Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cheer up, jag pajade ögat och har cyklar såhär i 1,5 dagar straight:

C349FB79-4F7A-4919-996C-D8210670E3AE.jpeg


Stor stund i morse när jag kunde öppna det oskadade vänsterögat korta stunder utan att högern dödar mig.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cheer up, jag pajade ögat och har cyklar såhär i 1,5 dagar straight:

Visa bilaga 572827

Stor stund i morse när jag kunde öppna det oskadade vänsterögat korta stunder utan att högern dödar mig.
Kära hjärtanes. Krya på sig.

För några år sedan fick jag en rostflaga i ögat och fick gå till vårdcentralen för att ta bort den. Doktorn grävde rätt rejält och jävlar i min lilla låda vad ljuskänslig jag var den närmaste veckan. Blunda hjälpte ju inte så det var bandana på snedden som en full Bruce Springsteen..
 

plastbytta

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Okej nu tror jag att det är ganska bestämt vad det blir för drivlian. kommer köra på följande

kasett: Sunrace 11-40 8-delat. har en ny body ligger för antar att den 7 delade jag har ej funkar?
växel: STX 7-8 speed med en goatlink
växelväljare: Funkar en äldre 7delad eller ska jag slänga på en modern ML-315 för 8 speed jag har ligger?
vevparti: original exage vevar med BCD110 NW 36T ( har en tanke på kinavevar 4kant med NW)
vevlager: blir ju 1X ska jag köra på 122mm eller gå på ännu kortare?

Några synpunkter eller ska jag förkasta allt vad mina planer gäller och köra på original 3x7?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Okej nu tror jag att det är ganska bestämt vad det blir för drivlian. kommer köra på följande

kasett: Sunrace 11-40 8-delat. har en ny body ligger för antar att den 7 delade jag har ej funkar?
växel: STX 7-8 speed med en goatlink
växelväljare: Funkar en äldre 7delad eller ska jag slänga på en modern ML-315 för 8 speed jag har ligger?
vevparti: original exage vevar med BCD110 NW 36T ( har en tanke på kinavevar 4kant med NW)
vevlager: blir ju 1X ska jag köra på 122mm eller gå på ännu kortare?

Några synpunkter eller ska jag förkasta allt vad mina planer gäller och köra på original 3x7?
Beror på. Har du den äldsta typen av Hyperglidebody kan du köra åttadelat. Är det en senare typ måste du byta.

Sjudelade reglage funkar ibland för åttadelat. Det kan finnas ett extra ”klick”, annars är det byte som gäller.

122 mm låter brett för 1x. Du får la testa.
 

Nymodyn

Medlem
Visa din Miyata!
Som vanligt har jag ingen Miyata, men för en gångs skull har jag ett gäng delar, för tillfället ihopmonterade till en cykel, som skulle kunna passa bra på ett tilltänkt Miyata-bygge.

Styrändsreglage, Honjo-skärmar, Shimano "Golden Arrow"-grupp (heter den så?), välbyggda hjul med Sun XCD-nav och Ambrosiofälgar, Soma porteurrack, Nitto-stam (dock alldeles för upprätt för mig) och Soma-styre.

Visa bilaga 572594

Visa bilaga 572595

Visa bilaga 572596

Visa bilaga 572597

Visa bilaga 572599

Visa bilaga 572598

Ramen är en muffad Crescent-ram som jag inte vet så mycket om. Omlackad av tidigare ägare och ser ganska bra ut. Typ 58 cm cc så den är rätt storlek och allt, men jag tänker mig mer äventyr och mer däck.

Nu börjar storstädning av alla komponenter, och sen får vi se var det tar vägen. 622-hjul är nog inte vad jag sett framför mig, men eftersom jag inte ens har en ram så är det ju lite svårt att säga vad det blir av projektet. Tilltänkta cykeln ska iallafall ha styrändsreglage på antingen ett jättebrett bockstyre eller på befintligt Soma-styre kombinerat med en lång styrstam. Inga skärmar, kanske lite ruffig, fullt kapabel till att cykla genom skogen till badet. Typ.
Jag övervägde ifall säljaren glömt en nolla men verkade föga troligt att han annonserade två cyklar till samma pinsamt låga summa. Är extremt glad för din skull utan tillstymmelse till avundsjuka (helvete vad det krampar i snåltarmen). Kul dock att dealen "för bra för att vara sant" fortfarande lever och att det åtminstone var en i Happys nya subforum som knep den! (; vad var det för sun nav btw? frikrans/kasett? 126mm eller 130mm?
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fy, det där får du se till att bli av med🙀
Jag var uppe på vinden och sprang i skumrasket och gick med ögat före in i en pinne strövirke som stack ut ur traven med vad som nästa vecka ska bli vårt nya tak.

