Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Många tusingar med bakbromsen framför sadelstagen här i Sverige. Bildgooglar man Miyata 1000 så dyker det upp väldigt få, om någon, som har bakbromsen på det sättet. Är det något special på den nordeuropeiska marknaden?

Visa din Miyata!
Vore fränt om ni ville visa upp era hojar. Nu när våren kommer så behöver man lite inspiration. Går i tankarna att bygga en ny. Tills jag kommit på hur den skall bli så får alla som sitter på dessa kultcyklar gärna slänga iväg lite bilder :)

Min Ridge Runner (En High Runner från början som Spårade ur vid renovering ;)
Före bild längst ner
Visa bilaga 399472

Visa bilaga 402336
//Sebbe
Otroligt ful och trist.

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Många tusingar med bakbromsen framför sadelstagen här i Sverige. Bildgooglar man Miyata 1000 så dyker det upp väldigt få, om någon, som har bakbromsen på det sättet. Är det något special på den nordeuropeiska marknaden?
Intressant spaning detta. Man undrar ju vad som skulle motivera en sån detaljskillnad? Det är väl inte så vanligt bland övriga märken heller att lägga bromsarna framför?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Intressant spaning detta. Man undrar ju vad som skulle motivera en sån detaljskillnad? Det är väl inte så vanligt bland övriga märken heller att lägga bromsarna framför?
Förklaringen, har jag läst någonstans, är att få undan bromsarna från väskorna bak. En vag minnesbild tror sig ha hört att det gäller -94:or, men det kan vara helt fel. @Carl Edfeldt kommer att ge oss svaret. In Carl we trust!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är så det ska va på forum, folk som inte vet (jag) kastar ur sig lösryckt tyckande... Tur att jag sejfade med att jag var osäker.

Nåväl, intressant i alla fall. Min 86:a har det inte.
Jag har konstaterat att våra 86:or är olika, både vad gäller märkning och loggor samt utformning av bakbromsfästen. Udda.

Knas79

Medlem
Visa din Miyata!
Hej,
Har några frågor om min gamla Miyata som jag grävt fram hos föräldrarna. En knalllila Path-Runner från -92 vad det förefaller då ramen börjar på U. Jag har trillat dit på att hålla på lacka och härja med cyklarna och har inga intentioner att använda den som den är, så det här är ju lite som att svära i kyrkan att ställa frågor här misstänker jag. Den är i sådär skick skulle jag säga om det kan vara förmildrande omständighet.
Jag gissar på att den är 18,5" då jag måste varit 14 när jag köpte min 4:e Miyata (En stulen per år). Har även brorsans silvriga i samma storlek från -93.

Jag minns inte jättemycket om den. 18-växlad vill jag minnas, stål/alu(?), fick fram att det satt 1.95-däck på som troligtvis är original. Så finns någon info eller en gammal broschyr uppskattas det. Den var ju inte dyrgrip på den tiden utan minns den som något låg/mellan-segment.

Jag överväger i alla fall att köra den med en klinga fram som någon typ av cruiser-cykel. Den är ju i minsta laget, så det kanske inte ens går. Råkade se en byggtråd med en sån och tänkte att det vore ju roligt att försöka sig på sen. Jag kommer sannolikt att misslyckas men det låter kul att försöka. Dock lär man väl inte hitta växelskiftare för 6-delat bak så får hoppas de fungerar fortfarande.

Lacken är i rätt kasst skick då även den blev stulen och någon skrapade av dekalerna på ena sidan men blev påkommen och slängde cykeln och sprang. Så med min nyfunna hat-kärlek till lackering och framförallt klarlack så kommer den att lackeras om till något skojigt.

Men som sagt, all info mottages tacksamt!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hej,
Har några frågor om min gamla Miyata som jag grävt fram hos föräldrarna. En knalllila Path-Runner från -92 vad det förefaller då ramen börjar på U. Jag har trillat dit på att hålla på lacka och härja med cyklarna och har inga intentioner att använda den som den är, så det här är ju lite som att svära i kyrkan att ställa frågor här misstänker jag. Den är i sådär skick skulle jag säga om det kan vara förmildrande omständighet.
Jag gissar på att den är 18,5" då jag måste varit 14 när jag köpte min 4:e Miyata (En stulen per år). Har även brorsans silvriga i samma storlek från -93.

