Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Okej, ni som har följt med lite i tråden vet att jag har velat fram och tillbaka angående Prunus, en TrailRunner -90. Skulle jag sälja som projekt? Göra i ordning och sälja? Ge bort till en kompis?
Utgångsläget var en cykel köpt för 500 kronor på kommunens sociala verksamhet som pysslar med att fräscha upp och sälja hojar som de får från olika källor. Med uppfräschning avses just detta - de gör cyklarna funktionsdugliga men inte mer. Framväxeln ville inte vara med, lagren var lite grusiga, kedjan sliten och ordentligt infettad med något slags gegga.
Visa bilaga 563038

Som vanligt lekte jag Depeche Mode och strippade den down to the bone.
Visa bilaga 563039

Sedan bytte jag vevlager och lite annat och tänkte att någon ville ta över projektet, men intresset var ljumt.
Visa bilaga 563040 Visa bilaga 563041

Så jag byggde en rätt klassisk månntenbajk av den. Köpte nya kombireglage på eBay då de gamla var nästan sönderrostade. Det blev rätt bra. Sedan lyckades jag få in en påse (med fatbikedelar…) i framhjulet, knäcka ett par ekrar och skeva till det ordentligt. Jag ställde ned den i källaren igen.
Visa bilaga 563042

Plötsligt var det dags att rensa i verkstaden och jag behövde bli av med min Nishiki Olympic Royal som i ärlighetens namn inte blev en så bra gruscykel som jag hade hoppats. Framförallt för att den bara svalde 28-tumsdäck (som funkar utmärkt för den typen av grus jag oftast cyklar på men är lite för smalt på stig och när det blir kladdigt och för grovt) men också för att vevhuset är öppet undertill så att en massa sand och skit letade sig in i vevlagret. En fantastiskt fin ram är det dock, och den gick till @Jonatan F . Jag hade lösa planer på att konvertera Blackie till 584, men jag älskar honom precis som han är.
Visa bilaga 563052
Visa bilaga 563053

Jag satt alltså med fina komponenter från Nishikin men ingen cykel att hänga dem på. Och så kom jag mig för att pröva 622-hjulen på Prunus… The rest is history, som amerikanen säger.
Visa bilaga 563043
Visa bilaga 563044 Visa bilaga 563045 Visa bilaga 563046 Visa bilaga 563047 Visa bilaga 563049 Visa bilaga 563050 Visa bilaga 563051
Visa bilaga 563056

”Vad snygg den var till penséerna” konstaterade min käresta.
Visa bilaga 563057

Ram och gaffel: Miyata TrailRunner från 1990. Alu i huvudtriangel och cr-mo i baktriangel och gaffel.
Styre: Nåt billigt graveldravel från Bikester
Styrstam: Ahead-adapter och Bontrager
Vevparti: Deore LX med bortplockat minsta kedjedrev
Vevlager: Tange
Pedaler: Achilles
Bakväxel: Deore LX
Framväxel: Deore LX
Reglage: Shimano 105 ST-5600 för tiodelad kassett
Kassett: Shimano 11-34
Hjul: Mavic Cosmic
Däck: Pirelli Cinturato Gravel H 35-622
Sadel: Brooks Imperial B17
Styrlinda: Neubaums
Vackert bygge, nu har du tagit det ett steg längre😍
 

CCS

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Missförstår jag ditt inlägg, eller är det så att du kommer att sälja ramen enbart utifrån vilka etiketter det är på rören?
Om geometrin passar dig eller ej, det bryr du dig alltså mindre om?
Om cykelns uppträdande passar dig eller ej, det bryr du dig alltså mindre om?
Om hjul och/eller övriga delar är i bra skick, det bryr du dig alltså mindre om?

Utan det enda som är avgörande för om du kommer att behålla, eller sälja, cykeln är vilka etiketter det är på rören?
Stämmer verkligen det?
"Vett och etikett, de e änna goa grejer."

