Ingen som känner igjen modellerna? Den översta; Miyata Cycle???
Vad står det på överröret på den undre?Ingen som känner igjen modellerna? Den översta; Miyata Cycle???
Jag har dykt på ett par här i min jakt efter en Miyata, alltid med modell "750SR". Hittade lite ledtrådar om dem:Ingen som känner igjen modellerna? Den översta; Miyata Cycle???
Det är två olika skolor och jag använder linolja som rostskydd utvändigt i andra sammanhang och det verka fungera bra. Och vi är överens om det väsentligaste: att det invändiga rostskyddet av stålramar är viktigt :)Lättare att ta bort torkad linolja än färg, sök på interwebben för mer info.
'Var och en blir salig på sin fason.'
Jag har dykt på ett par här i min jakt efter en Miyata, alltid med modell "750SR". Hittade lite ledtrådar om dem:
Miyata 750 SR?? - Bike Forums
Classic and Vintage Bicycles: Whats it Worth? Appraisals. - Miyata 750 SR?? - Hi, I recently picked up a Miyata 750 SR for 20 bucks,it is in pretty good condition.Can any one give me info on this bike, I didn't find much by searching, it has 1024 tubing, Shimano/Custom components Araya 700c...www.bikeforums.net
Verkar inte vara alltför upphetsande ram.
Rent praktskt är det inte så stor skillnad, nog mest att man blivit bortskämd med Miyatas fina STB-rör i CrMoMin Koga-Miyata är en 750SR. Inte så dum faktiskt. Inte finaste stål eller jättelätt men rätt trevlig ändå.
Tycker det enkla ramlåset ser riskabelt ut. Jag försöker alltid att låsa ihop mina Miyata med något fast föremål och har ett ordentligt Kryptonite bygellås och din cykel är långt mera "blingig" än mina.Jag hade svåra problem med att bli av med glappet i Mias styrlager. Det visade sig att stjärnmuttern inte satt fast ordentligt, då jag hade monterat den utan erforderligt verktyg (jag har inte såna moderna grejer). Jag köpte ett sådant, men det var lögn i helvete att få ur den gamla muttern för att montera den korrekt. Till slut gick den sönder och jag gjorde en brandkårsutryckning till Sundstorps cykel mellan Fjärås och Sätila. Dessutom var det M8-gänga på den gamla, istället för vanliga M5, så mitt verktyg hade ändå inte funkat. Jag köpte både en ny top cap och stjärnmutter och åkte hem och monterade.
Samtidigt som gräsklipparförgasaren retligt gick sönder stannade brevbäraren utanför och lämnade över en påse med korkhandtag i äkta plast (Kina…) så nu har jag tagit första provtur på Mia - till bibban för att låna ”Löjtnant Hornblower”.
Visa bilaga 571980
Trippelreducerade cr-mo.Tycker det enkla ramlåset ser riskabelt ut. Jag försöker alltid att låsa ihop mina Miyata med något fast föremål och har ett ordentligt Kryptonite bygellås och din cykel är långt mera "blingig" än mina.
Har funderat på den ramen som är lite "udda" för att vara en Miyata Runner. Finns det någon dekal som säger vilka rör det är?
Campa och drillium?! Sluta nu!Don Rosa - De Rosa:
![]()
Miyata verkar ha gjort en extra kraftig ram av någon anledning (tänker på vikten), passar bra ihop med med den kraftiga frampakethållaren - blir harmoni över bygget :)Trippelreducerade cr-mo.
Råkade halka in på att kolla äldre vevar och vill ha :) Sådant är konst!Campa och drillium?! Sluta nu!
Den är ju ”oversize”.Miyata verkar ha gjort en extra kraftig ram av någon anledning (tänker på vikten), passar bra ihop med med den kraftiga frampakethållaren - blir harmoni över bygget :)
Mo’ better!Den är ju ”oversize”.![]()
Nu blir jag inte alls nyfiken igen. ”Gjort en grej”?Okej, ny fråga efter att jag "gjort en grej".
Vilken ram får man in så stora 622-däck som möjligt i?
Mo’ better!
Nu blir jag inte alls nyfiken igen. ”Gjort en grej”?
Killgissning igen, men jag skulle säga jämnt skägg mellan 610/1000 och 3X. Sväljer de 40 mm som mest, utan skärmar?
Vad killgissar ni andra?
Hur mycket sväljer din QX @slice me nice?
Tja.. 42or går in gör det men hade definitivt gått på mindre.Någon påstår att 42 går in i 3x i denna tråd
(Byggtråd) Miyata Triple Cross från 1990 blir Ghetto-Gravel.
Hittade en i princip oanvänd Miyata Triple Cross från 1990 (tror jag) på FB marketplace och kunde inte låta bli att köpa. Den är dessutom inköpt på Öster Cykel i Jönköping vilket ger härlig lokal förankring för min del. Har sedan länge en Miyata racer som jag är omåttligt förtjust i och tänker...happyride.se
Mer info kommer, hoppas jag!Mo’ better!
Nu blir jag inte alls nyfiken igen. ”Gjort en grej”?
Killgissning igen, men jag skulle säga jämnt skägg mellan 610/1000 och 3X. Sväljer de 40 mm som mest, utan skärmar?
Vad killgissar ni andra?
Hur mycket sväljer din QX @slice me nice?
Du är som en fästing, sitter på ett grässtrå i veckor och bara väntar på att den rätte ska passera.Mer info kommer, hoppas jag!
