Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Om du vill kosta på den lite däck-bling och vill optimera den för de där 99 procenten så är säkert René Herse Natches Pass 26x1.8” otroligt fina.

Jag är själv nyfiken på René Herse men får hålla i slantarna ett tag nu. Men om dina RaceKing fortfarande ligger där hemma och räcker lång näsa åt dig så är jag däremot ev. spekulant till den rosa...
Mmm, findäck.. Kul att lyxa med däck, med 600 pix/st får det nästan vara födelsedag för att kosta på sig till bruksisen :D Du har pm om RaceKingsen

Visa din Miyata!
I tredje och sista avsnittet av ”Mjuklångbikepackingen som regnade inne” blev det en avkopplande fincykling på tusingen till Mölle. Denna tur markerade invigningen på Phil-hjulet med niodelad kassett. Det här kommer att bli fint som snus! Passande nog har även brorsan Phil-nav på sin skjuts, en fixiefied Crescent.

6759C101-0051-43F0-BFA4-FCD6ACFFFC47.jpeg

Väl hemma i Gbg igen upprättades samband med @Sennsa och i ett dunkelt hörn av Slottskogen bytte ett par Conti RaceKing 26x2.2 ägare. Ikväll ska de monteras på den rosa, och sen är samtliga påbörjade Miyata-projekt i körbart skick. Stort tack Sennsa!

Visa din Miyata!
I tredje och sista avsnittet av ”Mjuklångbikepackingen som regnade inne” blev det en avkopplande fincykling på tusingen till Mölle. Denna tur markerade invigningen på Phil-hjulet med niodelad kassett. Det här kommer att bli fint som snus! Passande nog har även brorsan Phil-nav på sin skjuts, en fixiefied Crescent.

Visa bilaga 490928

Väl hemma i Gbg igen upprättades samband med @Sennsa och i ett dunkelt hörn av Slottskogen bytte ett par Conti RaceKing 26x2.2 ägare. Ikväll ska de monteras på den rosa, och sen är samtliga påbörjade Miyata-projekt i körbart skick. Stort tack Sennsa!
Gött stuk på Tusingen?

Visa din Miyata!

[BILD]

Tack själv, trevligt att gaffla lite cyklar och gött att däcken kommer till användning!

Visa din Miyata!
Om du vill kosta på den lite däck-bling och vill optimera den för de där 99 procenten så är säkert René Herse Natches Pass 26x1.8” otroligt fina.

Jag är själv nyfiken på René Herse men får hålla i slantarna ett tag nu. Men om dina RaceKing fortfarande ligger där hemma och räcker lång näsa åt dig så är jag däremot ev. spekulant till den rosa...
Vad har du för ram? Jag har 2.3 med skärmar..

Visa din Miyata!
Vad har du för ram? Jag har 2.3 med skärmar..
De äldre ramarna (tom. 1989?) är lite smalare, ex den Valley Runner som @Sennsa testade sina RaceKing 2.2:or i och där det var för tajt vid ”chain stay bridge:n”.

Samma däck funkar däremot i den rosa, som är antingen 1989 eller 1990. Där funkar Ice Spiker Pro 26x2.3 på bakhjulet, men de tar i aldrig så lite i gaffeln.

Ytterligare nåt år framåt (Norrskensflamman, 91-92 nånting) funkar Ice Spiker både fram och bak, dock utan skärmar.

Har du Rat Trap Pass:en på en Miyata @MIGHTYnoob?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
De äldre ramarna (tom. 1989?) är lite smalare, ex den Valley Runner som @Sennsa testade sina RaceKing 2.2:or i och där det var för tajt vid ”chain stay bridge:n”.

Samma däck funkar däremot i den rosa, som är antingen 1989 eller 1990. Där funkar Ice Spiker Pro 26x2.3 på bakhjulet, men de tar i aldrig så lite i gaffeln.

Ytterligare nåt år framåt (Norrskensflamman, 91-92 nånting) funkar Ice Spiker både fram och bak, dock utan skärmar.

Har du Rat Trap Pass:en på en Miyata @MIGHTYnoob?

Har jag inte. Tror killen innan körde 2.5 or på den ram jag har. En streetrunner -90

Visa din Miyata!
Tänker byta ut det ärgade och slitna vevpartiet på den Rosa 2.0 mot ett likadant men med silvriga klingor. Vidare kanske Sakae stolpen ryker till förmån för en Nitto med deore DX text. Har även en uppsättning DX cantis som får ersätta de plastiga exage som sitter på nu. Vidare en rejäl putsning och inoljning. Ny krans, kedja, handtag, sadel och en pakethållare fram med avtagbar korg... det borde frun gilla?

Edit: contislicks finns i garaget som passar bättre på Trail Runnern än de nuvarande

Bilagor

• EDA6EDEB-CBB2-4C0E-BFE5-AB13F7F5F013.jpeg
    EDA6EDEB-CBB2-4C0E-BFE5-AB13F7F5F013.jpeg
    797.9 KB · Besök: 161
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Har börjat känna lite på konditionen på Trail Runnern, glapp i styrlager, vevlager och baknav. Vevlagret har jag minst hopp om att rädda och kommer byta det.
Klickade hem en ny Deore LX bakväxel anno 1991 och ett Rosa Minoura flaskställ som oxå härstammar från tidigt 90-tal. På lördag skall jag presentera hojen för frun, be henne hoppa upp för att bedöma sittposition och efter det kanske efterskänka min A-tac stam till henne. Vi får helt enkelt se vad hennes dom blir???Håll tummarna??

Visa din Miyata!
Tänker byta ut det ärgade och slitna vevpartiet på den Rosa 2.0 mot ett likadant men med silvriga klingor. Vidare kanske Sakae stolpen ryker till förmån för en Nitto med deore DX text. Har även en uppsättning DX cantis som får ersätta de plastiga exage som sitter på nu. Vidare en rejäl putsning och inoljning. Ny krans, kedja, handtag, sadel och en pakethållare fram med avtagbar korg... det borde frun gilla?

Edit: contislicks finns i garaget som passar bättre på Trail Runnern än de nuvarande
Fy på dig...att du inte skäms ....?
Jag blev avund där ..

Visa din Miyata!

Visa bilaga 490928

Tänk att jag riktigt myser vid synen på denna cykel i dina händer! Ett mycket bättre hem i alla avseenden. Har du förresten någon goe väska till ditt M18?

Visa din Miyata!
Gött stuk på Tusingen?
Tänk att jag riktigt myser vid synen på denna cykel i dina händer! Ett mycket bättre hem i alla avseenden. Har du förresten någon goe väska till ditt M18?
Tack, jag får erkänna att det mesta handlar om ramen själv, resten är lite kosmetika ovanpå och några anpassningar (främst styre/stam) för att cykeln ska passa mig, och så sträcker den på sig och blir såhär fin. Cykeln klättrade t.ex. minst ett par steg på eleganstrappan när skärmarna kom på.

Ang. väska så hör jag till den ytterst lilla (dvs. exklusiva?) grupp människor som inte går igång på Gilles Berthouds väskor. Det måste handla om bristande förfining... Däremot har jag ett par Carradice som åker på om det blir tal om långåka, en Camper Longflap fram och en Nelson Longflap bak i kombination med @Peth s bakpakethållare.

Visa din Miyata!
Frun blev överlycklig och tjatar om vit san marco sadel och kanske flytta över Magura Harlekin paret till denna. Två saker är helt klara, vevlagret är slut och nya crossride kommer åka på. Araya fäljarna är rätt trötta och baknavet slut.
Vi får se hur det evolverar. Plusset är att ramen är riktigt fin, lite vax och nagellack i rätt nyans över de skav som finns så är den i nyskick! ??

Bilagor

• FDCF3798-B5A6-4DA5-A8AF-44A0C24C5624.jpeg
    FDCF3798-B5A6-4DA5-A8AF-44A0C24C5624.jpeg
    977.8 KB · Besök: 123
Visa din Miyata!
Tog första turen på min nybyggda one-ten med Ultegra-105 drivlina idag. Köpte den förra sommaren för 500:- men fick inte hem den från Öland förrän förra veckan.
Allt som sitter på cykeln utom det fina Carbonpro vevpartiet från FSA fanns hemma i källaren.