Det värsta tog nog utsidan av träskallen som är jag, men jag skrapade hornhinnan och har legat inbäddad som på bilden sen lördag em.

Vänstern är helt oskadd, men när jag rör vänstern så hänger högern med, och fram till idag fm har det gjort nåt djävulskt ont. Att öppna ögonen har inte varit att tänka på, bara ligga platt som en överkörd padda och tänka på hur den planerade cyklingen på Öland hade kunnat te sig.

Nu verkar det ha börjat läka så pass att det finns hopp. Återbesök i morgon em, får se vad de säger då.
 

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Okej nu tror jag att det är ganska bestämt vad det blir för drivlian. kommer köra på följande

kasett: Sunrace 11-40 8-delat. har en ny body ligger för antar att den 7 delade jag har ej funkar?
växel: STX 7-8 speed med en goatlink
växelväljare: Funkar en äldre 7delad eller ska jag slänga på en modern ML-315 för 8 speed jag har ligger?
vevparti: original exage vevar med BCD110 NW 36T ( har en tanke på kinavevar 4kant med NW)
vevlager: blir ju 1X ska jag köra på 122mm eller gå på ännu kortare?

Några synpunkter eller ska jag förkasta allt vad mina planer gäller och köra på original 3x7?
Kassett: testa först att installera den nya bodyn eftersom du redan har den, så kan du vara säker på att allt är kompatibelt innan du beställer mer delar.
Växelväljare: med 8-delad kassett behöver du en 8-delad växelväljare, det är ju den som säger till bakväxeln hur många steg och hur långt den ska röra sig varje steg. Din ML-315 funkar med en STX bakväxel.
Vevparti: med BCD110 är urvalet av NW klingor mer begränsat, iallafall när det gäller superbilliga varianter från Kina (bara BCD104 på dem), du får räkna med en femhunka bara för klingan. 36t är bra, jag kör mellan 34t och 38t på mina hojar.
Vevlager: mät upp avståndet mellan vevarmen och kedjestaget med din nuvarande setup, då ser du hur mycket buffer du har för att installera en kortare axel med din nuvarande Exage vev. Om du siktar på 113 mm axel: 127.5 - 113 = 14.5 / 2 = 7.25 mm.

Om du planerar att byta ut flera delar i drivlinan hade jag satsat på en 1x11 setup direkt, men om det är viktigt att ha en retro-look med STX:n så funkar 1x8 för det mesta.
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag var uppe på vinden och sprang i skumrasket och gick med ögat före in i en pinne strövirke som stack ut ur traven med vad som nästa vecka ska bli vårt nya tak.

Det värsta tog nog utsidan av träskallen som är jag, men jag skrapade hornhinnan och har legat inbäddad som på bilden sen lördag em.

Vänstern är helt oskadd, men när jag rör vänstern så hänger högern med, och fram till idag fm har det gjort nåt djävulskt ont. Att öppna ögonen har inte varit att tänka på, bara ligga platt som en överkörd padda och tänka på hur den planerade cyklingen på Öland hade kunnat te sig.

Nu verkar det ha börjat läka så pass att det finns hopp. Återbesök i morgon em, får se vad de säger då.
Tacka gudarna för din träskalle! Ta det lugnt och återhämta dig, Öland finns och tänkt stanna så cykla där hinner du med senare! Krya på dig och lycka till på återbesöket!
 

Ckarl

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Använde skjutmått och fick det till 63mm. Ska dubbelkolla kmorrn men kändes konstigt. Har inte bestämt mig för 1x ännu men lutar nog åt det så blir nog en 122 axel iaf.
Visst är det en Valleyrunner Carbon du har?

Jag har 73/118 med 40s singelklinga på vevpartiets mellersta plats. Får en rak kedjelinje på tredje eller fjärde tyngsta . Var tvungen att fila ner 1-2mm i kedjestaget för att få plats med en 40 tandad klinga.
 