Jag minns inte jättemycket om den. 18-växlad vill jag minnas, stål/alu(?), fick fram att det satt 1.95-däck på som troligtvis är original. Så finns någon info eller en gammal broschyr uppskattas det. Den var ju inte dyrgrip på den tiden utan minns den som något låg/mellan-segment.

Jag överväger i alla fall att köra den med en klinga fram som någon typ av cruiser-cykel. Den är ju i minsta laget, så det kanske inte ens går. Råkade se en byggtråd med en sån och tänkte att det vore ju roligt att försöka sig på sen. Jag kommer sannolikt att misslyckas men det låter kul att försöka. Dock lär man väl inte hitta växelskiftare för 6-delat bak så får hoppas de fungerar fortfarande.

Lacken är i rätt kasst skick då även den blev stulen och någon skrapade av dekalerna på ena sidan men blev påkommen och slängde cykeln och sprang. Så med min nyfunna hat-kärlek till lackering och framförallt klarlack så kommer den att lackeras om till något skojigt.

Men som sagt, all info mottages tacksamt!
Välkommen @Knas79 vi tar tacksamt emot bilder på hojarna så skall vi nog kunna reda ut alla frågetecken🤩 båda borde vara 21 växlade. Första 24 växlade var Sky runner Carbon -94
Den silvriga, elevation 2000?
//Sebbe

Knas79

Medlem
Visa din Miyata!
Välkommen @Knas79 vi tar tacksamt emot bilder på hojarna så skall vi nog kunna reda ut alla frågetecken🤩 båda borde vara 21 växlade. Första 24 växlade var Sky runner Carbon -94
Den silvriga, elevation 2000?
//Sebbe
Här är de bästa bilderna jag lyckades få föräldrarna att knäppa. Be mig inte förklara spännbanden eller sadelhöjden..

IMG_20210519_184919.jpg

IMG_20210519_185121.jpg

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag skulle säga 16,5. Den rosa Pathrunnern från -94 får du inte göra något med, den är helt orginal och jag har katalogbild på den. Fullt stx utrustad och med alla orginal GH detaljer kvar, handtag, däck och sadel sant orginal Miyata sadel QR❤️

Knas79

Medlem
Visa din Miyata!
Försökte få morsan att mäta häromdagen och då fick hon det till 18,5". Då mätt från vevaxel till där sadelstolpen går i så att säga. Tyclte läsa mig till att det är så man mäter nmenbhar ingen egentlig aning.

Jag förstod att det kunde bli lite sentimentalt då jag inte bytt ut en grej på den i princip. Men gör jag inget kul med den blir den ståendes utan användning alls så tänker att det är roligare att den används. Jag minns den som rätt tung med, även med dåtidens mått.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Försökte få morsan att mäta häromdagen och då fick hon det till 18,5". Då mätt från vevaxel till där sadelstolpen går i så att säga. Tyclte läsa mig till att det är så man mäter nmenbhar ingen egentlig aning.

Jag förstod att det kunde bli lite sentimentalt då jag inte bytt ut en grej på den i princip. Men gör jag inget kul med den blir den ståendes utan användning alls så tänker att det är roligare att den används. Jag minns den som rätt tung med, även med dåtidens mått.
Jag postar en bild på röd 16,5, silver18,5 och 20,5 så ser du skillnaden 🤩

Bilagor

• 4E07BE45-F201-4DDA-BC51-6B41445CA44F.jpeg
    4E07BE45-F201-4DDA-BC51-6B41445CA44F.jpeg
    766.5 KB · Besök: 48
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Snart i en Miyata-tråd nära dig Mk I: I veckan som kommer ska Den Rosa få hem sina hjul. 32h Deore-nav och Ryde Andra-fälgar. Återstår att bestämma vilka däck de ska skos med.
Laståsnan på väg hem med hjulen till Den Rosa:
0826A7C0-C14E-4057-8EED-81E73787CAA1.jpeg

Den uppmärksamme Miyata-nörden noterar de två inslagna 26-tumshjulen men förundras över det tredje icke inslagna hjulet. Då kan jag meddela att det är det nya bakhjulet till tusingen:
033F7771-5CDC-45DD-B018-B8D67FB5E830.jpeg

Jag får spela lite ekonomisk nån månad framöver, men sen blir det kassett och invigning.

Lika smakligt som Phil-hjulet är, lika grymma känns Deore-hjulen till Den Rosa, inte trots utan tack vare att de var så prisvärda:
9425A21F-1947-4CBA-9840-BFC44BD2C130.jpeg

Eventuellt ska jag sätta däck på hjulen, vi får se. Jag är hur eller hur fortfarande golvad av att naven bara kostade 150kr för frammen och 250kr för baken. Inget bling öht men bra skit, och om jag orkar riva dem nån gång om året och byta fett så ska de nog hänga med ett bra tag.

Snart i en Miyata-tråd nära dig Mk II: Om en vecka blir det, om inget oförutsett inträffar, ett par tre dagars lättbikepacking med Norrskensflamman ihop med brorsan och hans grabbar. RR lär följa.
Sen var det frågan om helgens färder och irrfärder. Jag kommer att packa in mig själv och Norrskensflamman i folkvagnen och dra av gårde på fredag oavsett. Men som prognosen ser ut nu så vete spörs om det blir några övernattningar. Tråkigt som fan om vi måste vika ned oss för regnet, men jag har inget behov av att plåga mig själv. Håll tummarna för att vädret trots allt blir hyfsat, annars blir det en helg av korta utfärder varvade med upptorkning framför brasan.

Go rosa good people!

Knas79

Medlem
Visa din Miyata!
Sorgligt nog gör jag väl inte det, förutom att jag landar i att den blå måste vara 20,5". De andra har jag svårt att skilja åt men jag vet nog inte var jag ska kolla.

Men den silverfärgade är en 93:a om jag fattade rambeteckningen rätt, den börjar på V.
Det skulle gjort att brorsan vid åtminstone 16 års ålder köpte en 16,5". Låter ju extremt liten om det inte var så försäkringsbolagen ersatte på den tiden. Kan ju inte mäta själv men morsan vidhåller att den möter 18,5", haha.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sorgligt nog gör jag väl inte det, förutom att jag landar i att den blå måste vara 20,5". De andra har jag svårt att skilja åt men jag vet nog inte var jag ska kolla.

Men den silverfärgade är en 93:a om jag fattade rambeteckningen rätt, den börjar på V.
Det skulle gjort att brorsan vid åtminstone 16 års ålder köpte en 16,5". Låter ju extremt liten om det inte var så försäkringsbolagen ersatte på den tiden. Kan ju inte mäta själv men morsan vidhåller att den möter 18,5", haha.
Säg emot morsan den som vågar!

Knas79

Medlem
Visa din Miyata!
Haha, eller hur!? Men jag tror nog mer på er dock, även om jag hoppas att hon har rätt. 16,5" känns svårjobbat att göra något kul med när man är 189 lång.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

18,5.. knappt ngt slope på överröret.. nu ser du skillnaden.
hade precis fått hem den vid fototillfället🤩

Bilagor

• 53F1A946-C722-4328-A50E-0299393B4773.jpeg
    53F1A946-C722-4328-A50E-0299393B4773.jpeg
    943 KB · Besök: 32

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Jo men det stämmer nog, byggd 93 och såld här som 94. Det är vad Sjöstrands kataloger säger iaf.

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
På tal om storlekar. Det ligger en Valley Runner aluram, storlek L, från "början av 90-talet", ute på annons som jag eventuellt är lite sugen på. Vad motsvarer storlek L i cm eller tum?

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tusen tack Carl. Skit oxå, då får jakten gå vidare. jag är bara 175 lång och vill ha något mellan 51-54 cm. Här i Norge finns få Miyator och de som finns går för +3000 kr bara de är cyklingsbara.