Den är fantastisk att cykla på. Är helt övertygad om att den kommer att rulla minst lika ofta och mycket som min gamla vita one-ten som börjar bli rätt sliten men som har tjänat mig oerhört väl med tre olika drivlinor under de 8 år jag har haft den.
9DFFA680-E646-4AEC-840C-3C5EE207A106.jpeg

Bilagor

• 27A0E6AE-44CB-4783-A9D3-F852C19FB2DA.jpeg
    27A0E6AE-44CB-4783-A9D3-F852C19FB2DA.jpeg
    821.2 KB · Besök: 104
  • FC3A4B49-AEB1-4E4F-B4EA-C240B687A605.jpeg
    FC3A4B49-AEB1-4E4F-B4EA-C240B687A605.jpeg
    588.1 KB · Besök: 100
  • C949D275-2142-41FE-81AF-3F80DC31834B.jpeg
    C949D275-2142-41FE-81AF-3F80DC31834B.jpeg
    721.4 KB · Besök: 93
  • D8F64356-DBE9-4F4C-B811-AEA56D9E639D.jpeg
    D8F64356-DBE9-4F4C-B811-AEA56D9E639D.jpeg
    581.6 KB · Besök: 105
Visa din Miyata!
Tog första turen på min nybyggda one-ten med Ultegra-105 drivlina idag. Köpte den förra sommaren för 500:- men fick inte hem den från Öland förrän förra veckan.
Allt som sitter på cykeln utom det fina Carbonpro vevpartiet från FSA fanns hemma i källaren.

Den är fantastisk att cykla på. Är helt övertygad om att den kommer att rulla minst lika ofta och mycket som min gamla vita one-ten som börjar bli rätt sliten men som har tjänat mig oerhört väl med tre olika drivlinor under de 8 år jag har haft den. Visa bilaga 492511
Helsike va trevlig?

Visa din Miyata!

Den är fantastisk att cykla på. Är helt övertygad om att den kommer att rulla minst lika ofta och mycket som min gamla vita one-ten som börjar bli rätt sliten men som har tjänat mig oerhört väl med tre olika drivlinor under de 8 år jag har haft den. Visa bilaga 492511
Fiiin! Nu ska jag bara ha tag i en gaffel till min och bygga upp den på liknande sätt (dvs med modernare grupp)

Visa din Miyata!
God förmiddag och tack för den trevligaste tråden på forumet. Fram tills nu har det varit ett relativt passivt läsande för min del, främst för att hålla koll på vad @LWB gör med min gamla tusing. Jag ångrar inte på något sätt att denna såldes, jag blev aldrig riktigt kompis med storleken och vikten. Dessutom behövs det skivbromsar i min värld när det ska dras både cykelvagn, barnstol och väskor. Nog om det, fint att se att den lever ett rikare liv i någon annans händer.

Men, ett ständigt dåligt samvete, som några säkert känner igen sig i, är att jag kan ha lovat att någon gång fixa en fin cykel till min sambo. Hon är inte det minsta lockad av att cykla långt eller mycket, men uppskattar kvalitet och vackra ting. Dessutom cyklar jag och barnen hela tiden, så hon blir alltid efter. Och så plötsligt fanns en Mixteram inom räckhåll för 750 spänn, och det kändes ju ändå rimligt. Så nu är den familjens nya projekt som samsas med tvättställningar och krukor i vardagsrummet. @LWB du har sett förutsättningarna.

Planen är väl att inom en rimlig budget (2000ish) göra denna farbar och vacker att se på. Faktum är att den rullar, växlar och bromsar ganska bra, men som synes lider av en hel del ytrost och knasiga komponenter som jag inte mekat med förut. Mina tidigare mek-erfarenheter är nämnda m1000, 2-3 fixies på den gamla goda tiden samt min Brother Kepler som nu rullar med GRX400 som skogstraktor och vägplog.

Kommer behöva en del hjälp med komponentval och allmänna hejarop för detta bygge. Kommer kanske bli en byggtråd, men förutsättningarna att göra en riktigt stilren lyxuppgradering enligt andra mixte-trådar finns inte. Har en del delar i gömmorna, och får väl leta här o på bukten efter övrigt. Målet är en funktionell och lagom stilig cykel, som kan låsas utomhus utan att bli roffad och skänker glädje till sambon och övriga i familjen.

Nummer på ramen är: OC 56598

På återhörande / Rasmus

Bilagor

• IMG_4397.jpeg
    IMG_4397.jpeg
    1.6 MB · Besök: 120
  • IMG_4347.jpeg
    IMG_4347.jpeg
    872.5 KB · Besök: 118
  • IMG_4398.jpeg
    IMG_4398.jpeg
    1.1 MB · Besök: 106
  • IMG_4399.jpeg
    IMG_4399.jpeg
    1.3 MB · Besök: 113
  • IMG_4400.jpeg
    IMG_4400.jpeg
    1,006.6 KB · Besök: 119
  • IMG_4401.jpeg
    IMG_4401.jpeg
    1.3 MB · Besök: 121
Visa din Miyata!
God förmiddag och tack för den trevligaste tråden på forumet. Fram tills nu har det varit ett relativt passivt läsande för min del, främst för att hålla koll på vad @LWB gör med min gamla tusing. Jag ångrar inte på något sätt att denna såldes, jag blev aldrig riktigt kompis med storleken och vikten. Dessutom behövs det skivbromsar i min värld när det ska dras både cykelvagn, barnstol och väskor. Nog om det, fint att se att den lever ett rikare liv i någon annans händer.

Men, ett ständigt dåligt samvete, som några säkert känner igen sig i, är att jag kan ha lovat att någon gång fixa en fin cykel till min sambo. Hon är inte det minsta lockad av att cykla långt eller mycket, men uppskattar kvalitet och vackra ting. Dessutom cyklar jag och barnen hela tiden, så hon blir alltid efter. Och så plötsligt fanns en Mixteram inom räckhåll för 750 spänn, och det kändes ju ändå rimligt. Så nu är den familjens nya projekt som samsas med tvättställningar och krukor i vardagsrummet. @LWB du har sett förutsättningarna.

Planen är väl att inom en rimlig budget (2000ish) göra denna farbar och vacker att se på. Faktum är att den rullar, växlar och bromsar ganska bra, men som synes lider av en hel del ytrost och knasiga komponenter som jag inte mekat med förut. Mina tidigare mek-erfarenheter är nämnda m1000, 2-3 fixies på den gamla goda tiden samt min Brother Kepler som nu rullar med GRX400 som skogstraktor och vägplog.

Kommer behöva en del hjälp med komponentval och allmänna hejarop för detta bygge. Kommer kanske bli en byggtråd, men förutsättningarna att göra en riktigt stilren lyxuppgradering enligt andra mixte-trådar finns inte. Har en del delar i gömmorna, och får väl leta här o på bukten efter övrigt. Målet är en funktionell och lagom stilig cykel, som kan låsas utomhus utan att bli roffad och skänker glädje till sambon och övriga i familjen.

På återhörande / Rasmus
Den där kommer bli bra! Snygg som det är, men en allmän upputsning och utbyte av slitdelar kan säkert behövas. Borde kanske tillochmed gå att hålla sig inom budget(!).

Visa din Miyata!
Köpte denna för en tid sedan. Någon kunnig som vet vilken modell/årgång det rör sig om?

Är ursprungligen blå, men har blivit omlackerad någon gång.

Bilagor

• 3916B750-8F24-4D80-8E68-668DCF4D1D44.jpeg
    3916B750-8F24-4D80-8E68-668DCF4D1D44.jpeg
    762.5 KB · Besök: 103
Visa din Miyata!

På återhörande / Rasmus
Den där kommer bli bra! Snygg som det är, men en allmän upputsning och utbyte av slitdelar kan säkert behövas. Borde kanske tillochmed gå att hålla sig inom budget(!).
Välkommen ettlivenhoj. Ruskigt vacker modell, precis en sådan mixte är jag på jakt efter åt min hustru.
+1 på rubbet.
Kul @ettlivenhoj !
Jag hade nog också nöjt mig med att gå över slitdelarna, gett den en allmän lättöverhalning och i övrigt låtit den bära sina 35 år, warts ’n’ all, med grace.

Visa din Miyata!
Inte undra på att det både glappade och kärvade... satt som gjutet såklart?
Lite stålborstning så e det i med nytt lager... inget hemma! Typiskt, får beställa nytt lager och två nya hjul?plusset var att styrlagret gick att rädda?Polera ram är nästa steg!

Bilagor

• F0066FBD-7D38-489A-809B-5771C16AC841.jpeg
    F0066FBD-7D38-489A-809B-5771C16AC841.jpeg
    564.3 KB · Besök: 74
  • B9497FF2-A15A-4624-9C37-5175383E5E75.jpeg
    B9497FF2-A15A-4624-9C37-5175383E5E75.jpeg
    952.7 KB · Besök: 66
Visa din Miyata!
Va är det för väskor? Små eller ihopvikta?
De är små – 2,5 liter/st – och billiga.
Det är sällan jag har med mig hela husgerådet när jag är ute och cyklar. Dessa räcker väl till lite verktyg, en extraslang eller två, lite kläder och nån macka. Vad mer kan man behöva på en utflykt?

Visa din Miyata!
Välkommen ettlivenhoj. Ruskigt vacker modell, precis en sådan mixte är jag på jakt efter åt min hustru.
+1 på rubbet.
Kul @ettlivenhoj !
Jag hade nog också nöjt mig med att gå över slitdelarna, gett den en allmän lättöverhalning och i övrigt låtit den bära sina 35 år, warts ’n’ all, med grace.
Tack, gött med hejarop, behövdes direkt! Stolpen sitter, stammen sitter, halva vevlagret sitter. (ngn som vet vilket verktyg som ska till här?)

IMG_4355.jpeg

Efter strippning och översyn tänker jag att åtgärdsplanen blir något i stil med:

- Ny- eller begköp av sadel och stolpe
- Ny- eller begköp av stam eller så slipar jag bort färg och polerar den befintliga
- Nytt vevlager, bara kolasås med crumbs inuti det gamla
- ny kedja
- nytt frihjul – om jag inte orkar mecka med det gamla. Det rullar trögt o ser allmänt trist ut, även om tänderna indikerar minimalt med slitage.
- skärmar, får se om jag orkar försöka fixa de värsta bucklorna, och kanske slipa bort färgen. Eller så blir det plastskärmar från gömmorna tillsvidare. När ekonomin tillåter blir det nog ett par stiligare. Gillar Dia-compes brons/koppar-variant, men de medger inte särskilt feta däck.
- Vevparti, pedaler, hjul och bromsar får tvätt o näsfett. + nya klossar förstås.
- Styre har jag ett Velo Orange mustasch liggande, liksom Tectro-handtag som går in i styränden. Får se hur dessa lirar. Får duga tillsvidare.

En fundering på växel – det är "Shimano light action" som sitter på, inget som jag stött på tidigare. Skulle gärna byta till ett Shimano 600 eller motsvarande. Vilka typ av reglage skulle passa tycker ni? Tänker antingen friktionsreglage på röret, likt en Miyata 1000 (men då krävs någon slags lös klämma eftersom fästen saknas i ramen) eller något reglage på styret. Här är jag dock helt lost, förslag?

Några bilder från vardagsrummet:

Bilagor

• IMG_4353.jpeg
    IMG_4353.jpeg
    753.6 KB · Besök: 42
  • IMG_4354.jpeg
    IMG_4354.jpeg
    825.1 KB · Besök: 40
  • IMG_4356.jpeg
    IMG_4356.jpeg
    797.4 KB · Besök: 45
  • IMG_4357.jpeg
    IMG_4357.jpeg
    791.5 KB · Besök: 47
Visa din Miyata!
Är falsen så skarp/markerad att man kan hålla fast den i ett skruvstycke och använda ramen som hävstång?
Jag har gjort det med andra kärvande vevlager, men svårt att se här hur mycket det finns att nypa tag i.

Glada hurrarop hur som helst!
Ja, det skulle troligen gå som en sista utväg. Tänkte främst att det kanske finns ett verktyg som är avsett för just denna klack.

Tillbaka
Topp