Bilagor

  • 51F8B8FF-8072-43DB-A4DF-39591516A875.jpeg
    51F8B8FF-8072-43DB-A4DF-39591516A875.jpeg
    485.6 KB · Besök: 17
  • 94D7B3F3-4C7F-449C-AE0C-34CB731361DA.jpeg
    94D7B3F3-4C7F-449C-AE0C-34CB731361DA.jpeg
    467.6 KB · Besök: 16
  • E1CE5C88-12E5-44EE-91D9-98500E5CDBBB.jpeg
    E1CE5C88-12E5-44EE-91D9-98500E5CDBBB.jpeg
    485.3 KB · Besök: 18

plastbytta

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visst är det en Valleyrunner Carbon du har?

Jag har 73/118 med 40s singelklinga på vevpartiets mellersta plats. Får en rak kedjelinje på tredje eller fjärde tyngsta . Var tvungen att fila ner 1-2mm i kedjestaget för att få plats med en 40 tandad klinga.

Stämmer bra. en -92a. Kan vara så illa att jag fick det till 63 fast skulle vara 73.. haha får verkligen dubbelmäta hemma ikväll. Tanken att köra på 36 eller 38T så borde funka. Använder du original armar eller något eftermarknad/modernare?

Vad kör du för utväxling bak?
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag övervägde ifall säljaren glömt en nolla men verkade föga troligt att han annonserade två cyklar till samma pinsamt låga summa. Är extremt glad för din skull utan tillstymmelse till avundsjuka (helvete vad det krampar i snåltarmen). Kul dock att dealen "för bra för att vara sant" fortfarande lever och att det åtminstone var en i Happys nya subforum som knep den! (; vad var det för sun nav btw? frikrans/kasett? 126mm eller 130mm?
Har själv missat sådana cyklar, så vet hur det känns.

Det är Sun XCD-nav. Inget jag känner till sedan tidigare. Kassett. 130 mm, av allt att döma.

Man vet att man gjort en bra affär när flera personer PM:ar och vill köpa delar.😛 Får se hur det blir med saker och ting. Just i detta fallet så är ju bruksvärdet ofantligt mycket större än det monetära värdet, så det enda som gör att man säljer (om man säljer..) är att grejerna ska komma till användning om de inte gör det hos mig. I nuläget vill jag dock använda allt!😊
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har själv missat sådana cyklar, så vet hur det känns.

Det är Sun XCD-nav. Inget jag känner till sedan tidigare. Kassett. 130 mm, av allt att döma.

Man vet att man gjort en bra affär när flera personer PM:ar och vill köpa delar.😛 Får se hur det blir med saker och ting. Just i detta fallet så är ju bruksvärdet ofantligt mycket större än det monetära värdet, så det enda som gör att man säljer (om man säljer..) är att grejerna ska komma till användning om de inte gör det hos mig. I nuläget vill jag dock använda allt!😊
Var det här på K&S?
 

Ckarl

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Stämmer bra. en -92a. Kan vara så illa att jag fick det till 63 fast skulle vara 73.. haha får verkligen dubbelmäta hemma ikväll. Tanken att köra på 36 eller 38T så borde funka. Använder du original armar eller något eftermarknad/modernare?

Vad kör du för utväxling bak?
Ja gör det, 38 borde få plats! Inte original, bytte till ett Shimano Lx fc-m560 för trippel. På drivsidan verkar dock armen ligga ~3mm längre ut än på vänster arm. Kanske har att göra med trippeldrevet som någon tidigare nämde.

 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@LWB Hur noga är du med lagerytorna på axeln till vevlagret?

Inspirerad av ditt tidigare inlägg om att (åter)använda original vevlager med lösa kulor polerade jag upp en original 122 mm axel, det blev hyfsade men inte helt perfekta lagerytor. Hade två lager liggande, ett 122 och ett 127,5, och förhoppningsvis tog jag det som passar min röda Runner,
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Växelväljare: med 8-delad kassett behöver du en 8-delad växelväljare, det är ju den som säger till bakväxeln hur många steg och hur långt den ska röra sig varje steg. Din ML-315 funkar med en STX bakväxel.
Missade att det var ett Rapidfirereglage han hade för sjudelat. Hade det varit exempelvis en klassisk thumbie för sjudelat hade den funkat fint till åttadelat.

