Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag får känslan av att det inte är dyrt för sakens skull, utan för att det är en liten skala på grejerna.

Dreven kostar väl antagligen mer för att dom görs i EU och inte taiwan
Exakt, det är nödvändigtvis inte dyrt, det är ju fina grejer han tar fram och säljer. Inte dyrt, bara mycket pengar.

Jag ber att få korrigera mitt tidigare påstående.

Visa din Miyata!
Det är inte Bonicons Maruishi du tänker på? Sitt ned och håll någon vuxen i handen, den är det snyggaste sedan Austin Healey.

Jo, den måste jag fixa igång igen nån gång, tror sprickan i ramen går att svetsa...

Screenshot 2024-03-20 at 14.43.10.png

2x10 med 36t kassett bak växlade hela registret rent med en XTR M900 bakväxel och Dura-Ace barend shifters.

Visa din Miyata!
Det är inte Bonicons Maruishi du tänker på? Sitt ned och håll någon vuxen i handen, den är det snyggaste sedan Austin Healey.
Tror baskemig det var en miyata..den var typ lika läcker som maruishin dock... (500 topolino?)!
.
.
.
.
(går in i hyperscroll-mode)
.
.
.
.
Hittade! The green giant , s.135! @jh.no är den igång ännu?

Bilde_2022-05-28_220703888.png

Bilde_2022-05-28_211412729.png

sjukt fet Orsakar omedelbart fingerkli, habegär och allmän lyckokänsla!

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
En danskkanadensare som säljer över-hypeade/prisade produkter, verkar jobba på ominum med. Han har en hemsida och finns på instagram. Förövrigt så tycker jag hans 26 tums cykel är snygg men dekalplaceringen förstör allt.
Aha! Aldrig hört namnet, aldrig sett cyklarna. Men så har jag inte några sociala medier heller, så är lite avhängd..

Tack för info. ?

Visa din Miyata!
Aha! Aldrig hört namnet, aldrig sett cyklarna. Men så har jag inte några sociala medier heller, så är lite avhängd..

Tack för info. ?
Googlade honom och kollade bilder etc. Kändes inte särskilt spännande. Jättebreda däck och någon pakethållare fram, typ. ?

Det finns betydligt snyggare cyklar i Miyatatråden! ?

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Jag gillar herr Stridsland. Han gör sin grej och bygger cyklar som passar honom, har hittat sin nisch någonstans i mitten av venndiagrammet MTB, BMX och Miyata. Han designar och låter tillverka ramar och komponenter som han säljer på sin webshop. Kan tänka mig att han jobbar hårt för att få det att gå runt och hinner nog inte gäspa så mycket mellan varven.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag gillar herr Stridsland. Han gör sin grej och bygger cyklar som passar honom, har hittat sin nisch någonstans i mitten av vendiagrammet MTB, BMX och Miyata. Han designar och låter tillverka ramar och komponenter som han säljer på sin webshop. Kan tänka mig att han jobbar hårt för att få det att gå runt och hinner nog inte gäspa så mycket mellan varven.
Resultaten är dock ? för mig.

En Miyata byggd av @LWB får mig att hoppa betydligt högre.

Visa din Miyata!
Jag gillar herr Stridsland. Han gör sin grej och bygger cyklar som passar honom, har hittat sin nisch någonstans i mitten av vendiagrammet MTB, BMX och Miyata. Han designar och låter tillverka ramar och komponenter som han säljer på sin webshop. Kan tänka mig att han jobbar hårt för att få det att gå runt och hinner nog inte gäspa så mycket mellan varven.

Jag tycker det är roligt att följa, han började med att bygga om gamla 26" hojar och eskalerade väl därifrån.
Sen är det väl rätt uppfriskande att se folk som cyklar på ett sätt som inte är effektmätare, lycra och pulsklocka.