- Weiron
 

CCS

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Som trogen trådläsare och Miyata-beundrare med begränsade kunskaper inom Miyata-världen, så måste jag ställa en fråga:

Frågan gäller specifikt dom här lila skönheterna: Gjordes dom någonsin så sent så att de utrustades med skivbromsar? Eller är det endast fälgbromsar man är hänvisad till om man vill äga en sådan? Finns det inte ens skivbromsfästen på ramarna på de senare modellerna som jag tror Cannondale hade kring millennieskiftet +/- några år på sina motsvarande modeller.

Undrar för att jag tyvärr är lite allergisk mot fälgbromsar, men samtidigt har så lätt att förföras av dessa lila skapelser. 🤩
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Som trogen trådläsare och Miyata-beundrare med begränsade kunskaper inom Miyata-världen, så måste jag ställa en fråga:

Frågan gäller specifikt dom här lila skönheterna: Gjordes dom någonsin så sent så att de utrustades med skivbromsar? Eller är det endast fälgbromsar man är hänvisad till om man vill äga en sådan? Finns det inte ens skivbromsfästen på ramarna på de senare modellerna som jag tror Cannondale hade kring millennieskiftet +/- några år på sina motsvarande modeller.

Undrar för att jag tyvärr är lite allergisk mot fälgbromsar, men samtidigt har så lätt att förföras av dessa lila skapelser. 🤩
Produktion upphörde 1995… bara cantifäste 😉
 

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Crescent hade ju direktör cykeln i titan några explar.
miyata ser jag att beskrivs i tidens cykelbok 1981 fans av japanska cyklar Kabuki såldes som Bridgestone och Fujis märket finns XXL på hardtail xc annons nyligen med Fujis.
Är rengöring vaxning på miyatan om/off rodrunner håller på titt på Logen Smögen kjedjan är cej lite lösa rullar blir nog ta ok/Q8 kjedjan är lite ljud från kjedjan i Logan Cykeln bra är bägge fungerar cykla med några mila sväng med kollade Clas Ohlson hitta vevparti till Logan från deras Asaklitt.

Är väl bara sturmy Archer som gör trumbromsar nu mera kronans går nog bara få kronans reservdelar till.

God midsommar på er.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En liten rapport efter en mycket längre runda än jag tänkte köra egentligen. Först och främst: Det här var jävligt roligt! Jag har aldrig ägt en gruscykel med fullstora däck, men jag har testat ett par, och det är det närmaste jag kommer om jag ska beskriva känslan efter första rundan på Prunus.
66764B52-57F4-4C2A-BBC2-8494F39773C7.jpeg


Jag körde asfalt, grus, snälla skogsstigar, vad en månntenbajker nog skulle beskriva som ”brötig stig” och ett tag var jag verkligen ute i spenaten som stockholmaren säger.
3D10D8F6-D45E-4E67-99F1-7079DD1545FA.jpeg

Känns stenen igen?

På asfalt och grus är Prunus rapp, svarar fort när man trycker på uppför och känns både lätt och snabb. Markfrigången är ganska hög efter konverteringen vilket gör honom mindre stabil än en racer. Detta är dock en stor fördel i skogen där jag kunde köra fortare än på någon annan cykel jag har. Styrningen är sådär nervös som jag tycker om.
440DA92F-7779-427F-AD18-7C45C1057858.jpeg

Fikapaus hos morsan i Onsala.

Givetvis blir det inte riktigt samma bett med de centrumdragna fälgbromsarna som med skivbromsar när det är lerigt, men jag är ändå imponerad av Dia-Compe - fin ”modulation”, kanonbra effekt och inget skrikande.

Jag är superglad för att jag vågade bygga den här hojen! Älskar honom redan. ❤️
23898C7A-D94E-4271-A4AA-986AE7DC34A4.jpeg
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Aha!
Tack för snabbt svar!

Tja, jag får väl försöka gå i terapi hos någon cykelguru (typ mr Miyagi) och lära mig acceptera cantibromsar så kanske det ordnar sig. 😇
Det finns förstås även möjligheten att montera en dämpad framgaffel, tror att sådana modifieringar förekommit i tråden, och ha v-broms bak.
 
Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Problemet är att du är insinuant och otrevlig. Du kan köra den stilen i andra trådar om du vill, men jag tror att jag talar för de flesta när jag nu ber dig att hålla den attityden borta från Miyatatråden. Vi har ganska trevligt tillsammans och jag hoppas att vi kan fortsätta att få ha det.

Alternativt väldigt rak. Jag ser mer av ”asberger-beteende” som det framställs på film. Men jag tror att en mer ödmjuk inställning hade gett mindre knorr i många sammanhang:)

Edit: det gäller alltså alla på forumet - inte bara Håkan. Men här i tråden är det mycket bättre.

Även odämpade moderna framgafflar finns om man föredrar det.

Eller den vansinnigt snygga svets-modifikationen vi såg ovan där bak!
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ers majestäter, fru talman, ärade mötesdeltagare och delegater. Passrännar’n a.k.a. Falbygden’s Finest rullar!

Efter en döskallevecka på jobbet har jag i ett par dagar haft projekt Passrännar’n som nedvarvning och terapi på kvällarna. Idag föll jag till föga och köpte ett styre på goldang Biltema, eftersom mina finstyren är restade och beställningen sitter fast i Nederländerna.

Här är den gamle hanen i halvfärdigt skick, så långt jag hade hunnit när solen började gå ned och fotoljuset försvinna.
D6C19ED0-3F76-4F06-AB36-494604921B1C.jpeg


En av de gamla liljorna som växer i trädgården sedan gammfolkets tid,
5D9B75F8-16FC-4915-8CC2-EB56C6BCA256.jpeg


Försök till illustration av styret. Notera DX bromsar-/växelreglage.
EF18516C-FB10-48C6-AD6C-275F7CC5605A.jpeg


För första gången i min Miyata-mekargärning behöll jag de gamla Biopace-klingorna. Det var ett styvt jobb att rensa dem från pendelcykelns förbannelse asfaltsmörjan bestående av olja, grus, olja, hårstrån, mer grus osv. Men trägen och nanomanisk vinner.
9851CA4F-0C01-4605-830B-FCF973B79F13.jpeg


Råttjägar’n och Passrännar’n gör sig grej.
8C209A74-FA8B-44C1-892C-32DCF1F9C051.jpeg


Många timmars ostrukturerat skruvande senare (bl.a. montering av upputsade BR-M501 cantis och genomsmörjning av de gamla LX-pedalerna) är cykeln om inte färdig - jag saknar bl.a höljen till växelvajrarna så cykeln är tillfälligt hårdvirad som enpetare på mittenklingan fram och femte växeln av sju bak - så i alla fall cyklingsbar.
7F400A00-FFF0-48C5-98F6-D672B78FDB21.jpeg


En kort provtur i natt var glädjande, bromsarna funkar tex. över förväntan. Sen får vi se hur sittställning, styre mm känns, jag borde nog ex. valt en längre styrstam. Men det får anstå, det blir ny längre provcykling i morgon.

God natt!
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ers majestäter, fru talman, ärade mötesdeltagare och delegater. Passrännar’n a.k.a. Falbygden’s Finest rullar!

Efter en döskallevecka på jobbet har jag i ett par dagar haft projekt Passrännar’n som nedvarvning och terapi på kvällarna. Idag föll jag till föga och köpte ett styre på goldang Biltema, eftersom mina finstyren är restade och beställningen sitter fast i Nederländerna.

Här är den gamle hanen i halvfärdigt skick, så långt jag hade hunnit när solen började gå ned och fotoljuset försvinna.
Visa bilaga 563163

En av de gamla liljorna som växer i trädgården sedan gammfolkets tid,
Visa bilaga 563164

Försök till illustration av styret. Notera DX bromsar-/växelreglage.
Visa bilaga 563165

För första gången i min Miyata-mekargärning behöll jag de gamla Biopace-klingorna. Det var ett styvt jobb att rensa dem från pendelcykelns förbannelse asfaltsmörjan bestående av olja, grus, olja, hårstrån, mer grus osv. Men trägen och nanomanisk vinner.
Visa bilaga 563166

Råttjägar’n och Passrännar’n gör sig grej.
Visa bilaga 563167

Många timmars ostrukturerat skruvande senare (bl.a. montering av upputsade BR-M501 cantis och genomsmörjning av de gamla LX-pedalerna) är cykeln om inte färdig - jag saknar bl.a höljen till växelvajrarna så cykeln är tillfälligt hårdvirad som enpetare på mittenklingan fram och femte växeln av sju bak - så i alla fall cyklingsbar.
Visa bilaga 563168

En kort provtur i natt var glädjande, bromsarna funkar tex. över förväntan. Sen får vi se hur sittställning, styre mm känns, jag borde nog ex. valt en längre styrstam. Men det får anstå, det blir ny längre provcykling i morgon.

