Visa din Miyata!

the_Dude

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lättare att ta bort torkad linolja än färg, sök på interwebben för mer info.
'Var och en blir salig på sin fason.'
 
Senast ändrad:

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Bilagor

  • Screenshot_20220804-150701_Facebook.jpg
    Screenshot_20220804-150701_Facebook.jpg
    483.2 KB · Besök: 11

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ingen som känner igjen modellerna? Den översta; Miyata Cycle???
Jag har dykt på ett par här i min jakt efter en Miyata, alltid med modell "750SR". Hittade lite ledtrådar om dem:


Verkar inte vara alltför upphetsande ram.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag hade svåra problem med att bli av med glappet i Mias styrlager. Det visade sig att stjärnmuttern inte satt fast ordentligt, då jag hade monterat den utan erforderligt verktyg (jag har inte såna moderna grejer). Jag köpte ett sådant, men det var lögn i helvete att få ur den gamla muttern för att montera den korrekt. Till slut gick den sönder och jag gjorde en brandkårsutryckning till Sundstorps cykel mellan Fjärås och Sätila. Dessutom var det M8-gänga på den gamla, istället för vanliga M5, så mitt verktyg hade ändå inte funkat. Jag köpte både en ny top cap och stjärnmutter och åkte hem och monterade.

Samtidigt som gräsklipparförgasaren retligt gick sönder stannade brevbäraren utanför och lämnade över en påse med korkhandtag i äkta plast (Kina…) så nu har jag tagit första provturen på Mia - till bibban för att låna ”Löjtnant Hornblower”.
78B1023F-7058-4C69-9850-B6EDA97A7090.jpeg
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lättare att ta bort torkad linolja än färg, sök på interwebben för mer info.
'Var och en blir salig på sin fason.'
Det är två olika skolor och jag använder linolja som rostskydd utvändigt i andra sammanhang och det verka fungera bra. Och vi är överens om det väsentligaste: att det invändiga rostskyddet av stålramar är viktigt :)
 
Senast ändrad:

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har dykt på ett par här i min jakt efter en Miyata, alltid med modell "750SR". Hittade lite ledtrådar om dem:


Verkar inte vara alltför upphetsande ram.

Min Koga-Miyata är en 750SR. Inte så dum faktiskt. Inte finaste stål eller jättelätt men rätt trevlig ändå.

Edit: till höger i bild.
 

Bilagor

  • 9D20C9BF-7322-4866-913D-B0118663E953.jpeg
    9D20C9BF-7322-4866-913D-B0118663E953.jpeg
    651.4 KB · Besök: 15

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag hade svåra problem med att bli av med glappet i Mias styrlager. Det visade sig att stjärnmuttern inte satt fast ordentligt, då jag hade monterat den utan erforderligt verktyg (jag har inte såna moderna grejer). Jag köpte ett sådant, men det var lögn i helvete att få ur den gamla muttern för att montera den korrekt. Till slut gick den sönder och jag gjorde en brandkårsutryckning till Sundstorps cykel mellan Fjärås och Sätila. Dessutom var det M8-gänga på den gamla, istället för vanliga M5, så mitt verktyg hade ändå inte funkat. Jag köpte både en ny top cap och stjärnmutter och åkte hem och monterade.

Samtidigt som gräsklipparförgasaren retligt gick sönder stannade brevbäraren utanför och lämnade över en påse med korkhandtag i äkta plast (Kina…) så nu har jag tagit första provtur på Mia - till bibban för att låna ”Löjtnant Hornblower”.
Visa bilaga 571980
Tycker det enkla ramlåset ser riskabelt ut. Jag försöker alltid att låsa ihop mina Miyata med något fast föremål och har ett ordentligt Kryptonite bygellås och din cykel är långt mera "blingig" än mina.

Har funderat på den ramen som är lite "udda" för att vara en Miyata Runner. Finns det någon dekal som säger vilka rör det är?
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tycker det enkla ramlåset ser riskabelt ut. Jag försöker alltid att låsa ihop mina Miyata med något fast föremål och har ett ordentligt Kryptonite bygellås och din cykel är långt mera "blingig" än mina.

Har funderat på den ramen som är lite "udda" för att vara en Miyata Runner. Finns det någon dekal som säger vilka rör det är?
Trippelreducerade cr-mo.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mo’ better!


Nu blir jag inte alls nyfiken igen. ”Gjort en grej”?

Killgissning igen, men jag skulle säga jämnt skägg mellan 610/1000 och 3X. Sväljer de 40 mm som mest, utan skärmar?

Vad killgissar ni andra?

Hur mycket sväljer din QX @slice me nice?

Skulle tro runt 40 mm bak, kedjestagen är som vanligt den begränsande faktorn. Fram tar den klart mer, kanske 45-50 mm om man skulle vilja. Utan skärmar i båda fallen.

Nej vi är inte ett dugg nyfikna!
 

cykelstöd

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon påstår att 42 går in i 3x i denna tråd
 

Gorby

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon påstår att 42 går in i 3x i denna tråd
Tja.. 42or går in gör det men hade definitivt gått på mindre.
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mo’ better!


Nu blir jag inte alls nyfiken igen. ”Gjort en grej”?

Killgissning igen, men jag skulle säga jämnt skägg mellan 610/1000 och 3X. Sväljer de 40 mm som mest, utan skärmar?

Vad killgissar ni andra?

Hur mycket sväljer din QX @slice me nice?
Mer info kommer, hoppas jag!😊

Min bevakning av Miyata på Blocket och Happy fortsätter. Jag bidar min tid...
 

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är ofta mycket snack om däckbredd här på happy men ibland helt i onödan. Man kan mycket väl trycka in ett par 42or i en ram som inte klarar mer än 36 mm. Visst det buktar lite vid rören... men det är bara för dom som faktiskt cyklar på cyklarna som det är ett riktigt problem.


[Nejdå, jag är inte alls avis på alla fina byggen... (; ]
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
[/QUOTE

Vi säger väl så och lämnar dina andra killgissningar.
Det där tycker jag är dålig stil och du har dessutom så fel man kan ha, jag har stor erfarenhet av linolja, större än de allra flesta, och vet vad jag talar om. Jag har heller inte uttryckt mig kategoriskt för linoljans egenskaper i sammanhanget är både positiva och negativa men för mig är nackdelarna klart övervägande.
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min 610 klarar 40 mm (uppmätt bredd) men då ligger det precis på gränsen 3 mm frigång på sidorna, 38 mm är mera lämpligt tycker jag, men relativt tight uppåt med skärmar. Jag mätte min 610 från 1988 och TripleCross-ram från 1990 eller 1991 och jag har för mig att max bredd var samma men att Crossen har lite bättre utrymme i höjd.
 
Visa din Miyata!
Hej vänner. Kommer med en liten uppdatering på vad som sker med min valley runner carbon.

Däck:
Beställde Raceking 2,2 breda som verkar bli kanon

Vevlager:
Köpte en billig haknyckel på BT men sitter som berget. Vad ska jag göra? Känner att ok jag köper en bättre nyckel så får jag inte bort det alls. Ska jag ta med hela ramen till LBS och låta de som kan göra jobbet.

Styrlager:
Ser ut att vara ok skick. Bara att rengöra fetta in och montera tillbaks.
Men jag tappade bort en kula under trallen där jag höll på. Kan jag köpa nytt lager hos vilken LBS som helst om jag tar med lagren in? Eller bara lösa kulor?

Ramen:
Våtslipade och tog bort dekalerna och sedan några lager klarlack. Inte det vackraste jag gjort men funktionen är där iaf. Så nu ska jag bara beställa nya klibbor

Sen är det bara resten kvar.
Vevparti ska Våtslipas och autosolas
Bakväxel tror jag gett upp.
Ny kasett
Ny kedja
Kanske 1x7/1x8
Ocj alllllt annat.