Min bevakning av Miyata på Blocket och Happy fortsätter. Jag bidar min tid...
Det är två olika skolor och jag använder linolja som rostskydd utvändigt i andra sammanhang och det verka fungera bra. Och vi är överens om det väsentligaste: att det invändiga rostskyddet av stålramar är viktigt :)
Det där tycker jag är dålig stil och du har dessutom så fel man kan ha, jag har stor erfarenhet av linolja, större än de allra flesta, och vet vad jag talar om. Jag har heller inte uttryckt mig kategoriskt för linoljans egenskaper i sammanhanget är både positiva och negativa men för mig är nackdelarna klart övervägande.[/QUOTE
Vi säger väl så och lämnar dina andra killgissningar.
Oavsett teorier och uppfattningar så är vi snälla mot varandra här![/QUOTE
Vi säger väl så och lämnar dina andra killgissningar.
Kan rekommendera @ostrand som transportör. Ska själv utnyttja hans tjänster skamlöst.Är det nån på västkusten som är sugen på 912-an som är till salu så säg till så kan jag ordna transport upp till GBG i slutet av månaden...
Handslägga och dorn på vänstersidan vevlagret. Det är högergängat så du lossar låsringen genom att knacka vänster. Funkar det inte sätter du skiten i skruvstädet och använder hela ramen som hävarm. När ringen är loss (den blir väldigt ful i städet) borde det gå lätt att skruva ur lagerkoppen, annars får du använda en haknyckel med piggar.Hej vänner. Kommer med en liten uppdatering på vad som sker med min valley runner carbon.
Däck:
Beställde Raceking 2,2 breda som verkar bli kanon
Vevlager:
Köpte en billig haknyckel på BT men sitter som berget. Vad ska jag göra? Känner att ok jag köper en bättre nyckel så får jag inte bort det alls. Ska jag ta med hela ramen till LBS och låta de som kan göra jobbet.
Styrlager:
Ser ut att vara ok skick. Bara att rengöra fetta in och montera tillbaks.
Men jag tappade bort en kula under trallen där jag höll på. Kan jag köpa nytt lager hos vilken LBS som helst om jag tar med lagren in? Eller bara lösa kulor?
Ramen:
Våtslipade och tog bort dekalerna och sedan några lager klarlack. Inte det vackraste jag gjort men funktionen är där iaf. Så nu ska jag bara beställa nya klibbor
Sen är det bara resten kvar.
Vevparti ska Våtslipas och autosolas
Bakväxel tror jag gett upp.
Ny kasett
Ny kedja
Kanske 1x7/1x8
Ocj alllllt annat.
Men det går framåt
Får ge mig på det igen med ett dornHandslägga och dorn på vänstersidan vevlagret. Det är högergängat så du lossar låsringen genom att knacka vänster. Funkar det inte sätter du skiten i skruvstädet och använder hela ramen som hävarm. När ringen är loss (den blir väldigt ful i städet) borde det gå lätt att skruva ur lagerkoppen, annars får du använda en haknyckel med piggar.
Samma på drivsidan, men där är det vänstergängat (och lättare att lossa snyggt då lagerkoppen är gjort för vanlig nyckel och går att sätta i käftarna i städet). Använd icke skiftnyckel.
LBS har inte den typen av kullager. Lösa kulor vet @LWB var du hittar.
Ska mycket till för att en bakväxel från de åren ska ”ta slut”. Är den sönderrostad eller?
Frågor på detta?
Nya trissor kostar 50 spänn, typ.Får ge mig på det igen med ett dorn
Annars blir det skeuvstäd hos svärfar.
Växeln är trissorna helt slut. Jaja borde gå att köpa nya men har hittat en stx växel beg för billig peng jag ska köpa.
Kanon om @LWB kunde guida mig vilka kulor som gäller. Behöver ju bara en jue haha
Nya trissor kostar 50 spänn, typ.
Nej, du behöver byta alla kulor faktiskt. De är inslitna och sätter du dit en ny och resten gamla så kommer lagret att slitas snett.
Kullagergrossisten här i Eslöv har (nog) kulor... ;)LBS har inte den typen av kullager. Lösa kulor vet @LWB var du hittar.
Någon som har koll på vilken strl på kulor som gäller?Kullagergrossisten här i Eslöv har (nog) kulor... ;)
5/32” i styrlagret.Någon som har koll på vilken strl på kulor som gäller?
Kanske läge att beställa även för vev och hjullager på samma gång. Allt ska ju ses över
Ska alltså inte montera kulorna i korgarna utan löst i fett? Och slänga korgarna?5/32” i styrlagret.
1/4” i veven och bakhjulet.
3/16” i framhjulet.
1/8” i frihjulsbodyn.
Beställ nya och byt ut alla. Skit i korgarna till styr- och vevlagren och kör med lösa kulor.
Det är don (Don?) efter person. Jag behåller alltid korgarna om de är ok.Ska alltså inte montera kulorna i korgarna utan löst i fett? Och slänga korgarna?
Det är don (Don?) efter person. Jag behåller alltid korgarna om de ä'
Jag har bänt på känsla med en skiftnyckel. Huruvida det är kosher eller inte låter jag vara osagt, men har funkat för mig.Insåg nu att växelörat nog kommer ge mig problem. Tips på hur jag enklast rätar ut utan specialverktyg?
Ingen risk att man kan nöja av? Är lite nojigJag har bänt på känsla med en skiftnyckel. Huruvida det är kosher eller inte låter jag vara osagt, men har funkat för mig.