Visa din Miyata!

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Prunus. Varberg. Väldigt blåsigt. Jävligt regnigt halva turen.
C556B612-B241-4E25-84AC-F33EA4BF8883.jpeg


Lååång cykelbaneraka i Åsa.
DD56C419-F004-476F-A9F9-3CB9DAB14B1D.jpeg


Same kvarn, different hoj.
91772C74-5321-4825-9D34-C7AB75291D36.jpeg

710D0944-6E88-42AD-A1FB-0A90B52CDDAA.jpeg


Cykelbanan?
79590EB7-506C-4B7B-A218-324A319C8A47.jpeg


Fästningsbadet fick duga som tvätt av svettig miyatist.
8CA320F2-9ABD-48C1-A385-6563B21CD6C8.jpeg
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I Casa LWB pågår inte cykling men väl färdigställande av det sk. Hagahuset (hitflyttat från Haga), så att faciliteterna ska vara ännu bättre till framtida konvent. Om allt är shipshape till 2023 vete fåglarna, men det är som Dylan sjunger, it’s not dark yet, but we’re getting there.

Den nygjorda ytterdörren installeras:
D37D9291-CE21-496B-8F58-696C1D7550ED.jpeg


Pågående lerklining av vad som ska bli badrum:
9CD871B3-9854-4C0E-B7E2-157BA27C014D.jpeg


Om det vill sig som jag hoppas så blir det någon form av cykelutfärd nästa vecka, när byggnadsvårdslägret är överståndet.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I Casa LWB pågår inte cykling men väl färdigställande av det sk. Hagahuset (hitflyttat från Haga), så att faciliteterna ska vara ännu bättre till framtida konvent. Om allt är shipshape till 2023 vete fåglarna, men det är som Dylan sjunger, it’s not dark yet, but we’re getting there.

Den nygjorda ytterdörren installeras:
Visa bilaga 571709

Pågående lerklining av vad som ska bli badrum:
Visa bilaga 571708

Om det vill sig som jag hoppas så blir det någon form av cykelutfärd nästa vecka, när byggnadsvårdslägret är överståndet.
En blir ju inte mindre sugen på nästa års konvent när man ser sånt här.
Nu är fruns dagar som keramiker räknade, jag kommer bli tvungen att ha hela sommaren fri för ett eventuellt konvent.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I Casa LWB pågår inte cykling men väl färdigställande av det sk. Hagahuset (hitflyttat från Haga), så att faciliteterna ska vara ännu bättre till framtida konvent. Om allt är shipshape till 2023 vete fåglarna, men det är som Dylan sjunger, it’s not dark yet, but we’re getting there.

Den nygjorda ytterdörren installeras:
Visa bilaga 571709

Pågående lerklining av vad som ska bli badrum:
Visa bilaga 571708

Om det vill sig som jag hoppas så blir det någon form av cykelutfärd nästa vecka, när byggnadsvårdslägret är överståndet.
Sådana hus och det sätt ni tar hand om det gillar jag! Här nere används leran oftast för själva väggen med kalkputs utvändigt och ler- alt kalkputs invändigt, mycket trevligt material att arbeta med och sen hus att bo i :)
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I Casa LWB pågår inte cykling men väl färdigställande av det sk. Hagahuset (hitflyttat från Haga), så att faciliteterna ska vara ännu bättre till framtida konvent. Om allt är shipshape till 2023 vete fåglarna, men det är som Dylan sjunger, it’s not dark yet, but we’re getting there.

Den nygjorda ytterdörren installeras:
Visa bilaga 571709

Pågående lerklining av vad som ska bli badrum:
Visa bilaga 571708

Om det vill sig som jag hoppas så blir det någon form av cykelutfärd nästa vecka, när byggnadsvårdslägret är överståndet.
Är det ”Don” till höger?🤩
 

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I Casa LWB pågår inte cykling men väl färdigställande av det sk. Hagahuset (hitflyttat från Haga), så att faciliteterna ska vara ännu bättre till framtida konvent. Om allt är shipshape till 2023 vete fåglarna, men det är som Dylan sjunger, it’s not dark yet, but we’re getting there.

Den nygjorda ytterdörren installeras:
Visa bilaga 571709

Pågående lerklining av vad som ska bli badrum:
Visa bilaga 571708

Om det vill sig som jag hoppas så blir det någon form av cykelutfärd nästa vecka, när byggnadsvårdslägret är överståndet.
Det där blir fantastiskt fint. Det som var färdigt var ju helt enastående.
 

cykelstöd

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Är det händelsevis så att TripleCross:en har ett ”60” stämplat vid sidan av serienumret under vevlagerhylsan?

Jag har sett två 3X, båda strl 58, som har haft ”58” stämplat. Jag börjar ana ett mönster.
Att plötsligt se mönster man tidigare aldrig lagt märke till kan ju ibland vara en indikator på att allt inte står rätt till, men här tror jag att du är något på spåren. För visst är det en liten stämpel med numret "60" under vevlagerhylsan.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lång svada nedan.