God natt!
Flera här gör riktigt fina presentationer av cyklarna men du sätter "gold standard" med dina, har nog aldrig sett snyggare :)
 
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Flera här gör riktigt fina presentationer av cyklarna men du sätter "gold standard" med dina, har nog aldrig inte sett snyggare :)
Tack @aben!

…jag saknar bl.a höljen till växelvajrarna så cykeln är tillfälligt hårdvirad som enpetare på mittenklingan fram och femte växeln av sju bak…
Dags för prøvetokt. Eftersom H-skruven på bakväxeln bara räckte till att låsa på femte växeln och det var i tuffaste laget för er tillgifvne så satte jag in en vajerstump och växlade ner till först fyran på 38/18 och sedan, med skogs- och grusvägarna i åtanke, ännu ett steg till trean som väl borde vara nånstan runt 20-22 tänder. Är det midsommarafton så är det.
0C0A3B4C-E11C-4F15-ACC8-705F44755AEE.jpeg


Ursäkta den rostiga kassetten. Den åkte cykelhållare bakpå bilen i vintras och blev rimmad i saltlake, och när jag väl kom hem igen var det för kallt för att kunna spola av den. Men som sagt, nu är det midsommar. Adios på en stund.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Premiärturen begången, huvudsakligen till belåtenhet. Jag har något missljud i drivlinan, möjligen kopplat till mellanklingan fram. Jag ska också skifta stammar och sätta denna på 40 mm på min storcykel, den kan behöva en kortare stam, och istället sätta dess 50 mm-stam på Miyatan. När väl Soma-styret behagar dyka upp så hoppas jag att det är ännu lite högre än detta, annars kanske det får bli full on klunker stajl med MX-styre.

Paus halvvägs för att forcera en grind:
87204F5C-B2BA-478E-80B2-FC4BD3969D52.jpeg


Väl hemma igen hade grannen påbörjat förstaskörden på vårt gärde, tjusigt:
7DE2E35F-A16A-492F-8F50-2E5197E0725F.jpeg


Nu vilar sig cykeln efter turen. Med smärre justeringar kan den bli riktigt fin. Kanske inte så värst förvånande, men det är verkligen skillnad mellan alu- och stålisarna. Den här känns otroligt mycket modernare. Hittills är jag svagare för stålisarna, men det handlar också mycket om gammal vana.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag ska också skifta stammar och sätta denna på 40 mm på min storcykel, den kan behöva en kortare stam, och istället sätta dess 50 mm-stam på Miyatan.
Skiftet gjort.
49200D83-E7EE-44A0-A29D-33E8989BB43D.jpeg

Hur det påverkar storcykeln att gå ned 20 % från 50 till 40 mm får visa sig när tiden är mogen. Men det var märkbar skillnad att gå upp 25 % på Miyatan, från 40 till 50 mm. Lite mer rajs bara så är alla glada.

Åter till små grodorna!
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kanske inte så värst förvånande, men det är verkligen skillnad mellan alu- och stålisarna. Den här känns otroligt mycket modernare. Hittills är jag svagare för stålisarna, men det handlar också mycket om gammal vana.
Jag trodde det skulle vara tvärtom, fast vid närmare eftertanke har det nästan bara sålts styva alu- och kolfiberramar de senaste tjugo åren eller så och då förstår jag känslan. Fast stål är på stark frammarsch så jag håller stål för det allra modernaste :)
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Om någon sitter på en 16,5” gen. 2:a eller en 18,5” stålis för mycket, antingen ett rullande chassi eller bara ram och gaffel, så är min vän Hjulbyggaren på jakt efter ett objekt för att bygga en på landet-skjuts åt sin mor Urmodern (och låt er inte luras att tro att hon inte platsar på en riktig cykel, hon torde ha sänkt tuffare pojkar än oss i sina dar). Nåväl, hon har kört vält med sin damtralla hemma på grusvägarna och behöver något med riktiga däck.