Visa din Miyata!
Jag tycker det är roligt att följa, han började med att bygga om gamla 26" hojar och eskalerade väl därifrån.
Sen är det väl rätt uppfriskande att se folk som cyklar på ett sätt som inte är effektmätare, lycra och pulsklocka.
Hans gamla 26or var ju mer spännande dock . Nu är allt rätt samma lika ?‍♂️

Visa din Miyata!
Fast det är väl så för att det är folk vill ha det? När folk drar det till sim spets så blir det ju stridsland eller cyklar som den här crusten som just nu ligger högst upp i r/xbiking
1711027165862.png

Jag tycker det är jättefint även om det blir lite likadant i längden

Visa din Miyata!
Fast det är väl så för att det är folk vill ha det? När folk drar det till sim spets så blir det ju stridsland eller cyklar som den här crusten som just nu ligger högst upp i r/xbiking
Visa bilaga 687431
Det är nästan som att han utgår från en beachcomber i strl L i alla sina byggen ?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 687431

Det är väl för att har arbetat hårt med att utveckla en egen ram och nu gärna vill marknadsföra den genom att bygga ihop ett flertal varianter i snarlika men olika utföranden?

En cykel är för mig ett verktyg. Så länge man har kul när man cyklar (och meckar) spelar det ingen roll hur verktyget ser ut. De bästa cyklarna jag äger försvinner när jag sitter på dom, nirvana.

Det är bara när jag INTE cyklar (läs hänger på Happy) som jag tänker på cyklar, och hur de ser ut.

Visa din Miyata!
Det är väl för att har arbetat hårt med att utveckla en egen ram och nu gärna vill marknadsföra den genom att bygga ihop ett flertal varianter i snarlika men olika utföranden?

En cykel är för mig ett verktyg. Så länge man har kul när man cyklar (och meckar) spelar det ingen roll hur verktyget ser ut. De bästa cyklarna jag äger försvinner när jag sitter på dom, nirvana.

Det är bara när jag INTE cyklar (läs hänger på Happy) som jag tänker på cyklar, och hur de ser ut.
Oj, för mig är det inte alls så. Jag tänker på cykelns utseende hela tiden, absolut under tiden jag sitter på den och använder den. Kan sitta och njuta av detaljer under det att jag sliter hund.

Skulle inte kunna bruka en cykel jag inte tyckte om utseendemässigt, om jag inte tvingades till det.

@jolov Jag tänker att ett fokus på andra saker än att mäta och så vidare, känns rätt konformt. Det pratas ju jättemycket om glidare, att inte prestera, cykla långsamt, köpa glass-hojar etc etc. För tio år sedan var det nog mer lycra och prestation, men nu ser man fräsiga 26-tummare och så kallade "rat bikes" väldigt ofta. Minns när jag var på någon cykelfest förra året där jag träffade den före detta chefredaktören för nån cykeltidning. Han mumlade om "att det bara är massa jävla retro". Ingen ville köpa hans snabba tröjor. :giggle:

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Oj, för mig är det inte alls så. Jag tänker på cykelns utseende hela tiden, absolut under tiden jag sitter på den och använder den. Kan sitta och njuta av detaljer under det att jag sliter hund.

Skulle inte kunna bruka en cykel jag inte tyckte om utseendemässigt, om jag inte tvingades till det.
Intressant! Alltså jag gillar verkligen alla mina hojjar men jo, när jag cyklar och allt känns bra tänker jag på annat än just cykeln i sig. Utsikten, hur kroppen känns, navigering, relationer eller på ingenting, meditation.

Visa din Miyata!
Intressant! Alltså jag gillar verkligen alla mina hojjar men jo, när jag cyklar och allt känns bra tänker jag på annat än just cykeln i sig. Utsikten, hur kroppen känns, navigering, relationer eller på ingenting, meditation.
+1

Trevligaste cykelturerna tycker jag har varit då man cyklat "långt" med fixed gear. Det blir som meditativt att bara trampa på.

Eller då man cyklar med @AnteL så tänker man på hur man ska överleva. Men det är också trevligt!
IMG_9320.jpeg

Visa din Miyata!
Jag tänker på allt det där, men njuter också av att veta att jag använder ett träningsredskap som jag vet att jag är utseendemässigt väldigt nöjd med.

Visa din Miyata!
Haha, det kunde man ge sig fan på. Är den din? Crust gör ju ruskigt fina grejer överlag....
Nej, jag tog den från r/xbiking där den ligger som högst rankade post nu för att illustrera att just den typen av nya retrohojar, såna som Stridslands också gör är jättepoppis nu.