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
18,5 säger du? Jag hadde tänkt mig 20-21 tum sadelrör, men lägger mig platt för expertisen :)

Fast undrar nu om det inne är något som jag inte forstår. Kan verkligen 20,5 vara benämningen på en 58 cm? Japanska tum? :) Eller anger Miyata storlekar i överrörslängd eller annat?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
18,5 säger du? Jag hadde tänkt mig 20-21 tum sadelrör, men lägger mig platt för expertisen :)

Fast undrar nu om det inne är något som jag inte forstår. Kan verkligen 20,5 vara benämningen på en 58 cm? Japanska tum? :) Eller anger Miyata storlekar i överrörslängd eller annat?
Fel av mig, enligt Miyata så är 20,5 = 52cm och 18,5 = 47cm enligt katalogen
Men jag tror att 20,5 blir för stort för dig.

heffe

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inte min Miyata, men kanske om tre månader...
Har spanat på en övergiven On/Off Roadrunner som legat på parkeringen till en av mina lokala LBS. Är granne med en i verkstadspersonalen och stämde av så att det inte var deras eller någon kunds. Lät den ligga någon vecka men idag lämnade jag in den som hittegods :)

20210520_111302.jpg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fellow Miyata-freaks,
Jag behöver tips och stöd i tillvaron gällande utväxling vid byte från frikrans till kassett på min Miyata 1000. Lite rörigt inlägg nedan, men försök att lyssna på vad jag menar, inte på vad jag skriver. :)

Klingorna är på 50-42-28 tänder. Dessa tänker jag behålla till en början för att snåla in lite, även om jag sällan lär behöva högsta växeln 50/11. Framöver kan jag mycket väl tänka mig att byta hej vilt, kanske ffa då till en mindre störstaklinga (eftersom jag inte är intresserad av att vara snabbast i stan) och en mindre minstaklinga (för att enklare kunna gnaga mig uppför även med lite last på cykeln).

Original frikrans är femdelad med 14 till 32 tänder.

Jag är inte i första hand ute efter fler växlar, men jag har span på en 9-delad 11-34-kassett.
Den finns i butik och den ger mig lite lättare granny gear än cykeln har idag.

Vad säger den samlade intelligensen om denna kassett?

Cykeln har XT Deer Head-växlar, någon som vet hur de funkar med 9-delat?
Om det behövs för bättre användbarhet så har jag inga betänkligheter att byta bakväxeln och lägga undan originalet i Lådan Med Originaldelar, men funkar den så får den sitta kvar och göra sitt jobb.

Tack för konstruktiva inspel!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inte min Miyata, men kanske om tre månader...
Har spanat på en övergiven On/Off Roadrunner som legat på parkeringen till en av mina lokala LBS. Är granne med en i verkstadspersonalen och stämde av så att det inte var deras eller någon kunds. Lät den ligga någon vecka men idag lämnade jag in den som hittegods :)

Visa bilaga 489988
En välsignad handling🤩

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fellow Miyata-freaks,
Jag behöver tips och stöd i tillvaron gällande utväxling vid byte från frikrans till kassett på min Miyata 1000. Lite rörigt inlägg nedan, men försök att lyssna på vad jag menar, inte på vad jag skriver. :)

Klingorna är på 50-42-28 tänder. Dessa tänker jag behålla till en början för att snåla in lite, även om jag sällan lär behöva högsta växeln 50/11. Framöver kan jag mycket väl tänka mig att byta hej vilt, kanske ffa då till en mindre störstaklinga (eftersom jag inte är intresserad av att vara snabbast i stan) och en mindre minstaklinga (för att enklare kunna gnaga mig uppför även med lite last på cykeln).

Original frikrans är femdelad med 14 till 32 tänder.

Jag är inte i första hand ute efter fler växlar, men jag har span på en 9-delad 11-34-kassett.
Den finns i butik och den ger mig lite lättare granny gear än cykeln har idag.

Vad säger den samlade intelligensen om denna kassett?

Cykeln har XT Deer Head-växlar, någon som vet hur de funkar med 9-delat?
Om det behövs för bättre användbarhet så har jag inga betänkligheter att byta bakväxeln och lägga undan originalet i Lådan Med Originaldelar, men funkar den så får den sitta kvar och göra sitt jobb.

Tack för konstruktiva inspel!
Jag vet en kille som sitter på en 8 växlad Xt växel, utan rulltrissor, som medger ett extra läge till 😉🤩

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer