Visa din Miyata!

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur gör folk för att fixa till en sån här 512:a? Jag fick en nyligen av en släkting men har dålig koll på cyklar. Den har lite hemska metallmanicker påmonterade (för gamla reflexer) som förstört lacken här & där. Styrstången som går ner i ramen har ju en typ mutter, i brist på ord, och denna verkar bestå av kallgalv som släppt kraftigt. Går detta att fixa? Växlar & bromsar funkar men cykeln rullar lite halvsegt. Har stått i minst 10år i garage. Tyvärr lite rost här & där. Tror allt är orginal utöver bockstyret, som är bytt till ett rakt styre.

Hur gör man med rost & bortskrapad lack tro?

Vad bör jag göra för att få den i bruksskick? tacksam för tips! Visa bilaga 573268
"Muttern" är en del i styrlagret och relativt enkel att byta om man är lite mekaniskt lagd och orkar sitta med Youtube bredvid medan man gör det. Styrlager kostar någon hundring men sedan behöver man lite verktyg också.

I övrigt hade jag gjort följande:
- Tvätta cykeln ordentligt samt alla rörliga komponenter.
- Bytt alla vajrar och höljen och däcken om de är torra och spruckna.
- Tagit isär alla kullager och smörjt upp dem (jag hade inte bytt styrlagret om det löpte fritt efter tvätt och smörjning men jag är ingen estet).
- Bytt ut eventuella lager som efter uppsmörjning kärvar
- Om man är petig kan man köpa nagellack i rätt kulör och lappa hålen i lacken men jag tycker inte det behövs. Det är patina. Och ny lack på gammal cykel ser ofta konstigt ut, lite som för många ansiktslyft.
- Olja in cykeln med rostskyddsmedel invändigt (finns många starka åsikter om vad som är bäst) samt rostskydda utsidan (exv. kallpressad linolja, vax eller liknande).

Sedan hade jag cyklat så mycket jag orkar :D

Observera att detta kräver att du köper en hel del verktyg samt kommer ta mycket mer tid än man tror. Men det är lärorikt och kul och man bondar lite mer med cykeln tycker jag :)
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur gör folk för att fixa till en sån här 512:a? Jag fick en nyligen av en släkting men har dålig koll på cyklar. Den har lite hemska metallmanicker påmonterade (för gamla reflexer) som förstört lacken här & där. Styrstången som går ner i ramen har ju en typ mutter, i brist på ord, och denna verkar bestå av kallgalv som släppt kraftigt. Går detta att fixa? Växlar & bromsar funkar men cykeln rullar lite halvsegt. Har stått i minst 10år i garage. Tyvärr lite rost här & där. Tror allt är orginal utöver bockstyret, som är bytt till ett rakt styre.

Hur gör man med rost & bortskrapad lack tro?

Vad bör jag göra för att få den i bruksskick? tacksam för tips! Visa bilaga 573268
Jag hade monterat isär allt och sen rengjort och putsat så mycket som det bara går med baby-våtservetter (innehåller olja så löser det mesta) – det går åt många. Plockat isär alla lager och nav, och kollat att de fortfarande är ok. Därefter smörjt upp och monterat ihop. Nya broms- och växelvajrar, nya bromsklossar, eventuellt nya hoods. Kanske en ny sadel. Definitivt nya fälgband, slangar och däck. Ny styrlinda.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag hade monterat isär allt och sen rengjort och putsat så mycket som det bara går med baby-våtservetter (innehåller olja så löser det mesta) – det går åt många. Plockat isär alla lager och nav, och kollat att de fortfarande är ok. Därefter smörjt upp och monterat ihop. Nya broms- och växelvajrar, nya bromsklossar, eventuellt nya hoods. Kanske en ny sadel. Definitivt nya fälgband, slangar och däck. Ny styrlinda.

Instämmer helt. Några punkter där jag missade.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Instämmer med @Peth och @Jonatan F - plocka ned så mycket som möjligt, gör rent och smörj upp. Min gissning är att vevlagret ser för jävligt ut, så det bör vara prio. Kan sitta enormt hårt men det finns några tips ett par sidor tillbaka i tråden.

Följande tips är baserade på mina erfarenheter så det är inga ”sanningar”. Andra personer här kan säkert tycka annat eller komplettera! I vilket fall som helst önskar att jag hade letat upp en liknande lista innan jag började skruva cykel en gång i tiden.

• Spara inte på lacknaftan ity den är mycket effektiv som rengöringsmedel. Lösningsmedel slår allt, testa thinner och aceton om naftan inte förslår.
• Köp små stålborstar för rengöring.
• Köp en flaska mapp-gas på Jula för att värma fastrostade och -ärgade delar. Glöm 5-56 och andra rostlösare om det sitter hårt.
• Avdragare för vevarm och kassett samt en kedjepiska köper du enkelt på Biltema eller Jula. Dessa måste du ha. Om cykeln har frikrans eller Uni-glidekassett är det annorlunda. Jag kan tänka mig att det är frikrans på en 512, beroende på årsmodell.
• Det största kruxet är att hitta tillräckligt stora nycklar för att dra fast styrlagret.
• Du kommer också behöva ett par konnycklar till hjullagren - det är nästan omöjligt att göra service på dem utan nycklarna.

Räkna med en eller två tusenlappar i delar plus däck.
 
Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Instämmer med @Peth och @Jonatan F - plocka ned så mycket som möjligt, gör rent och smörj upp. Min gissning är att vevlagret ser för jävligt ut, så det bör vara prio. Kan sitta enormt hårt men det finns några tips ett par sidor tillbaka i tråden.

Följande tips är baserade på mina erfarenheter så det är inga ”sanningar”. Andra personer här kan säkert tycka annat eller komplettera! I vilket fall som helst önskar att jag hade letat upp en liknande lista innan jag började skruva cykel en gång i tiden.

• Spara inte på lacknaftan ity den är mycket effektiv som rengöringsmedel. Lösningsmedel slår allt, testa thinner och aceton om naftan inte förslår.
• Köp små stålborstar för rengöring.
• Köp en flaska mapp-gas på Jula för att värma fastrostade och -ärgade delar. Glöm 5-56 och andra rostlösare om det sitter hårt.
• Avdragare för vevarm och kassett samt en kedjepiska köper du enkelt på Biltema eller Jula. Dessa måste du ha.
• Det största kruxet är att hitta tillräckligt stora nycklar för att dra fast styrlagret.
• Du kommer också behöva ett par konnycklar till hjullagren - det är nästan omöjligt att göra service på dem utan nycklarna.

Räkna med en eller två tusenlappar i delar plus däck.
I det här fallet är det nog en avdragare för frikrans som behövs. Tror inte Biltema har sån.
 

p-k

Medlem
Visa din Miyata!
I det här fallet är det nog en avdragare för frikrans som behövs. Tror inte Biltema har sån.
Jo, det har de faktiskt! Bara för Shimano dock. Funkade för mig – efter att ha satt avdragaren i ett skruvstäd och använt hjulet som hävarm då. Deras vevarmsavdragare (den billigare varianten) däremot, fungerade inte alls som den skulle.
 
Senast ändrad:

plastbytta

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hemma ensam sjuk så får man göra det bästa v situationen. Så fram med våtslippapper och lite autosol så kan kan man ett par tråkiga vevar att se ut såhär.
 

Bilagor

  • 20220810_115209.jpg
    20220810_115209.jpg
    954.7 KB · Besök: 35
  • 20220810_121828.jpg
    20220810_121828.jpg
    1 MB · Besök: 34

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur gör folk för att fixa till en sån här 512:a? Jag fick en nyligen av en släkting men har dålig koll på cyklar. Den har lite hemska metallmanicker påmonterade (för gamla reflexer) som förstört lacken här & där. Styrstången som går ner i ramen har ju en typ mutter, i brist på ord, och denna verkar bestå av kallgalv som släppt kraftigt. Går detta att fixa? Växlar & bromsar funkar men cykeln rullar lite halvsegt. Har stått i minst 10år i garage. Tyvärr lite rost här & där. Tror allt är orginal utöver bockstyret, som är bytt till ett rakt styre.

Hur gör man med rost & bortskrapad lack tro?

Vad bör jag göra för att få den i bruksskick? tacksam för tips! Visa bilaga 573268
Grattis och välkommen hit ned!

Många kloka råd ovan. Ett viktigt som alla har missat är att vika första helgen i juli 2023 åt Miyatakonventet. Inga om och men, bara vik.

En god idé kan vara att haka på en redan förlorad själ som har verktygen, som själv har förstört ett par tre vevarmar och spräckt en knoge eller två. Du gör jobbet själv men under lättsamt överinseende av gammal Miyatafarbror (från 23 år och uppåt…).

Om du bor på replängds avstånd från Jönköping så finns det en 23-plussare här.

