Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Själv fyndade jag på Öland idag med hjälp av en snäll kompis. En femhundring fattigare och en Miyata rikare!!
2183DFE0-01F9-4147-9D88-4176B7A95CD5.jpeg

Visa din Miyata!
Sprang på denna för ett tag sen, kostade nästan gratis.. Hade tidigare tänkt köpa en Surly LHT 26", men denna får göra jobbet istället. Plats för 3 flaskhållare, 3x8 delat... Skall få något mindre däck (nu 26x2.40 bak som tar i ramen lite), ett butterfly styre, en skön lädersadel, och ett touring kitt..
DSC_0018.JPG

Visa din Miyata!
köpte just denna T6000 från -89/90 (tror jag) med titanium-ram. Ska uppgradera med lite modernare komponenter men inte riktigt bestämt vad. Hoppas få på 28mm däck.
Bra trådstart förresten! Många grymma cyklar.
Visa bilaga 422391
Ett fantastiskt bra köp. En Miyata i Titan för 1500:- (var det va?). En drömcykel helt enkelt. Synd att den är i barnstolek bara. ;)

Visa din Miyata!
Sprang på denna för ett tag sen, kostade nästan gratis.. Hade tidigare tänkt köpa en Surly LHT 26", men denna får göra jobbet istället. Plats för 3 flaskhållare, 3x8 delat... Skall få något mindre däck (nu 26x2.40 bak som tar i ramen lite), ett butterfly styre, en skön lädersadel, och ett touring kitt..
E1B20CB7-EF31-406D-97EE-C672480D7B2E.jpeg

Helt rätt!
Var ute på tur i helgen med kompisen och hans On/Off. Samma storlek som den solblekta On/Off som jag nappade för några veckor sedan men ännu inte fått hem. Test av hans rigg visar dock att storleken är helt rätt.
Även jag planerar att bygga upp min On/Off med potential för smutstouring, om än mer bikepacking-anstruket än cykeln på bilden. SON 28 navdynamo, 1x11 (tror jag det blir), Jones-styre, Gilles Berthoud-sadel, Surly 8 pack rack fram och ev. Tubus bak.
Min har i likhet med din (men till skillnad från kompisens) tre flaskhållare och fästen på gaffelbenen vilket är en fördel för turåka.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Helt rätt!
Var ute på tur i helgen med kompisen och hans On/Off. Samma storlek som den solblekta On/Off som jag nappade för några veckor sedan men ännu inte fått hem. Test av hans rigg visar dock att storleken är helt rätt.
Även jag planerar att bygga upp min On/Off med potential för smutstouring, om än mer bikepacking-anstruket än cykeln på bilden. SON 28 navdynamo, 1x11 (tror jag det blir), Jones-styre, Gilles Berthoud-sadel, Surly 8 pack rack fram och ev. Tubus bak.
Min har i likhet med din (men till skillnad från kompisens) tre flaskhållare och fästen på gaffelbenen vilket är en fördel för turåka.

Ja, känns som att ramen passar perfekt för det ändamålet (speciellt vår version). Låter som att det kommer ett bli en grym cykel! Jag har nån idé om att cykla ner i Östeuropa när/om Corona lägger sig. Så min tanke är att hålla det enkelt och billigt, typ så jag kan byta delar på landsbygden hos en Moldavisk version av Biltema :)

Visa din Miyata!
Ja, känns som att ramen passar perfekt för det ändamålet (speciellt vår version). Låter som att det kommer ett bli en grym cykel! Jag har nån idé om att cykla ner i Östeuropa när/om Corona lägger sig. Så min tanke är att hålla det enkelt och billigt, typ så jag kan byta delar på landsbygden hos en Moldavisk version av Biltema :)

Både Maxxis Ikon/Ardent Race och Conti Race King passar perfekt i 2,20”, även om det blir i tajtaste laget för traditionella stänkor.
Håll oss uppdaterade om bygget av Den Moldaviska Milslukaren!

