Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Road report en självklarhet.
+1
Som jag bad om redan i #5.584

Det är min specialitet, cykelbyggandet är det skralare med för min del :)
Det ser vi fram emot,
och då gärna i egna RR-trådar med mkt foton och ngn form av karta/länk/loggning (som inte behöver vara Strava),
eftersom det är alltid kul att se var andra har cyklat och samtidigt få eventuella tips inför egna framtida cykelturer.

Visa din Miyata!
26 Ain’t Dead!

806EBB91-0AD5-41A1-88B2-AAE8D037D274.jpeg

Jag tolkar skyltens ”90” som en blinkning åt den rosas tillverkningsår.

Visa din Miyata!
Den där cerice färg typ körsbärs blom är typiskt miyata färg har ju lite annorlunda asiatiska symbol värde som siftan 4 inte är någon tursifra där.,
STI växel reglaget fram växlar vad tajt vajer ändläg att lingerar med stållinjal på drev eller syfta ändläge indre minsta är 1 Kling brädd och utre närmare 2 Kling brädd på gränsen lägga av ligger 1-1/2 klinga så vajern lite speciellt där vajer sträckning upphakning och ändläge är den för stin 1mm ca en halv klinga då hak låser den och tvär släpper ner hoppa över till minsta så inte lätt få till om man inte vet eller provar syns knappt linjer fel på gaffeln förare mot ändläge och ändå gå mot upp hak back men inte riktigt löst så in sjusterad står i Chris Sidwells tag hand om din cykel boniers utgåva original titel är (Bike Repair Manual) står det 2 mm men är mer åt 3 till 4 mm på stora ytre drev fram inte minsta stämmer 2 mm.

Attans också såg var skrivet från kjedjan då stämmer det mindes fel från klingan trodde var skrivet men kollade upp nå lite fel vajer sträckning och den fungerar inte korrekt slutsats den ät kräsen på det.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
En Triple cross till salu på auktion:
Visa bilaga 556101
Någon som kan gissa storleken? Omedelbara känslan är att den är hyfsat behändig, omkring 50-55 cm nånting, men det kanske är den upphissade sadeln som luras?

För alla ev. spekulanter kan jag iaf varmt rekommendera solblekningen på överröret, de är som snabbast i det skicket.

Vore kul om den hittade hit till tråden, och ännu så länge får man väl säga att priset är hanterbart.

Visa din Miyata!
Jag tror också att den är en 56:a. Man kan alltid titta på styrröret för att få en uppfattning. Kan bli en riktigt fin grushoj.

Visa din Miyata!
60 de är 28 tum gämföde lite bild på en med 55 ram ser ut som 5 cm mer än den lite svårt bedöma på bilden mått.
Nej, den är inte 60 cm. Styrröret är betydligt längre på en så hög ram. Jag tror inte att TripleCross fanns i 55 cm.

Här är en 58 cm:
55B0DC86-7B94-4BD4-AAB8-7A52C6C051D3.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Efter de senaste turerna på den rosa denna ökenartade vår har jag gjort samma konstaterande som under stortorrsommaren 2018, att det är så torrt att cykeln blir sådär snyggt kalifornienpudrad med damm istället för täckt av den sedvanliga prozacävjan.

Idag for trots det fan i mig och jag snyggade till cykeln och gav mig på att vaxa den.

Jag kan motstå frestelsen att skriva ”wax on, wax off”, jag lovar.

Vaxelivax…
0D5764E4-D3FF-4C04-AF60-4CAF9BB7CA34.jpeg

…vaxelvax.
1C44A0E1-248D-40D1-BF23-2DE37E25338D.jpeg

Och ur detta…
C5AEE7BB-56E2-4AAC-9624-E3324BF56FC8.jpeg

…träder sakteliga detta…
409DE7C0-882A-47E6-A413-13248205DF70.jpeg

…och detta fram.
DD5D60BE-E772-40D1-9346-1CC8337E548F.jpeg

Och för att testa hur väl vaxningen kommer att hjälpa mig att hålla cykeln snygg i kommande standardväder gav jag den en liten dusch. Äsch, jag är för kass på att ljuga. Jag ville egentligen åt den där ostiga reklam-looken med vatten som pärlar sig på vaxad lack. Håll nån vuxen i handen och håll tillgodo:
5522E775-F190-4388-938F-7EFF7379C93D.jpeg

Visa din Miyata!
Efter de senaste turerna på den rosa denna ökenartade vår har jag gjort samma konstaterande som under stortorrsommaren 2018, att det är så torrt att cykeln blir sådär snyggt kalifornienpudrad med damm istället för täckt av den sedvanliga prozacävjan.

