Visa din Miyata!
"Muttern" är en del i styrlagret och relativt enkel att byta om man är lite mekaniskt lagd och orkar sitta med Youtube bredvid medan man gör det. Styrlager kostar någon hundring men sedan behöver man lite verktyg också.Hur gör folk för att fixa till en sån här 512:a? Jag fick en nyligen av en släkting men har dålig koll på cyklar. Den har lite hemska metallmanicker påmonterade (för gamla reflexer) som förstört lacken här & där. Styrstången som går ner i ramen har ju en typ mutter, i brist på ord, och denna verkar bestå av kallgalv som släppt kraftigt. Går detta att fixa? Växlar & bromsar funkar men cykeln rullar lite halvsegt. Har stått i minst 10år i garage. Tyvärr lite rost här & där. Tror allt är orginal utöver bockstyret, som är bytt till ett rakt styre.
Hur gör man med rost & bortskrapad lack tro?
Vad bör jag göra för att få den i bruksskick? tacksam för tips!Visa bilaga 573268
I övrigt hade jag gjort följande:
- Tvätta cykeln ordentligt samt alla rörliga komponenter.
- Bytt alla vajrar och höljen och däcken om de är torra och spruckna.
- Tagit isär alla kullager och smörjt upp dem (jag hade inte bytt styrlagret om det löpte fritt efter tvätt och smörjning men jag är ingen estet).
- Bytt ut eventuella lager som efter uppsmörjning kärvar
- Om man är petig kan man köpa nagellack i rätt kulör och lappa hålen i lacken men jag tycker inte det behövs. Det är patina. Och ny lack på gammal cykel ser ofta konstigt ut, lite som för många ansiktslyft.
- Olja in cykeln med rostskyddsmedel invändigt (finns många starka åsikter om vad som är bäst) samt rostskydda utsidan (exv. kallpressad linolja, vax eller liknande).
Sedan hade jag cyklat så mycket jag orkar :D
Observera att detta kräver att du köper en hel del verktyg samt kommer ta mycket mer tid än man tror. Men det är lärorikt och kul och man bondar lite mer med cykeln tycker jag :)