Visa din Miyata!
Hej, här är min Miyata Path Runner med aluminium ram som mina föräldrar köpte till mig i tonåren under 90-talet, jag hade 2 st lägre modeller innan som tyvärr blev stulna. Jag kommer ihåg att jag satt och dreglade över de lyxiga black/gold carbon fiber modellerna i deras blanka kataloger, det väcker fortfarande ett habegär när jag tänker tillbaka. Jag har haft mycket rolig med den här och den är så otroligt snygg i mina ögon men den har inte använts lika mycket på sistone, fram hjulet är aningen skevt så den har en vag vobbel när det spinner, det fungerar dock utan problem. Tyvärr har jag tappat bort nycken som drar åt röret till sadeln men är i övrigt gott skick med original delar, förutom sadeln och skumgummihandtagen. Jag tycker dock jag sitter lite för framåtlutat på den så som jag cyklar nu för tiden och skulle troligen behöva ett nytt handtag/styre som är lite högre. Men nu jag funderade ev på att eventual köpa en helt ny cykel (om jag inte kan fräscha up den) och jag har några frågor till er andra Miyata ägare:
  • Vilka moderna märken ska man titta på för att få en riktigt snygg design som är i nivå med Miyata, de jag hittat på bla cyckloteket är så fruktansvärt fula, inga fina färger och tillverkarnamnen i feta fonter som täcker ramen överallt.
  • Är det möjligt att köpa ett ny styre som är lite högre och passar denna model?
  • Kan man få tag på nyckeln som justerar sadelröret någon stans?
  • Cyckeln gick väl på ca 7-8000 kr då, vilken prisnivå ska man förvänta sig för att få en i motsvarande kvalitet eller lite bättre modell i dag, i så fall vilka märken ska man titta på?

IMG_4388.JPG
IMG_4391.JPG

Visa din Miyata!
Hej, här är min Miyata Path Runner med aluminium ram som mina föräldrar köpte till mig i tonåren under 90-talet, jag hade 2 st lägre modeller innan som tyvärr blev stulna. Jag kommer ihåg att jag satt och dreglade över de lyxiga black/gold carbon fiber modellerna i deras blanka kataloger, det väcker fortfarande ett habegär när jag tänker tillbaka. Jag har haft mycket rolig med den här och den är så otroligt snygg i mina ögon men den har inte använts lika mycket på sistone, fram hjulet är aningen skevt så den har en vag vobbel när det spinner, det fungerar dock utan problem. Tyvärr har jag tappat bort nycken som drar åt röret till sadeln men är i övrigt gott skick med original delar, förutom sadeln och skumgummihandtagen. Jag tycker dock jag sitter lite för framåtlutat på den så som jag cyklar nu för tiden och skulle troligen behöva ett nytt handtag/styre som är lite högre. Men nu jag funderade ev på att eventual köpa en helt ny cykel (om jag inte kan fräscha up den) och jag har några frågor till er andra Miyata ägare:
  • Vilka moderna märken ska man titta på för att få en riktigt snygg design som är i nivå med Miyata, de jag hittat på bla cyckloteket är så fruktansvärt fula, inga fina färger och tillverkarnamnen i feta fonter som täcker ramen överallt.
  • Är det möjligt att köpa ett ny styre som är lite högre och passar denna model?
  • Kan man få tag på nyckeln som justerar sadelröret någon stans?
  • Cyckeln gick väl på ca 7-8000 kr då, vilken prisnivå ska man förvänta sig för att få en i motsvarande kvalitet eller lite bättre modell i dag, i så fall vilka märken ska man titta på?

Visa bilaga 423436Visa bilaga 423437
Helt rätt!
Det enkla svaret är att ge din Miyata en överhalning:
- se om hjulet går att rikta, annars köp ett komplett Deore-hjul från nån an de tyska nätdrakarna,
- byt cantileverbromsarna mot v-bromsar (inkl handtag),
- nya däck
- ny kedja
- nya växelvajrar
- ny högre men kortare styrstam
- ny modern luft i däcken, 90-talsluften är lite tunn med dagens mått mätt
- kör!

Visa din Miyata!
Helt rätt!
Det enkla svaret är att ge din Miyata en överhalning:
- se om hjulet går att rikta, annars köp ett komplett Deore-hjul från nån an de tyska nätdrakarna,
- byt cantileverbromsarna mot v-bromsar (inkl handtag),
- nya däck
- ny kedja
- nya växelvajrar
- ny högre men kortare styrstam
- ny modern luft i däcken, 90-talsluften är lite tunn med dagens mått mätt
- kör!
Tack för svar, cykeln kommer funka fint med nya däck och ev rikta hjulets fälg. Köpa höjt styre är ett steg ytterligare som jag ev kan köra på.
Kan du förtydliga varför jag borde köra på dessa:
- byt cantileverbromsarna mot v-bromsar (inkl handtag). - Om jag byter till ett nytt styre så bör jag även köra på v-bromsar?
- ny kedja
- nya växelvajrar
- ny modern luft i däcken, 90-talsluften är lite tunn med dagens mått mätt. - Vad är det för fel med 90-tals luft ;D haha! /s