Runt Gbg finns det fler än det finns kvarlämnade lamp- och låsfästen på en gammal Miyata.

Än en gång, välkommen!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Grattis och välkommen hit ned!

Många kloka råd ovan. Ett viktigt som alla har missat är att vika första helgen i juli 2023 åt Miyatakonventet. Inga om och men, bara vik.

En god idé kan vara att haka på en redan förlorad själ som har verktygen, som själv har förstört ett par tre vevarmar och spräckt en knoge eller två. Du gör jobbet själv men under lättsamt överinseende av gammal Miyatafarbror (från 23 år och uppåt…).

Om du bor på replängds avstånd från Jönköping så finns det en 23-plussare här.

Runt Gbg finns det fler än det finns kvarlämnade lamp- och låsfästen på en gammal Miyata.

Än en gång, välkommen!
Trådens Bamse har talat. Axel är både stark och snäll. ❤️
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Förresten, är det några som är sugna på att cykla Miyata nästnästa söndag, alltså 21/8? Tänkte i s f att vi skulle kunna ses i närheten av @Skyerider som bor ungefär mellan Göteborg och Jönköping. Eller om någon annan helg passar bättre?

Vi får väl ge @n3wton dispens som vanligt.
Tack! Återkommer i frågan! Skolstart nästa vecka och på det följer tydligen ungefär femtusen helgaktiviteter. Tänk dammlucka för den ansvarsfulle föräldern... Men ambitionen lever absolut!
 

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Förresten, är det några som är sugna på att cykla Miyata nästnästa söndag, alltså 21/8? Tänkte i s f att vi skulle kunna ses i närheten av @Skyerider som bor ungefär mellan Göteborg och Jönköping. Eller om någon annan helg passar bättre?

Vi får väl ge @n3wton dispens som vanligt.
Är mitt i en flytt den söndagen men tror att jag kan få lov att vara med på aktiviteten. Får vara som LWB, snäll fast lika stark blir svårt.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Alltså ska det cyklas också?
Vore askul men har två extrabarn just den helgen så får hålla mig hemma och agera lekfarbror. ”Hej barn, har ni hört Sagan om Miyatans återkomst?”
 

plastbytta

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu börjar man nästan se vad som komma skall. Behöver göra en beställning på lite delar bara sen kan jag bygga klart. Är bara det sista att bestämma om det blir 1x eller ej. Men lutar nog åt det. Men inser att jag nog behöver köpa en ny body för 8-10 delat. Den jag hade satt på en white cykel och gick ej att ta loss ( tror jag eller så är jag dum i huvudet) så en ny body och sen dit med en wide range kasett.
 

Bilagor

  • 20220810_183159.jpg
    20220810_183159.jpg
    1.3 MB · Besök: 51
  • 20220810_183205.jpg
    20220810_183205.jpg
    1.4 MB · Besök: 32
  • 20220810_183209.jpg
    20220810_183209.jpg
    1.1 MB · Besök: 50

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu börjar man nästan se vad som komma skall. Behöver göra en beställning på lite delar bara sen kan jag bygga klart. Är bara det sista att bestämma om det blir 1x eller ej. Men lutar nog åt det. Men inser att jag nog behöver köpa en ny body för 8-10 delat. Den jag hade satt på en white cykel och gick ej att ta loss ( tror jag eller så är jag dum i huvudet) så en ny body och sen dit med en wide range kasett.
Gjorde du detta med en 15mm insex?


Om det nu inte löser sig med din body transplantation så går det ju också att köra 7-av-8, 8-av-9...dvs du tar bort näst minsta drevet (låt säga en 13t) från kassetten och så passar den på din 7-delade HG-body. Det blir då dock ett rejält steg upp till tyngsta växeln, en typ av överväxel för nedförsbackarna. Inte så elegant men absolut görbart om det är viktigt att få till det med 1x utan att byta body (eller hjul), kanske för en tillfällig interimlösning.
 
Visa din Miyata!
Hej,

Det har äntligen blivit dags att göra något med den gamla Valleyrunnern.... Vore tacksam för lite tips på vad för delar från nutid som passar bra med dåtiden... :-) Och om någon byggt något liknande, tips på komponter i drivlina / reglage som funkat bra. Det som fanns på har sett sina bättre dagar...

Tanken är det skall bli något gravelinspirerat. Av denna: https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4124519 Ja kanske något liknande Kashmirsocialists

Så nytt / begagnat i form av
Bromsar
Drivlina
Bakväxel/reglage...
Vevlager/Vevparti

//Henrik
 
Topp