TLDR: Varför ser man så sällan 3X nämnas som lämplig bas för touringcykelbygge?

Director’s cut: När man har lerarbetsläger så måste man ju som husfar och i avsaknad av fullbefaren dräng - han är ännu bara 4,5 år - som ni alla förstår gå varvet över tunet vid arbetsdagens slut och se till så att allt är i ordning inför natten och försäkra sig om att allt som ska vara bakom lås och bom är bakom lås och bom. Och när man gör det så kan det hända att man dröjer lite extra just vid cyklarna. Ni vet.

Kvällens reflektion, på vilken jag tacksamt och ödmjukt emottager era reflektioner, är följande:

20,5-tums runners har kedjestag på… vad var det, 42,5 cm?
22,5-tummarna har ytterligare någon centimeter. Tusingen (strl 60 cm) har 44,5 cm kedjestag och Trippelkryssar’n (strl 58 cm) har hela 45,5 cm kedjestag, alltså ännu längre än turåkningscyklarnas turåkningscykel Miyata 1000.

Jag kan ha fått de exakta måtten fel, men de inbördes förhållandena ser ut som ovan.

Jag är också medveten om att det är mer än långa kedjestag som utmärker och skänker en touringcykel dess lämplighet som långåkande laståsna. Men med utgångspunkt i att långa kedjestag ändå är en faktor, hur kommer det sig att man (jag) aldrig (sällan) hör 3X nämnas som lämplig grund för en touringcykel? Att den saknar pakethållarfäste på gaffelbenen och fäste för flaskhållare under buken hade jag kunnat leva med om resten funkade.

Hit me, vad säger ni? Är det trail, grader och millimetrar som gör’t eller är det bara så att 1000/610 har pinkat in en hörna som ingen annan kommer i närheten av?

Lider 3X:arna och QX:arna fortfarande av att de på sin tid var de cyklar som vuxna människor köpte när kidsen skaffade ATB, dvs att de ses som pappacyklarnas pappacyklar som ska hålla sig hemma och cyklat till magsåret, depressionen och hjärtinfarkten jobbet istället för att bestiga både berg och annat på långfärd?

Nån som har tourat med en 3X?

Funderar på om jag skulle gå och lägga mig istället…? Avslutar med en bild på vår ler-guru in action idag:
409816B8-C4E3-40F0-B683-E9693CD42186.jpeg
 

Nymodyn

Medlem
Visa din Miyata!
Lång svada nedan.

TLDR: Varför ser man så sällan 3X nämnas som lämplig bas för touringcykelbygge?

Director’s cut: När man har lerarbetsläger så måste man ju som husfar och i avsaknad av fullbefaren dräng - han är ännu bara 4,5 år - som ni alla förstår gå varvet över tunet vid arbetsdagens slut och se till så att allt är i ordning inför natten och försäkra sig om att allt som ska vara bakom lås och bom är bakom lås och bom. Och när man gör det så kan det hända att man dröjer lite extra just vid cyklarna. Ni vet.

Kvällens reflektion, på vilken jag tacksamt och ödmjukt emottager era reflektioner, är följande:

20,5-tums runners har kedjestag på… vad var det, 42,5 cm?
22,5-tummarna har ytterligare någon centimeter. Tusingen (strl 60 cm) har 44,5 cm kedjestag och Trippelkryssar’n (strl 58 cm) har hela 45,5 cm kedjestag, alltså ännu längre än turåkningscyklarnas turåkningscykel Miyata 1000.

Jag kan ha fått de exakta måtten fel, men de inbördes förhållandena ser ut som ovan.

Jag är också medveten om att det är mer än långa kedjestag som utmärker och skänker en touringcykel dess lämplighet som långåkande laståsna. Men med utgångspunkt i att långa kedjestag ändå är en faktor, hur kommer det sig att man (jag) aldrig (sällan) hör 3X nämnas som lämplig grund för en touringcykel? Att den saknar pakethållarfäste på gaffelbenen och fäste för flaskhållare under buken hade jag kunnat leva med om resten funkade.

Hit me, vad säger ni? Är det trail, grader och millimetrar som gör’t eller är det bara så att 1000/610 har pinkat in en hörna som ingen annan kommer i närheten av?

Lider 3X:arna och QX:arna fortfarande av att de på sin tid var de cyklar som vuxna människor köpte när kidsen skaffade ATB, dvs att de ses som pappacyklarnas pappacyklar som ska hålla sig hemma och cyklat till magsåret, depressionen och hjärtinfarkten jobbet istället för att bestiga både berg och annat på långfärd?

Nån som har tourat med en 3X?

Funderar på om jag skulle gå och lägga mig istället…? Avslutar med en bild på vår ler-guru in action idag:
Visa bilaga 571845
lerulf?
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lång svada nedan.

TLDR: Varför ser man så sällan 3X nämnas som lämplig bas för touringcykelbygge?