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
- Om jag byter till ett nytt styre så bör jag även köra på v-bromsar?
V-bromsar är betydligt enklare att justera och byta klossar på än jag minns canti-bromsarnaed eller utan nytt styre hade jag bytt till V-bromsar. De kräver dock andra handtag än cantilever så om du byter bromsar så åker du på att byta handtagen också.

Beroende på hur långt den gamla kedjan har gått så kan det vara en enkel fix när du ändå går över cykeln i övrigt.

Om vajrarna är original så finns risken att de är lite kärva vid det här laget. Ett enkelt vajerbyte kan göra underverk för växlar som känns trötta.

- ny modern luft i däcken, 90-talsluften är lite tunn med dagens mått mätt. - Vad är det för fel med 90-tals luft ;D haha! /s
90-talsluft känns SÅ 1994. Till och med en traditionalist som jag inser att utvecklingen faktiskt har gått framåt, om än bara på detta område.

Lycka till!

Visa din Miyata!
köpte just denna T6000 från -89/90 (tror jag) med titan-ram. Ska uppgradera med lite modernare komponenter men inte riktigt bestämt vad. Hoppas få på 28mm däck.
Bra trådstart förresten! Många grymma cyklar.
Visa bilaga 422391
Jag såg den annonsen och googlade lite och hittade denna länk.
Han som skriver inlägget om att laga en likadan ram hade samma namn som säljaren i annonsen så jag vågade inte köpa. Kanske inte är samma hoj men värt att vara lite vaksam kanske.

Visa din Miyata!
Jag såg den annonsen och googlade lite och hittade denna länk.
Han som skriver inlägget om att laga en likadan ram hade samma namn som säljaren i annonsen så jag vågade inte köpa. Kanske inte är samma hoj men värt att vara lite vaksam kanske.
Yes, jag såg också den. Kollade lagningen och den ser ok ut. Tråden har ju också några år på nacken så den har ju hängt med ett bra tag efter det.

Visa din Miyata!
Hej, jag har lämnat in min Path Runner på service. Dom har dock inga schysta däck. Jag vet att de är 26" (48 mm breda tror jag). Är det någon som vet vart jag kan beställa schysta ersättnings däck med slang i Sverige eller pålitligt ställe utomlands?

Visa din Miyata!

Dessa kanske. Har du bilventil på nuvarande slangar? Däcken är 2,25" breda, vilket är bredare än dina befintliga. Har du mycket plats över mellan befintligt däck och ramen?

Visa din Miyata!
Racercyklar var såå mycket snyggare på 1900-talet. Har fortfarande fantomsmärtor efter min Five twelve som nån pundare snodde 1996. Minns babianröven man alltid fick av den röda moccasadeln när det regnade...

Visa din Miyata!
Hej, jag har lämnat in min Path Runner på service. Dom har dock inga schysta däck. Jag vet att de är 26" (48 mm breda tror jag). Är det någon som vet vart jag kan beställa schysta ersättnings däck med slang i Sverige eller pålitligt ställe utomlands?
Om du vill ha lite snällare smutsdäck (tex när du kör skiten av alla blodfattiga kolfibercyklar på Cykelvasan) så funkar 2.20-tums Maxxis Arden race (fram) och Ikon (bak) resp Continental RaceKing (f/b).

Visa din Miyata!
Äntligen kan jag skriva i denna tråden! Införskaffade nämligen min första (Koga) Miyata idag. Det är en Randonneaur Extra från 1989-90. Har länge varit på jakt efter en äldre touringcykel och när den här dök upp i närheten i rätt storlek var det bara att åka och hämta den. Enligt katalogen verkar det vara en av toppmodellerna och jag har läst att den är väldigt lik Miyata 1000 då den har samma rör, liknande utrustning och geometri. Fick ge 3000 för den så något "kap" var det kanske inte, men tycker ändå den är värd sitt pris. Nästan helt original med mycket Shimano 600/DX delar. Lite ytrost på sina ställen men det ska nog inte vara några problem att få bort.