@plastbytta Finns det någon särskild anledning till att köra 1x? Spontant tänker jag att det är skönt med fler växlar när cykel och växelsystem ändå är gjort för tredelat.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vågar inte svära på vad som gäller. Det säkraste svaret är väl att det ska vara slätt och fint och ffa utan ”pitting”. Men om det å ena sidan inte är fullt så fint men ett ev. haveri å andra sidan sker stegvis och på hanterbart avstånd hemifrån så kör!

En risk om man slipar upp en gropig lagerbana är att man går igenom den härdade ytan. De lager som jag har återanvänt har dock varit ok (med undantag för nåt hjullager som fått funka så länge det funkar).
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inte för att den här församlingen behöver övertygas, men här är ett trivsamt urklipp ur en gammal RivReader:
Visa bilaga 573013
Vilken härlig läsning! Även är vi glada för att ditt öga/ögon/huvud är friskt nog för att läsa! Ett albatross funkar på en liten ram, men uppenbarligen på en 22.5” runner också! ✌️

Jag har gjort en grej jag tror jag är nöjd med, under en tid har jag samlat delar till en stålis, hel xt grupp inkl hjulpar, men även ett annat hjulpar som ni får se (igen) nedan! Allt detta är ihopbyggt på en DB (läs framtida stål runnern) som min bror får rulla på tills jag har ramen jag vill, så ingen brådska men snälla ni hitta en!

En till grej, det kom här på happy upp något till min 3x och jag kunde helt enkelt inte motstå frestelsen. Hjulbyte blir nog även stambyte, hjulen är snabbare än positionen! Se före och efterbild och tyck gärna men ha då med i tanken, 3x bredvid den framtida stålisen!

Btw mitt knä bråkar fortfarande. Haft min första 4v semester vilket är en grej i sig! För knät har jag varit på småturer för att hålla igång knät som en fysio rekommenderade mig och knappt haft en sekund till övers, men jag läser det ni skriver, jag ser er!


@Kashmirsocialist , jag tycker 2.3” är för brett!
Testade även en Gusti sadeln du snackade om, hur lång tid tar det innan den mjukar till sig? Nu känns den hårdare än sten. Kan man typ koka (eller något annat) för att skynda på processen? Hört något om minkolja?
@n3wton vad säger du i däckfrågan? Go René or go home?

Ursäkta kassa bilder, allt klart efter 22 idag och är ivrig att visa er! Kommer nog bättre!

Allt gott!
 

Bilagor

  • 03FA67DA-AAB1-4282-9985-7242DD37491B.jpeg
    03FA67DA-AAB1-4282-9985-7242DD37491B.jpeg
    839.7 KB · Besök: 44
  • 25D8821A-7B24-44D3-8E64-BBE53788B37E.jpeg
    25D8821A-7B24-44D3-8E64-BBE53788B37E.jpeg
    1,001.9 KB · Besök: 46
  • F9FA3489-1B13-4C91-A80F-041EAAA75779.jpeg
    F9FA3489-1B13-4C91-A80F-041EAAA75779.jpeg
    535.1 KB · Besök: 45
  • 3BE481E0-FAB8-4C7E-8974-A4601AE443D0.jpeg
    3BE481E0-FAB8-4C7E-8974-A4601AE443D0.jpeg
    683.1 KB · Besök: 48

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@Kashmirsocialist , jag tycker 2.3” är för brett!
Testade även en Gusti sadeln du snackade om, hur lång tid tar det innan den mjukar till sig? Nu känns den hårdare än sten. Kan man typ koka (eller något annat) för att skynda på processen? Hört något om minkolja?
@n3wton vad säger du i däckfrågan? Go René or go home?

Ursäkta kassa bilder, allt klart efter 22 idag och är ivrig att visa er! Kommer nog bättre!

Allt gott!

Gustisadlarna tar lång tid att köra in, säkert 100 mil. Å andra sidan är de i bättre läder än t ex Brooks, är min upplevelse. Om du blöter ned sadeln och kör några mil blir det en genväg till en mjukare upplevelse, sadeln kommer inte att säcka ihop. I övrigt, tja, jag har nog nån påse du kan få med Brooks ”proofide” som sägs mjuka upp lädret och förkorta inkörningen, men hur mycket sanning det ligger i det påståendet har jag ingen aning om.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Här är min Berhard H. Den har gått ganska långt på mina vardagshojar under två år och har precis börjat få gropar efter sittbenen.