Idag for trots det fan i mig och jag snyggade till cykeln och gav mig på att vaxa den.

Vaxelivax…
Visa bilaga 556276

…vaxelvax.
Visa bilaga 556277
Och ur detta…
Visa bilaga 556278

…träder sakteliga detta…
Visa bilaga 556279

…och detta fram.
Visa bilaga 556281

Och för att testa hur väl vaxningen kommer att hjälpa mig att hålla cykeln snygg i kommande standardväder gav jag den en liten dusch. Äsch, jag är för kass på att ljuga. Jag ville egentligen åt den där ostiga reklam-looken med vatten som pärlar sig på vaxad lack. Håll nån vuxen i handen och håll tillgodo:
Visa bilaga 556280
Gåshud

Visa din Miyata!

Vaxelivax…
Visa bilaga 556276

…vaxelvax.
Visa bilaga 556277
Och ur detta…
Visa bilaga 556278

…träder sakteliga detta…
Visa bilaga 556279

…och detta fram.
Visa bilaga 556281

Visa bilaga 556280
Snudd på katalogbilder?jag blir lite rädd..@LWB med vax, puts och studs? Vart skall det sluta? Bottnarydsträffa börjar kännas i alla läger tror jag?måste vara ordning på grejerna ?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Snudd på katalogbilder?jag blir lite rädd..@LWB med vax, puts och studs? Vart skall det sluta? Bottnarydsträffa börjar kännas i alla lägerchefen jag?måste vara ordning på grejerna ?
Jag förstår din oro. Men som en parafras på rule #25 så försäkrar jag att jag aldrig har vaxat bilen, och det var väl bara tur att flaskan med vax som jag köpte till min gamla BMW R90 för snart 15 år sedan inte hade torkat ut eller försvunnit. Hädanefter ska jag cykla mer och vaxa mindre (dvs. mindre än 1g/halvsekel).

Visa din Miyata!
Jag förstår din oro. Men som en parafras på rule #25 så försäkrar jag att jag aldrig har vaxat bilen, och det var väl bara tur att flaskan med vax som jag köpte till min gamla BMW R90 för snart 15 år sedan inte hade torkat ut eller försvunnit. Hädanefter ska jag cykla mer och vaxa mindre (dvs. mindre än 1g/halvsekel).
Det är ingen nackdel att du gnider på stålet, tvärtom! En redan intressant Miyata blir riktigt åtråvärd med lite blänk. Våga vaxa! Blankt blänk behövs i Bottnaryd!
Tur att det inte är folkrace vi skall på, då måste man sälja sin klimp efter racet…
Kanske lika bra att det ser lite skabbigt ut så man får ha materialet ifred?‍♂️??

Visa din Miyata!
Så trillade det in en fin Miyata 610 i rätt storlek till slut, bokstavligt talat runt knuten dessutom!

Bara en snabb tvätt, lite stålull för att få bort det värsta från hjulen, nya däck och slangar så den gick att provåka i vårkvällens alla dofter. Mycket trevlig än så länge, men kommer behöva laborera lite med sittställning etc. Tanken är väl att ha det som rullande projekt som sakta får hitta någon sorts riktning. Till att börja med behöver bromsarna en del översyn och frikrans+kedja har definitivt sett sina bästa dagar. Får nog bli helgens göromål att demontera och tvätta lite mer grundligt...

IMG_2878.jpeg

Visa din Miyata!
Så trillade det in en fin Miyata 610 i rätt storlek till slut, bokstavligt talat runt knuten dessutom!

Bara en snabb tvätt, lite stålull för att få bort det värsta från hjulen, nya däck och slangar så den gick att provåka i vårkvällens alla dofter. Mycket trevlig än så länge, men kommer behöva laborera lite med sittställning etc. Tanken är väl att ha det som rullande projekt som sakta får hitta någon sorts riktning. Till att börja med behöver bromsarna en del översyn och frikrans+kedja har definitivt sett sina bästa dagar. Får nog bli helgens göromål att demontera och tvätta lite mer grundligt...

Visa bilaga 556328
Bara att gratulera! Det var den cykeln jag också var ute efter.

Enligt mig en av de finaste serieproducerade långfärscyklarna som gjorts. Vad jag kan förstå har den årsmodellen samma ram som 1000 men har en Mangalight-gaffel istället för Cr-Mo. Ramen har en så nära perfekt balans mellan livlighet och stabilitet man kan komma, både när det gäller geometrin som ramens styvhet, helt underbar att köra långt på och fungerar såväl med lättare last som ganska tungt lastad, lika bra på asfalt som på grus.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Bara att gratulera! Det var den cykeln jag också var ute efter.

Enligt mig en av de finaste långfärscyklarna som gjorts. Vad jag kan förstå har den årsmodellen samma ram som 1000 men har en Mangalight-gaffel istället för Cr-Mo. Ramen har en så nära perfekt balans mellan livlighet och stabilitet man kan komma, både när det gäller geometrin som ramens styvhet, helt underbar att köra långt på och fungerar såväl med lättare last som ganska tungt lastad, lika bra på asfalt som på grus.
Tack, förstod på köparen att vi var några hugade spekulanter..

Känns som det kan bli en riktigt bra maskin med lite omsorg!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 556328
Fan vad snygg den är, satt precis och dreglade över denna Crust på theradavist, och ja, de ser ju nästan lika ut:

Patricks-Crust-Bikes-Romanceür-1.jpeg

Visa din Miyata!
Är det sjudelad frikrans så har jag en liggande (felköp, var för snabb på Bikester).
Tack för erbj, men är sexdelad frikrans! Råkade dessutom få med mig lite mer prylar från affärn när jag ändå var inne.. Är dock inte riktigt överens med styrkombon så kommer ta ett tag innan shellacken åker fram.

Bilagor

• IMG_2886.JPG
    IMG_2886.JPG
    575 KB · Besök: 38
Visa din Miyata!
Du skulle ju justera vinkeln på straddlevajern!

Visa din Miyata!
Du skulle ju justera vinkeln på straddlevajern!
Jag lovar. Jag har bara varit för snål eftersom jag kommer att behöva byta bromsvajern också så den får gå såhär några mil till. Men sen!!!

Edit: fast när du nämner det… då kan jag passa på att montera mina rosa Moon Units också. Hmm, kanske får bli så ändå.
27DA84D4-ADF1-4F1F-B137-FA51F5C07C03.jpeg

Visa din Miyata!
Jag lovar. Jag har bara varit för snål eftersom jag kommer att behöva byta bromsvajern också så den får gå såhär några mil till. Men sen!!!

Edit: fast när du nämner det… då kan jag passa på att montera mina rosa Moon Units också. Hmm, kanske får bli så ändå.
Visa bilaga 556342
Sådär ja. Så ska det låta med kaffe och tårta!

Visa din Miyata!
Lite bilder det här STI rapidfaire för framväxlarna är fjäder trögt lite åt bryta leden i tumme bak är lätt.
Såg om man helt orginal fans japansk ringklocka på Team Sportia men lite överkurs i orginal miyata.
De där reglagen kan hämta sig förvånansvärt bra om du öppnar dem, tar bort gammalt torkat fett och smörjer upp på nytt.

Visa din Miyata!
Tycker mig ana en möjlighet att förvärva en konventbiljett. Nackdelen är väl att man verkar få med sig 100 pannor blandat skrot på köpet...

Bilagor

• Screenshot_20220520-134335.png
    Screenshot_20220520-134335.png
    566 KB · Besök: 71
Visa din Miyata!
Den är uppsmord fjädern är starkt och de måste nog vara för orka under tramp belastning växla ner risk inte lägga över annars inte mycket hävarm och långt tryck på stegen i uppväxling i STI rapidfaire reglaget för framväxlarna.

Visa din Miyata!
Tycker mig ana en möjlighet att förvärva en konventbiljett. Nackdelen är väl att man verkar få med sig 100 pannor blandat skrot på köpet...
Skulle oxå tipsa om den. En fin lila Miyata i vettig storlek. Tur man inte bor i Sthlm så man måste plocka allt annat junk… ?

Länk:

Tillbaka
Topp