Har alldeles för få mtb'er nu annars men att köpa något nytt jättedyrt känns inte som lösningen på det problemet

Visa din Miyata!
Nej, jag tog den från r/xbiking där den ligger som högst rankade post nu för att illustrera att just den typen av nya retrohojar, såna som Stridslands också gör är jättepoppis nu.

Har alldeles för få mtb'er nu annars men att köpa något nytt jättedyrt känns inte som lösningen på det problemet
Jag är gamska duktig på cykelgrejer. Men så vitt jag vet så finns inte riktigt något som stridslands beachcomber sen tidigare.

en gammal instigator i största storlek kanske? En 1x1 med växelöra monterat?

Jag tycker ofta att det här med retrohojarna kan vara en lite väl vinklad grej.
Ja. Det är möjligt att hitta en fin ram, i fint skick och till ett bra pris.

Men det är långt ifrån enkelt. Speciellt inte nu. Vi har väl @aben som fick hoppa över en cykel pga mosat chain/seatstay, @Froste som fick rikta gaffeln på sin triple cross osv.

För vissa är det nog helt enkelt enklare att öppna plånboken och köpa en ny ram till ett högre pris än det är att tvångsmässigt scrolla blocket/marketplace/tradera med obskyra felstavningar på miyata tills man äntligen lyckas hitta en

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag är gamska duktig på cykelgrejer. Men så vitt jag vet så finns inte riktigt något som stridslands beachcomber sen tidigare.

Men det är långt ifrån enkelt. Speciellt inte nu. Vi har väl @aben som fick hoppa över en cykel pga mosat chain/seatstay, @Froste som fick rikta gaffeln på sin triple cross osv.

För vissa är det nog helt enkelt enklare att öppna plånboken och köpa en ny ram till ett högre pris än det är att tvångsmässigt scrolla blocket/marketplace/tradera med obskyra felstavningar på miyata tills man äntligen lyckas hitta en
Jakten på objekt är ju kul. Jag är redo för vårens annonser :)

Visa din Miyata!

Fast har inte alla i den här tråden lite för många cyklar redan? Jag hänger ofta här för att drömma om sköna 26'tums hojjar och annat trevligt. Sen kommer jag på att jag ju har en jättebra 26-tummare som jag kanske borde cykla mer på, men den har ju inte rakt styre tänker jag sen och så fortsätter det...

Att köpa nytt är ju helt enkelt fel då. Botar ju inte sjukan

Visa din Miyata!
Fast har inte alla i den här tråden lite för många cyklar redan? Jag hänger ofta här för att drömma om sköna 26'tums hojjar och annat trevligt. Sen kommer jag på att jag ju har en jättebra 26-tummare som jag kanske borde cykla mer på, men den har ju inte rakt styre tänker jag sen och så fortsätter det...

Att köpa nytt är ju helt enkelt fel då. Botar ju inte sjukan
Pratar inte om folket i den här tråden som har åtta miyator var.
Pratar om folk som är lite peppade på retro mtb/xbike generellt.

Vet du någon cykel som är lik stridslands?

Visa din Miyata!
Pratar inte om folket i den här tråden som har åtta miyator var.
Pratar om folk som är lite peppade på retro mtb/xbike generellt.

Vet du någon cykel som är lik stridslands?
Den Crusten jag postade innan? Crust Romanceuren passar väl också in? Sen finns det väl lite från Soma, Velo Orange och andra som nästan matchar. Brother Cycles Mr Wooden är kanske gör mycket randohoj men gör mig sugen i all fall.

Stridslanden är ju fin men fattar inte riktigt vad som gör den jätteunik

Visa din Miyata!
Den Crusten jag postade innan? Crust Romanceuren passar väl också in? Sen finns det väl lite från Soma, Velo Orange och andra som nästan matchar. Brother Cycles Mr Wooden är kanske gör mycket randohoj men gör mig sugen i all fall.

Stridslanden är ju fin men fattar inte riktigt vad som gör den jätteunik
Nja alltså. Den crusten du postade är väl inte speciellt lik.
Crusten har jättelågt vevlager, jättelånga kedjestag och är nog snarare en stabil touringhoj
(40mm mer bb drop och 45mm längre kedjestag, 3mm brantare HA)
än en lekfull cykel.

Samma gäller dom andra du nämner.

(Sen är väl evasion den enda crusten designad kring 26"+?)

IMG_9325.jpeg

Tillbaka
Topp