Det är den av mina sadlar som har den allra finaste patinan. Modellmässigt väldigt lik en Brooks B17 i standardbredd.
BBB776AB-ABDB-4E00-BE70-DB7E798A5528.jpeg

D0F0E885-60D4-4769-BF86-FCEB3ACB01CA.jpeg
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@n3wton vad säger du i däckfrågan? Go René or go home?
Om du inte är så noga med att ha roligt när du cyklar så kan du såklart cykla med något annat.🤪

Skämt åsido. Jag tror att placebo är den absolut största faktorn för mig när det gäller däckval. Om man verkligen tror på att den där sammetslena känslan finns där så finns den där. Det är klart att det är skillnad mellan ett par helt punka-osäkra high-end-däck och ett par dirt-däck för pumptrack- och skateparkcykling (ja, vi pratar DTH här), men mellan ett par Rene Herse och ett par Pasela eller Gravelking slick (heter de så?) är det förmodligen mycket mindre skillnad.

Jag gör uppenbarligen valet att cykla på RH hela tiden (har fyra cyklar med sådana däck just nu). Men jag har också helt galen mani i att optimera saker hela tiden, där "optimalt" klassas som något jag blir sådär lycklig i själen av snarare än att det svart på vitt är det allra bästa (även om jag såklart VET att det är det bästa...). Jag prioriterar också genom att välja bort en massa dyra intressen såsom att åka flygplan till andra länder, byta bil vart tredje år och dylikt. Min senaste köpta TV kostade 400 kr. Det går mao två TV-apparater på ett däck, vilket känns fullt rimligt liksom. Då kan man välja findäck!

Edit: Du är såklart varmt välkommen att komma förbi och provcykla däcken om du vill. Är du lättlurad, eh, jag menar lättimponerad så finns dock risken att du blir såld och därmed ruinerad.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vilken härlig läsning! Även är vi glada för att ditt öga/ögon/huvud är friskt nog för att läsa! Ett albatross funkar på en liten ram, men uppenbarligen på en 22.5” runner också! ✌️

Jag har gjort en grej jag tror jag är nöjd med, under en tid har jag samlat delar till en stålis, hel xt grupp inkl hjulpar, men även ett annat hjulpar som ni får se (igen) nedan! Allt detta är ihopbyggt på en DB (läs framtida stål runnern) som min bror får rulla på tills jag har ramen jag vill, så ingen brådska men snälla ni hitta en!

En till grej, det kom här på happy upp något till min 3x och jag kunde helt enkelt inte motstå frestelsen. Hjulbyte blir nog även stambyte, hjulen är snabbare än positionen! Se före och efterbild och tyck gärna men ha då med i tanken, 3x bredvid den framtida stålisen!

Btw mitt knä bråkar fortfarande. Haft min första 4v semester vilket är en grej i sig! För knät har jag varit på småturer för att hålla igång knät som en fysio rekommenderade mig och knappt haft en sekund till övers, men jag läser det ni skriver, jag ser er!


@Kashmirsocialist , jag tycker 2.3” är för brett!
Testade även en Gusti sadeln du snackade om, hur lång tid tar det innan den mjukar till sig? Nu känns den hårdare än sten. Kan man typ koka (eller något annat) för att skynda på processen? Hört något om minkolja?
@n3wton vad säger du i däckfrågan? Go René or go home?

Ursäkta kassa bilder, allt klart efter 22 idag och är ivrig att visa er! Kommer nog bättre!

Allt gott!
Gott att veta att du alltjämt är med oss!

Den där DB:n ser ju rätt trevlig ut i geon…? Om den är det och om den inte är gjord i blylegering så får du slänga Miyata-klibbor på den och köra den som den är! 😂

Ang. sadeln så tror jag - likt Nilecitys farbror Barbro - inte att det finns några självklara genvägar till en perfekt sadel. Om den är motsträvig och man skyndar på processen så riskerar man att den åldras i förtid (om än med följden att man kan använda den, vilket har sina poänger). Om man verkligen biter ihop och tejpar röva full av silvertejp för att stå ut men kör och kör tills sadeln sitter som vore den en keps så kommer man förmodligen att ha en sadel för livet. Frågan är väl bara hur lång tid det tar och hur mycket silvertejp man har råd med fram till dess? Testa proofide eller liknande vaxbaserat. Som ett av många offer för Myten och Sanningarna om Lädersadeln så hade jag dock undvikt olja. Inte för att jag vet utan bara för att jag har hört att det ska vara dåligt för lädret.

Är den bekväm i övrigt? Om den är det så hade jag käkat #5 till frukost och väntat ut sadeln. Om inte så hade jag rullat ned till Karl Johansgatan och testat mig igenom Mästers sortiment av andra sadlar.

Knäet, har du varit på Veloform vårdcentralen och fått det kollat? Det låter som nån slags inflammation? Ta det vackert, vi behöver dig!

Kul att läsa om projekten, keep it comin’!
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När det gäller nya och hårda lädersadlar tror jag på vadderade cykelbyxor under inkörningen. Mina Brooks är ännu omonterade i väntan på det.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Om du inte är så noga med att ha roligt när du cyklar så kan du såklart cykla med något annat.🤪

Skämt åsido. Jag tror att placebo är den absolut största faktorn för mig när det gäller däckval. Om man verkligen tror på att den där sammetslena känslan finns där så finns den där. Det är klart att det är skillnad mellan ett par helt punka-osäkra high-end-däck och ett par dirt-däck för pumptrack- och skateparkcykling (ja, vi pratar DTH här), men mellan ett par Rene Herse och ett par Pasela eller Gravelking slick (heter de så?) är det förmodligen mycket mindre skillnad.

Jag gör uppenbarligen valet att cykla på RH hela tiden (har fyra cyklar med sådana däck just nu). Men jag har också helt galen mani i att optimera saker hela tiden, där "optimalt" klassas som något jag blir sådär lycklig i själen av snarare än att det svart på vitt är det allra bästa (även om jag såklart VET att det är det bästa...). Jag prioriterar också genom att välja bort en massa dyra intressen såsom att åka flygplan till andra länder, byta bil vart tredje år och dylikt. Min senaste köpta TV kostade 400 kr. Det går mao två TV-apparater på ett däck, vilket känns fullt rimligt liksom. Då kan man välja findäck!

Edit: Du är såklart varmt välkommen att komma förbi och provcykla däcken om du vill. Är du lättlurad, eh, jag menar lättimponerad så finns dock risken att du blir såld och därmed ruinerad.
Är det samma känsla även med ett par (ut)slitna Rene Herse, de släta varianterna? Jag kommer nog aldrig lägga så mycket på ett cykeldäck som de kostar och jag skeptisk (av naturen) till att de är så bra men det hade varit kul att prova och ett par beg.som skall bytas kan jag nog tigga mig till av någon.
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gustisadlarna tar lång tid att köra in, säkert 100 mil. Å andra sidan är de i bättre läder än t ex Brooks, är min upplevelse. Om du blöter ned sadeln och kör några mil blir det en genväg till en mjukare upplevelse, sadeln kommer inte att säcka ihop. I övrigt, tja, jag har nog nån påse du kan få med Brooks ”proofide” som sägs mjuka upp lädret och förkorta inkörningen, men hur mycket sanning det ligger i det påståendet har jag ingen aning om.

Åh stackars lilla rumpa känner jag direkt, jag använder mina cyklar till allt från jobbet till krogen till längre turer och det är kanske 10% med cykelbyxor.. Kanske bara får bli han som sitter mjukt på krogen? Ja Proofide känns som folk talar både högt och lågt om, men värt att testa!

Om du inte är så noga med att ha roligt när du cyklar så kan du såklart cykla med något annat.🤪

Skämt åsido. Jag tror att placebo är den absolut största faktorn för mig när det gäller däckval. Om man verkligen tror på att den där sammetslena känslan finns där så finns den där. Det är klart att det är skillnad mellan ett par helt punka-osäkra high-end-däck och ett par dirt-däck för pumptrack- och skateparkcykling (ja, vi pratar DTH här), men mellan ett par Rene Herse och ett par Pasela eller Gravelking slick (heter de så?) är det förmodligen mycket mindre skillnad.

Jag gör uppenbarligen valet att cykla på RH hela tiden (har fyra cyklar med sådana däck just nu). Men jag har också helt galen mani i att optimera saker hela tiden, där "optimalt" klassas som något jag blir sådär lycklig i själen av snarare än att det svart på vitt är det allra bästa (även om jag såklart VET att det är det bästa...). Jag prioriterar också genom att välja bort en massa dyra intressen såsom att åka flygplan till andra länder, byta bil vart tredje år och dylikt. Min senaste köpta TV kostade 400 kr. Det går mao två TV-apparater på ett däck, vilket känns fullt rimligt liksom. Då kan man välja findäck!

Edit: Du är såklart varmt välkommen att komma förbi och provcykla däcken om du vill. Är du lättlurad, eh, jag menar lättimponerad så finns dock risken att du blir såld och därmed ruinerad.

Haha nej jag cyklar endast för motionen så körglädje är inget jag strävar efter.. Gillar att du är på hugget direkt, däckfrågan är din hjärtefråga till kommande val?
Nej men jag är helt ärligt och kollar RH varje gång jag ska köpa däck men slutar alltid med att jag inte tar de, jag tvivlar på min känsla för feeling till däck och på priset, som många andra antar jag!
Nej jag satt och kollade till min lila Miyata som är 650b, där fanns gravelking ss, Panaracer Pari Moto, WTB Horizon och något mer som alla såg typ samma lika, lite olika vikt men inte så farligt stor skillnad med tanke på att det är trådlöst och jag inte har vikten av vajern bak dit!
Jag kommer gärna förbi, vet inte hur gärna jag testar dina cyklar, risken är att jag blir totalt ruinerad.

Helt rätt med prioriteringar måste jag säga, själv är jag inte klanderfri men det är gott att höra att någon är! Inspirerande :D
Gott att veta att du alltjämt är med oss!

Den där DB:n ser ju rätt trevlig ut i geon…? Om den är det och om den inte är gjord i blylegering så får du slänga Miyata-klibbor på den och köra den som den är! 😂

Ang. sadeln så tror jag - likt Nilecitys farbror Barbro - inte att det finns några självklara genvägar till en perfekt sadel. Om den är motsträvig och man skyndar på processen så riskerar man att den åldras i förtid (om än med följden att man kan använda den, vilket har sina poänger). Om man verkligen biter ihop och tejpar röva full av silvertejp för att stå ut men kör och kör tills sadeln sitter som vore den en keps så kommer man förmodligen att ha en sadel för livet. Frågan är väl bara hur lång tid det tar och hur mycket silvertejp man har råd med fram till dess? Testa proofide eller liknande vaxbaserat. Som ett av många offer för Myten och Sanningarna om Lädersadeln så hade jag dock undvikt olja. Inte för att jag vet utan bara för att jag har hört att det ska vara dåligt för lädret.

Är den bekväm i övrigt? Om den är det så hade jag käkat #5 till frukost och väntat ut sadeln. Om inte så hade jag rullat ned till Karl Johansgatan och testat mig igenom Mästers sortiment av andra sadlar.

Knäet, har du varit på Veloform vårdcentralen och fått det kollat? Det låter som nån slags inflammation? Ta det vackert, vi behöver dig!

Kul att läsa om projekten, keep it comin’!

Den är blytung, något i stil med Stenas ankare. Jag tycker den ser bra ut, kändes bra på en snabb runda runt kvarteret, men kommer bli min brukscykel under way out west nu till helgen så recension kommer, om den önskas? Det är trots allt en db..

Ja men sant som ni säger, "inte att det finns några självklara genvägar till en perfekt sadel". Jag är av natur en man med otroligt dåligt tålamod, men jag har nog hellre 3 lätt påskyndade sadlar genom tiden än 1/3 av tiden en sten!

Min tanke med skinnsadlar är att de blir skönare och skönare, nu 3/10 skön. Men åker man ner till Karl Johansgatan kommer man antingen hem skeptisk till sina val eller två däck a la N3wton och sadel a la LWB och jag blir mister a la pank!

Jag ska nog boka in en tid hos sportrehab för både axel och knä! Men enligt en vän som arbetar som fysioterapeut sa något som att jag skulle föreställa mig ett skavsår i knät, samma rotation måånga gånger knät inte är helt van vid bli ibland så. Men genom att använda det så pumpas det runt ledvätska som kan likna fettet i vevlagret, ja killen cyklar!
 

Köp & Sälj

Topp