Men det går framåt
 

Bilagor

  • 20220805_105627.jpg
    20220805_105627.jpg
    463.8 KB · Besök: 18
  • 20220805_105748.jpg
    20220805_105748.jpg
    1 MB · Besök: 18
  • 20220805_105702.jpg
    20220805_105702.jpg
    435.4 KB · Besök: 17
  • 20220805_105719.jpg
    20220805_105719.jpg
    457.8 KB · Besök: 17
  • 20220805_105713.jpg
    20220805_105713.jpg
    326.7 KB · Besök: 18

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hej vänner. Kommer med en liten uppdatering på vad som sker med min valley runner carbon.

Däck:
Beställde Raceking 2,2 breda som verkar bli kanon

Vevlager:
Köpte en billig haknyckel på BT men sitter som berget. Vad ska jag göra? Känner att ok jag köper en bättre nyckel så får jag inte bort det alls. Ska jag ta med hela ramen till LBS och låta de som kan göra jobbet.

Styrlager:
Ser ut att vara ok skick. Bara att rengöra fetta in och montera tillbaks.
Men jag tappade bort en kula under trallen där jag höll på. Kan jag köpa nytt lager hos vilken LBS som helst om jag tar med lagren in? Eller bara lösa kulor?

Ramen:
Våtslipade och tog bort dekalerna och sedan några lager klarlack. Inte det vackraste jag gjort men funktionen är där iaf. Så nu ska jag bara beställa nya klibbor

Sen är det bara resten kvar.
Vevparti ska Våtslipas och autosolas
Bakväxel tror jag gett upp.
Ny kasett
Ny kedja
Kanske 1x7/1x8
Ocj alllllt annat.

Men det går framåt
Handslägga och dorn på vänstersidan vevlagret. Det är högergängat så du lossar låsringen genom att knacka vänster. Funkar det inte sätter du skiten i skruvstädet och använder hela ramen som hävarm. När ringen är loss (den blir väldigt ful i städet) borde det gå lätt att skruva ur lagerkoppen, annars får du använda en haknyckel med piggar.

Samma på drivsidan, men där är det vänstergängat (och lättare att lossa snyggt då lagerkoppen är gjort för vanlig nyckel och går att sätta i käftarna i städet). Använd icke skiftnyckel.

LBS har inte den typen av kullager. Lösa kulor vet @LWB var du hittar.

Ska mycket till för att en bakväxel från de åren ska ”ta slut”. Är den sönderrostad eller?

Frågor på detta?
 
Visa din Miyata!
Handslägga och dorn på vänstersidan vevlagret. Det är högergängat så du lossar låsringen genom att knacka vänster. Funkar det inte sätter du skiten i skruvstädet och använder hela ramen som hävarm. När ringen är loss (den blir väldigt ful i städet) borde det gå lätt att skruva ur lagerkoppen, annars får du använda en haknyckel med piggar.

Samma på drivsidan, men där är det vänstergängat (och lättare att lossa snyggt då lagerkoppen är gjort för vanlig nyckel och går att sätta i käftarna i städet). Använd icke skiftnyckel.

LBS har inte den typen av kullager. Lösa kulor vet @LWB var du hittar.

Ska mycket till för att en bakväxel från de åren ska ”ta slut”. Är den sönderrostad eller?

Frågor på detta?
Får ge mig på det igen med ett dorn
Annars blir det skeuvstäd hos svärfar.
Växeln är trissorna helt slut. Jaja borde gå att köpa nya men har hittat en stx växel beg för billig peng jag ska köpa.

Kanon om @LWB kunde guida mig vilka kulor som gäller. Behöver ju bara en jue haha
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Får ge mig på det igen med ett dorn
Annars blir det skeuvstäd hos svärfar.
Växeln är trissorna helt slut. Jaja borde gå att köpa nya men har hittat en stx växel beg för billig peng jag ska köpa.

Kanon om @LWB kunde guida mig vilka kulor som gäller. Behöver ju bara en jue haha
Nya trissor kostar 50 spänn, typ.

Nej, du behöver byta alla kulor faktiskt. De är inslitna och sätter du dit en ny och resten gamla så kommer lagret att slitas snett.
 
Visa din Miyata!
Vänstersidan är av. Drivsidan behövs nog ett skruvstäd, har inga nycklar som passar och onödigt att köpa bara för detta.
Nu ska avfetta och göra rent lagren ordentligt.
 
Topp