Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ska alltså inte montera kulorna i korgarna utan löst i fett? Och slänga korgarna?
Det är don (Don?) efter person. Jag behåller alltid korgarna om de är ok.
ska se efter rengöring om de är något att ha kvar.
Det är inget självändamål att ta bort korgarna. Men ffa vevlagret vill gärna bli gropigt eftersom kulorna mer eller mindre sitter där de sitter. Detta kan man fuska sig förbi genom att ha lösa (och fler) kulor.

I vevlagret går däremot kulorna runt runt och sliter jämnare.
 
Visa din Miyata!

Bilagor

  • 20220805_144817.jpg
    20220805_144817.jpg
    492.2 KB · Besök: 20
  • 20220805_144822.jpg
    20220805_144822.jpg
    512.2 KB · Besök: 20
Visa din Miyata!
Håller med @L.and, risken finns men alternativet är sämre.

Lasta in grejerna i herrgårdsvagnen och kom till Småland så fixar vi både kulor, vevlager och växelöra!
Hade varit otroligt trevligt, får ses nästa konvent. :) gett mig tusan på att klara det mesta själv med denna skapelse. Även om det som från början skulle bli ett budget (gratis) bygge kommer säkert spåra så småningom. Även om man kommer långt med massa putsande av befintliga delar
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Underbart. Nu slapp jag ställa alla frågor jag hade om diverse lager och hur jag ska få loss dom. Har dock en fråga om vevlagret, om kag inte vill ha kvar orginalet med fyrkantsaxel vad kan jag ersätta med. Tänker då på något mondänt.
Det verkar som att Shimano har fimpat sitt bb-un55 och jag har läst (men inte själv erfarit) att ersättaren bb-un300 skulle vara lite billigare. Men som sagt, bara internethörsägen.

Mät vevlagerhylsan (gissar på 68 mm) och axelns längd (gissar på 122,5 mm) och beställ ett bb-un300 68x122,5 and Bob’s your uncle, you’re cookin’ with gas och allt vad det brukar heta.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Underbart. Nu slapp jag ställa alla frågor jag hade om diverse lager och hur jag ska få loss dom. Har dock en fråga om vevlagret, om kag inte vill ha kvar orginalet med fyrkantsaxel vad kan jag ersätta med. Tänker då på något mondänt.

Shimano hollowtech 2 brukar jag gilla. Finns billiga lager och billiga behöver vevar.

Men som sagts ovan - allt med bsa (brittisk) gänga duger.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Insåg nu att växelörat nog kommer ge mig problem. Tips på hur jag enklast rätar ut utan specialverktyg?
Nu verkar du redan har fått ordning på ditt växelöra,
åtminstone denna gång
Men om du har ett (fram-)hjul med gängad axel, typ ett vanligt fälgbromsat hjul med QR-fastsättning,
brukar det vara enkelt att räta växelörat utan specialverktyg
hqdefault.jpg

och
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Som vanligt har jag ingen Miyata, men för en gångs skull har jag ett gäng delar, för tillfället ihopmonterade till en cykel, som skulle kunna passa bra på ett tilltänkt Miyata-bygge.

Styrändsreglage, Honjo-skärmar, Shimano "Golden Arrow"-grupp (heter den så?), välbyggda hjul med Sun XCD-nav och Ambrosiofälgar, Soma porteurrack, Nitto-stam (dock alldeles för upprätt för mig) och Soma-styre.

FB430F42-0D93-4F84-91AE-F9F13222383B.jpeg


7B32ED51-D9C0-4A68-8DD7-2C15F38ED82E.jpeg


AA8F2D72-FB08-4F26-84FD-7AACCB4AF977.jpeg


30D8800B-591D-44DB-9D44-A84EEC629DED.jpeg


5AA1A843-D6C7-48C3-AC13-3B4FBE42D7CD.jpeg


2797D020-0590-4F2F-B7FB-0AF3D982DA88.jpeg


Ramen är en muffad Crescent-ram som jag inte vet så mycket om. Omlackad av tidigare ägare och ser ganska bra ut. Typ 58 cm cc så den är rätt storlek och allt, men jag tänker mig mer äventyr och mer däck.

Nu börjar storstädning av alla komponenter, och sen får vi se var det tar vägen. 622-hjul är nog inte vad jag sett framför mig, men eftersom jag inte ens har en ram så är det ju lite svårt att säga vad det blir av projektet. Tilltänkta cykeln ska iallafall ha styrändsreglage på antingen ett jättebrett bockstyre eller på befintligt Soma-styre kombinerat med en lång styrstam. Inga skärmar, kanske lite ruffig, fullt kapabel till att cykla genom skogen till badet. Typ.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Som vanligt har jag ingen Miyata, men för en gångs skull har jag ett gäng delar, för tillfället ihopmonterade till en cykel, som skulle kunna passa bra på ett tilltänkt Miyata-bygge.

Styrändsreglage, Honjo-skärmar, Shimano "Golden Arrow"-grupp (heter den så?), välbyggda hjul med Sun XCD-nav och Ambrosiofälgar, Soma porteurrack, Nitto-stam (dock alldeles för upprätt för mig) och Soma-styre.

Visa bilaga 572594

Visa bilaga 572595

Visa bilaga 572596

Visa bilaga 572597

Visa bilaga 572599

Visa bilaga 572598

Ramen är en muffad Crescent-ram som jag inte vet så mycket om. Omlackad av tidigare ägare och ser ganska bra ut. Typ 58 cm cc så den är rätt storlek och allt, men jag tänker mig mer äventyr och mer däck.

Nu börjar storstädning av alla komponenter, och sen får vi se var det tar vägen. 622-hjul är nog inte vad jag sett framför mig, men eftersom jag inte ens har en ram så är det ju lite svårt att säga vad det blir av projektet. Tilltänkta cykeln ska iallafall ha styrändsreglage på antingen ett jättebrett bockstyre eller på befintligt Soma-styre kombinerat med en lång styrstam. Inga skärmar, kanske lite ruffig, fullt kapabel till att cykla genom skogen till badet. Typ.

Så det var du som haffade den. Såg den också och tänkte ungefär samma, att den skulle man lätt kunna köpa för delarna.

Grattis, ett steg närmare fördärvet eh jag menar nirvana 😀
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så det var du som haffade den. Såg den också och tänkte ungefär samma, att den skulle man lätt kunna köpa för delarna.

Grattis, ett steg närmare fördärvet eh jag menar nirvana 😀
Ja, skrev till säljaren en minut efter annonsen kom upp (men missade tyvärr hans Genesis Croix de Fer för 700 (!!!!) kr). Trevlig säljare! Jag hoppas inte jag skaffar mig minus på karmakontot för att riva en ganska fin cykel, men jag tänker mig att andemeningen med cykeln kommer frodas och leva vidare och göra så att delarna kommer ut och får känna av fartvinden på nytt i framtiden.

Jag har levt ett tag i fördä.. eh, jag menar Nirvana. Det är fint här.

Edit: Vill minnas att just Nirvana betyder "stället där det inte blåser". Fartvind är ju en sorts blåst, så därför är nog Nirvana fel ställe för en cykel-[insert valfritt ord, typ -fantast, -nörd, -idiot]. "Fördärvet" känns på något sätt som en bra vistelseort. Fördärvet. Japp, där är jag. Och många med mig.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har levt ett tag i fördä.. eh, jag menar Nirvana. Det är fint här.

Edit: Vill minnas att just Nirvana betyder "stället där det inte blåser". Fartvind är ju en sorts blåst, så därför är nog Nirvana fel ställe för en cykel-[insert valfritt ord, typ -fantast, -nörd, -idiot]. "Fördärvet" känns på något sätt som en bra vistelseort. Fördärvet. Japp, där är jag. Och många med mig.
Det är frånvaron av motvind som avses i betydelsen av nirvana.

Med vänlig hälsning,
//Relegionslärare
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja, skrev till säljaren en minut efter annonsen kom upp (men missade tyvärr hans Genesis Croix de Fer för 700 (!!!!) kr). Trevlig säljare! Jag hoppas inte jag skaffar mig minus på karmakontot för att riva en ganska fin cykel, men jag tänker mig att andemeningen med cykeln kommer frodas och leva vidare och göra så att delarna kommer ut och får känna av fartvinden på nytt i framtiden.

Jag har levt ett tag i fördä.. eh, jag menar Nirvana. Det är fint här.