Skicket spelar mindre roll. En rimlig ersättning och/eller en dusör till Ukraina samt löpande uppdateringar här i tråden utlovas.
Done and dusted!
0654050B-94FD-4CF1-B566-B3567E785093.png

Hämtas i morgon.
 

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Okej, ni som har följt med lite i tråden vet att jag har velat fram och tillbaka angående Prunus, en TrailRunner -90. Skulle jag sälja som projekt? Göra i ordning och sälja? Ge bort till en kompis?
Utgångsläget var en cykel köpt för 500 kronor på kommunens sociala verksamhet som pysslar med att fräscha upp och sälja hojar som de får från olika källor. Med uppfräschning avses just detta - de gör cyklarna funktionsdugliga men inte mer. Framväxeln ville inte vara med, lagren var lite grusiga, kedjan sliten och ordentligt infettad med något slags gegga.
Visa bilaga 563038

Som vanligt lekte jag Depeche Mode och strippade den down to the bone.
Visa bilaga 563039

Sedan bytte jag vevlager och lite annat och tänkte att någon ville ta över projektet, men intresset var ljumt.
Visa bilaga 563040 Visa bilaga 563041

Så jag byggde en rätt klassisk månntenbajk av den. Köpte nya kombireglage på eBay då de gamla var nästan sönderrostade. Det blev rätt bra. Sedan lyckades jag få in en påse (med fatbikedelar…) i framhjulet, knäcka ett par ekrar och skeva till det ordentligt. Jag ställde ned den i källaren igen.
Visa bilaga 563042

Plötsligt var det dags att rensa i verkstaden och jag behövde bli av med min Nishiki Olympic Royal som i ärlighetens namn inte blev en så bra gruscykel som jag hade hoppats. Framförallt för att den bara svalde 28-tumsdäck (som funkar utmärkt för den typen av grus jag oftast cyklar på men är lite för smalt på stig och när det blir kladdigt och för grovt) men också för att vevhuset är öppet undertill så att en massa sand och skit letade sig in i vevlagret. En fantastiskt fin ram är det dock, och den gick till @Jonatan F . Jag hade lösa planer på att konvertera Blackie till 584, men jag älskar honom precis som han är.
Visa bilaga 563052
Visa bilaga 563053

Jag satt alltså med fina komponenter från Nishikin men ingen cykel att hänga dem på. Och så kom jag mig för att pröva 622-hjulen på Prunus… The rest is history, som amerikanen säger.
Visa bilaga 563043
Visa bilaga 563044 Visa bilaga 563045 Visa bilaga 563046 Visa bilaga 563047 Visa bilaga 563049 Visa bilaga 563050 Visa bilaga 563051
Visa bilaga 563056

”Vad snygg den var till penséerna” konstaterade min käresta.
Visa bilaga 563057

Ram och gaffel: Miyata TrailRunner från 1990. Alu i huvudtriangel och cr-mo i baktriangel och gaffel.
Styre: Nåt billigt graveldravel från Bikester
Styrstam: Ahead-adapter och Bontrager
Vevparti: Deore LX med bortplockat minsta kedjedrev
Vevlager: Tange
Pedaler: Achilles
Bakväxel: Deore LX
Framväxel: Deore LX
Reglage: Shimano 105 ST-5600 för tiodelad kassett
Kassett: Shimano 11-34
Hjul: Mavic Cosmic
Däck: Pirelli Cinturato Gravel H 35-622
Sadel: Brooks Imperial B17
Styrlinda: Neubaums
Gillar din kärestas kommentar. Snygg cykel förövrigt😁
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Premiärturen begången, huvudsakligen till belåtenhet. Jag har något missljud i drivlinan, möjligen kopplat till mellanklingan fram. Jag ska också skifta stammar och sätta denna på 40 mm på min storcykel, den kan behöva en kortare stam, och istället sätta dess 50 mm-stam på Miyatan. När väl Soma-styret behagar dyka upp så hoppas jag att det är ännu lite högre än detta, annars kanske det får bli full on klunker stajl med MX-styre.

