Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Alla skall vi den vägen vandra.. Rosa it is!

Bilagor

• D1CA3C69-98B9-4A43-8C05-FBFE3A85ADA6.jpeg
    D1CA3C69-98B9-4A43-8C05-FBFE3A85ADA6.jpeg
    6.3 KB · Besök: 53

Knas79

Medlem
Visa din Miyata!
Längesen jag skrattade så mycket, morsan håller på att bli tokig. Under förutsättning att storleken då också bestämdes av längden på Seat tube från vevaxel så lyckades jag på distans få fram följande resultat.

Nu var ju egentligen frågan vad ni tror kan återanvändas på cykeln, nostalgin till trots, men det här blev så pass underhållande att jag känner att jag måste återkoppla utifrån gårdagens diskussion.

IMG_20210520_174229.jpg

IMG_20210520_175457.jpg

Stigbob

Medlem
Visa din Miyata!
Ser ut så när jag tittar i katalogerna oxå🤩
”Miyata 100år” klibborna kom med årsmodell -90 och framåt antar jag. Min är en 90:a och har bromsfästen som på bilden. Hmmm, mystiken tätnar. Nu Carl får du dyka djupt ner i dina heliga arkiv och försöka råda bot på detta, vi har alltså några 86:or med olika placering av fästen sen antagligen några 90:or ish som ser ut som på bilden och sen jonjas som inte gör det. Blir svårt att sova ikväll
32580C28-170E-4460-87E5-9E2BB740D67E.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
”Miyata 100år” klibborna kom med årsmodell -90 och framåt antar jag. Min är en 90:a och har bromsfästen som på bilden. Hmmm, mystiken tätnar. Nu Carl får du dyka djupt ner i dina heliga arkiv och försöka råda bot på detta, vi har alltså några 86:or med olika placering av fästen sen antagligen några 90:or ish som ser ut som på bilden och sen jonjas som inte gör det. Blir svårt att sova ikväll
Visa bilaga 490107
För att inte nämna det faktum att det inte finns några bilder på interwebs utanför happyride som visar Miyator med denna bakbromsplacering.

John Blaze

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blev lite kvällscykling för att testa nya vevlagret. Har febrilt men utan framgång letat efter ett lager i dimension 73x127 mm. Det blev istället dimensionen 73x122 mm vilket fungerade fint.

Rastade den ystra Miyatan i ett grustag. Den japanska mekaniken fungerade oklanderligt - ända tills kedjan gick av och böjde framväxeln. Det blev att ställa sig på trampan och kickbike:a sig hem!

PXL_20210520_200049500.jpg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blev lite kvällscykling för att testa nya vevlagret. Har febrilt men utan framgång letat efter ett lager i dimension 73x127 mm. Det blev istället dimensionen 73x122 mm vilket fungerade fint.

Rastade den ystra Miyatan i ett grustag. Den japanska mekaniken fungerade oklanderligt - ända tills kedjan gick av och böjde framväxeln. Det blev att ställa sig på trampan och kickbike:a sig hem!

Visa bilaga 490109
Kul att det funkade men tråkigt att det blev ras. Beroende på hur oheligt du är beredd att behandla cykeln och beroende på hur du vill använda den framöver så kan jag rekommendera 1x. Jag kör gamla Miyator med 1x7, 1x10 och 1x11.

På 1x7:an med Acera X-växel (oerhört låg blingfaktor men skiten bara funkar och funkar, jag satte samma sort även på farsans 3x7 och byter inte förrän de ger upp), nåväl där krävdes N/W-klinga för att hålla kedjan på plats. På 1x10 med halvgammal Deore-växel och 1x11 med modern men ful XT med clutch och grejer funkar det utan N/W-klinga.

1x7 är förstås begränsat vid hård off road eller med tung packning, men för snällare stig och övrig vardagscykling har det funkat spotless.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Benägen att hålla med där, driftsäkerheten är enastående med 1x7. Jag är lite inne på att säkra upp med en Paul Kedjestyrare på den blåvita för att undvika evt missöden även om det inte är troligt. Mest för att jag inte vill sabba lacken😅

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 490109
Trevlig bild🤩

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 490107
Mmm jag ser att det skiftar hej vilt, återkommer efter analys!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fellow Miyata-freaks,
Jag behöver tips och stöd i tillvaron gällande utväxling vid byte från frikrans till kassett på min Miyata 1000. Lite rörigt inlägg nedan, men försök att lyssna på vad jag menar, inte på vad jag skriver. :)

Klingorna är på 50-42-28 tänder. Dessa tänker jag behålla till en början för att snåla in lite, även om jag sällan lär behöva högsta växeln 50/11. Framöver kan jag mycket väl tänka mig att byta hej vilt, kanske ffa då till en mindre störstaklinga (eftersom jag inte är intresserad av att vara snabbast i stan) och en mindre minstaklinga (för att enklare kunna gnaga mig uppför även med lite last på cykeln).

Original frikrans är femdelad med 14 till 32 tänder.

Jag är inte i första hand ute efter fler växlar, men jag har span på en 9-delad 11-34-kassett.
Den finns i butik och den ger mig lite lättare granny gear än cykeln har idag.

Vad säger den samlade intelligensen om denna kassett?

Cykeln har XT Deer Head-växlar, någon som vet hur de funkar med 9-delat?
Om det behövs för bättre användbarhet så har jag inga betänkligheter att byta bakväxeln och lägga undan originalet i Lådan Med Originaldelar, men funkar den så får den sitta kvar och göra sitt jobb.

Tack för konstruktiva inspel!
Nu blev det en niodelad 11-36-kassett.
Eftersom helgens planerade cykling till stor del ser ut att regna inne så får det bli gubbhäng och skruva i garaget istället, återkommer med uppdateringar.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 490107
Svåra saker detta.... MEN, bifogar bild på specen och tanken bakom fästena på -89 års modell. Där finns en förklaring. En annan teori är att det kan ha funnits 2 varianter och man har kunnat välja (inte så troligt) Eller så var det lite random från fabriken och man tog det man fick när Sjöstrand gjorde sitt årliga inköpsbesök i Japan. Mest teorier som ni hör!
Slänger med en bild på sista årets tusing oxå, håll tillgodo!

Bilagor

• 47ED7AAF-B921-450C-AC6A-9941EBB81766.png
    47ED7AAF-B921-450C-AC6A-9941EBB81766.png
    372.8 KB · Besök: 54
  • 6CF23027-5FE9-483E-8CD5-4B0078225858.jpeg
    6CF23027-5FE9-483E-8CD5-4B0078225858.jpeg
    858.6 KB · Besök: 57

Master57

Medlem
Visa din Miyata!
Miyata 912 triathlon årsmodell 1986 tror jag. Det mesta är original Shimano 600 och i super skick. Liten ram 48cm. Funderar på att sälja, vad kan den tänkas vara värd?

Bilagor

• 944D60C6-90A8-47F3-ABD3-EB86CDD97C5A.jpeg
    944D60C6-90A8-47F3-ABD3-EB86CDD97C5A.jpeg
    744.4 KB · Besök: 58
  • 38CC377B-D8A5-45FB-97CD-FC47487CA271.jpeg
    38CC377B-D8A5-45FB-97CD-FC47487CA271.jpeg
    534.8 KB · Besök: 54
  • 362C7A28-CA6D-42E0-A5B8-AC9D8519DD36.jpeg
    362C7A28-CA6D-42E0-A5B8-AC9D8519DD36.jpeg
    695.3 KB · Besök: 54
  • 5040B0C9-8FF9-4A4E-9391-3DB9C73B97D6.jpeg
    5040B0C9-8FF9-4A4E-9391-3DB9C73B97D6.jpeg
    650.3 KB · Besök: 57
  • 4DEB9F44-60E8-4A1B-B83A-E853FCB4B972.jpeg
    4DEB9F44-60E8-4A1B-B83A-E853FCB4B972.jpeg
    543.5 KB · Besök: 50
  • BBE04741-DC62-4DEE-8A08-2AD6C0BA222C.jpeg
    BBE04741-DC62-4DEE-8A08-2AD6C0BA222C.jpeg
    606.7 KB · Besök: 55

rödblå

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kommentaren "om den var i min storlek" spelar roll i sammanhanget. Ska man få så mycket för cykeln så gäller det att hitta någon som behöver just den storleken, samtidigt som hen tycker om Miyata cyklar och är villig att betala extra för skicket och den specifika färgen på ramen.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mjuklångbikepackingen i helgen sparar vi till nån annan gång när väderutsikterna är mer lovande, men det blev ändå en fin dagstur på Hallandsås idag.

Norrskensflamman uppförde sig just så föredömligt som man kunde vänta sig och regnet lyste med sin frånvaro till fem minuter efter att vi hade satt oss i bilen på väg hem. En mycket fin tur når alt kommer til alt.

22878B89-B2DF-48D4-85D2-D6D6412732E6.jpeg

Första pissepausen. Norrskensflamman, brorsans tandem och brorsonens modern-mtb.

AA038258-FF7B-4167-A38F-F472001F40A2.jpeg

Turens enda missöde när kedjan på tandemen gick åt helvete i en brant uppförsbacke. Det enda vi inte hade med oss av verktyg och reservdelar var en quick link för 8-delad kedja. Men bättre brödlös än rådlös, vi löste det med ett begagnat Jenka och en bit granrot. Lite svordomar på romani sen bara, mer än så var det inte och sen var vi i rull igen. Till nästa gång vågar jag lova att brorsan kommer att ha säkrat upp med ett par länkar av rätt sort.

944909BF-71FD-4843-8834-E849644CC605.jpeg

Norrskensflamman i samband med lunchpaus vid snapphanarnas gamla bakhållsfavorit. Eftersom vi inte har blått blod i ådrorna fick vi fri lejd och kunde fortsätta färden.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mjuklångbikepackingen i helgen sparar vi till nån annan gång när väderutsikterna är mer lovande, men det blev ändå en fin dagstur på Hallandsås idag.

Norrskensflamman uppförde sig just så föredömligt som man kunde vänta sig och regnet lyste med sin frånvaro till fem minuter efter att vi hade satt oss i bilen på väg hem. En mycket fin tur når alt kommer til alt.

Visa bilaga 490494
Första pissepausen. Norrskensflamman, brorsans tandem och brorsonens modern-mtb.

Visa bilaga 490495
Turens enda missöde när kedjan på tandemen gick åt helvete i en brant uppförsbacke. Det enda vi inte hade med oss av verktyg och reservdelar var en quick link för 8-delad kedja. Men bättre brödlös än rådlös, vi löste det med ett begagnat Jenka och en bit granrot. Lite svordomar på romani sen bara, mer än så var det inte och sen var vi i rull igen. Till nästa gång vågar jag lova att brorsan kommer att ha säkrat upp med ett par länkar av rätt sort.

Visa bilaga 490496
Norrskensflamman i samband med lunchpaus vid snapphanarnas gamla bakhållsfavorit. Eftersom vi inte har blått blod i ådrorna fick vi fri lejd och kunde fortsätta färden.
Norrskensflamman påminner om en Camel Trophy Land Rover i Afrika 🤩🥳

rödblå

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur skulle ni lösa problemet med löst kabelstopp för bakväxeln på diagonalröret? Har fått tips om att man kan borra ur niten och fästa den med en ny pop-nit. Tvivlar dock på att munstycket på verktyget når ner in i kabelstoppet.

JB Weld är ett alternativ som kommer se fult ut.

Är det bästa alternativet att dra nytt vajerhölje i fullängd som man fäster med buntband under överröret?
20210521_193146.jpg

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur skulle ni lösa problemet med löst kabelstopp för bakväxeln på diagonalröret? Har fått tips om att man kan borra ur niten och fästa den med en ny pop-nit. Tvivlar dock på att munstycket på verktyget når ner in i kabelstoppet.

JB Weld är ett alternativ som kommer se fult ut.

Är det bästa alternativet att dra nytt vajerhölje i fullängd som man fäster med buntband under överröret?
Visa bilaga 490585
Limmat med PL200!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I dagens avsnitt av ”Mjuklångbikepackingen som regnade inne” besöker Norrskensflamman Kullaberg ihop med en mycket smakfull Singular Swift.

När brorsan, som är min ciceron, frågade vad jag önskade av dagens cykling svarade jag med spelad anspråkslöshet att det inte spelar någon större roll så länge jag får komma ut och trampa, men jag slipper helst lerig, brant och teknisk singletrack eftersom Norrskensflamman trots allt inte är den vassaste cykeln i den grenen.

Det blev Kullaberg. Med lerig, brant och teknisk singletrack.

Men tro fan om inte cykeln tuggade i sig det också. Med flying colours, om jag får säga det själv.

Det är svårt att bortse ifrån att brorsans strippade Swift är betydligt lättare än min nedtyngda On/Off, och att skivbromsar är vassare än fälgbromsar, och att 29” är större än 26”, och att Nobby Nic’s är mer nobby än Race Kings. Men jag måste säga att den gamle imponerade stort. Vi pressade på ganska bra och presterade bl.a. varsin OTB, men oavsett vem som körde vilken cykel så höll vi jämna steg.

21B9E35F-855C-439D-8C82-DB801441C678.jpeg

Lyckligen nedstigna från ovan, såhär långt utan några tekniska missöden.

8B240D4F-800B-498F-BD79-1C17C6B2550D.jpeg

Det råder ingen tvekan om vilket styre som gäller på Berget.

Jag vågar inte svära på vad Love Explosion egentligen menar när de i sin mästerliga ”Stellan Fällan” sjunger ”men all glädje varar kort, lyckans hjul har rullat bort”, men jag utgår ifrån att det på ett eller annat sätt handlar om cykling. För egen del var det hur som helst tillfälligt färdigrullat. Brorsan som låg först körde igenom en gyttjepöl, slirade lite i det mjuka och fick nöta för att ta sig igenom, så jag tryckte på för allt jag var värd för att snyggt segla igenom pölen. Men mitt i den mjukaste ävjan dönade jag in med framhjulet i något oroväckande hårt, och sa till brorsan att om jag inte fick punka där så kommer jag aldrig att få det.

84D27288-159A-43AB-9AE7-251177784E9C.jpeg

Två sekunder senare upptäckte jag att jag visst hade kört punktering, men inte fram utan bak.

15140DDB-2F24-4987-A4F8-1FA41F56EC26.jpeg
Fram med prylarna och byta slang, och med det gjort trampa vidare...

...bara för att upptäcka att även framhjulet var platt. Då vi redan hade använt reservslangen till bakhjulet fanns ingen annan råd än att slita fram lagningsgrejerna och lappa på gammalt hederligt vis.

8AE439A4-958C-4316-B32C-2C052219EA3A.jpeg

Båda punkorna fixade, hemåt i motvind efter en fantastisk tur.

B4514CB6-3B4C-426C-BFA5-69165E8EDF1A.jpeg

Norrskensflamman hemma på spolplattan efter att ha briljerat på Kullaberg.

Tack för tålamodet, alla som har läst såhär långt, och tack till Kung Krallan för de fantastiska serpentinerna på Berget. Fan vet om det inte lutar åt att bygga en strippad shredder av Sebbes Valley-ram...

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I dagens avsnitt av ”Mjuklångbikepackingen som regnade inne” besöker Norrskensflamman Kullaberg ihop med en mycket smakfull Singular Swift.

När brorsan, som är min ciceron, frågade vad jag önskade av dagens cykling svarade jag med spelad anspråkslöshet att det inte spelar någon större roll så länge jag får komma ut och trampa, men jag slipper helst lerig, brant och teknisk singletrack eftersom Norrskensflamman trots allt inte är den vassaste cykeln i den grenen.

Men tro fan om inte cykeln tuggade i sig det också. Med flying colours, om jag får säga det själv.

Det är svårt att bortse ifrån att brorsans strippade Swift är betydligt lättare än min nedtyngda On/Off, och att skivbromsar är vassare än fälgbromsar, och att 29” är större än 26”, och att Nobby Nic’s är mer nobby än Race Kings. Men jag måste säga att den gamle imponerade stort. Vi pressade på ganska bra och presterade bl.a. varsin OTB, men oavsett vem som körde vilken cykel så höll vi jämna steg.

Visa bilaga 490669

Visa bilaga 490670

Jag vågar inte svära på vad Love Explosion egentligen menar när de i sin mästerliga ”Stellan Fällan” sjunger ”men all glädje varar kort, lyckans hjul har rullat bort”, men jag utgår ifrån att det på ett eller annat sätt handlar om cykling. För egen del var det hur som helst tillfälligt färdigrullat. Brorsan som låg först körde igenom en gyttjepöl, slirade lite i det mjuka och fick nöta för att ta sig igenom, så jag tryckte på för allt jag var värd för att snyggt segla igenom pölen. Men mitt i den mjukaste ävjan dönade jag in med framhjulet i något oroväckande hårt, och sa till brorsan att om jag inte fick punka där så kommer jag aldrig att få det.

Visa bilaga 490671
Två sekunder senare upptäckte jag att jag visst hade kört punktering, men inte fram utan bak.

Visa bilaga 490672Fram med prylarna och byta slang, och med det gjort trampa vidare...

...bara för att upptäcka att även framhjulet var platt. Då vi redan hade använt reservslangen till bakhjulet fanns ingen annan råd än att slita fram lagningsgrejerna och lappa på gammalt hederligt vis.

Visa bilaga 490673

Visa bilaga 490674

Tack för tålamodet, alla som har läst såhär långt, och tack till Kung Krallan för de fantastiska serpentinerna på Berget. Fan vet om det inte lutar åt att bygga en strippad shredder av Sebbes Valley-ram...
Bygg bara @LWB, bygg en lätt shredder av den🤩

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 490669

Visa bilaga 490670

Visa bilaga 490671

Visa bilaga 490672Fram med prylarna och byta slang, och med det gjort trampa vidare...

Visa bilaga 490673

Visa bilaga 490674

@LWB vad kör du med för skärmar på dina hojar?

Sennsa

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hallå Miyataiter, vad kör ni på för däck? Köpte ett par Raceking 2.2 folding till valleyrunnern som inte fick plats, sen har den fått rulla på sina gamla torrspruckna däck över vintern. Kör 99% asfalt och grusväg, vad rekommenderas?

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 490669

Visa bilaga 490670

Visa bilaga 490671

Visa bilaga 490673

Visa bilaga 490674

Underbar rr! Man riktigt känner lersmaken i munnen. Och inte så lite avis blir man.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hallå Miyataiter, vad kör ni på för däck? Köpte ett par Raceking 2.2 folding till valleyrunnern som inte fick plats, sen har den fått rulla på sina gamla torrspruckna däck över vintern. Kör 99% asfalt och grusväg, vad rekommenderas?
Om du vill kosta på den lite däck-bling och vill optimera den för de där 99 procenten så är säkert René Herse Natches Pass 26x1.8” otroligt fina.

Jag är själv nyfiken på René Herse men får hålla i slantarna ett tag nu. Men om dina RaceKing fortfarande ligger där hemma och räcker lång näsa åt dig så är jag däremot ev. spekulant till den rosa...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer