God förmiddag och tack för den trevligaste tråden på forumet. Fram tills nu har det varit ett relativt passivt läsande för min del, främst för att hålla koll på vad
@LWB gör med min gamla tusing. Jag ångrar inte på något sätt att denna såldes, jag blev aldrig riktigt kompis med storleken och vikten. Dessutom behövs det skivbromsar i min värld när det ska dras både cykelvagn, barnstol och väskor. Nog om det, fint att se att den lever ett rikare liv i någon annans händer.
Men, ett ständigt dåligt samvete, som några säkert känner igen sig i, är att jag kan ha lovat att någon gång fixa en fin cykel till min sambo. Hon är inte det minsta lockad av att cykla långt eller mycket, men uppskattar kvalitet och vackra ting. Dessutom cyklar jag och barnen hela tiden, så hon blir alltid efter. Och så plötsligt fanns en Mixteram inom räckhåll för 750 spänn, och det kändes ju ändå rimligt. Så nu är den familjens nya projekt som samsas med tvättställningar och krukor i vardagsrummet.
@LWB du har sett förutsättningarna.
Planen är väl att inom en rimlig budget (2000ish) göra denna farbar och vacker att se på. Faktum är att den rullar, växlar och bromsar ganska bra, men som synes lider av en hel del ytrost och knasiga komponenter som jag inte mekat med förut. Mina tidigare mek-erfarenheter är nämnda m1000, 2-3 fixies på den gamla goda tiden samt min Brother Kepler som nu rullar med GRX400 som skogstraktor och vägplog.
Kommer behöva en del hjälp med komponentval och allmänna hejarop för detta bygge. Kommer kanske bli en byggtråd, men förutsättningarna att göra en riktigt stilren lyxuppgradering enligt andra mixte-trådar finns inte. Har en del delar i gömmorna, och får väl leta här o på bukten efter övrigt. Målet är en funktionell och lagom stilig cykel, som kan låsas utomhus utan att bli roffad och skänker glädje till sambon och övriga i familjen.
Nummer på ramen är: OC 56598
På återhörande / Rasmus