Fick även med original dynamon som sitter vid vevlagret och går mot bakhjulet, med en en extra "spak" på sadelröret stänger man av och på den (inte monterad just nu). Intern vajerdragning i överrröret är det också.

Tänkte göra följande med den:
-Tvätta ordentligt
-Ta isär och göra rent/smörja hela drivlinan
-nya vajrar/höljen
-ny kedja
-nya däck (35mm)
-Ny styrlinda
-ta bort pakethållaren bak

I framtiden:
Snygg styrväska a la Gilles Berthoud
Kanske installera nav-dynamo

Förövrigt väldigt många fina cyklar i den här tråden, keep it up!
1073AF60-C367-49BC-9380-D60BE6301F21-2075-00000293CD92D4CB.JPG

Visa din Miyata!
Äntligen kan jag skriva i denna tråden! Införskaffade nämligen min första (Koga) Miyata idag. Det är en Randonneaur Extra från 1989-90. Har länge varit på jakt efter en äldre touringcykel och när den här dök upp i närheten i rätt storlek var det bara att åka och hämta den. Enligt katalogen verkar det vara en av toppmodellerna och jag har läst att den är väldigt lik Miyata 1000 då den har samma rör, liknande utrustning och geometri. Fick ge 3000 för den så något "kap" var det kanske inte, men tycker ändå den är värd sitt pris. Nästan helt original med mycket Shimano 600/DX delar. Lite ytrost på sina ställen men det ska nog inte vara några problem att få bort.

Fick även med original dynamon som sitter vid vevlagret och går mot bakhjulet, med en en extra "spak" på sadelröret stänger man av och på den (inte monterad just nu). Intern vajerdragning i överrröret är det också.

Tänkte göra följande med den:
-Tvätta ordentligt
-Ta isär och göra rent/smörja hela drivlinan
-nya vajrar/höljen
-ny kedja
-nya däck (35mm)
-Ny styrlinda
-ta bort pakethållaren bak

I framtiden:
Snygg styrväska a la Gilles Berthoud
Kanske installera nav-dynamo

Förövrigt väldigt många fina cyklar i den här tråden, keep it up!Visa bilaga 425013
En rejäl genomgång på den så är den som ny. Bra skick!??

Visa din Miyata!
Norrskensflamman anlände till slut.
Lacken var lika solblekt som jag anade och cykeln var nedlusad med rostiga skruvar med söndertrasade skruvmejselspår, sneda plastskärmar, udda brickor och muttrar och fan vet allt. Men förutom några små skav här och var så är ramen i riktigt ok skick, och med 5-56 och salig morfar rörmokarens halvstora Bahco rörtång så fick jag rensat det mesta från ramen.

Det stora orosmolnet var däremot sadelstolpen, som satt som berget. Märkligt, eftersom det var det enda jag sa till säljaren att jag var angelägen om att få veta. Jag tröstar mig med att han förmodligen inte begrep bättre, snarare än att han skulle vara en förslagen cykelbedragare som ljög för att lura mig på en femhundring. Tröttsamt är det lik förbannat, dels med en bergfast sadelstolpe, dels med folk som inte förstår skillnaden mellan en lös och en fast sadelstolpe.

Jag testade alla goda råd, men om jag hade fortsatt så hade jag förmodligen knäckt först skruvstycket, därefter hyvelbänken och till slut förstås ramen. Värme. Kyla. Olja. Coca-Cola. Glykol. Rörtång. ”Slide hammer”. Allt.

Till slut blev det att göra som Allan Edwall som luffaren Oskar: man får ta dem med list sa kärringen och knep löss med tårna.
Cykeltur till Människobyn i eftermiddags och inköp av kaustiksoda, hem och blanda till angenäm styrka och smak och hälla ramen full. Ett riktigt skitgöra, men när sista droppen kaustiksoda var slut så gick det med nöd och näppe att lirka ut de sista nedfrätta resterna av sadelstolpen. Bygget av Norrskensflamman kan fortgå!

90BCCAD0-7583-4B19-93F6-45A67584AAE8.jpeg

18,5-tummaren med två paket kaustiksoda i sadelväskan.

8BF67D32-4D21-42BA-B308-93A9DBACBF66.jpeg

Ramen fylld med lut.

47B887A6-3C00-4492-A2A3-8EEBE2B4C93D.jpeg

En arbetsdag senare, sadelstolpen ute ur ramen!

46E279B2-4971-4743-9A5F-9F2FF6D562E4.jpeg

Seger!

Visa din Miyata!
Norrskensflamman anlände till slut.
Lacken var lika solblekt som jag anade och cykeln var nedlusad med rostiga skruvar med söndertrasade skruvmejselspår, sneda plastskärmar, udda brickor och muttrar och fan vet allt. Men förutom några små skav här och var så är ramen i riktigt ok skick, och med 5-56 och salig morfar rörmokarens halvstora Bahco rörtång så fick jag rensat det mesta från ramen.

Det stora orosmolnet var däremot sadelstolpen, som satt som berget. Märkligt, eftersom det var det enda jag sa till säljaren att jag var angelägen om att få veta. Jag tröstar mig med att han förmodligen inte begrep bättre, snarare än att han skulle vara en förslagen cykelbedragare som ljög för att lura mig på en femhundring. Tröttsamt är det lik förbannat, dels med en bergfast sadelstolpe, dels med folk som inte förstår skillnaden mellan en lös och en fast sadelstolpe.

Jag testade alla goda råd, men om jag hade fortsatt så hade jag förmodligen knäckt först skruvstycket, därefter hyvelbänken och till slut förstås ramen. Värme. Kyla. Olja. Coca-Cola. Glykol. Rörtång. ”Slide hammer”. Allt.

Till slut blev det att göra som Allan Edwall som luffaren Oskar: man får ta dem med list sa kärringen och knep löss med tårna.
Cykeltur till Människobyn i eftermiddags och inköp av kaustiksoda, hem och blanda till angenäm styrka och smak och hälla ramen full. Ett riktigt skitgöra, men när sista droppen kaustiksoda var slut så gick det med nöd och näppe att lirka ut de sista nedfrätta resterna av sadelstolpen. Bygget av Norrskensflamman kan fortgå!

Visa bilaga 425314
18,5-tummaren med två paket kaustiksoda i sadelväskan.

Visa bilaga 425315
Ramen fylld med lut.

Visa bilaga 425316
En arbetsdag senare, sadelstolpen ute ur ramen!

Visa bilaga 425317
Seger!
Du är tapper?solblekt är den men jag tror att den kommer göra sig i patinan oavsett.

Visa din Miyata!
Du är tapper?solblekt är den men jag tror att den kommer göra sig i patinan oavsett.

Tapper eller bara dum i huvudet. Men jag kör på. Och en solblekt men välbyggd ram med ett lass roliga nya komponenter, det kan bli bra det här.

81DDF512-F9B0-40E6-9F5E-28B76E2BA664.jpeg

SON28, för ljus i tillvaron. Skrattar bäst som skrattar sist. När Herren genom försynen sätter skivbromsfäste på gaffeln så är det jag som är förberedd.

3B3C2662-1A89-4A86-AD30-787EE10F8165.jpeg

Ryde Andra 40 fälgar. Funkar inte de får jag testa några andra.

Fortsättning följer.

Visa din Miyata!
Hoppsan.
C70DD8B1-904A-4A5E-AC26-5E7CE2222DE5.jpeg

Vad är nu det här då?

FE9C5306-9AD1-4AC1-A36C-14875EA5D817.jpeg

Nämen har man sett på själve far, ett Onyx-nav? Det hade väl ingen trott?
Och vem i hela friden köper 135mm qr idag anyways? Och för att bygga 26” med fälgbroms till på köpet? När det finns så många nya fina cyklar med gung både fram och bak. I kokosplast. Med fri service efter första sommarens 12 mil, av nån välkammad försäljare som vet vad som gäller i år, och som skickar med en brandad plastvattenflaska utan extra kostnad. Men inte vet skillnaden mellan hjul och däck. Men som kanske å andra sidan inte är lika dryg och självgod som jag. Men nåt Onyx-nav har han i alla fall inte. Ha!

Visa din Miyata!
IMG_1130.JPG

Inte jättebra bild, men ville ändå visa upp den här goingen. Tänkte byta ut styret mot något ännu slappare, behöver nya däck och vajrar och byta ut pakethållaren mot en där fram med en snyggare korg.. Kanon att åka på, gillar den skarpt.

Har dock en fråga: Den har Shimano Mountain LX-växlar där reglagen sitter monterade på bromshandtagen. På sikt vill jag uppgradera till V-bromsar och behöver då hitta något nytt sätt att montera reglagen, några tips?