Director’s cut: När man har lerarbetsläger så måste man ju som husfar och i avsaknad av fullbefaren dräng - han är ännu bara 4,5 år - som ni alla förstår gå varvet över tunet vid arbetsdagens slut och se till så att allt är i ordning inför natten och försäkra sig om att allt som ska vara bakom lås och bom är bakom lås och bom. Och när man gör det så kan det hända att man dröjer lite extra just vid cyklarna. Ni vet.

Kvällens reflektion, på vilken jag tacksamt och ödmjukt emottager era reflektioner, är följande:

20,5-tums runners har kedjestag på… vad var det, 42,5 cm?
22,5-tummarna har ytterligare någon centimeter. Tusingen (strl 60 cm) har 44,5 cm kedjestag och Trippelkryssar’n (strl 58 cm) har hela 45,5 cm kedjestag, alltså ännu längre än turåkningscyklarnas turåkningscykel Miyata 1000.

Jag kan ha fått de exakta måtten fel, men de inbördes förhållandena ser ut som ovan.

Jag är också medveten om att det är mer än långa kedjestag som utmärker och skänker en touringcykel dess lämplighet som långåkande laståsna. Men med utgångspunkt i att långa kedjestag ändå är en faktor, hur kommer det sig att man (jag) aldrig (sällan) hör 3X nämnas som lämplig grund för en touringcykel? Att den saknar pakethållarfäste på gaffelbenen och fäste för flaskhållare under buken hade jag kunnat leva med om resten funkade.

Hit me, vad säger ni? Är det trail, grader och millimetrar som gör’t eller är det bara så att 1000/610 har pinkat in en hörna som ingen annan kommer i närheten av?

Lider 3X:arna och QX:arna fortfarande av att de på sin tid var de cyklar som vuxna människor köpte när kidsen skaffade ATB, dvs att de ses som pappacyklarnas pappacyklar som ska hålla sig hemma och cyklat till magsåret, depressionen och hjärtinfarkten jobbet istället för att bestiga både berg och annat på långfärd?

Nån som har tourat med en 3X?

Funderar på om jag skulle gå och lägga mig istället…? Avslutar med en bild på vår ler-guru in action idag:
Visa bilaga 571845
Mätte min 610 och den har 45,5 cm kedjestag. Tycker vi skall avvakta lite med att promota stålkrossarna som långfärdscyklar (tills jag hittat en sådan i 63 cm storlek och fint skick).
 
Senast ändrad:

the_Dude

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Är väl ganska välkänt vid det här laget men vill bara påminna er som renoverar stålramar att rostskydda dem för att undvika otrevliga överraskningar. Använder själv Feltemas linoljebaserade rostskyddsvätska som både skyddar och stoppar pågående rost. Det är främst där fukten kan samlas, tex i kedjestagen, vevhuset och om man har interna vajrar, och rosten får jobba ostört som är viktigt att nå. Däremot är vanlig ytrost som får torka ut inget att oroa sig för.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Är väl ganska välkänt vid det här laget men vill bara påminna er som renoverar stålramar att rostskydda dem för att undvika otrevliga överraskningar. Använder själv Feltemas linoljebaserade rostskyddsvätska som både skyddar och stoppar pågående rost. Det är främst där fukten kan samlas, tex i kedjestagen, vevhuset och om man har interna vajrar, och rosten får jobba ostört som är viktigt att nå. Däremot är vanlig ytrost som får torka ut inget att oroa sig för.
Det är min käpphäst också men jag tror mer på icketorkande olja/fett som invändigt rostskydd :)
 

the_Dude

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är min käpphäst också men jag tror mer på icketorkande olja/fett som invändigt rostskydd :)
Varför då? Linolja tränger in i rosten och härdar till en hartsliknande yta så rostangreppet avstannar och ny fukt inte tränger igenom. Tar ca en vecka så om man vänder på ramen täcks alla ytor på insidan av rören. Bra att torka bort överskottet som sipprar ut genom evakueringshålen för att slippa gula fläckar.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Varför då? Linolja tränger in i rosten och härdar till en hartsliknande yta så rostangreppet avstannar och ny fukt inte tränger igenom. Tar ca en vecka så om man vänder på ramen täcks alla ytor på insidan av rören. Bra att torka bort överskottet som sipprar ut genom evakueringshålen för att slippa gula fläckar.
Min tanke är att linoljan som torkar (oxiderar) och blir som en färg som inte går att få bort när den sitter invändigt i ramen och att det kan leda till problem när den behöver förnyas. Rostskyddet med en icketorkande olja eller ett fett behöver förnyas oftare men går att få bort med lösningsmedel.
 

the_Dude

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Förstår inte varför man skulle vilja in i rören och vad du vill "förnya", hur du fördelar fettet i rören eller hindra oljan från att läcka ut?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Förstår inte varför man skulle vilja in i rören och vad du vill "förnya", hur du fördelar fettet i rören eller hindra oljan från att läcka ut?
Det är ändå rätt ovanligt att entusiastcyklar tillåts rosta. Ibland sprutar jag in lite skit för samvetets skull, men..

I de lägena använder jag också Biltemas, men inte den linoljebaserade.
 
Senast ändrad:
Topp