Paus halvvägs för att forcera en grind:
Visa bilaga 563217

Väl hemma igen hade grannen påbörjat förstaskörden på vårt gärde, tjusigt:
Visa bilaga 563218

Nu vilar sig cykeln efter turen. Med smärre justeringar kan den bli riktigt fin. Kanske inte så värst förvånande, men det är verkligen skillnad mellan alu- och stålisarna. Den här känns otroligt mycket modernare. Hittills är jag svagare för stålisarna, men det handlar också mycket om gammal vana.
Det var dags att du kom till den slutsatsen med alu😎👏
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cykeln till Hjulbyggarens morsa upphämtad i morse.

A25AE0AC-3947-4BEC-B46E-4889C0F14B8F.jpeg


16,5” Valley i ett fantastiskt skick, fälgbanorna nästan helt oförstörda, växlarna funkar ok och däcken är helt nya så de borde utgöra åtminstone ett par tre hundra av inköpsprisets 900 kr. Med nya vajrar och höljen runtom är den redo för ett nytt liv.

Trots att Hjulbyggaren är min bäste och äldste vän så skickar jag med en (Biltema?) pakethållare till hans morsa, utan möjlighet att returnera den. Den kommer hon att behöva när hon ska köpa ägg eller åka och bada.
 

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blev ekra byte gick av fast rostad ekra nippel inte rostfritt på logan Smögen tur man har reservdelar skall byta alla senare tillfälle till alla rostfritt.

Och jag skifta däcken bak till fram och fram hjuls däck till bak slitage utjämning var lite vicka kanten på däck korrekt utfyllnad anars blir det slingra bökigt däck.

Logan är ju REX kollade runt i tidens cykelbok ser att de sålde Releigh Record cyckel när det begav sig.

Var cykla i förgår Kalix Sangis på Sverige leden går hitta den på kalix.se/uppleva och klicka på lilla midnatsols trampett inte direkt hitta på sidan lite skrolla söka.

Blir senare ta sväng med miyata on/off rodrunner där och titta runt går till vika av kaffe i björkfors eller till Sangis armystuff.se
 
Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cykeln till Hjulbyggarens morsa upphämtad i morse.

Visa bilaga 563325

16,5” Valley i ett fantastiskt skick, fälgbanorna nästan helt oförstörda, växlarna funkar ok och däcken är helt nya så de borde utgöra åtminstone ett par tre hundra av inköpsprisets 900 kr. Med nya vajrar och höljen runtom är den redo för ett nytt liv.

Trots att Hjulbyggaren är min bäste och äldste vän så skickar jag med en (Biltema?) pakethållare till hans morsa, utan möjlighet att returnera den. Den kommer hon att behöva när hon ska köpa ägg eller åka och bada.
Det där är en bra pakethållare, men lägg gärna lite tid på att ställa in den så den inte lutar så mycket.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blev ekra byte gick av fast rostad ekra nippel inte rostfritt på logan Smögen tur man har reservdelar skall byta alla senare tillfälle till alla rostfritt.

Och jag skifta däcken bak till fram och fram hjuls däck till bak slitage utjämning var lite vicka kanten på däck korrekt utfyllnad anars blir det slingra bökigt däck.

Logan är ju REX kollade runt i tidens cykelbok ser att de sålde Releigh Record cyckel när det begav sig.

Var cykla i förgår Kalix Sangis på Sverige leden går hitta den på kalix.se/uppleva och klicka på lilla midnatsols trampett inte direkt hitta på sidan lite skrolla söka.

Blir senare ta sväng med miyata on/off rodrunner där och titta runt går till vika av kaffe i björkfors eller till Sangis armystuff.se

Kul att hitta nya leder! Jag ska kolla upp sverigeleden. Den passerar mitt hem men har ingen aning vart den går.

(Betydligt lättare att läsa med radbrytningar - tack för dem!:) )
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det där är en bra pakethållare, men lägg gärna lite tid på att ställa in den så den inte lutar så mycket.
Nu är det hemska åtgärdat.
9528EF68-9669-44D7-9632-E499D3D0C34C.jpeg

Bon rétablissement mon ami.

Fin tur i värmen idag.
8E5D6578-D90F-422E-84F8-93CA5235589F.jpeg

Flaskställen är nog tillfälliga. Om denna elegant ska ha flaskställ permanent - den är inte tänkt som en laståsna utan bara som en stilglidare - så får det bli nåt snajsigt i smäckert rostfritt.
 

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lite lördagsmek för att bota gårdagens synder🤩🤦‍♂️ Visa bilaga 563396
Är det hydrauliska magura till fälg broms har inte titta så mycket på vad som finns tillgängliga nu mera för cyklar.

Jag har sett att det även finns hydrauliska Shimano reglage flait deck serien förutom de för varje som komplement för de som kör bock styren.

Får titta runt lite lungt på saker och reflektera om det är något för bygga med om det blir aktuellt.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag tror hon skulle uppskatta riktiga skärmar.
Jag har en uppsättning som jag tänkte skicka med. Men hennes son Hjulbyggaren bör byta vajrar och kablage och kanske lite ytterligare handpåläggning (det är småländska och betyder köpa nya bromsar och bromshandtag) så även om den funkar som den står så finns det raffinemang att idka.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Maguras hydrauliska fälgbromsar var helt nytt för mig när jag nu testade dem på Crescenten jag köpte, förstår brakeboostern för sadelstagen flexade synbart. Väldigt bra både känsla och kraft får jag säga, trodde inte de skulle funka så bra :)
Det är det absolut bästa i bromskänsla jag kört med. Går att moderera under färd från reglaget🤩Det är lite pill att ställa in dom rätt men det betalar sig.
Utan bryggan flexar stagen som nykokt spagetti 🤦‍♂️
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cykeln till Hjulbyggarens morsa upphämtad i morse.

Visa bilaga 563325

16,5” Valley i ett fantastiskt skick, fälgbanorna nästan helt oförstörda, växlarna funkar ok och däcken är helt nya så de borde utgöra åtminstone ett par tre hundra av inköpsprisets 900 kr. Med nya vajrar och höljen runtom är den redo för ett nytt liv.

Trots att Hjulbyggaren är min bäste och äldste vän så skickar jag med en (Biltema?) pakethållare till hans morsa, utan möjlighet att returnera den. Den kommer hon att behöva när hon ska köpa ägg eller åka och bada.
Ge fan i Biltemapakethållaren. Jag tar med en Miyata original på konventet.
 

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
De där korjen jag använder köpte jag på Coop var från vetex de är samma som Biltema vetex säljer mest MC hjälmar Och sånt relaterade saker Biltema säljer det vetex sålde tidigare sortiment för cyklar nu mera.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Andra sidan, det blir väldigt kitschigt detta🤩
Nu hoppas jag bara att frambromsens slang räcker till i längd då den suttit på en 18,5. Känner mig inte superpeppad på ny, slang, blöda och lufta… det ger sig!
Nu vet jag inte om jag vill sabba min grälla 90-tal skapelse med skärmar, tänker att det ger sig också.
Får släppa Valleyn nu och plocka fram materialet som skall cyklas på inför konventet😍🤩

CAEA3753-F3C3-412D-A167-0C18D53DF1D3.jpeg
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Andra sidan, det blir väldigt kitschigt detta🤩
Nu hoppas jag bara att frambromsens slang räcker till i längd då den suttit på en 18,5. Känner mig inte superpeppad på ny, slang, blöda och lufta… det ger sig!
Nu vet jag inte om jag vill sabba min grälla 90-tal skapelse med skärmar, tänker att det ger sig också.
Får släppa Valleyn nu och plocka fram materialet som skall cyklas på inför konventet😍🤩

Visa bilaga 563437
Den där rosa flaskhållaren lirar verkligen riktigt bra med övriga cykeln, tjusigt!
 
Topp