Visa din Miyata!
Hoppsan.
Visa bilaga 425380
Vad är nu det här då?

Visa bilaga 425381
Nämen har man sett på själve far, ett Onyx-nav? Det hade väl ingen trott?
Och vem i hela friden köper 135mm qr idag anyways? Och för att bygga 26” med fälgbroms till på köpet? När det finns så många nya fina cyklar med gung både fram och bak. I kokosplast. Med fri service efter första sommarens 12 mil, av nån välkammad försäljare som vet vad som gäller i år, och som skickar med en brandad plastvattenflaska utan extra kostnad. Men inte vet skillnaden mellan hjul och däck. Men som kanske å andra sidan inte är lika dryg och självgod som jag. Men nåt Onyx-nav har han i alla fall inte. Ha!

De flesta i den här tråden bygger nog upp sina Miyator som vardagsbeaters, skönt med lite SON och Onyx-bling som kontrast ??

Visa din Miyata!
Visa bilaga 425396
Inte jättebra bild, men ville ändå visa upp den här goingen. Tänkte byta ut styret mot något ännu slappare, behöver nya däck och vajrar och byta ut pakethållaren mot en där fram med en snyggare korg.. Kanon att åka på, gillar den skarpt.

Har dock en fråga: Den har Shimano Mountain LX-växlar där reglagen sitter monterade på bromshandtagen. På sikt vill jag uppgradera till V-bromsar och behöver då hitta något nytt sätt att montera reglagen, några tips?

Jag köpte motvilligt en uppsättning Altus-reglage (Shimano SL-M310) och beredde mig på att varenda växling från nu och till tidernas ände skulle vara en stor besvikelse. Men de har överträffat alla förväntningar. I ärlighetens namn bara bakväxelreglaget, eftersom jag bytte från 3x7 till 1x7 i samma veva.
Mitt förslag är att skaffa bra v-bromsar (är själv mkt nöjd med Deore bromsar och handtag) med fräscha vajrar och kablage och nya Altus eller ”bättre” växelreglage.

För vardagscykling, pendling och enstaka skogsturer när jag inte orkar låsa upp fincykeln och ta ut den ur Fort Knox är jag också helt nöjd med 1x7 (32T n/w-klinga fram, på mittenpositionen på en tredelad vev). Lite begränsat i högsta resp. lägsta växeln, men det vägs upp av hur smidigt det är med 1x.

Visa din Miyata!
De flesta i den här tråden bygger nog upp sina Miyator som vardagsbeaters, skönt med lite SON och Onyx-bling som kontrast ??

Problemet är bara att det här skulle bli just en sådan ”enkel men bra” vardagsbeater utan några excesser. Men nån stans längs vägen gick det överstyr och behovet av att hävda sig - om så bara inför mig själv - med fräcka prylar tog överhanden. Och med en allting förlåtande solblekt ram från 1990. MEN DET SKITER JAG I. Det finns folk i min ålder som köper kokain för sina pengar. Eller ännu en gasolgrill, med inställning för att lägga locket på och hålla livet fickljummet. Och det finns ffa folk som drar sig fram på rostande Biltemacyklar och undrar varför det är så tråkigt att cykla. Nej, mer cykelbling åt Folket!

Visa din Miyata!
Problemet är bara att det här skulle bli just en sådan ”enkel men bra” vardagsbeater utan några excesser. Men nån stans längs vägen gick det överstyr och behovet av att hävda sig - om så bara inför mig själv - med fräcka prylar tog överhanden. Och med en allting förlåtande solblekt ram från 1990. MEN DET SKITER JAG I. Det finns folk i min ålder som köper kokain för sina pengar. Eller ännu en gasolgrill, med inställning för att lägga locket på och hålla livet fickljummet. Och det finns ffa folk som drar sig fram på rostande Biltemacyklar och undrar varför det är så tråkigt att cykla. Nej, mer cykelbling åt Folket!
WORD!

Visa din Miyata!
Är cykeln ursprungligen köpt på Cykel och Mopedhandlaren i Umeå? Det ser ut som deras logga där på sadelröret.
Där hade jag ett av mina första sommarjobb (93/94 kanske?), som farsan ordnade åt mig, uppgiven efter att jag cyklade sönder familjens alla cyklar...
Det är mycket troligt. Klistermärket var för fragmentariskt för att kunna se riktigt bra, men cykeln har levt sina första 30 år i Umeå så det kan säkert stämma. Kommande 30 blir i Mörkaste Småland, och var sonen sedan tar vägen med den efter att han har skottat ned mig i jorden är för tidigt att sia om.

Visa din Miyata!
Jag köpte motvilligt en uppsättning Altus-reglage (Shimano SL-M310) och beredde mig på att varenda växling från nu och till tidernas ände skulle vara en stor besvikelse. Men de har överträffat alla förväntningar. I ärlighetens namn bara bakväxelreglaget, eftersom jag bytte från 3x7 till 1x7 i samma veva.
Mitt förslag är att skaffa bra v-bromsar (är själv mkt nöjd med Deore bromsar och handtag) med fräscha vajrar och kablage och nya Altus eller ”bättre” växelreglage.

För vardagscykling, pendling och enstaka skogsturer när jag inte orkar låsa upp fincykeln och ta ut den ur Fort Knox är jag också helt nöjd med 1x7 (32T n/w-klinga fram, på mittenpositionen på en tredelad vev). Lite begränsat i högsta resp. lägsta växeln, men det vägs upp av hur smidigt det är med 1x.
Helt klart ett alternativ, men igår när jag låg i gräset och filosoferade så slog det mig att jag borde kunna sätta en blindnitsmutter på lämplig plats på styret. Borde se lagom mcguyver ut och med ett stålstyre skulle jag inte oroa mig så mycket för att det skulle gå av eller likn.. Blir till att testa med något skräpstyre här hemma.

Visa din Miyata!
Trailrunnern är ute och snurrar nu. Den fick en liten pakethållare fram och ett par nya pedaler eftersom orginalen var rätt risiga. Får se om man gör något åt det en dag. Kanske skärmar sen, får se. Vevpartiet är kasst fortfarande men det får funka så länge, har inte orkat rodda. Fokus på ny MTB och fixa ihop en cykel för lite gravel och touring i sommar.

1593001947301.png

20200623_122403.jpg20200525_204846.jpg20200525_204754.jpg20200525_204735.jpg

Visa din Miyata!
Trailrunnern är ute och snurrar nu. Den fick en liten pakethållare fram och ett par nya pedaler eftersom orginalen var rätt risiga. Får se om man gör något åt det en dag. Kanske skärmar sen, får se. Vevpartiet är kasst fortfarande men det får funka så länge, har inte orkat rodda. Fokus på ny MTB och fixa ihop en cykel för lite gravel och touring i sommar.

Visa bilaga 425669
Visa bilaga 425671Visa bilaga 425672Visa bilaga 425673Visa bilaga 425674
Den är så najs va?

Visa din Miyata!
Så har man gått och blitt med Miyata då. En 712 som är jättefin i lack och drivlina, men som behöver nya pedaler, styrlinda och vajerhöljen. Kanske en ny sadel också. Då är frågan om man ska gå på svart, eller brunt eller nåt annat? Och vilka pedaler tror vi? Vill gärna ha SPD-SL för att passa med skor. Kommer kanske behöva en längre styrstam också.
74C394C4-CA4D-4878-98DC-763B2FC5048E.jpeg

Visa din Miyata!
Uppdatering på projekt Norrskensflamman:
Lämnade idag baknavet till min gode vän hjulbyggaren, som sedan tidigare har framnav och fälgar hos sig. I utbyte fick jag bromsar och bromshandtag med mig hem, här torrmonterat på framgaffeln.

När jag har slitit ut Deore-handtagen blir det Paul Love Levers - jag fattar inte att jag förbisåg dem! - men till dess får silvriga Deore duga.

Fortsättning följer.

6D8A0A10-6644-4CAE-A12C-AC4C3CAF046B.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Teaser i projekt Norrskensflamman:
Idag hämtade jag ut ett paket med ett Surly 8 pack rack och ett Jones-styre. Det kan bli bra.

Jag måste nu också bestämma mig för vilket styrlager jag ska ha, och ffa vilka vevar och vevlager. Det (dvs jag) pendlar mellan HTII med flådiga neoretrovevar ihop med 11-delat bak, och UN55 och befintliga LX300-vevar med n/w-klinga och befintliga 7-delat bak. Kom inte och beskyll mig för att ha en tydlig plan och följa en konsekvent linje.

Tillbaka
Topp