Visa din Miyata!

Pontus Wallman

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
vad har du för hjul på den?
Madspeed7. Nåt billigt från eBay som jag testade iom att jag inte visste ifall 650b skulle fungera, eller om jag skulle gilla det. De tar både skivbroms och fälgbroms också. Fult < ökade användningsområden. Lokala cykelhandlaren skakade på huvudet mer gällande priset än kvaliteten på dem vilket kändes lite upplyftande.

Sen är det,
NOS:
-Tektro Bromsar
-Onza hangers
-Oury Electric(?) Blue handtag.
-Brooks Colt
Beg,
-White Industries 94bcd
-Med (NY) Stridsland klinga 40t (eBay bultar)
-Deore LX, original, med nya trissor.
-Nåt gravelstyre
- Spraymålad Sakae-sadelstolpe, original.
Nytt,
-On One LD-stam
-Trp bromsreglage
- Nitto kabelstopp bak, Tektro Fram
- Panaracer Pasela 42 däck.

Visa din Miyata!
Denna ligger ute på annons nu. På bild nummer 2 kan man skönja "ramnr" eller är det serienr eller annat? Jag tänker närmast på att annonsören påstår att detta är en av totalt 100 tillverkade.
462_2071197406.jpg
462_173850898.jpg

Visa din Miyata!
Visst ser den sliten ut och jag är inte intresserad av just denna. Men!

Jag läste ett inlägg för några år sedan om just de åsyftade jubileumsmodellerna att de går för fantasisummor (> 100 000 kr) och att många som utges för att vara "äkta" i själva verket är kopior/falska. Enligt författaren av inlägget jag refererar till är i stort sätt alla äkta100-års-jubileums-guld-miyator kända (alltså att det finns uppgifter om vem som äger). Att en sådan cykel, avsett skick, skulle dyka upp på Blocket eller liknande finns inte. Så ungefär minns jag artikeln. Jag vet inte om det stämmer, det som jag försöker beskriva, eller inne.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Jag läste ett inlägg för några år sedan om just de åsyftade jubileumsmodellerna att de går för fantasisummor (> 100 000 kr) och att många som utges för att vara "äkta" i själva verket är kopior/falska. Enligt författaren av inlägget jag refererar till är i stort sätt alla äkta100-års-jubileums-guld-miyator kända (alltså att det finns uppgifter om vem som äger). Att en sådan cykel, avsett skick, skulle dyka upp på Blocket eller liknande finns inte. Så ungefär minns jag artikeln. Jag vet inte om det stämmer, det som jag försöker beskriva, eller inne.
Det tillverkades betydligt mer än 100 st. Men man firade Miyatas 100 årsjubileum med century... där missförstår folk!🤩

Visa din Miyata!
Grymt Carl, klart besked som vanligt.

Har varit ute efter en Miyata länge nu men inte fått tummen ur. Fast nu har jag fått 'pejl' på en KogaMiyata till ett bra pris som jag är sugen på. En City Line Lady, altså mixteram, som skulle passa bra i mitt cykelstall :) Vi får se, kanske återkommer jag i tråden

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Grymt Carl, klart besked som vanligt.

Har varit ute efter en Miyata länge nu men inte fått tummen ur. Fast nu har jag fått 'pejl' på en KogaMiyata till ett bra pris som jag är sugen på. En City Line Lady, altså mixteram, som skulle passa bra i mitt cykelstall :) Vi får se, kanske återkommer jag i tråden
Du är välkommen med eller utan cykel! Posta om det blir köp🤩👌🏻

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En Miyata 1000 skådad tidigare ikväll när jag på min egen 1000 hastade iväg för att plocka upp hämtmat. Det var ”Uffe från Kinna” som var ute på test- eller kanske rentav jungfrutur på sin 58 cm Miyata 1000. Kul att se inte bara en 1000 utan en 1000 som används på turåka med packning.

Om du läser detta Uffe så kan jag varmt rekommendera en kortare och ev. högre styrstam för att anpassa cykeln efter din längd. Min 60-centimetare är enligt all erkänd vetenskap för stor för mig men passar som fisken i handsken tack vare en 60 mm Nitto Technomic Tall styrstam. Som natt och dag jämfört med den långa men låga originalstammen.

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Minns den tjommen, mycket svammel och icke uppbackade påståenden. Nej, allt som glimmar är inte guld, särskilt inte med sönderrostade lagerkoppar :)

Visa din Miyata!
God kväll,
Två cyklar har växelproblem av olika slag.

några tips på nya 3x7 växelreglage? Det är för 300LT.

Och till en annan även en ny 3x7 bakväxel att sitta istället för en 300LT, tips?
Fast där kanske jag kan använda en alivio, som suttit på 3x8, jag hittade i en gömma. Någon som testat en sån lösning med en spökväxel?
Tackar ödmjukast.

tmagnusson

Ny medlem
Visa din Miyata!
Tänkte precis se ifall jag var händig, och fixa till min gamle trotjänare som gav upp förra året. Det var jag inte..

Problemet är att frihjulet går åt båda hållen, och bakhjulet är trögt. Det började med att det "hoppade" fram en liten bit då och då, men det drev ibland. Tillslut slutade driva helt. Vet ni ifall det är något man kan göra åt saken enkelt?

Är det någon som har intresse av eländet annars eller?

Screenshot 2021-05-16 at 10.02.25.png

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tänkte precis se ifall jag var händig, och fixa till min gamle trotjänare som gav upp förra året. Det var jag inte..

Problemet är att frihjulet går åt båda hållen, och bakhjulet är trögt. Det började med att det "hoppade" fram en liten bit då och då, men det drev ibland. Tillslut slutade driva helt. Vet ni ifall det är något man kan göra åt saken enkelt?

Är det någon som har intresse av eländet annars eller?

Visa bilaga 489186
Ny frikrans kostar 150-200kr, verktyg att byta med kostar en 50-lapp.
Har du kollat så att lagren i bakhjulet är fina och rätt åtdragna?

tmagnusson

Ny medlem
Visa din Miyata!
Ny frikrans kostar 150-200kr, verktyg att byta med kostar en 50-lapp.
Har du kollat så att lagren i bakhjulet är fina och rätt åtdragna?
Inte så farligt, men finns det inte oändliga olika mått och varianter av dem?

Ang. lagrena, ingen aning. Tog loss hjulet och tittade lite. Men har aldrig haft isär det. Det rullade bra i morse, tills jag drog WD40 i frihjulet i hopp om att det bara skulle ha tjockat igen.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Snart i en Miyata-tråd nära dig Mk I: I veckan som kommer ska Den Rosa få hem sina hjul. 32h Deore-nav och Ryde Andra-fälgar. Återstår att bestämma vilka däck de ska skos med.

Snart i en Miyata-tråd nära dig Mk II: Om en vecka blir det, om inget oförutsett inträffar, ett par tre dagars lättbikepacking med Norrskensflamman ihop med brorsan och hans grabbar. RR lär följa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer