Carl Edfeldt
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vackert bygge, nu har du tagit det ett steg längre?Okej, ni som har följt med lite i tråden vet att jag har velat fram och tillbaka angående Prunus, en TrailRunner -90. Skulle jag sälja som projekt? Göra i ordning och sälja? Ge bort till en kompis?
Utgångsläget var en cykel köpt för 500 kronor på kommunens sociala verksamhet som pysslar med att fräscha upp och sälja hojar som de får från olika källor. Med uppfräschning avses just detta - de gör cyklarna funktionsdugliga men inte mer. Framväxeln ville inte vara med, lagren var lite grusiga, kedjan sliten och ordentligt infettad med något slags gegga.
Visa bilaga 563038
Som vanligt lekte jag Depeche Mode och strippade den down to the bone.
Visa bilaga 563039
Sedan bytte jag vevlager och lite annat och tänkte att någon ville ta över projektet, men intresset var ljumt.
Visa bilaga 563040Visa bilaga 563041
Så jag byggde en rätt klassisk månntenbajk av den. Köpte nya kombireglage på eBay då de gamla var nästan sönderrostade. Det blev rätt bra. Sedan lyckades jag få in en påse (med fatbikedelar…) i framhjulet, knäcka ett par ekrar och skeva till det ordentligt. Jag ställde ned den i källaren igen.
Visa bilaga 563042
Plötsligt var det dags att rensa i verkstaden och jag behövde bli av med min Nishiki Olympic Royal som i ärlighetens namn inte blev en så bra gruscykel som jag hade hoppats. Framförallt för att den bara svalde 28-tumsdäck (som funkar utmärkt för den typen av grus jag oftast cyklar på men är lite för smalt på stig och när det blir kladdigt och för grovt) men också för att vevhuset är öppet undertill så att en massa sand och skit letade sig in i vevlagret. En fantastiskt fin ram är det dock, och den gick till @Jonatan F . Jag hade lösa planer på att konvertera Blackie till 584, men jag älskar honom precis som han är.
Visa bilaga 563052
Visa bilaga 563053
Jag satt alltså med fina komponenter från Nishikin men ingen cykel att hänga dem på. Och så kom jag mig för att pröva 622-hjulen på Prunus… The rest is history, som amerikanen säger.
Visa bilaga 563043
Visa bilaga 563044Visa bilaga 563045Visa bilaga 563046Visa bilaga 563047Visa bilaga 563049Visa bilaga 563050Visa bilaga 563051
Visa bilaga 563056
”Vad snygg den var till penséerna” konstaterade min käresta.
Visa bilaga 563057
Ram och gaffel: Miyata TrailRunner från 1990. Alu i huvudtriangel och cr-mo i baktriangel och gaffel.
Styre: Nåt billigt graveldravel från Bikester
Styrstam: Ahead-adapter och Bontrager
Vevparti: Deore LX med bortplockat minsta kedjedrev
Vevlager: Tange
Pedaler: Achilles
Bakväxel: Deore LX
Framväxel: Deore LX
Reglage: Shimano 105 ST-5600 för tiodelad kassett
Kassett: Shimano 11-34
Hjul: Mavic Cosmic
Däck: Pirelli Cinturato Gravel H 35-622
Sadel: Brooks Imperial B17