Edit: Vill minnas att just Nirvana betyder "stället där det inte blåser". Fartvind är ju en sorts blåst, så därför är nog Nirvana fel ställe för en cykel-[insert valfritt ord, typ -fantast, -nörd, -idiot]. "Fördärvet" känns på något sätt som en bra vistelseort. Fördärvet. Japp, där är jag. Och många med mig.

Där jag umgås med mina cyklar (tolka som ni vill) blåser det inget, det är nämligen nästan uteslutande i verkstan. Cykla hinner jag inte med.
Kvalar in som Nirvana?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Förresten, en konsumentupplysning:

I veckan fick ju Prunus en present av mig, en ny framväxel, men i millimeterrättvisans namn (vilket blir en självklarhet när man har ungar som är nära varandra i ålder) fick Blackie också a little something. Inspirerad av @Carl Edfeldt köpte jag ett par kullagrade trissor till bakväxeln (men de var inte lika blingbling som hans) från Rollerboys. Testkörningen blev i dag, och visst kan det ha varit placebo, men jag tyckte verkligen att det gick lättare!

Jag var lite orolig för funktionen eftersom den övre trissan inte längre kan ”flyta” och kompensera för eventuella missar i växeljusteringen, men av detta märktes ingenting. Faktum är att växlingarna var snabbare och mer distinkta än tidigare.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Förresten, en konsumentupplysning:

I veckan fick ju Prunus en present av mig, en ny framväxel, men i millimeterrättvisans namn (vilket blir en självklarhet när man har ungar som är nära varandra i ålder) fick Blackie också a little something. Inspirerad av @Carl Edfeldt köpte jag ett par kullagrade trissor till bakväxeln (men de var inte lika blingbling som hans) från Rollerboys. Testkörningen blev i dag, och visst kan det ha varit placebo, men jag tyckte verkligen att det gick lättare!

Jag var lite orolig för funktionen eftersom den övre trissan inte längre kan ”flyta” och kompensera för eventuella missar i växeljusteringen, men av detta märktes ingenting. Faktum är att växlingarna var snabbare och mer distinkta än tidigare.
Det är gott att jag ff är en influenser 😉
 
Visa din Miyata!
Mer vevlager frågor. Om jag mäter får jag der till 63mm vevhus och 125mm axel. Ska man beställa ett 68x127,5 fyrkantslager eller 68x122? Verkar inte finnas 125mm axel. Eller är mina Googleskills inte on top
 

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mer vevlager frågor. Om jag mäter får jag der till 63mm vevhus och 125mm axel. Ska man beställa ett 68x127,5 fyrkantslager eller 68x122? Verkar inte finnas 125mm axel. Eller är mina Googleskills inte on top
Mät igen, det är antingen 68 eller 73mm, där måste du få rätt dimension på vevlagret. Om axeln nu skulle bli 122 istället för 127,5 är det inte hela världen så länge inte vevarmarna eller klingorna slår i ramen, under 3 mm skillnad i kedjelinje kommer en 3x7-setup inte att bry sig om...om du planerar köra 1x är det förmodligen bara bättre att ha lite kortare axel, enklare att få till en bra kedjelinje så.
 
Visa din Miyata!
Mät igen, det är antingen 68 eller 73mm, där måste du få rätt dimension på vevlagret. Om axeln nu skulle bli 122 istället för 127,5 är det inte hela världen så länge inte vevarmarna eller klingorna slår i ramen, under 3 mm skillnad i kedjelinje kommer en 3x7-setup inte att bry sig om...om du planerar köra 1x är det förmodligen bara bättre att ha lite kortare axel, enklare att få till en bra kedjelinje så.
Använde skjutmått och fick det till 63mm. Ska dubbelkolla kmorrn men kändes konstigt. Har inte bestämt mig för 1x ännu men lutar nog åt det så blir nog en 122 axel iaf.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Använde skjutmått och fick det till 63mm. Ska dubbelkolla kmorrn men kändes konstigt. Har inte bestämt mig för 1x ännu men lutar nog åt det så blir nog en 122 axel iaf.
Det är 68 mm, kan jag nästan lova. Ska du köra 1x kan du ju anpassa storleken på klingan för att få den så nära kedjestaget som möjligt. Jag kör 2x med 113 mm-axel och ett minsta kedjedrev på 36t.
 
Topp