men ingen riktig rost vad jag kan hitta och den blev rätt fin efter lite skrubbande.. Kommer nog ta några veckor att få allt på plats, återkommer..
 

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Med ett danskt styre från BKC cykel ett uppochner vänt Gubb och gumm styre den här modellen styre sälj namn är danskt styre de här är tillverkad i aluminium det blanka ej monterade.

Jo far och mor och andra på 30- 50 talet bock styre upp så det blev barenda hotts eller vad det heter.
IMG_20220522_181202_1.jpg
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Underbar RR!
Vi är ju tack och lov olika, men för egen del blir varken Happy i allmänhet eller Miyata-tråden i synnerhet bättre än såhär.

Intressant jämförelse mellan 610 och Rödrännar’n. Jag har hittills bara kört min tusing olastad så jag kan inte jämföra på samma sätt, så desto mer intressant att få dina reflektioner.
Det är dina berättelser som inspirerar :)
 

heffe

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gjorde ett halv tappert försök att få loss quill stammen idag. Trots kraftord och gummiklubba ville den inte rubba sig. En natt inbäddad i 5-56 hoppas jag löser det problemet. Nästa sak efter att ordna är att testa om nya vevpartiet funkar eller inte, kommer dock behöva byta vevlager samtidigt.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gjorde ett halv tappert försök att få loss quill stammen idag. Trots kraftord och gummiklubba ville den inte rubba sig. En natt inbäddad i 5-56 hoppas jag löser det problemet. Nästa sak efter att ordna är att testa om nya vevpartiet funkar eller inte, kommer dock behöva byta vevlager samtidigt.
Hmm, testa att sätta stammen i skruvstädet och använd ramen som hävarm. Borde gå att vrida loss på det sättet. Cr-mo är tåligt även om det är trippelreducerat, så du kan ta i en del.
 

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ser det är bakvänd sadelstolpe på powerbiken på den bilden cyckel är svetsat bygge de riktiga miyata är de riktigt miyata bygge men visst den liknar miyata om man ser snabbt tills detaljerna klarna för en.
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp